Hej

Vi har byggt odlingslådor vid vår nya altan och undrar lite vad man kan ha för plastfilm i dessa för att spara på trä och eventuellt hindra att kemikalier från det tryckimpregnerade trät läcker ut i jorden som vi ska fylla upp med.

Jag såg denna:
och det är något sånt jag tänker mig, lite tjockare plast, gärna återvunnen. Finns det att hitta någonstans?

Tack!
 
Använd gummiduk för trädgårdsdammar, finns att köpa på ex hornbach i olika kvaliteter och tjocklekar.
 
  • Gilla
mottosson
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Använd gummiduk för trädgårdsdammar, finns att köpa på ex hornbach i olika kvaliteter och tjocklekar.
Tack! Det var precis det jag letade efter. Svårt när man inte vet exakt vad saker heter :p
 
Om du tänker att det ska heltäckas i lådan och den står i friska luften så får du en pool för dina blommor och blader. Inget bra, det måste finnas någon form av avrinningsnivå, ca 10 cm från botten. Går att sätta en skrovgenomförning och en slang på den. Den tätar mot plasten. Blir då ett lite större hål för den i sidan på lådan
Här exempel på dito
ttps://www.google.com/search?q=skrovgenomf%C3%B6ring&rlz=1C1CHBD_svSE1025SE1025&oq=skrovgenom&aqs=chrome.1.69i57j0i512l7j0i30l2.17594j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Eller markduk, växtskydd, ogräsmattta. Någon farlig kemikalie i tryckimpregnerat behöver du inte oroa dig för. Kör obehandlat trä annars
 
Och alla markdukar, växtskydd, mm blir bara till mikroplast i havet så småningom. Fundera om du verkligen behöver detta eller om det är bara påhitt av anläggare.
 
I våra lådor har vi använt platonmatta. Den gör att trät även får lite luftning på insidan samt att jorden i odlinglådan inte torkar ut så fort eftersom inget vatten dunstar genom virket
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du tänker att det ska heltäckas i lådan och den står i friska luften så får du en pool för dina blommor och blader. Inget bra, det måste finnas någon form av avrinningsnivå, ca 10 cm från botten. Går att sätta en skrovgenomförning och en slang på den. Den tätar mot plasten. Blir då ett lite större hål för den i sidan på lådan
Här exempel på dito
ttps://www.google.com/search?q=skrovgenomf%C3%B6ring&rlz=1C1CHBD_svSE1025SE1025&oq=skrovgenom&aqs=chrome.1.69i57j0i512l7j0i30l2.17594j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Jag hade nog tänkt att det skulle vara öppet mot mark nedtill, och plasten är bara på sidorna. Är det en dålig idé?
 
Lyxvarianten för att maximera lådornas livslängd borde vara platonmatta. Men jag brukar inte ha någon plast i dem. Jag kör ofta men inte alltid markduk under dem. När man gräver ur dem brukar rötterna ha tagit sig igenom markduken ändå.
 
jag gjorde om ett par lådor nu i våras. kör oxå på Platon matta och öppet nere (vek endast in ca 5 cm av platon mattan. I botten under jorden la jag lite gammalt upohugget virke, som ska vara bra för att djurlivet ska trivas och hålla odlingsjorden fin (minns ej var jag läste det dock men lät logiskt för mig) allt står på grusbädd så läcker det lite med tiden är det inte hela världen.

lådan innan höll dock 10 år och det var obehandlade brädor som bara var laserade...
 
M mottosson skrev:
Jag hade nog tänkt att det skulle vara öppet mot mark nedtill, och plasten är bara på sidorna. Är det en dålig idé?
Står dom direkt mot mark, så varför inte, garanterat bingen pool då. Annars plast runt i dom och en nivå 10 cm upp, fylles med leca till strax över nivån, en duk och jord på det. Det blir liksom lite av självbevattning då. Klart upp till var och en att göra något.
 
Jag tog vanlig byggplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.