Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är också intressant att se hur en del tror att allt som står i media är alltid sanningen, hela sanningen och ingenting är tillagt, undanhållet eller vinklat. Den som påstår något annat är konspirationsteoretiker.

Ska vi för skoj skull ta "nyheten" som spreds av alla möjliga olika media förföra vintern, om att det stod mängder med elbilar med tomma batterier på E6an när det var snökaos. Det var väldigt problematiskt eftersom alla elbilarna behövde bärgas från platsen.

Någon som minns?

När man senare kontrollerade mediauppgifterna mot räddningstjänsten och bärgningsföretagen som var där, visade det sig att det totalt var 50 bilar som fick bärgas från platsen varav 49 av dem var fossilbilar.
Missade du att den var uppe förra veckan i för-tidigt-att-köpa-elbil?-tråden?

Någons grannes grabb visste minsann att dementera dementin. Det låg visst drivor med urladdade bilar längs vägen! :crysmile:

Att lägga tid i ett sånt här forum ger onekligen en tillnyktrande bild om man tror art de flesta resonerar som man själv.
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Missade du att den var uppe förra veckan i för-tidigt-att-köpa-elbil?-tråden?

Någons grannes grabb visste minsann att dementera dementin. Det låg visst drivor med urladdade bilar längs vägen! :crysmile:

Att lägga tid i ett sånt här forum ger onekligen en tillnyktrande bild om man tror art de flesta resonerar som man själv.
Jo jag missade det för jag har slutat läsa i den tråden.
Tyckte mest det blev en samlingsplats för idioter med gravt elbilshat. Det kanske har ändrats. Kanske ska läsa där igen.

Okej så någons grannes grabb har dementerat dementin. :crysmile::crysmile::crysmile:

Jo det är sannerligen ett uppvaknande när man läser på detta forum, om att intelligensnivån hos vissa individer i samhället är ganska mycket längre än man vill tro.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
jag har slutat läsa i den tråden
Förmodligen klokt. Men om du har tråkigt kommer här en länk. Och det var inte grannens grabb, utan ett kusinbarn. Men same, same.

Och nej, det är nog inte så annorlunda i tråden nu.
 
Nicke Nyfiken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förmodligen klokt. Men om du har tråkigt kommer här en länk. Och det var inte grannens grabb, utan ett kusinbarn. Men same, same.

Och nej, det är nog inte så annorlunda i tråden nu.
:crysmile::crysmile::crysmile:
Sicken stolle.
Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta. Jag väljer att skratta.

Är det någon som kan förklara vad det är med elbilar som gör att de väcker ett sånt enormt hat hos vissa individer, att de kläcker ur sig så sjukt korkade uttalanden, enbart för att de måste få spy galla?

Jag förstår inte grejen. Det är helt frivilligt att köpa en. Gillar man dem inte så är man fri att köpa något annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, att det finns köer är inte synonymt med att de flesta hamnar i dem, det finns andra möjliga förklaringar.

Dels har Tesla ett eget laddnät där vissa stationer bara är öppna för Teslaägare. Bollnäs-Mora-Sveg är alla sådana. Jag kör inte Tesla, så har bara indirekt nytta av detta, men kör @Nicke Nyfiken Tesla skulle det delvis kunna förklara hans situation.

Dels kan vägval och avresetid påverka mycket. Att man undviker att köra precis i rusningstoppen hjälper mycket.

Dels kan man som sagt ha en Ionity-preferens för att man har bra pris per kWh där för att man har ett abonnemang där. Säg att man då vill ladda i Gävle, där finns sex Ionityladdare i Hagaström. Är det kö där finns en ensam MER-laddare att välja på. Journalisterna åker dit, får tag på en arg Ionitykund, tar en kaffe på Statoil och åker hem igen. Job done.
[bild]

Att det finns 36 andra snabbladdare i Gävle med lägre besökstryck på sig blir aldrig en del av berättelsen.
[bild]

Det finns, som så ofta, andra möjliga förklaringar än dem du ser framför dig, @Nissens
Visst, men om man nu tex hyrt en stuga över sportlovet precis som många andra så kanske man vill utnyttja den på bästa sätt med familjen. Då blir det lätt så att man hamnar i dåligt tidläge.

Man har tydligen börjat med mobila laddstationer på senare tid som fått hög beläggning, även de får köer. Det indikerar att det är ett allmänt problem. Lätt att hitta info om man vill.

