Höghus Höghus skrev:
Är det inte bara att byta plats på anslutningarna i stationen?

/Höghus
Nej, då tycker den att roboten är utanför slingan.
 
Kul att du drog igång tråden om robotgräsklipparen! @Vardagsrum
Har också köpt min nu och letar för fullt efter ett 8Ah batteri, men har nog lite otur kring den biten. Återstår att se ifall jag hittar några fler. Har inte haft tillträde ännu till huset men jag kommer att följa denna tråden och säkerligen komma med massa frågetecken då jag varken har ägt en gräsklippare eller en robotgräsklippare :crysmile:
 
  • Gilla
Pandre och 3 till
  • Laddar…
josefin1981 josefin1981 skrev:
Hejsan nån som vet om man kan använda begränsningstråd från Robomow ? Har redan den i gräsmattan så det hade ju varit perfekt om det funkade
Svarar mig själv : det funkade med samma slinga , o nu är den igång på 1000 kvm
 
  • Gilla
Tomas Mauritz och 6 till
  • Laddar…
Det verkar som om klipparen har bluetooth aktivt men det finns ingen officiell app för denna modell...
Tyvärr är den även känslig för ojämna gräsmattor som min, jag provade att ta bort de två "krattorna" och nu stannar den inte lika lätt!
 
  • Gilla
Hans Forsström1
  • Laddar…
Släppt lös den på 200m2 där jag stakat ut med begräningskabel idag. Verkar funka bra hittills.

Ska öppna upp ett till område på 300m2 när jag ordnat en bra passage.

Vad kör ni för tidsscheman på era klippare för runt 500m2?

Angpende app. Såg att Lidl home ska stödjas enligt reklamblad utomlands, men den appens stöd verkar inte ha släppts i vår region än eller så är den inte redo helt enkelt.
 
J Jocker75 skrev:
Det verkar som om klipparen har bluetooth aktivt men det finns ingen officiell app för denna modell...
Tyvärr är den även känslig för ojämna gräsmattor som min, jag provade att ta bort de två "krattorna" och nu stannar den inte lika lätt!
ja jag kliade mig lite i huvudet med när jag såg det. I Lidls smart app finns bara den andra modellen. Hittade inte heller någon app.. och står inte om någon app heller när man kollar de utländska sidorna.. men vad används bluetooth till då?
 
  • Gilla
Johan Segernäs
  • Laddar…
K Krypström skrev:
Släppt lös den på 200m2 där jag stakat ut med begräningskabel idag. Verkar funka bra hittills.

Ska öppna upp ett till område på 300m2 när jag ordnat en bra passage.

Vad kör ni för tidsscheman på era klippare för runt 500m2?

Angpende app. Såg att Lidl home ska stödjas enligt reklamblad utomlands, men den appens stöd verkar inte ha släppts i vår region än eller så är den inte redo helt enkelt.
det finns 2 olika modeller. Det är modellen som heter PMRDA. Har kikat i specifikationerna på de utländska sidorna och den som vi har här i Sverige verkar inte ha någon app.. men förstår inte varför den har bluetooth då smart systemet går ju på Wi-Fi..
 
Är inte Lidl en matvarubutik?
 
raveper raveper skrev:
Är inte Lidl en matvarubutik?
Jodå, precis som Ica maxi ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Kul att du drog igång tråden om robotgräsklipparen! @Vardagsrum
Har också köpt min nu och letar för fullt efter ett 8Ah batteri, men har nog lite otur kring den biten. Återstår att se ifall jag hittar några fler. Har inte haft tillträde ännu till huset men jag kommer att följa denna tråden och säkerligen komma med massa frågetecken då jag varken har ägt en gräsklippare eller en robotgräsklippare :crysmile:
Kul att du joinade den! Om du inte hittar ett 8Ah-batteri i butik, så går det i nödfall att beställa från: https://grizzlytools.shop/Parkside-...y-EU-for-devices-of-the-Parkside-X-20V-family

Jag skulle tro att den går bra på ett 4Ah också, men med stor tomt så borde det bli bättre resultat med ett större. Men ev. kan man behöva justera klipptiderna per dag, mtp att högre kapacitet också ger längre laddtider. Inte lönt om den ska ladda i 3 timmar t.ex och dessa infaller i slutet av ”arbetstiden”.

