1 411 698 läst · 23 450 svar
1412k läst
23,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tack för ett intressant inlägg och din beskrivning av "nymodigheten" med att ladda. Laddningsdelen att hantera volymer är ju det vi diskuterat på sistone.H HSP skrev:Har ingen egen elbil men har provat företagets.
Det har varit ganska intressant att testa detta.
Mina egna erfarenheter av detta i korthet. Ganska lång resa +100mil i en Enyaq.
Lite sämre saker:
1. räckvidd är inte i närheten av utlovat.
Speciellt om man följer med i trafiken på motorvägen.
2. Laddinfra vid långkörning. Visst finns det laddare men det är oftast fler som vill ladda samtidigt, en väldans många appar är bra. Varför kan inte laddarna även acceptera vanliga betalkort?
När man hittar en snabbladdare och flera laddar så finns risken att laddaren begränsas och laddtiden förlängs.
3. Laddstoppen medför väntetid, perfekt vid lunch men vid andra laddningen samma dag var det inte lika kul att vänta, sörpla kaffe och äta glass... (Laddning två stämde inte tidsmässigt med kvällsmat)
4. Korta kablar på endel laddare, om någon parkerar lite fel/snett bredvid då kanske inte kabeln räcker...
Bra saker:
1. Det går utmärkt att köra en lång resa, men det krävs lite mer planering.
2. Bra drag när man gasar på.
3. Ok komfort, men lite justeringar för bildens klimat invändigt är bra. Bilen var kanske i "super ecoläge" när jag tog den. (Har inte studerat manualen)
4. Man kan följa laddningen i telefonen.
Övriga noteringar:
Man pratar med andra människor när man laddar.
Några frågor jag fick var:
Hur mycket ska du ladda?
Och följdfrågan hur långt ska du?
De frågorna kom om det var fullt på laddplatsen....
Ungefär som "tyst" uppmuntran till att bara ladda det som behövs....
Även lite diskussioner om appar, laddpriser, om det är arbetstid när man laddar mm mm
Vad man tycker om aktuell bil, om man har elbil privat. Ganska kul diskussioner stundtals.
Jag kan helt klart köra elbil i tjänsten och det kommer jag att göra dock blir det normala sträckor på kanske 20-30 mil per dag. Denna långresa jag gjorde var mest för att jag var nyfiken, jag hade med lätthet kunna tagit tåget istället men jag ville prova elbil.
Är dock inte redo privat just nu. Det beror på flera saker just nu. I framtiden kommer jag säkert att äga en egen elbil.
Lagom tillväxt med elbilar/år så att infrastruktur för laddning hinner med är väl det optimala. Och sedan användande av våra vanliga betalkort/mobil plånbok som finns i övrig handel. Inga struliga proprietära system, men det är troligtvis bara en del av en inte mogen marknad för laddning.
Ja, som påpekats hade jag blandat hyra per år och månad i min tidigare beräkning. Men om man nu tittar på dina siffror borde parkeringen kostat minst 625 spänn i månaden för att dra in like mycket per kvadratmeter som lägenheten.kisumisu skrev:
Så helt klart så tjänar man som fastighetsägare mycket mindre på parkeringsplatser än bostäder (för att inte tala om butikslokaler i markplan, som antagligen kostar betydligt mer).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 17 957 inlägg
Fast det gäller ju allt: Flerbostadshus har trapphus och entréer samt gårdsmark. Till det kommer gatunät, torg och parker och annat som vi vill ha i en stad.N Nerre skrev:
Det går aldrig att bara ha uthyrbar mark.
För att man inte har möjlighet att ladda på sin ordinarie parkering? Då är det bekvämt att kunna ställa bilen vid en snabbladdare några timmar och sen gå och flytta den till sin ordinarie parkering. Det minskar behovet av laddstopp under färd.Andreas_Hansson skrev:
Är väl bara att slå samman hyra bostad och parkering så får du fram boendekostnad om kravet är parkering för bil ska finnas. Sedan får var och en avgöra om man har råd med den boendekostnaden eller ev. söka annan bostad. Så har det alltid varit för boende, inget nytt. Kanske lite krasst skrivet men verklighet.N Nerre skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 17 957 inlägg
Det är ett skäl till att det är bra med publika laddare, inte nödvändigtvis snabbladdare.N Nerre skrev:
Exemplifierar med Vemdalen. Där finns 42 destinationsladdare vid olika parkeringar vid Vemdalsskalet. Det finns tre snabbladdare nere i byn.
Det är inte snabbladdning man behöver när man ändå står still.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Den dyraste och snabbaste snabbladdaren där är 70 % dyrare än den billigaste destinationsladdaren, så har man ingen brådska finns goda skäl att använda långsamma laddare. Det är också enklare att tillhandahålla många långsamladdare än många snabbladdare.
