[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok, vi kan väl börja med att du visar var jag påstår att köproblemet är hittepå.
Sedan kan vi väl fortsätta med att skribenten skriver att denne inte har haft några köproblem.
Menar du att bara för att det står i media att det finns köproblem så står alla i dessa köer?
Det vore klädsamt om du inte även i denna tråd hittar på saker, det blir en gnutta tröttsamt faktiskt ....
Då ska vi alltså utgå ifrån det du säger och nicke nyfiken säger är sant. Och artiklarna är på hittade? Det finns inga problem med att ladda elbilar?

Det finns problem med infrastrukturen när det gäller laddning. Det är ingen hemlighet. Att det under sportlovsveckan blir köer för att ladda är inget konstigt. Det blir köer för att tanka bensin. Det finns några skillnader. Det är tiden det tar att ladda och och tiden det tar för att tanka.
Det finns fler ställen att tanka. än att ladda. Så det är inte konstigt att det blir köer.
Det ser ut som du vill förneka bristerna när det gäller laddning. Det blir lite patetiskt nästan. Det två anledningar till att jag inte skaffade elbil senast första var priset. Jag vill ha Golf kombi. det fanns inte förra året någon som liknade den. Utan då vart det storlel som passat. För dyrt alltså. sedan så kommer vi till räckvidden. Jag åker några ggr pet år till landet ca 45mil. Jag vill stanna så kort tid som möjligt och så sällan som möjligt. Det går inte ihop med elbilen ännu
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, jag säger att jag tror att infrastrukturen för laddstationer till elbilar inte är rätt dimensionerad och därmed uppstår köer vid semestrar som sportlov etc.
Och det är väl självklart för de flesta att en elbil behöver laddas, just sportlov gissar jag är extra kritiskt för elbilar eftersom batterierna har sämre kapacitet när de är kalla. Så är det på min laddhybrid i alla fall. Om det är köer till laddstationerna vid tex ett sportlov så lär de flesta få köa antlingen ena vägen eller båda vägarna till/från fjällen.

Och jag undrar fortfarande hur någon kan komma före i kön i de lägena, för det är ju enda sättet. Gissar att man riskerar lynchning om man tränger sig i en sådan kö. :)
Du vet att dessa köer existerar inte. Har man elbil så köar man inte man bara sitter i bilen och njuter av att se andra ladda sina elbilar
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då ska vi alltså utgå ifrån det du säger och nicke nyfiken säger är sant. Och artiklarna är på hittade? Det finns inga problem med att ladda elbilar?

Det finns problem med infrastrukturen när det gäller laddning. Det är ingen hemlighet. Att det under sportlovsveckan blir köer för att ladda är inget konstigt. Det blir köer för att tanka bensin. Det finns några skillnader. Det är tiden det tar att ladda och och tiden det tar för att tanka.
Det finns fler ställen att tanka. än att ladda. Så det är inte konstigt att det blir köer.
Det ser ut som du vill förneka bristerna när det gäller laddning. Det blir lite patetiskt nästan. Det två anledningar till att jag inte skaffade elbil senast första var priset. Jag vill ha Golf kombi. det fanns inte förra året någon som liknade den. Utan då vart det storlel som passat. För dyrt alltså. sedan så kommer vi till räckvidden. Jag åker några ggr pet år till landet ca 45mil. Jag vill stanna så kort tid som möjligt och så sällan som möjligt. Det går inte ihop med elbilen ännu
Nej, det handlade om att Nicke Nyfiken skrev att han inte hade upplevt några köer på resor till fjällen, även på sportlovet. Då svarade Nissen att så är det inte, skribenten hittar på, det står i media att det är köer, med automatik hamnar alla i dessa köer.
Vilket förstås inte är sant att alla gör.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Här kommer länkar från flera källor som säger något annat än vad sägs här. En enkel googling bort. Man får vara väldigt konspiratoriskt lagd om man tror att alla de är manipulerade.

