Hej!

Tittar just nu på att anlägga ny gräsmatta inkl. bevattning. Ytan är ca. 800 m2 och det kommer behöva jämnas av och fräsa bort allt som är där idag.

Därefter ska bevattningsystem installeras, lite ny matjord på och till sist nytt gräs sås.

Har fått offert på 100 000 SEK inkl. pump från grundvattenpump.

Låter det rimligt? Är Gardena-system som ska vara väl tilltaget.
 
Excel
Låter hutlöst dyrt. Vad kostar en grävmaskin per timme och den mängd matjord som krävs?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns brunn att tillgå eller ska den anläggas också?
 
Tack för input!

Förhoppningen är att kunna använda gammal men det var inkluderat nytt ”spett” i priset (10 000 sek av kostnaden) sa han.

Det bör väl läggas till att stor del av ytan idag inte är gräsmatta utan vild växtlighet med olika mycket rötter men kommer krävas en del för att röja upp även detta.

Uppskattningen från honom var:
45000 SEK - bevattningssystem installerat och klart i hela trädgården
50000 SEK, grävning, schaktning, avjämning. Påfyllning av matjord på några ställen, gräsfröer osv.
 
Skumpe
45 000 kr för Gardena bevattningssystem i en trädgård som man ändå anlägger och gräver i måste jag ändå säga verkar rimligt. Det är skitdyrt material och om det verkligen ska vara heltäckande tickar tusenlapparna iväg fort. Om du går in på Gardenas hemsida och använder deras urkassa planeringsverktyg (om du lyckas) så kan den för en vanlig villatomt utan problem föreslå material för 45 000 kr.

Priset för anläggningen av trädgården kan jag inte uttala mig om men bevattningssystemet är rimligt.
Att göra installationen i en befintlig trädgård där man inte ändå är med grävmaskin och så vidare blir mycket dyrare. Om det fanns några som helst krav på att bevara trädgården/minimalinvasiv teknik så hade jag inte erbjudit mig att göra det för mindre än dubbla priset mot vad du fått.

Edit:
För referens kan en vanlig villatomt föreslås ha 40 vattenspridare i Gardenas planeringsverktyg.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Tusen tack för svar.

Ja det planeringsverktyget har jag försökt mig på utan framgång.

Känns som ett nästa steg för att förstå hur relevant offerten är blir att få en mer specificerad bild av vilket material som ingår både vad gäller bevattning men också slangar, pump etc.
 
E
Denna skulle kosta oss 75 000 kr för gräsmatta och 35 000 kr (ink moms) för bevattning. Hela gräsmattan är ca 550 m³.

Hela trädgården ca 500 000 kr.
 
  • Översiktlig trädgårdsplan med gräsmatta, träd, hus, uppfart och pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Excel
Onekligen märkligt att förstå att lite slangar, ventiler och diverse popupspridare av plast kan kosta så mycket pengar….
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag ör mer förvirrad över vad man har systemet till efter första året? Det känns som en stor utgift för att ettablera en gräsmatta.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 8 till
  • Laddar…
Det är rätt vanligt att man behöver vattna en gräsmatta.

Vid den här tiden 2018 så var vår gräsmatta redan gul eftersom vi tröttnat på stt vattna.
 
H
Låter billigt för gräsmattan. För bevattning har jag ingen aning.
 
Följd frågan är då vad som hände när det väl regnade igen? Jag minns ingen massdöd av gräsmattor men väl att det tog ett bra tag för brunnarna att fyllas på.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är rätt vanligt att man behöver vattna en gräsmatta.

Vid den här tiden 2018 så var vår gräsmatta redan gul eftersom vi tröttnat på stt vattna.
Ja gud vad man njöt när man slapp klippa.
 
  • Gilla
Ockupanten och 3 till
  • Laddar…
Ta in separat offert från proffs för bevattningen. Kör med hunter eller rainbird grejer.
Inget "proffs" använder/offererar Gardena saker som är leksaker.
Material för Hunter/Rainbird är förmodligen billigare också.
 
  • Gilla
Elisabeth Petersson och 4 till
  • Laddar…
Köpte hela Gardenas bevattningssystem samt bevattningscontrollern (som är från Hunter) från Tyskland och sparade säkert 30% från svenska online-priser. Man behöver inte täcka varenda cm2 som som det beräknas i Garderas och andras planeringsverktyg, dom är imho helt överdrivna i att sätta ut spridare för varenda liten vinkel och vrå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.