H H-Thomasson skrev:
Varför ska din firma vara "snäll" mot kunden och montera in en ugn på för klena kablar när kunden själv har gjort fel och äger problemet.
Tänk om huset brinner och det framkommer att kablarna är för klena och din firma har ok detta i och med att ni kopplade in spisen.

Nej bara att göra om så 2.5 kvadratskablar går fram till ugnen.
Är inte snäll men försöker komma fram till om 1.5mm² är för klent eller ej.
 
Tvinnad FQ 5G2,5 har räddat mig ett par gånger. Går att dra i 16 rör med lite smörj.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för spis? Räcker det inte med 10A x3 då och stanna vid 1.5 ?
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för spis? Räcker det inte med 10A x3 då och stanna vid 1.5 ?
Läs första inlägget.
 
  • Gilla
Lelleirra
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Läs första inlägget.
vad framgår där menar du?
 
M Martin.ke skrev:
Tvinnad FQ 5G2,5 har räddat mig ett par gånger. Går att dra i 16 rör med lite smörj.
Nu var det dock 16mm flexslang...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu var det dock 16mm flexslang...
Dock oväsentligt då min fråga mest handlar om ifall man kan göra en Z-line mätning och ha instrumentet inställt på 16A som jag visar på bifogad bild. Har redan fått svar att det ej är tillräcklig mätning. Får sätta mig ner ikväll och försöka läsa på lite och återkomma i denna tråden

Tack alla för att ni angagerar er!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Oavsett vad du mäter med instrumentet så måste du ta hänsyn till belastningsförmågan som Bo skriver. Det kan ditt instrument inte mäta fram utan du måste göra en bedömning själv (eller fråga någon annan).
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
D
Låt mig komma med en amatörfråga: kan man någonsin göra en korrekt köksinstallation om man skyddar spis/hällgruppen med 16A och ledningen till apparaten består av 5 st 1,5 mm2 FQ/FK?
 
A
D datja skrev:
Låt mig komma med en amatörfråga: kan man någonsin göra en korrekt köksinstallation om man skyddar spis/hällgruppen med 16A och ledningen till apparaten består av 5 st 1,5 mm2 FQ/FK?
Nä tror inte det då det ska vara 2,5 till trefas och 4 mm2 till enfas.

Sedan finns det regler för hur man kan frångå överlastskydd om belastningen är känd men osäker på om det går tillämpa i detta fall.
 
MEN det går rätt bra att köra "vanliga" ugnar på 10 A, jag har i 40 år kört mina spisar på 10 A säkringar som jag satte i för att testa när jag byggde mitt hus. Och jag har ALDRIG behövt byta säkring, jag kan väl nämna att jag har vanliga smältsäkringar och dom tål ju lite mer överlast än automater.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Lelleirra skrev:
Är inte snäll men försöker komma fram till om 1.5mm² är för klent eller ej.
Om vi säger att det är du personligen som ställer frågan så visst kan du få ett svar. Ledningsdimensionering innefattar grovt följande punkter.

1. Förväntad belastning Ib. Jag antar att kunder vill kunna nytta häll och ugn till fullo, dvs Ib = 16 A? Men det kanske går att förhandla då t.ex 13 A skulle räcka för kanske 90 % av alla hemmakockar idag.

2. Överlastskydd In. Man väljer helt enkelt nästa högre steg, 16 A i detta fall om det är vad kunden vill ha.

3. Ledningens belastningsförmåga Iz, dvs vilken ledning som tål belastningsströmmen. Man ska uppfylla formeln i elinstallationsreglerna 433.1: Ib ≤ In ≤ Iz.

Titta i kapitel 523 - 524 med tillhörande tabeller i bilagorna för belastningsförmågan. Du kommer att hitta fram till tabell Tabell 52B.4 för ditt fall. För att ställa säkring mot belastningsförmåga ska formeln I2 ≤ 1,45 × Iz i 433.1 användas där I2 beror på vilken typ av överströmsskydd du väljer, troligen dvärg här. Det betyder att belastningsförmågan ska vara lika med eller högre än säkringens märkström.