[länk]

[länk]

[länk]

Planeringsråd:
[länk]

Men du kan välja att tro på en elbilsägare som säger att dessa problemen inte finns och att alla källorna ovan har fel. Jag väljer att tro på källorna i detta fallet.

Längre än så kommer nog inte du och jag i detta ämnet. :)
Det är INGEN som säger att det aldrig är några köer vid någon laddstation.

Däremot så går det oftast att undvika köerna genom lite planering samt att åka vid andra tider än när "alla andra" åker.


Samma sak gäller vid tex in-/utcheckning av tex campingplats. Vid vissa tider är det långa köer, vid andra tider så är det inga köer alls. Så har det varit i årtionden. (Har tidigare jobbat som vaktmästare på två olika campingar.)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
Det är INGEN som säger att det aldrig är några köer vid någon laddstation.

Däremot så går det oftast att undvika köerna genom lite planering samt att åka vid andra tider än när "alla andra" åker.


Samma sak gäller vid tex in-/utcheckning av tex campingplats. Vid vissa tider är det långa köer, vid andra tider så är det inga köer alls. Så har det varit i årtionden. (Har tidigare jobbat som vaktmästare på två olika campingar.)
Du läste tydligen inte länkarna, utan bara skrev av dig?
Här kommer citat från en av länkarna:
Bilister slår nu larm om kaos vid snabbladdarna för elbilar under sportlovet. Många har fått köa på väg upp till fjällen med barnen i baksätet.
– I dag var en riktig piss och skit dag, köat i 2,5 timmar för att ladda på två ställen, skriver en elbilsägare.”

Snälla, läs innan du påstår saker…
 
Nissens Nissens skrev:
Du läste tydligen inte länkarna, utan bara skrev av dig?
Här kommer citat från en av länkarna:
Bilister slår nu larm om kaos vid snabbladdarna för elbilar under sportlovet. Många har fått köa på väg upp till fjällen med barnen i baksätet.
– I dag var en riktig piss och skit dag, köat i 2,5 timmar för att ladda på två ställen, skriver en elbilsägare.”

Snälla, läs innan du påstår saker…
Men snälla söte lille vän, det är fortfarande ingen som har påstått att det aldrig blir köer, det är en liten halmgubbe som du har skapat. Däremot så går det förstås med lite planering, precis som Nicke Nyfiken antagligen gör, att undvika de värsta ställen med de värsta köerna.
Undra var i dina länkar det står att alla som åker elbil till fjällen under sportlovet med automatik hamnar i dessa köer?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du läste tydligen inte länkarna, utan bara skrev av dig?
Här kommer citat från en av länkarna:
Bilister slår nu larm om kaos vid snabbladdarna för elbilar under sportlovet. Många har fått köa på väg upp till fjällen med barnen i baksätet.
– I dag var en riktig piss och skit dag, köat i 2,5 timmar för att ladda på två ställen, skriver en elbilsägare.”

Snälla, läs innan du påstår saker…
Du ska nog läsa mitt inlägg igen.

Ingenting av det jag skrev motsäger det som står i artiklarna.

Det jag skrev i inlägget står det om i första länken, fast med andra ord, se skärmdump,
Skärmbild av en artikel om elbilsladdning, köer vid laddstationer och den potentiella påverkan på familjerelationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om det är köer till laddstationerna vid tex ett sportlov så lär de flesta få köa antlingen ena vägen eller båda vägarna till/från fjällen.

Och jag undrar fortfarande hur någon kan komma före i kön i de lägena, för det är ju enda sättet.
Nej, att det finns köer är inte synonymt med att de flesta hamnar i dem, det finns andra möjliga förklaringar.

Dels har Tesla ett eget laddnät där vissa stationer bara är öppna för Teslaägare. Bollnäs-Mora-Sveg är alla sådana. Jag kör inte Tesla, så har bara indirekt nytta av detta, men kör @Nicke Nyfiken Tesla skulle det delvis kunna förklara hans situation.

