D
W witten skrev:
Elon pratade ju ganska mycket om prissättningen igår, de gör regelbunda prisjusteringar för att balansera pris och efterfrågan.

Med ökad produktion kommer de över tid sänka priserna för att hålla upp efterfrågan, inte höja. Med deras prognos på 20 miljoner sålda bilar per år måste de ner i pris för att nå penningsvagare köpare. Där kommer de nya modellerna in i bilden om några år.

Samtidigt gäller även Wrights lag, att produktionen blir billigare med ökad volym.
Kanske, jag tycker Tesla är ett intressant inslag i bilindustrin, de har hoppat över steg i utvecklingen och är därför effektivare än alla andra, nästa steg i effektivisering kommer vara ännu större och kommer ge de gamla tillverkarna ytterligare huvudbry.
 
A Anderscurl skrev:
Ny iV 60 ligger ”bara” 50kkr över denna. Då hade jag hellre köpt ny. Med jag håller med dig, som privat bil räcker räckvidden långt. Inte ens i tjänsten är det många dagar som blir över 30 mil / dag utan lunchrast för mig.
70k får jag det till, och då är det noll utrustning, men visste faktiskt inte att de börjat sälja 60kWh-varianten igen.

En fördel med det lilla batteriet är jag slipper skaffa eget släp eller skaffa b96.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är din åsikt.

Jag håller inte alls med. Det vore helt orealistiskt för oss att ta en taxi kanske en gång i veckan till runt tre-tio olika "butiker" för att frakta hem tiotals kilon. Dina övriga alternativ går naturligtvis också bort.

Inte heller är det realistiskt att i princip varje helg under sommarhalvåret åka kollektivt till sommarstugan med bland annat två katter och diverse andra prylar som normalt brukar fylla en fullstor kombi. Det är i ärlighetens namn inte ens realistiskt att åka kollektivt till sommarstugan som ensam resenär utan packning.

Du får gärna ha din åsikt, men det är inte sant för alla bara för att du tycker det är så för dig.
Finns ju andra lösningar, t ex hemkörning av mat och varor + bilpool. F ö så har jag bott i lägenhet i stan i många år med både barn, hund, katt och sommarställe utan att ha bil. Så visst går det.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Finns ju andra lösningar, t ex hemkörning av mat och varor + bilpool. F ö så har jag bott i lägenhet i stan i många år med både barn, hund, katt och sommarställe utan att ha bil. Så visst går det.
Beteende relaterad jämförelse, brukar tjata om det ibland. Den delen är svår att applicera vid jämförelse då den är så subjektivt rotad.:D
Är själv bekväm och vill ha möjligheten att nyttja bilen här och nu när "behovet" uppstår, kommer även att gälla elbil. Det är därför vi har två bilar.:cool:
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
kisumisu
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man ska ju minnas att även dessa gamla "analoga" mätare är elektriska. Det är ju inte en pinne som går ner i tanken och flyter.

Många gånger är dessutom elektriska saker klart mer driftsäkra än manuella. De går alltid med samma spänning, samma hastighet, samma kraft. Där en manuell motsvarighet går långsamt ibland, fort ibland och när det är kallt och det fryser fast så begränsar sig inte Stig-Göran utan tar i för kung och fosterland och drar sönder sakerna. En elektronisk har inbyggd funktion att om den drar mer ström än normalt så skrivs ett felmeddelande och den avbryter. Nästa gång du kör i varmare väder är strömförbrukningen normal och den funkar igen.

Vet att min käre far redan för 20 år sedan svor över alla elektroniska grunkor som nu skulle gå sönder i bilarna men sedan dess har jag väl varit med om några småsaker i bilarna. Bromsar, länkarmar och annat mekaniskt går däremot fortfarande sönder som förr.
Det har du rätt, dock finns väl mindre risk att allt slocknar. Hänt på min Kia att den delen kartan, radion mm är på har helt slocknat på färd eller hängt sig på andra vis. Dock har jag analoga mätare som fungerat helt utan problem. Vad händer när allt är på skärm?

Tankluckan fryser varje vinter och elektronik bara härjar error.
Laddluckan går helt utan problem öppna, men den har ju ingen "öppnare".

På en Skoda Fabia gick elfönstret sönder vajern gick av. Verkstad sade att det tyvärr ett känt problem att motorn helt enkelt för stark. Hade det varit handdriven vev hade det nog inte hänt. Detta hände båda fönstrerna fram (olika tillfällen)…

I samma Skoda började elektroniska låset härja...låst olåst låst olåst "klick klick klick" hördes när man körde bilen. En gång låste den in nycklarna också pga de här felet.
 