Jag kör min med koxialkabel, verkar funka fint. Har bara gjort en liten testslinga på 150-200m2 än så länge för att se vad den tycker om backar. Går förvånansvärt bra än så länge. Med tanke på att mitt gräs är så pass högt att den ibland uppfattar det som ett hinder..

Men i backe så bör begränsningskabeln inte ligga alltför långt ner, då den kan få lite för bra fart när den korsar den.

Min rymde och tog en sväng på grusvägen, men märkte då att den hamnat fel och stannade.

Har också provat att sparka till den lite styvfaderligt då och då för att se vad den gör, och blockera dess väg. Den verkar ha lite olika trick att ta till vid problemlösning.

Det förvånade mig verkligen att se att den förutom kantklippning även har zonklippning! Perfekt för oss som har tomter där det är klurigt att ta sig mellan fram och baksida. Upp till 5 olika startpunkter kan man ge den :)
 
Ett dygn senare (dagtidsklippning endast) har den pinnat på bra och avverkat gräset på en gräsmatta som inte klippts på 2 veckor. En gång stannade den i en djup grop under ett träd men några spadar jord och sand så var det problemet ur världen.

Förvånande bra resultat för en så billig klippare.
1h45m per 2ah laddning verkar den klara.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag hittade en Parkside app för android. Den är för deras smart batteri. Skulle vara kompatibel med robotklippare och gjordes uppdatering på robotklippare i appen den 10 maj.. så man får väl kryssa fingrarna för att det även är för modellen vi har i Sverige. Appen är inte tillgänglig i Sverige, men dem som är lite tekniska kan nog lösa det ändå med VPN. Så ni som har bytt till smart batteri och är mer tekniska än mig kan ju testa om den fungerar!
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.schwarz.parkside_lh

Enligt mina beräkningar så ligger den nästan på gränsen för min terräng. Så ni som testat den och har backigt. Vilken lutning har ni i era backar och hur fungerar den då?
 
Köpte denna gräsklipparen för någon dag sedan och första intrycket är väldigt bra sett till pris.

Det enda jag har problem med, och som är ganska viktigt, är att den inte börjar ladda i laddningsstationen.

Har testat flera olika placeringar av stationen och lampor etc. lyser korrekt. Gräsklipparen har inga problem att hitta, köra upp och docka i. Men den börjar inte ladda och då börjar den om och gör nya försök.

Här är ett klipp på beteendet:

Ja, den missar ganska grovt första försöket men det var faktiskt den första och hittills enda gången den missade så mycket.

Är det jag som är trög? Vad gör jag för fel?
 
M Matosk skrev:
Köpte denna gräsklipparen för någon dag sedan och första intrycket är väldigt bra sett till pris.

Det enda jag har problem med, och som är ganska viktigt, är att den inte börjar ladda i laddningsstationen.

Har testat flera olika placeringar av stationen och lampor etc. lyser korrekt. Gräsklipparen har inga problem att hitta, köra upp och docka i. Men den börjar inte ladda och då börjar den om och gör nya försök.

Här är ett klipp på beteendet: [media]
Ja, den missar ganska grovt första försöket men det var faktiskt den första och hittills enda gången den missade så mycket.

Är det jag som är trög? Vad gör jag för fel?
Har inte haft något problem med dockningen.
Går slingan genom spåret i botten på laddplattan?
 
L linko skrev:
Har inte haft något problem med dockningen.
Går slingan genom spåret i botten på laddplattan?
Yes, slingan går i spåret under plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.