Så titta på tabellvärdena för infälld FK (PVC). Du ser där direkt att 1.5 mm² är uteslutet för 16 A, men en dvärg på 13 A funkar med skohorn. Detta utan några omvandlingsfaktorer för extra varma ledare, anhopning eller annat (Se Tabell 52B.15 och framåt). Hade det varit en kabel hade man kunna välja en PEX-isolerad kabel som tål högre värme. Men ligger man nära gränsen för vad kabeln klarar så blir alltså ledarna 90 grader varma vilket dels är lite otrevligt och dels eldar för kråkorna. Så det bottna i kundens matlagningsvanor.

4. Villkoren för automatisk frånkoppling, det som kallades utlösningsvillkoret tidigare. Det är vad du mätt med ditt instrument, med lite fusk. Det handlar om personskydd här, så det är strömmen L - PE (Zloop) som ska mätas, inte L - N (Zline), det kommer senare. Normalt ska värde bli lika, men man måste förstå vad det är man mäter.

Man ska kontrollera att säkringen löser inom föreskriven tid på 0.4 s enligt 411.3.2.2 vid en kortslutning L - PE. Du har mätt upp 180 A. En C16 dvärg kräver 160 A. Du har satt Isc faktor till 1 i instrumentet vilket jag tycker är bra då du då ser det riktiga mätvärdet och själv behöver tänka till ifall 182 A är ok. Instrumentet säger OK, jag säger NOK. Se 6D.6.4.3.7.3 som kräver en säkerhetsfaktor på 1.5. Det värdet är lite extremt, men man bör åtminstone använda typ 1.25. Det gör att din kontroll på 1.5 mm² faller under gränsen 160 A för C16.

Nu funkar ju ändå inte 16 A, annars hade man kunnat titta på B16A eller diazed 16 A. Men nu blir enda möjligheten i ditt fall C13A och det skulle jag godkänna.

5. Det tillkommer ett par punkter men som är lite överkurs för en gruppledning i en bostad.
- Genomsläppt energi, att säkringen inte värmer upp kabeln för mycket vid kortslutning. Det är här man mäter Zline.
- Spänningsfall, vilket man möjligen får titta på om ledningen är ovanligt lång för en bostad.
- Kortslutningsbrytförmåga hos valt överströmsskydd, att föregående överströmsskydd inte släpper igenom en större kortslutningsström än vad valt överströmsskydd klarar av att bryta.
- Selektivitet, att överströmsskyddet närmast felstället löser ut först vid överlast och kortslutning (där olika kortslutningsströmmar kan förekomma).

Det är ungefär denna information du borde ha fått av din chef eller från firmans elinstallatör för regelefterlevnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
HumanCondition och 25 till
  • Laddar…
Jag hade nog säkrat 3x10A eller möjligen 3x13A om inte ledningen är för lång. Eller bjudit på framkörningsavgiften och backat ur jobbet med en upplysning om att slangen behöver vara 20mm.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Låt mig komma med en amatörfråga: kan man någonsin göra en korrekt köksinstallation om man skyddar spis/hällgruppen med 16A och ledningen till apparaten består av 5 st 1,5 mm2 FQ/FK?
...dolt i rör - Nej
...i utanpåliggande rör eller utanpåliggande kabel - Ja.
Men det beror på spisen märkeffekt så första alternativet kan vara ok det också.
Dvs man måste räkna om man frångår de tumregler som finns.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...dolt i rör - Nej
...i utanpåliggande rör eller utanpåliggande kabel - Ja.
Men det beror på spisen märkeffekt så första alternativet kan vara ok det också.
Dvs man måste räkna om man frångår de tumregler som finns.
Ja, men om nästa bostadsägare byter till kraftigare spis då? Måste kunna bli fel om en amatör ser att det är 3x16A och glatt köper en spis som bränner av 1,5 mm2-kablarna. Som amatör och konsument fattar jag inte att en dold tunnare än brukligt installation kan vara korrekt.
 
  • Gilla
Micke i Hudik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.