Behöver hjälp i detta för mig knepiga fall. Jag försöker fylla på min Thermia vattenvärmare som stått tom över vintern (vatten avstängt till fritidshuset). Med den blå kranen öppnar jag påfyllningen men nu börjar det efter en stund bubbla och stånka i vattenbehållaren och läckage uppstår vid/i den blanka lilla knoppen på bilden - vad är det för något? Den verkar också suga in luft som sedan bubblar upp i vattenvärmaren. Inget vatten mer än några droppar kommer ut ur varmvattenkranen. Efter cirka fem minuter törs jag inte fylla mer då bubblandet och läckaget ökar. Vad är det som händer? Ingen proffesionell hantverkare finns inom närområdet (50 km) - hur bör jag fortskrida?
Tacksam för tips!
Vattenrör med kran, tryckmätare och röd ventil. Industriell känsla. Inga människor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmonterad varmvattenberedare med rör, ventiler och säkerhetsanordning mot skadad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha? Tackar för upplysningen, men då blir det alltså undertryck "på någe vis", men ska den läcka vatten också? Törs jag öppna kranen för fullt med allt bubblande till varmvattenberedaren för att få bort undertrycket? Eller är det något annat som spökar? Ska kanske någon kran vara öppen? Nu har jag haft alla kranar stängda... men testöppnat en kran nära beredaren och det enda som kom ut var någon deciliter vatten - sedan tomt i kranen - trots att beredaren fylldes samtidigt. Och hur lång tid kan det ta att fylla en beredare på 110 liter? Kan något gå fel - typ sprängas eller nå't?
 
Redigerat:
jag tror du skall ha en varmvattenkran öppen så att luften som finns i beredaren kan komma ut som du sen stänger när vatten rinner ut som det skall
men det är vad jag tror
 
H hogdalen skrev:
Jaha? Tackar för upplysningen, men då blir det alltså undertryck "på någe vis", men ska den läcka vatten också? Törs jag öppna kranen för fullt med allt bubblande till varmvattenberedaren för att få bort undertrycket? Eller är det något annat som spökar? Ska kanske någon kran vara öppen? Nu har jag haft alla kranar stängda... men testöppnat en kran nära beredaren och det enda som kom ut var någon deciliter vatten - sedan tomt i kranen - trots att beredaren fylldes samtidigt. Och hur lång tid kan det ta att fylla en beredare på 110 liter? Kan något gå fel - typ sprängas eller nå't?
*
Det normala är att du öppnar en eller några tappställen för vv, Har du blandare med spak ställer du dem i helt VV-läge åt vänster., måttligt öppnade för att undvika skvätt då vatten kommer.
Härefter öppnar du för kv till beredaren, lite måttligt. Då hör du att det bubblar och brusar när vatten fylls och luft i beredaren trycks ut genom öppnat tappställe(n). Om det kommer mer än några droppar vatten ur återsugningsskyddet får du avbryta påfyllningen för att först byta å-skyddet. När beredaren är fylld stänger du tappställena (bra att ha någon som kollar vid påfyllning så det inte spolar över). Öppna sedan kv-ventilen helt eller nästan helt till beredaren.

Åtrsugnimgsskydd är till för att om någon klivit ur ett badkar med duschslangen i vattenfyllt kar och vattenledningen (t ex kommunens) till fastigheten töms, uppstår undertryck. Då hindrar återsugningsskyddet genom att släppa in luft att smutsigt badvatten inte sugs in i vattenledningsnätet.

Beredaren sprängs inte när du fyller den, så bli inte skrämd av ljudet vid påfyllning. Däremot har det hänt att några väggmonterade har fallit till golvet p g a dålig infästning.
*
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tackar ödmjukast, nu kom jag en bra bit på väg. Det kommer mer än någtra droppar ur vacumventilen, men så småningom lugnar den ner sig och nu droppar det varannan sekund typ. Men - jag har nu fyllt på i en timme och visst brusar det och bubblar något, det lugnar ner sig med tiden men inte, inte fylls den upp. Inget varmvatten (kallt än så länge, värmen är inte på) ur någon kran och jag har stängt igen dem på nytt, men inte. Jag har öppnat kranen för kallvatten till beredaren helt och hållet utan resultat. När jag stänger samma kran börjar det bubbla och väsa i beredaren, men den lugnar ner sig efter en halv minut. Jag misstänker nu svårt läckage någonstans, men ingen läcka finns att skåda inomhus så långt det är möjligt att undersöka. Kan det finnas någon annan orsak? Kan vacumventilen suga in luft av någon anledning?
 
