H hapazard skrev:
Elementvattnet är ju inte så varmt i moderna system så skulle nog funka fint (elementvatten toppar kanske 65 grader från värmepum, men bör vara betydligt lägre med vettig isolering, och kopplar du mot returen blir det ju lägre med, thermal throttling på komponenterna börjar väl inte förrän kanske 80 grader)
Vattnet i loopen ska helst inte överstiga 40 grader. Optimalt ska den ligga någon grad över rumstemp. Min dator går på 38-39 grader med CPU på 100 procent och GPU på runt 80 procent efter 15 minuter (Furmark + Cinebench R23) och fläktarna på 2000 rpm. Inte helt optimalt så ska bli nice med en extra 560 radiator.

Moderna CPU och GPU boostar själva och de använder sin temp för att reglera det så även om man inte når thermal limit för komponenten så kan prestanda bli lidande. Du kan ju se min CPU landar på runt 75 grader lite väl varmt.

Datormonitorering av hårdvarustatus, temperaturer och prestanda med grafer och numeriska värden på en skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en app som visar inomhusluftkvaliteten är bra i ett sovrum, inkluderar temperatur och andra mätvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: efter ca 5 minuter efter jag stänger av benchmarks så landar vattnet på 33 grader. ca 12-13 grader varmare än rummet. Så lite underdimensionerad vattenkylning. Men då ligger okcså fläktarna på 450 rpm och pumpen idlar på 1800 rpm inte ens hörbart om man sätter örat mot chassit

Datorskärmbild av systemövervakningsverktyg som visar temperaturer, fläktvarvtal och andra hårdvarustatusar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vattnet i loopen ska helst inte överstiga 40 grader. Optimalt ska den ligga någon grad över rumstemp. Min dator går på 38-39 grader med CPU på 100 procent och GPU på runt 80 procent efter 15 minuter (Furmark + Cinebench R23) och fläktarna på 2000 rpm. Inte helt optimalt så ska bli nice med en extra 560 radiator.

Moderna CPU och GPU boostar själva och de använder sin temp för att reglera det så även om man inte når thermal limit för komponenten så kan prestanda bli lidande. Du kan ju se min CPU landar på runt 75 grader lite väl varmt.

[bild]

[bild]

edit: efter ca 5 minuter efter jag stänger av benchmarks så landar vattnet på 33 grader. ca 12-13 grader varmare än rummet. Så lite underdimensionerad vattenkylning. Men då ligger okcså fläktarna på 450 rpm och pumpen idlar på 1800 rpm inte ens hörbart om man sätter örat mot chassit

[bild]
Granntanten kommer förvånas över korrelationen varma element med dämpade zombieskrik från gamingen...
 
  • Haha
  • Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
B
Kul tråd! Började läsa men har hoppat fram lite mellan åren. Finns det något inlägg med bilder på hur det färdiga resultatet blev?

Hur gick det med golvet som hantverkarna gjorde märken i?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
B ByggareNic skrev:
Kul tråd! Började läsa men har hoppat fram lite mellan åren. Finns det något inlägg med bilder på hur det färdiga resultatet blev?

Hur gick det med golvet som hantverkarna gjorde märken i?
Det blev aldrig av att fota slutresultat :D Kanske blir när vi säljer :p
Vi valde att ta pengarna och låta golvet vara för svårt veta hur resultatet blir tyvärr :/
Golvläggraren ville slipa hela golvytan och hur blir det då mot köksgolvet som är flush mot trägolvet osv, Nästa ägare får ta den smällen :p
 
  • Gilla
ojohano
  • Laddar…
Här rullar det på i projektet



Skärmbild av datormonitorering med temperaturgrafik och systeminformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Blev ju bra det här

Ett hemmakontor med stol, skrivbord, datorskärm, tangentbord och personliga föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen dator med vattenkylning, grafikkort, moderkort, och nätaggregat. Modern, ren installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingsdon och kablar bakom skrivbord, organiserat med kabelfästen, nätkontakt och fotled till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bergsén
  • Laddar…
Buntband :/
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Borde kört gängade anslutningar på blocksidan.

Kan verkligen rekomdendera dem btw. Inte en droppe spilld där man kopplar loss eller kopplar på
 
...men jag skulle nog rekommendera korrekta klammer istf buntband runt slangarna...!
 
Fotografen Fotografen skrev:
...men jag skulle nog rekommendera korrekta klammer istf buntband runt slangarna...!
Kört sådär i över 20 år. Aldrig något problem. Egentligen kan du köra utan klämma men slangen kan torka lite över åren och då finns det risk det börjar läcka om du inte klämmer åt lite
 
Rätt kass placering av både dator och kylpaket.
Blir fort massa damm.
 
X xLnT skrev:
Rätt kass placering av både dator och kylpaket.
Blir fort massa damm.
Positivt tryck i datorn. Den externa går att dammsuga
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Positivt tryck i datorn. Den externa går att dammsuga
Ja, allt går att rengöra. Men de flesta tenderar att dra ut på det. Inkl jag själv :)
 
X xLnT skrev:
Ja, allt går att rengöra. Men de flesta tenderar att dra ut på det. Inkl jag själv :)
Som du ser på bilden så finns det inget annat alternativ. Allt damm kommer sitta på baksidan av radiatorn eftersomi fläktarna är i pull config. Jag sket i filter där eftersom de stoppar flödet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.