Tack för alla svar.

Många av dem förstår jag inte ett ord av (det är mig det är det är fel på, inte er).

Det här projektet måste kunna ledas av min snart 82-åriga mamma ensam, med bistånd från mig på distans.

Så några egna felsökningar eller dylikt går inte att genomföra.

Kallvattnet har nu blivit mycket bättre, men varmvattnet luktar och smakar fortfarande vidrigt.

Vi vill beställa en vattenanalys från en certifierad firma.

Det begränsar såvitt jag förstår urvalet till dessa:

https://search.swedac.se/sv/ackrediteringar?s=dricksvatten

Frågan nu är väl mest om man vågar dricka vattnet innan analysen är klar.
 
T Talisman skrev:
Jag hjälpte igår min mamma att flytta till fritidshuset.

Väl där konstaterade vi att vattnet stinker, och smakar, ruttet ägg. Allra värst är varmvattnet.

Smaken är så påträngande att t o m kaffet knappt är drickbart.

Hon har året runt-vatten i form av egen borrad brunn.

Vi har testat att låta kranarna i kök och badrum spola kallvatten i någon timme. Det hade ingen effekt. Vi har gjort samma sak med varmvattnet. Ingen effekt.

Problemet har aldrig uppstått tidigare. Vattnet här brukar vara fantastiskt fräscht och gott.

Jag har förstås googlat, och läser om "svavelväte". Men befinner mig på en 4-årings nivå vad gäller sådant här. Mamma saknar också kunskaper på området.

Vad kan ha hänt? Är det en rörmokare man ska ta hit? Eller vattenreningsfirma? (Vad är skillnaden?) Vad är det som behöver göras? Hur undviker man att bli pålurad en uppsjö av olika filter, reningsverk etc som kanske inte behövs, när man har noll kunskap?

Tacksam för all hjälp.
Hej. Vi hade dessa problem hos oss.
Vi införskaffade ett ozonreningsverk. Enkelt att installera OCH lukt, smak och andra påverkans substanser försvann på tre dagar efter igångsättande
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har samma problem med mitt vatten, har hydropress men kopplade på en hydrofor med spridare efter hydropressen viket tog bort all lukt i vattnet. Normalt är inte bergsgasen farlig, bara att det luktar illa och känns ofräscht.

Men som andra säger, en vattenanalys innan beslut är klokt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem. Järn som bryts ner i syrefattig miljö ger svavel. Jag köpte Biltemas minsta kompressor och en lång PEX-slang som jag skickade ner i brunnen. Kompressorn går 15 minuter varje dag och luftar vattnet, problemet löst för under tusenlappen (kompressor, slang, timer). Nackdelen är att vattnet nu är järnfärgat så jag åkte på att montera ett järnfiler men det kostade i sin tur bara några hundra.

(Jag hade hydropress, fick inte plats att lufta den)
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Men om vattnet inte luktade illa tidigare måste det väl ha hänt nåt? Vårat vatten från egen borrad brunn började luktade fruktansvärt i samband med sprängningar runt omkring.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett fritidshus där jag haft samma problem. Efter jag installerade en avluftare från Callidius så försvann problemet helt. I mitt fall så var det en avluftare för hydropress.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej.

Gör det enkelt!

Inget kan göras innan analysen är klar!!! Innan dess vet man inte vilket problem det är som skall lösas.

Om problemet är nytt kan det helt enkelt vara så att ni fått inflöde från ytvatten.

Så spola så mycket ni kan. Både varmt och kallt. Upp till ett dygn i vart fall. Var bara uppmärksam så inte vattnet tar slut och pumpen går torr. Har ni tur är problemet över efter det

Sen tar ni prover och skickar in (oavsett om vattnet blivit bättre).

Ta dessa så tidigt i vattensystemet som det är möjligt så inte lagrat vatten kan påverka och givetvis bara på kallvatten sidan.

När ni fått provsvaren kontaktar ni lämplig rörfirma som har rätt kompetens. Som vanligt, kontakta fler än en...

Lycka till!
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men om vattnet inte luktade illa tidigare måste det väl ha hänt nåt? Vårat vatten från egen borrad brunn började luktade fruktansvärt i samband med sprängningar runt omkring.
Ja, det är exakt så jag tänker.