Redigerat:
M
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker nog att jämförelsen är ganska relevant ändå. En 5 år gammal dator är allt annat än värdelös, den 10 år gamla jag har där hemma och som har arbetat många timmar. För mig har den ett bruksvärde som är väldigt högt men jag hade inte fått många kronor om jag försökt sälja den... Detsamma gäller om du köpt en Tesla strax innan de sänkte med 150 000, den blir svår att sälja med rimlig värdeminskning.

Detsamma lär ske med övriga märken de närmsta åren. Allt man producerar blir billigare och billigare ju större volymer man tillverkar och ju mer kunskap och erfarenhet man samlat på sig. Att folk i några år nu gått och köpt fullt alldagliga bilar för närmre miljonen beror på att det är dyrt att tillverka något i början. När det nu börjar mogna så kommer priserna på nytillverkning sjunka, begagnatpriserna måste följa med.

MEN, för den som behåller bilen (eller datorn) så kommer den ju behålla sitt värde tills den är skrotfärdig.
Håller med! Sedan har det ju gått hysteri i detta med elbilar vilket fått priserna på begagnat att ligga alltför högt, precis som med alla bilar. Jag har under mina 35 år med bil aldrig upplevt något liknande. Förut var det standard med 50% värdeminskning på 3 år. Senaste åren har det varit 0% på flera år.

När produktionen hinner ifatt efterfrågan så kommer nog värdeminskningarna återgå till det normala igen. Inflationen kommer nog se till att det rättar till sig. Det känns lite "fel" när vanliga löntagare med arbetarjobb åker runt i bilar för 6-800,000, det rimmar liksom inte riktigt. Pengar har varit för billiga för länge mao.

Man börjar dock skönja en normalisering i bilhallarna. Mängder av elbilar har stått osålda ett bra tag och har fått nedsatta prislappar. Det börjar svida att låna pengar mao.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
kisumisu
N Nerre skrev:
Det låter i mina ögon verkligen som du haft otur med dina bilar. Eller köpt märken med "ojämn" kvalitet.
Ägt VW, Volvo, Skoda, Kia.

Alla har sina starkheter och svagheter.
 
A AndersS skrev:
Beteende relaterad jämförelse, brukar tjata om det ibland. Den delen är svår att applicera vid jämförelse då den är så subjektivt rotad.:D
Är själv bekväm och vill ha möjligheten att nyttja bilen här och nu när "behovet" uppstår, kommer även att gälla elbil. Det är därför vi har två bilar.:cool:
Så är det ju. Men det kommer ju bli mer och mer relevant att omvärdera sitt invanda beteende i framtiden, både av ekonomiska och praktiska skäl. Jag säger bara att det är fullt möjligt att bo i en stad utan bil, och inte minst utan två bilar. Det är rejält dyrt och ofta opraktiskt att ha flera bilar och bo inne i en större stad men visst kan man tjurskalligt välja att prioritera att ”göra som man alltid gjort” och vägra att ändra sitt beteende.

Elbilar innebär till viss del ändrat beteende, t ex att ladda hemma snarare än att ”tanka” på en mack. Och att planera sin körning lite smartare vid långresor för att pricka in smarta laddstopp t ex kombinerade med lunchpausen snarare än att bara köra tills mätaren är på rött och då börja se sig om efter en mack.
Men det är knappast rocket science det handlar om, bara att tänka och agera lite annorlunda.

Min bild är att de som är mest skeptiska till elbilar är de som är minst förändringsbenägna.
”Jag har alltid kört min Volvo i 70 mil och sedan tankat.”
”Vi brukar alltid åka till fjällen en gång om året och då kör vi alltid egen bil och stannar inte på 50 mil även om barnen gråter.”
”Vi måste ha dragkrok för 2 gånger om året tar vi släpkärran till återvinningen med grenar.”
”Vi beställer aldrig hemleverans av varor utan kör alltid allt själva även om det är dyrare pch jobbigare.”
 
  • Gilla
JuggeH och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
N Nerre skrev:
Man tjänar inte lika mycket pengar på det antar jag. Vad är hyran per kvadratmeter för en parkeringsplats kontra en lägenhet eller butikslokal?

