A ajn82 skrev:
Pratade med MP i Malmö inför ett val för runt ett decennium sedan, de drev aktivt att man skulle bygga parkering i markplan istället för källargarage, för att de källarna kommer ändå bara stå tomma i framtiden när privatbilismen dör ut. Jag höll inte med, biyta under mark centralt i städer kommer alltid hitta ett användningsområde, men svårt att bygga källare i efterhand...
MP har en vision som kanske inte blir verklighet, men använder det som argument för att få väljare som också tror det (3,1% vid mätning i maj)
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Du menar att fastighetsägaren tjänar mer pengar på parkeringsplatserna för att det finns vatten och värme där?

Du verkar ha missat att diskussionen inte handlar om kostnader för den boende, utan om intäkter för fastighetsägaren. Vilket är anledningen till att det inte byggs så mycket parkeringsgarage.
Jag menar att en parkeringsplats behöver INTE vatten och Värme...

Det är väl klart det finns intäkter?!
Hur ofta behöver du underhålla parkeringen, möjligtvis omasfaltera osv och snöröjning. Men annars är det ju ingen som bor där.

Ps. Visst kostar det när man anställer vissa konstiga parkeringsvaktbolag. Bra med platser och vettiga avgifter så är även felparkeringar minne blott. Men det här är något även mindre ställen tar efter av storstäderna. Fast det aldrig direkt varit några större problem.

https://hbwebben.se/skotta-p-plats-om-du-vill-slippa-fa-boter/
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
För att jag läste slarvigt?

Räknar man rätt då så blir hyran för en parkeringsruta 1400 spänn i månaden. Men sen får man inte glömma att en parkering består inte bara av parkeringsrutor, så man får nog räkna med lite mer än 12,5 kvadrat.
Nu börjar vi gå OT, men man brukar räkna med att det behövs ca 25 m2 per parkeringsplats när man bygger p-hus (20-30 m2 beroende på konfiguration). Ytan som tillkommer utöver själva p-platsen är filer mellan platserna samt ramper, uppfarter, m.m.
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Nej, men när man kommer hem från jobbet och ställer bilen på laddning vill man kanske inte behöva gå upp klockan 2 på natten och flytta den.

Vi pratar nu om de som alltså inte kan ladda på ordinarie parkering (varken hemma eller på jobbet).

Att behöva stanna och snabbladda på vägen hem från jobbet är omständligare än att kunna snabbladda i närheten av bostaden.
Jag tror han menar (som även jag tycker) att vi behöver MER "Destinationsladdare". Dem löser de flesta problemen. Kanske inte för transportsektorn men för privatbilismen!

Med en bra destination laddning tar inte Elbilen mer än 7-8 timmar ladda från botten (och med ca 400km). Även laddhybrider kan använda dessa. Men jag antar det inte finns tillräckliga vinster här då man kan med en snabbladdare tar samma vinster som med bensin/diesel och när det saknas destination stortsett överallt så blir det samma kartell som oljebolag.

Men bor man vettigt eller/och har en vettig arbetsgivare så kommer man billigt undan med elbil.

Plus den är tyst och ren för omgivningen, nu skriver jag när omgivning för det kan väl vi alla vara överrens om?! Men även det här ksnske sticker i ögonen för dem som hatar bilar förut har ju just avgaser och buller varit kärnfrågan i Stockholm...:rofl::crysmile: Undra vad som blir sen :thinking:
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
kisumisu
N Nerre skrev:
De som bygger vill inte bygga garage eftersom de inte tjänar lika mycket pengar på det. Källaren behövs till förråd, tvättstuga och såna grejer. Skulle man bygga parkeringsgarage där måste förråd, tvättstuga och sånt läggas på andra platser där man istället hade kunnat ha lägenheter.

Enda anledningen till att det byggs parkeringsplatser öht är att kommunerna ställer krav på det genom de så kallade parkeringstalen. Fastighetsbolagen lobbar rätt hårt för att sänka parkeringstalen.
Verkar inte behövas när det nybyggs helt utan källare!

Men det är ju dagens melodi, öppen planlösning med ingen förvaring och minimalt med saker. Egna tvättmaskiner, ingen sopnedkast och nu utan parkering (y) Nä det är tur man får bo i eget hus! ;) Man kan äga flera bilar, installera laddbox, parkera bilen hur man vill på sin tomt och ändå ha plats till gästparkering!

Tyvärr har jag släkt och vänner som valt att bo i lägenheter. Plus att även småställen börjat tjorva med parkering. Inte kul när det gäller jobbet, alltså behöva betala för en motorvärmare plats som man sen inte får använda då uttaget till de man själv behöver (laddning).

Sen så har vi ju såklart väldigt vettiga BRF där man har gruppförhandlat billig tv, billig internet, har parkeringar med laddmöjligheter och även där billig el med gruppavtal. Mycket som går göra också i en BRF bara de bor vettigt folk där som inte motsätter sig allt.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Verkar inte behövas när det nybyggs helt utan källare!

Men det är ju dagens melodi, öppen planlösning med ingen förvaring och minimalt med saker. Egna tvättmaskiner, ingen sopnedkast och nu utan parkering (y) Nä det är tur man får bo i eget hus! ;) Man kan äga flera bilar, installera laddbox, parkera bilen hur man vill på sin tomt och ändå ha plats till gästparkering!