Dels kan vägval och avresetid påverka mycket. Att man undviker att köra precis i rusningstoppen hjälper mycket.

Dels kan man som sagt ha en Ionity-preferens för att man har bra pris per kWh där för att man har ett abonnemang där. Säg att man då vill ladda i Gävle, där finns sex Ionityladdare i Hagaström. Är det kö där finns en ensam MER-laddare att välja på. Journalisterna åker dit, får tag på en arg Ionitykund, tar en kaffe på Statoil och åker hem igen. Job done.
Skärmdump från ChargeFinder-app med karta, laddstationer vid Circle K Gävle, laddtyper och tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att det finns 36 andra snabbladdare i Gävle med lägre besökstryck på sig blir aldrig en del av berättelsen.
Skärmbild av laddstationssökapp, McDonald's Gävle, elbilsladdningsstatus, karta, olika laddningskontakter och tillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns, som så ofta, andra möjliga förklaringar än dem du ser framför dig, @Nissens
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Jag har heller aldrig stått i kö för att ladda, då har vi ändå kört under exempelvis sportlovsveckorna. Viker man av de största lederna så kan man utan större problem hitta tillgängliga laddare.
 
JLyck JLyck skrev:
Jag har heller aldrig stått i kö för att ladda, då har vi ändå kört under exempelvis sportlovsveckorna. Viker man av de största lederna så kan man utan större problem hitta tillgängliga laddare.
Det förstår du väl att du inte kan undvika några köer, det står ju i media att man måste stå i kö :crysmile::crysmile::crysmile:
Obs: inlägget kan innehålla spår av ironi
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Då har vi alltså konstaterat att det finns inga köer för att ladda bilen under sportlovsveckan. Media hittar bara på allting? Gäller det alla artiklar? Okej porrblaskor är inte direkt kända för sin journalistik:rofl:
Tror ni verkligen på det själva? Det är självklart att det blir köer under vissa tider.
Bara för att jag aldrig hamnar i några köer så finns det inga.
Det är oavsett om man behöver ladda eller tanka så är det vettigt att flytta tiden man ska åka. Jag har en känsla att det kan bli ganska mycket trafik generellt under den här veckan och synnerhet i början och slutet av veckan.
Det är kö även för att tanka under dessa tider för att äta eller pissa. Så självklart är det kö för att ladda under dessa tider.
Jag är uppväxt med att man alltid åker runt 7 när man skulle till landet.Farfar sa på fullaste allvar senast fem....
Men då slipper man köerna sen är det mycket mer kvar av dagen när man är framme.

Köer finns, det är tyvärr ingen utopi.

Men just nu och några år framåt så får vi tänka lite innan vi åker. För att slippa kön. Ha lite bättre marginaler när vi behöver ladda bilen. Det är nog inte speciellt ovanligt att man väljer att åka vidare ibland.
Jag misstänker att de flesta snabbladdare som ligger hyffsat nära varandra är det köer till under den värsta tiden. Folk brukar tyvärr lära sig ganska fort. Alternativa vägar så brukar det bli bättre!
Jag antar att det inte behövs fler laddare. Det är ju aldrig kö....


Det gäller bara inte att alla andra ändrar sina tider;)
Så jag tycker vi talar tyst om den hemlighen....:p
 