H hogdalen skrev:
Tackar ödmjukast, nu kom jag en bra bit på väg. Det kommer mer än någtra droppar ur vacumventilen, men så småningom lugnar den ner sig och nu droppar det varannan sekund typ. Men - jag har nu fyllt på i en timme och visst brusar det och bubblar något, det lugnar ner sig med tiden men inte, inte fylls den upp. Inget varmvatten (kallt än så länge, värmen är inte på) ur någon kran och jag har stängt igen dem på nytt, men inte. Jag har öppnat kranen för kallvatten till beredaren helt utan resultat. När jag stänger samma kran börjar det bubbla och väsa i beredaren, men den lugnar ner sig efter en halv minut. Jag misstänker nu svårt läckage någonstans, men ingen läcka finns att skåda inomhus så långt det är möjligt att undersöka. Kan det finnas någon annan orsak? Kan vacumventilen suga in luft av någon anledning?
*
Du säger det kommer inget varmvatten, menar du att inget vatten kommer ur tappkranen eller menar du att det vatten som kommer är kallt?
Du får inte koppla in el till beredaren innan det kommer kallt vatten ur varmvattenkranen. Då blir värmepatronen hlödhet, går sönder och vatten kokar lokalt. Beredaren skall vara helt fylld då elen kopplas in.
Om du fyllt beredaren och det brusar i den tyder depå att ett tappställe är öppet. Kolla alla.
*
 
Inget vatten kommer ut tappkranen för varmvatten. Varmvattenberedaren är ännu avstängd, elen alltså, jag värmer inget vatten ännu då den inte vill fungera.
 
H hogdalen skrev:
Inget vatten kommer ut tappkranen för varmvatten. Varmvattenberedaren är ännu avstängd, elen alltså, jag värmer inget vatten ännu då den inte vill fungera.
*
Bra så långt. Öppna först en tappkran till hälften för vv. Välj en kran som du tror sitter högst och långt bort från beredaren. Öppna därefter för påfyllning till beredaren. När det kommer vatten ur tappkranen stänger du den och öppnar övriga tappställen lite för vv så att luft pyser ut. När det är klart kan du koppla in elen till VVB. Det kommer ta ett tag innan vattnet värmts upp till förslagsvis minst 60 C för att undvika legionellabakterier.
*
 
Tack för tydlig hjälp och handledning. Men - just detta har jag gjort, öppnat vv-tappkranen längst upp/bort till hälften - inget vatten kommer. Jag har väntat i en timme. Under det att påfyllnaden fortsätter till varmvattenberedaren. Är en timme rimligt för att fylla en 110 liters beredare? Jag fattar just ingenting, en vild tanke skulle vara att någon varmvatten-ledning i grund/mark har frusit/sprängts då en ledning går i mark till pannhus. Men i pannhuset är det torrt och varmvattenledningen avstängd. Annars är det en gammal fristående kåk med några år på nacken.
 
Redigerat:
H hogdalen skrev:
Tack för tydlig hjälp och handledning. Men - just detta har jag gjort, öppnat vv-tappkranen längst upp/bort till hälften - inget vatten kommer. Jag har väntat i en timme. Under det att påfyllnaden fortsätter till varmvattenberedaren. Är en timme rimligt för att fylla en 110 liters beredare?
*
Påfyllning av VVB bör bara ta ca en minut.
Det låter otroligt. Har du vatten i andra tappställen för vv? Om inte måste det finnas ett rörbrott men då bör du se vatten tränga fram. Det är väl inte så att du fyller på en panna med värmesystem och att vattnet rinner ut via säkerhetsventil eller bräddavlopp från öppet expansionskärl?
*
 
Nej, inget vatten i någon tappkran för varmvatten. Ja, då är det väl rörbrott då får jag misstänka - men var? Kan inte se någon läcka någonstans. Nej, det här är bara dricksvatten, vatten till pannan går i separat system ju. Med slutna expansionskärl.
 
H hogdalen skrev:
Nej, inget vatten i någon tappkran för varmvatten. Ja, då är det väl rörbrott då får jag misstänka - men var? Kan inte se någon läcka någonstans. Nej, det här är bara dricksvatten, vatten till pannan går i separat system ju. Med slutna expansionskärl.
*
Har du öppnat kallvattenkranen på ventilröret tillräckligt? Det är några varv till fult öppet,
*
 
Japp, fullt öppet. Och när jag stänger den kranen helt så slutar också "droppet". Kranen har alltså varit helt öppen i cirka en halvtimme.
 
H hogdalen skrev:
Japp, fullt öppet.
J Jochi skrev:
*
Har du öppnat kallvattenkranen på ventilröret tillräckligt? Det är några varv till fult öppet,
*
*
Usch. Då skall du stänga och leta efter var allt vattnet tar vägen.
Försök följa vv-ledningen;genom huset.
Du har avtappning på beredaren. Kommer det vatten o:du öppnar den.

*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.