Min slutsats är att infrastrukturen inte är rätt dimensionerad idag, och mycket tyder på att det blir värre innan det blir bättre. I övriga Europa är tydligen problemen liknande.

Detta fick mig att välja ett problemfritt bil-liv med en ny laddhybrid några år till, hoppas de fått ordning på problemen innan det är dags att byta bil nästa gång.

Det finns, som så ofta, andra möjliga förklaringar än de du ser framför dig @Nötegårdsgubben. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men om man nu tex hyrt en stuga över sportlovet precis som många andra så kanske man vill utnyttja den på bästa sätt med familjen. Då blir det lätt så att man hamnar i dåligt tidläge.

Man har tydligen börjat med mobila laddstationer på senare tid som fått hög beläggning, även de får köer. Det indikerar att det är ett allmänt problem. Lätt att hitta info om man vill.

Min slutsats är att infrastrukturen inte är rätt dimensionerad idag, och mycket tyder på att det blir värre innan det blir bättre. I övriga Europa är tydligen problemen liknande.

Detta fick mig att välja ett problemfritt bil-liv med en ny laddhybrid några år till, hoppas de fått ordning på problemen innan det är dags att byta bil nästa gång.

Det finns, som så ofta, andra möjliga förklaringar än de du ser framför dig @Nötegårdsgubben. :)
Åker du med familjen till fjälls varje år själv? Har du hört talas om långa köer är problem att hitta laddare i övrigt också, eller varför valde du inte elbil ?
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men om man nu tex hyrt en stuga över sportlovet precis som många andra så kanske man vill utnyttja den på bästa sätt med familjen. Då blir det lätt så att man hamnar i dåligt tidläge.

Man har tydligen börjat med mobila laddstationer på senare tid som fått hög beläggning, även de får köer. Det indikerar att det är ett allmänt problem. Lätt att hitta info om man vill.

Min slutsats är att infrastrukturen inte är rätt dimensionerad idag, och mycket tyder på att det blir värre innan det blir bättre. I övriga Europa är tydligen problemen liknande.

Detta fick mig att välja ett problemfritt bil-liv med en ny laddhybrid några år till, hoppas de fått ordning på problemen innan det är dags att byta bil nästa gång.

Det finns, som så ofta, andra möjliga förklaringar än de du ser framför dig @Nötegårdsgubben. :)
Ja, jag vet att det finns mobila laddare, jag både använt en en gång och skapat en tråd om dem. Och det är klart att de gör nytta, och att är det någonstans det finns problem med laddtillgången så är det längs vägar som bara tillfälligtvis har hög beläggning. Som de till fjällen.

Men problemet har visat sig vara mycket mindre än jag själv trodde. Därför säger jag envist emot dig. Inte för att det är helt utan grund det du skriver, utan för att det är överdrivet bortom all sans och vett.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är fascinerande att se hur extremt låg läsförståelse vissa har här. Man klarar inte av att ta till sig av en enkelt skriven text. Istället misstolkar man å det grövsta och läser in egna fabrikationer och drar därmed fullständigt felaktiga slutsatser.

När sedan sunt tänkande människor påtalar deras felaktiga slutsatser och påhittade argument, så har vederbörande inte förmågan att ta ett steg tillbaka och reflektera över vad som verkligen skrivits, utan istället växlar man upp och kommer med ännu mer tokerier. Man tar sig för pannan.

Jag undrar verkligen hur dessa människor klarar sig i samhället. Det kan inte vara lätt i dagens informationssamhälle att ha så låg förmåga att ta till sig enkel information.

Jag hoppas det är äldre surgubbar som helt enkelt inte klarar av att någon/något rubbar deras världsbild. Därför går man på i invanda spår, och gud nåde den som försöker hävda något annat. För är det yngre människor med så bristande förmåga, så är jag riktigt orolig för deras framtid.
Varför så otrevlig?
Det finns ingen anledning att ha en sådan ton oavsett. Lite liknande personangrepp, jag börjar skönja en likhet med attacken mot mig
Det är bättre att hålla sig lite lugnare.
Dels blir det trevligare i tråden. Men även så tjänar du själv på att hålla en bättre ton. Det finns ingen anledning att sänka sig till en så låg nivå.
Nu är det som tur är en ganska obefintlig moderering. Det gör att du kommer undan från varningar
 
