K kalasarn skrev:
Vi kör med ett skuldebrev. För oss känns det bäst och rättvisast att båda äger 50% av bostaden, Men som en liten säkerhet så får jag tillbaka min insats om det skulle skita sig. Sen delar vi lika på eventuell vinst. Med andra ord, säg att jag har en insats på 100 och hen 50 så är hen skyldig mig 25 vilket betalas vid försäljning av bostaden enligt skuldebrevet.
Blir inte hen skyldig dig 50 snarare?
 
Nej, skillnaden i insatserna är 50.
100-25=75
50+25=75
Så genom att @kalasarn får 25 av sin sambo har de lika insatser. Så länge som Kalasarn får ut pengarna räcker det alltså med att sambon ger honom 25 för att det ska bli lika.

Skulle det behöva investeras mer i huset får man räkna på ett annat sätt, men här ska ju bara den totala insatsen om 150 omfördelas.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, skillnaden i insatserna är 50.
100-25=75
50+25=75
Så genom att @kalasarn får 25 av sin sambo har de lika insatser. Så länge som Kalasarn får ut pengarna räcker det alltså med att sambon ger honom 25 för att det ska bli lika.

Skulle det behöva investeras mer i huset får man räkna på ett annat sätt, men här ska ju bara den totala insatsen om 150 omfördelas.
Precis så! Ska tilläggas att denna totala insats om 150 inkluderar en renoveringsbudget plus att vi kör med helt delad ekonomi. Tanken är att vi inte ska behöva diskutera uppdelning i framtiden efter denna uppgörelse, vi sparar och investerar gemensamt till framtida projekt.
 
Så om jag betalt 25 000 för insats och hon 100 000, tänker jag rätt att jag blir skyldig henne 25 000 i mellskillnaden?
 
K kattparet skrev:
Så om jag betalt 25 000 för insats och hon 100 000, tänker jag rätt att jag blir skyldig henne 25 000 i mellskillnaden?
Nej, då skiljer det ju 75.000. Du är då skyldig henne hälften av det, alltså 37.500.

Huruvida det borde vara hela skillnaden utifrån ert samboavtal är en annan sak.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, då skiljer det ju 75.000. Du är då skyldig henne hälften av det, alltså 37.500.

Huruvida det borde vara hela skillnaden utifrån ert samboavtal är en annan sak.
Visst ja det har du rätt i. Så i princip borde hon då få den delen mer när vi splittar likviden?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, då skiljer det ju 75.000. Du är då skyldig henne hälften av det, alltså 37.500.

Huruvida det borde vara hela skillnaden utifrån ert samboavtal är en annan sak.
Som du nog redan märkt är det inget tydligt angivet i avtalet, hade inte ens en tanke på att skriva skuldebrev. Var hon som tog upp det faktum att hon betalt mer i insats och att hon vill tydliggöra det genom avtalet. Hon tänkte nog inte på hur man skulle göra därefter
 
En annan sak jag tänkte på. Är fortfarande lån på bostaden. Ska man dra av detta nånstans innan man får fram likviden? Tror vi räknade på att med alla förbättrings utgifter och mäklararvode skulle det inte bli någon vinst på bostaden, därav ingen reaskatt.
 
K kattparet skrev:
Så i princip borde hon då få den delen mer när vi splittar likviden?
Nej, så kan du inte räkna. Om du ger henne en summa så blir det minus hos dig och plus hos henne. Om det tillförs nya penga kommer ju inte dessa från dig, så då blir det inte likadant.

Säg att ni får ut 250 efter att alla lån och omkostnader är avklarade. Ska ni då ha ut era respektive andelar får hon 100 och du 25.

Sen finns det 125 kvar, efter att era respektive insatser är utlösta. Om de ska fördelas på samma sätt 100 till henne, 25 till dig, om ni ska få lika mycket (62,5 var) eller något däremellan kan man diskutera och tycka olika om.

I den ena extremen får hon 80 % av all vinst, i den andra får ni 50 % var exklusive insatserna.
 
Redigerat:
K kattparet skrev:
En annan sak jag tänkte på. Är fortfarande lån på bostaden. Ska man dra av detta nånstans innan man får fram likviden? Tror vi räknade på att med alla förbättrings utgifter och mäklararvode skulle det inte bli någon vinst på bostaden, därav ingen reaskatt.
Har ni inte gjort någon vinst finns ju egentligen inget att fördela, men en skattemässig vinst och ett överskott när allt är betalt är inte riktigt samma sak.

Men har all värdeökning ett tydligt samband med avdragsgilla kostnader som ni delat lika på talar det förstås för en likadelning även av överskottet.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
K kattparet skrev:
Som du nog redan märkt är det inget tydligt angivet i avtalet, hade inte ens en tanke på att skriva skuldebrev. Var hon som tog upp det faktum att hon betalt mer i insats och att hon vill tydliggöra det genom avtalet. Hon tänkte nog inte på hur man skulle göra därefter
Inget som hindrar er från att göra om. Ni kan skriva nya avtal och riva de gamla
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har ni inte gjort någon vinst finns ju egentligen inget att fördela, men en skattemässig vinst och ett överskott när allt är betalt är inte riktigt samma sak.

Men har all värdeökning ett tydligt samband med avdragsgilla kostnader som ni delat lika på talar det förstås för en likadelning även av överskottet.
Jag kommer ju vara skyldig henne en del av insatsen som jag förstått, men jag vill ju samtidigt ha tillbaka min insats och ev nånting för att själv kunna investera i bostad. Annars blir det lite som att man köpt aktier som minskat i värde.

Var väl lite därför jag inte gick in med hela insatsen, för att jag var rädd att bli av med allt, eller stå utan buffert
 
Ja, precis som aktier kan fastigheter både öka och minska i värde.
Det har inte framgått i tråden vad som ska hända med bostaden? Ska en av er köpa ut den andre och bo kvar, eller ska bostaden säljas före bodelningen?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, precis som aktier kan fastigheter både öka och minska i värde.
Det har inte framgått i tråden vad som ska hända med bostaden? Ska en av er köpa ut den andre och bo kvar, eller ska bostaden säljas före bodelningen?
Det glömde jag helt bort. Det är tänkt att hon ska köpa ut mig, det var väl redan tanken från början men hon ville inte delge hur mycket hon räknade med att köpa ut mig för.
 
Det sätt som upplevs mest rättvist, är att låta en eller flera mäklare värdera bostaden. Sedan använder ni värdet (eller medelvärdet om det är flera mäklare) för att räkna ut bodelningslikviden.

Ta hjälp av en familjerättsjurist för att få bodelningen genomförd. Det kostar en slant, absolut, men då slipper ni göra rena okunnighetsmisstag i bodelningen. Något som gör juristens debiterade timmar färre, är om ni redan när ni går dit är överens om ungefär hur ni vill skifta samboegendomen. Då behöver juristen 'bara' göra uträkningar och skriva ihop det formella bodelningsdokumentet. Det ska sedan användas när ditt ex ansöker om att bli ensam lagfaren ägare till bostaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.