Vattnet har - smak- och luktmässigt - varit PERFEKT i alla år. Fram tills nu.

Men här kanske mammas och min totala okunskap spelar in. Vi har aldrig ägnat en tanke åt brunnen eller pumpen. D v s att den skulle behöva underhållas eller få regelbunden översyn eller något i den stilen. Ingen har överhuvudtaget rört pumpen på 20-25 år.

Inga sprängningar eller dylikt har gjorts i området.

Däremot har Vattenfall grävt för att lägga ned någon sorts kabel ett par hundra meter bort, och lyckades då även gräva sönder ledningarna till det s k sommarvattnet i samfälligheten för några veckor sedan.

Men det kan väl knappast ha någon påverkan på mammas borrade brunn.
 
L Lancen skrev:
Hej.

Gör det enkelt!

Inget kan göras innan analysen är klar!!! Innan dess vet man inte vilket problem det är som skall lösas.

Om problemet är nytt kan det helt enkelt vara så att ni fått inflöde från ytvatten.

Så spola så mycket ni kan. Både varmt och kallt. Upp till ett dygn i vart fall. Var bara uppmärksam så inte vattnet tar slut och pumpen går torr. Har ni tur är problemet över efter det

Sen tar ni prover och skickar in (oavsett om vattnet blivit bättre).

Ta dessa så tidigt i vattensystemet som det är möjligt så inte lagrat vatten kan påverka och givetvis bara på kallvatten sidan.

När ni fått provsvaren kontaktar ni lämplig rörfirma som har rätt kompetens. Som vanligt, kontakta fler än en...

Lycka till!
Stort tack!

Det var just en sådan här "genomförandeplan" vi eftersökte.
 
Vi hade också problem med lukt från vår borra, min rörmokare borrade ett litet hål i backventilen så det sprutade vatten ner i borran och bröt ytspänningen som jag fattade det. Efter ett par dagar var lukten borta :D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Brunnen är enligt mamma minst 90 meter djup, och troligen från 70-talet (om det har någon betydelse).

Menar du att man helt enkelt sätter på kranarna och spolar, tills vattnet tar slut?

Hur snabbt kommer vattnet tillbaka sedan? Man klarar sig ju liksom inte helt utan vatten.

(Jag är extremt okunnig och extremt opraktisk.)
Spola ur innebär att man spolar med öppna kranar på alla ställen i 5 minuter. Skulle vattnet försvinna, stäng av strömmen till vattenpumpen omedelbart. Men osannolikt att 5 minuter är för mycket med borrad brunn.

Det som spolas ur är alla spår av "gammalt vatten" som blivit stående.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
H HBerggren skrev:
Spola ur innebär att man spolar med öppna kranar på alla ställen i 5 minuter. Skulle vattnet försvinna, stäng av strömmen till vattenpumpen omedelbart. Men osannolikt att 5 minuter är för mycket med borrad brunn.

Det som spolas ur är alla spår av "gammalt vatten" som blivit stående.
Vi har nog spolat totalt 1 timme med kökskranen, och minst 45 minuter med badrumskranen.

Och kallvattnet har blivit mycket bättre.

Men varmvattnet är lika äckligt än. Väldigt tydligt också att ju varmare vatten, desto värre lukt/smak.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
En offermetall som sitter i vvb som hindrar att beredaren i ex koppar från korrosionskador = hål.
Inte Koppar utan emaljerade!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
T Talisman skrev:
Oj.

Då får nog någon expert kolla om det är "rätt anod".
En offeranod har man i emaljerade VVB som är en vanlig typ.
I VVB av koppar eller rostfritt har man inte det kravet.
Att du har svavelväte i vattnet har inget med en offeranod att göra.

Stickan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S spyrius skrev:
Vi hade också problem med lukt från vår borra, min rörmokare borrade ett litet hål i backventilen så det sprutade vatten ner i borran och bröt ytspänningen som jag fattade det. Efter ett par dagar var lukten borta :D
Har också den lösningen mot svavelväte sedan tio år.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.