Redigerat:
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då har vi alltså konstaterat att det finns inga köer för att ladda bilen under sportlovsveckan. Media hittar bara på allting? Gäller det alla artiklar? Okej porrblaskor är inte direkt kända för sin journalistik:rofl:
Tror ni verkligen på det själva? Det är självklart att det blir köer under vissa tider.
ÅTERIGEN, det är INGEN som skriver att det aldrig förekommer några köer.
Det vi skriver är att man KAN undvika köerna geom att planera resandet, tex genom att åka vid andra tider än "alla andra" samt att man stannar och laddar första gången när tex har "halv tank" för att på så sätt ladda på platser som få laddar på.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då har vi alltså konstaterat att det finns inga köer för att ladda bilen under sportlovsveckan. Media hittar bara på allting? Gäller det alla artiklar? Okej porrblaskor är inte direkt kända för sin journalistik:rofl:
Tror ni verkligen på det själva? Det är självklart att det blir köer under vissa tider.
Bara för att jag aldrig hamnar i några köer så finns det inga.
Det är oavsett om man behöver ladda eller tanka så är det vettigt att flytta tiden man ska åka. Jag har en känsla att det kan bli ganska mycket trafik generellt under den här veckan och synnerhet i början och slutet av veckan.
Det är kö även för att tanka under dessa tider för att äta eller pissa. Så självklart är det kö för att ladda under dessa tider.
Jag är uppväxt med att man alltid åker runt 7 när man skulle till landet.Farfar sa på fullaste allvar senast fem....
Men då slipper man köerna sen är det mycket mer kvar av dagen när man är framme.

Köer finns, det är tyvärr ingen utopi.

Men just nu och några år framåt så får vi tänka lite innan vi åker. För att slippa kön. Ha lite bättre marginaler när vi behöver ladda bilen. Det är nog inte speciellt ovanligt att man väljer att åka vidare ibland.
Jag misstänker att de flesta snabbladdare som ligger hyffsat nära varandra är det köer till under den värsta tiden. Folk brukar tyvärr lära sig ganska fort. Alternativa vägar så brukar det bli bättre!
Jag antar att det inte behövs fler laddare. Det är ju aldrig kö....


Det gäller bara inte att alla andra ändrar sina tider;)
Så jag tycker vi talar tyst om den hemlighen....:p
Men du,vem har skrivit att det inte förekommer några köer?
Nä, just det, ingen alls. Alltså noll (0) personer.
Det som har visats här i tråden är att genom att vara lite smart, planera sin körning och välja alternativa vägar kan man undvika dessa köer.
Snälla, ta inte fram halmdockan igen
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Det är fascinerande att se hur extremt låg läsförståelse vissa har här. Man klarar inte av att ta till sig av en enkelt skriven text. Istället misstolkar man å det grövsta och läser in egna fabrikationer och drar därmed fullständigt felaktiga slutsatser.

När sedan sunt tänkande människor påtalar deras felaktiga slutsatser och påhittade argument, så har vederbörande inte förmågan att ta ett steg tillbaka och reflektera över vad som verkligen skrivits, utan istället växlar man upp och kommer med ännu mer tokerier. Man tar sig för pannan.

Jag undrar verkligen hur dessa människor klarar sig i samhället. Det kan inte vara lätt i dagens informationssamhälle att ha så låg förmåga att ta till sig enkel information.

Jag hoppas det är äldre surgubbar som helt enkelt inte klarar av att någon/något rubbar deras världsbild. Därför går man på i invanda spår, och gud nåde den som försöker hävda något annat. För är det yngre människor med så bristande förmåga, så är jag riktigt orolig för deras framtid.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Det är också intressant att se hur en del tror att allt som står i media är alltid sanningen, hela sanningen och ingenting är tillagt, undanhållet eller vinklat. Den som påstår något annat är konspirationsteoretiker.

Ska vi för skoj skull ta "nyheten" som spreds av alla möjliga olika media förföra vintern, om att det stod mängder med elbilar med tomma batterier på E6an när det var snökaos. Det var väldigt problematiskt eftersom alla elbilarna behövde bärgas från platsen.

Någon som minns?

När man senare kontrollerade mediauppgifterna mot räddningstjänsten och bärgningsföretagen som var där, visade det sig att det totalt var 50 bilar som fick bärgas från platsen varav 49 av dem var fossilbilar.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.