Redigerat:
Men sen kan vi ju lägga till värme och vatten. Du kan ju inte bo på en parkeringsplats (om man nu inte börjar tälta där, husvagn o dylikt som nu skulle bli direkt avhyst).N Nerre skrev:Ja, som påpekats hade jag blandat hyra per år och månad i min tidigare beräkning. Men om man nu tittar på dina siffror borde parkeringen kostat minst 625 spänn i månaden för att dra in like mycket per kvadratmeter som lägenheten.
Så helt klart så tjänar man som fastighetsägare mycket mindre på parkeringsplatser än bostäder (för att inte tala om butikslokaler i markplan, som antagligen kostar betydligt mer).
Vem vill bo i en källare?
Tvärtom skulle dem kunna kamma hem vinster. I en finsk stad som heter Lahti har dem just gjort så med parkering. Vet en som efteråt ångrade att han inte köpte parkering.
Sen är ju bostadsmarknaden mm helt annorlunda där. Du köper andelar heter tom "Andelslägenhet".
Hursomhelst byggdes nya moderna lägenheter som fick garage i källaren. Där fick i första hand dem som köpte lägenhet köpa sig platser. Men även utomstående kan köpa sig plats där mot en hyra, t ex av någon som bor o huset men hyr ut sin bilplats.
Jag tycker det ganska smart gjort och varför skulle det inte kunna även rungera i svenska BRF och Hyres.
Även staden har byggt parkeringsgarage under jorden. Är ju dyrt parkera där, men parkering finns.
Okej att det går kanske inte alltid enjelt bygga källare osv.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 373 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 373 inlägg
Annan diskussion men butikslokaler är en guldgruva. Betydligt mer lönsamt än bostäder. Finns mängder av BRF'er som har "positiv" hyresnivå för BR-innehavarna pga. uthyrning till företag i markplan. Dvs. avgiften för BR-innehavarna är 0kr/mån, man får tom. ett överskott som går in i föreningen varje månad. Detta är förvisso BRF'er med låg skuldsättning.N Nerre skrev:
Men nu handlade det ju inte om boendekostnaden, utan om att fastighetsägaren tjänar mindre pengar på parkeringsplatser än bostäder och lokaler. Därför vill ingen bygga parkeringar.A AndersS skrev:
Nej, men när man kommer hem från jobbet och ställer bilen på laddning vill man kanske inte behöva gå upp klockan 2 på natten och flytta den.Nötegårdsgubben skrev:
Vi pratar nu om de som alltså inte kan ladda på ordinarie parkering (varken hemma eller på jobbet).
Att behöva stanna och snabbladda på vägen hem från jobbet är omständligare än att kunna snabbladda i närheten av bostaden.
Du menar att fastighetsägaren tjänar mer pengar på parkeringsplatserna för att det finns vatten och värme där?kisumisu skrev:
Du verkar ha missat att diskussionen inte handlar om kostnader för den boende, utan om intäkter för fastighetsägaren. Vilket är anledningen till att det inte byggs så mycket parkeringsgarage.
Pratade med MP i Malmö inför ett val för runt ett decennium sedan, de drev aktivt att man skulle bygga parkering i markplan istället för källargarage, för att de källarna kommer ändå bara stå tomma i framtiden när privatbilismen dör ut. Jag höll inte med, biyta under mark centralt i städer kommer alltid hitta ett användningsområde, men svårt att bygga källare i efterhand...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 174 inlägg
Garage i källaren är så grymt. Otroligt slöseri med markyta att inte göra det. Bör vara krav vid nybygge i alla städer.
De som bygger vill inte bygga garage eftersom de inte tjänar lika mycket pengar på det. Källaren behövs till förråd, tvättstuga och såna grejer. Skulle man bygga parkeringsgarage där måste förråd, tvättstuga och sånt läggas på andra platser där man istället hade kunnat ha lägenheter.
Enda anledningen till att det byggs parkeringsplatser öht är att kommunerna ställer krav på det genom de så kallade parkeringstalen. Fastighetsbolagen lobbar rätt hårt för att sänka parkeringstalen.
Enda anledningen till att det byggs parkeringsplatser öht är att kommunerna ställer krav på det genom de så kallade parkeringstalen. Fastighetsbolagen lobbar rätt hårt för att sänka parkeringstalen.
Svaret på trådens fråga blir då "det är då troligtvis för tidigt att köpa elbil" under de förutsättningarna.N Nerre skrev:Nej, men när man kommer hem från jobbet och ställer bilen på laddning vill man kanske inte behöva gå upp klockan 2 på natten och flytta den.
Vi pratar nu om de som alltså inte kan ladda på ordinarie parkering (varken hemma eller på jobbet).
Att behöva stanna och snabbladda på vägen hem från jobbet är omständligare än att kunna snabbladda i närheten av bostaden.