Tyvärr har jag släkt och vänner som valt att bo i lägenheter. Plus att även småställen börjat tjorva med parkering. Inte kul när det gäller jobbet, alltså behöva betala för en motorvärmare plats som man sen inte får använda då uttaget till de man själv behöver (laddning).

Sen så har vi ju såklart väldigt vettiga BRF där man har gruppförhandlat billig tv, billig internet, har parkeringar med laddmöjligheter och även där billig el med gruppavtal. Mycket som går göra också i en BRF bara de bor vettigt folk där som inte motsätter sig allt.
En av de största nybyggarna (hyresrätter) bygger så att det ska kännas som att bo en villa, dock utan parkering. Ingenting ingår förutom en dörr, lite väggar och såklart toaletten. Ingenting annat så hyresrätten blir dyrare än att bo i villa här.
Parkering? Nej det är så få som möjligt, inte en chans att folk ska kunna parkera.

Sen behöver man inte betala för motorvärmare om man inte får ladda i den =)

Skulle jag valt annat än hus så skulle det varit en brf som endast vettigt folk bor i. Men de får man inte välja.
 
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
En av de största nybyggarna (hyresrätter) bygger så att det ska kännas som att bo en villa, dock utan parkering. Ingenting ingår förutom en dörr, lite väggar och såklart toaletten. Ingenting annat så hyresrätten blir dyrare än att bo i villa här.
Parkering? Nej det är så få som möjligt, inte en chans att folk ska kunna parkera.

Sen behöver man inte betala för motorvärmare om man inte får ladda i den =)

Skulle jag valt annat än hus så skulle det varit en brf som endast vettigt folk bor i. Men de får man inte välja.
Börjar låta lockande bli hyresvärd ;)
Kanske ska man börja tänka om när det gäller att investera till en elbil, solpaneler mm.

Alla kostnader och underhåll sköts med hyresgästen och sen får man en hyrinkomst på flera miljoner på ett år :devilish:

Förut ingick just tvättstuga, kabel tv, internet...här i våran "stad" höjde dem hyrorna och klippte avtalet med Tele2 (tv), Telenor (internet). Blev lika dyrt som i egen villa!
 
R Rkarlsson skrev:
En av de största nybyggarna (hyresrätter) bygger så att det ska kännas som att bo en villa, dock utan parkering. Ingenting ingår förutom en dörr, lite väggar och såklart toaletten. Ingenting annat så hyresrätten blir dyrare än att bo i villa här.
https://www.hemhyra.se/nyheter/dina-rattigheter-i-tvattstugan/

Finns det krav på tvättstuga i huset? Svar: I princip. Lagen säger att det ska finnas ”tillgång till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller rimligt avstånd från den”.
 
Byggs väl inte nya flerbostadshus utan tvättmaskin i lägenheten, på samma sätt är förråd också i lägenheten nuförtiden. Bekvämare, och man slipper inbrott samt att ungdomar använder vinden som tillhåll
 
MultiMan
J jocke31 skrev:
Som ingen har haft i sin bil de senaste 47 åren…
Jag har haft en jeepdunk med mig i 30 år. Är det igen storstadsmänniskorna som tror att deras värld är den enda som finns?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har haft en jeepdunk med mig i 30 år. Är det igen storstadsmänniskorna som tror att deras värld är den enda som finns?
Törs lova att du inte tillhör majoriteten, helt oavsett bostadsort.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Jag såg att det sålts en sex år gammal Tesla MX på KVD för drygt 400' kr. Visserligen med fri el, men ändå rätt mycket pengar...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg att det sålts en sex år gammal Tesla MX på KVD för drygt 400' kr. Visserligen med fri el, men ändå rätt mycket pengar...
Tesla med fri SC är högvilt för taxi. De spar in en 10-12 000kr/m på fria laddningen. Så de kan i princip vara i vilket skick som helst så är de värda guld på beg marknaden. De utan fri SC är inte alls lika eftertraktade.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Håller med! Sedan har det ju gått hysteri i detta med elbilar vilket fått priserna på begagnat att ligga alltför högt, precis som med alla bilar. Jag har under mina 35 år med bil aldrig upplevt något liknande. Förut var det standard med 50% värdeminskning på 3 år. Senaste åren har det varit 0% på flera år.

När produktionen hinner ifatt efterfrågan så kommer nog värdeminskningarna återgå till det normala igen. Inflationen kommer nog se till att det rättar till sig. Det känns lite "fel" när vanliga löntagare med arbetarjobb åker runt i bilar för 6-800,000, det rimmar liksom inte riktigt. Pengar har varit för billiga för länge mao.

Man börjar dock skönja en normalisering i bilhallarna. Mängder av elbilar har stått osålda ett bra tag och har fått nedsatta prislappar. Det börjar svida att låna pengar mao.
Just nu är det material problem bla halvledare https://www.kth.se/om/nyheter/centrala-nyheter/halvledarbrist-kommer-fortsatta-i-aratal-1.1131392
 
F
G Guzzen1 skrev:
Nej det var det inte. Min kusins pajk var med och bärgade flera av dom. Men så fort elbilars tillkortakommanden dras fram i ljuset så viftas det bort som påhitt.
Tacka tusan att elbilsbranschen inte vill ha sådan reklam. Då drar man i med att det minsann bara var hittepå. Skitsnack säger jag. Det hände och är ett oomkullrunkeligt faktum vare sig man vill eller inte.
Det var en elbil som var helt batterislut och behövde bärgas och ytterligare en som hade batteri kvar men där ägaren obstuerade och inte kunde ta sig till laddare och krävde bärgning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.