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför så otrevlig?
Det finns ingen anledning att ha en sådan ton oavsett. Lite liknande personangrepp, jag börjar skönja en likhet med attacken mot mig
Det är bättre att hålla sig lite lugnare.
Dels blir det trevligare i tråden. Men även så tjänar du själv på att hålla en bättre ton. Det finns ingen anledning att sänka sig till en så låg nivå.
Nu är det som tur är en ganska obefintlig moderering. Det gör att du kommer undan från varningar
Tog du åt dig?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför så otrevlig?
Det finns ingen anledning att ha en sådan ton oavsett. Lite liknande personangrepp, jag börjar skönja en likhet med attacken mot mig
Det är bättre att hålla sig lite lugnare.
Dels blir det trevligare i tråden. Men även så tjänar du själv på att hålla en bättre ton. Det finns ingen anledning att sänka sig till en så låg nivå.
Nu är det som tur är en ganska obefintlig moderering. Det gör att du kommer undan från varningar
Ja, att hålla sig lugn är viktigt.
Minst lika viktigt är att faktiskt läsa, och förstå, det man svarar på. Prova det.
Och om du inte förstår, fråga så att vi kan förklara.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
:crysmile::crysmile::crysmile:
Sicken stolle.
Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta. Jag väljer att skratta.

Är det någon som kan förklara vad det är med elbilar som gör att de väcker ett sånt enormt hat hos vissa individer, att de kläcker ur sig så sjukt korkade uttalanden, enbart för att de måste få spy galla?

Jag förstår inte grejen. Det är helt frivilligt att köpa en. Gillar man dem inte så är man fri att köpa något annat.
Om du förklarar hur det kan elbils religion? Där allting med elbilen är perfekt det finns inga nackdelar och det viktigaste om någon säger en sak som kan tolkas negativt så blir det ett väldigt liv. Man blir direkt kallad för elbilshatare.
 
Nissens
  • Cirkeldiagram visar effektutbud för elbilsladdning i färger, markerade kW-nivåer, webbadress nedan, Power Circle-logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nicke Nyfiken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag vet att det finns mobila laddare, jag både använt en en gång och skapat en tråd om dem. Och det är klart att de gör nytta, och att är det någonstans det finns problem med laddtillgången så är det längs vägar som bara tillfälligtvis har hög beläggning. Som de till fjällen.

Men problemet har visat sig vara mycket mindre än jag själv trodde. Därför säger jag envist emot dig. Inte för att det är helt utan grund det du skriver, utan för att det är överdrivet bortom all sans och vett.
Om man ser på det laddnätverk jag använder (Tesla) så passerade jag 12 laddstationer med totalt 226 laddstolpar på min väg till fjällen i år. Teslas utbyggnadsplaner för det närmsta 1,5 år framåt, omfattar ytterligare 10 laddstationer på denna väg, medräknat små avstickare.

Och med tanke på att deras laddstationer tenderar att får fler och fler laddstolpar när de bygger nytt, så tror jag att kapaciteten kommer mer än fördubblas när dessa laddstationer har byggts. Jag är ganska säker på att antalet elbilar inte kommer att fördubblas under samma tid, så det ser ut som det blir bättre redan till nästa sportlov.

Och detta är bara ett laddnätverk. Det är många andra som också bygger ut i hög takt.
 
Nissens Nissens skrev:
Lite intressant att se hur liten andel av laddstationerna som är snabbladdare. Per definition ger snabbladdare högre effekt än 22kWh.

Här kommer en bild med länk, det lilla violetta fältet högst upp är andelen snabbladdare… kan möjligen detta vara en del av förklaring till köerna? :)

[länk]
Nej, för du tittar bara på växelströmsladdarna. Snabbladdare är normalt likström, så klicka på DC-fliken så ser du dem.

Att de ändå är mycket färre än destinationsladdarna är dock naturligt.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du förklarar hur det kan elbils religion? Där allting med elbilen är perfekt det finns inga nackdelar och det viktigaste om någon säger en sak som kan tolkas negativt så blir det ett väldigt liv. Man blir direkt kallad för elbilshatare.
Kanske är en reaktion på alla hatare som ständigt idiotförklarar alla elbilsägare med sjuka påståenden som t.ex. att det tar minst 3,5 timme varje gång man ska snabbladda på semestern, och att det är obligatorisk med kö. Har man inte stått i kö så ljuger man, för så står det i tidningen. Alla som säger något annat är konspirationsteoretiker.

Jag vet inte. Kanske kan det påverka litegrann. Vad tror du?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.