Googlade lite snabbt och 2021 var den genomsnittliga hyran i Stockholms stad 1425 kronor per kvadratmeter. En P-plats är väl 2,5x5 meter, d.v.s. 12,5 kvadrat. Det blir med 1400 spänn kvadratmetern 17 500 spänn i månaden. Vem betalar det för en parkeringsplats?
Den tiden jag bodde i lägenhet så hade jag en hyra på 2000kr/mån på 40kvm.
Bilplatsen gick på 400kr/mån. Tyckte de var rätt mycket för parkering då de i lägenhet ingick vatten, el och värme.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Så är det ju. Men det kommer ju bli mer och mer relevant att omvärdera sitt invanda beteende i framtiden, både av ekonomiska och praktiska skäl. Jag säger bara att det är fullt möjligt att bo i en stad utan bil, och inte minst utan två bilar. Det är rejält dyrt och ofta opraktiskt att ha flera bilar och bo inne i en större stad men visst kan man tjurskalligt välja att prioritera att ”göra som man alltid gjort” och vägra att ändra sitt beteende.

Elbilar innebär till viss del ändrat beteende, t ex att ladda hemma snarare än att ”tanka” på en mack. Och att planera sin körning lite smartare vid långresor för att pricka in smarta laddstopp t ex kombinerade med lunchpausen snarare än att bara köra tills mätaren är på rött och då börja se sig om efter en mack.
Men det är knappast rocket science det handlar om, bara att tänka och agera lite annorlunda.

Min bild är att de som är mest skeptiska till elbilar är de som är minst förändringsbenägna.
”Jag har alltid kört min Volvo i 70 mil och sedan tankat.”
”Vi brukar alltid åka till fjällen en gång om året och då kör vi alltid egen bil och stannar inte på 50 mil även om barnen gråter.”
”Vi måste ha dragkrok för 2 gånger om året tar vi släpkärran till återvinningen med grenar.”
”Vi beställer aldrig hemleverans av varor utan kör alltid allt själva även om det är dyrare pch jobbigare.”
Så är det och inget som förändras i en tråddialog.;)
Ungefär som min bekvämlighet och krav på elbil. Tar vi det lite lugnt och låter dagens 4% av elbilar växa under 15-20 år, säg 2040 så kommer förändringen med automatik. Och vi vet faktiskt inte hur den är 2040.
Däremot att försöka övertyga alla här och nu blir jobbigare;)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Möjligen att det dyker upp snabbladdare på orten närmast där jag bor, men det finns ju bara två långsamladdare där och de ägs av en BRF.
Varför vill man ha snabbladdare där man bor?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Varför vill man ha snabbladdare där man bor?
Det var inte poängen, den var att det inte finns några snabbladdare på mina tre mil till jobbet, jag passerar tre bensinstationer. För några år sedan var det sex bensinstationer på den vägen.

För de som inte kan ladda hemma så är det viktigt med laddinfrastruktur oavsett vart de skall köra. Med så dålig laddinfrastruktur som vi har så måste man annars alltid ladda innan man parkerar, utifall att...
 
Har ingen egen elbil men har provat företagets.
Det har varit ganska intressant att testa detta.

Mina egna erfarenheter av detta i korthet. Ganska lång resa +100mil i en Enyaq.

Lite sämre saker:
1. räckvidd är inte i närheten av utlovat.
Speciellt om man följer med i trafiken på motorvägen.

2. Laddinfra vid långkörning. Visst finns det laddare men det är oftast fler som vill ladda samtidigt, en väldans många appar är bra. Varför kan inte laddarna även acceptera vanliga betalkort?
När man hittar en snabbladdare och flera laddar så finns risken att laddaren begränsas och laddtiden förlängs.

3. Laddstoppen medför väntetid, perfekt vid lunch men vid andra laddningen samma dag var det inte lika kul att vänta, sörpla kaffe och äta glass... (Laddning två stämde inte tidsmässigt med kvällsmat)

4. Korta kablar på endel laddare, om någon parkerar lite fel/snett bredvid då kanske inte kabeln räcker...

Bra saker:
1. Det går utmärkt att köra en lång resa, men det krävs lite mer planering.

2. Bra drag när man gasar på.

3. Ok komfort, men lite justeringar för bildens klimat invändigt är bra. Bilen var kanske i "super ecoläge" när jag tog den. (Har inte studerat manualen)

4. Man kan följa laddningen i telefonen.

Övriga noteringar:
Man pratar med andra människor när man laddar.
Några frågor jag fick var:
Hur mycket ska du ladda?
Och följdfrågan hur långt ska du?
De frågorna kom om det var fullt på laddplatsen....
Ungefär som "tyst" uppmuntran till att bara ladda det som behövs....

Även lite diskussioner om appar, laddpriser, om det är arbetstid när man laddar mm mm
Vad man tycker om aktuell bil, om man har elbil privat. Ganska kul diskussioner stundtals.

Jag kan helt klart köra elbil i tjänsten och det kommer jag att göra dock blir det normala sträckor på kanske 20-30 mil per dag. Denna långresa jag gjorde var mest för att jag var nyfiken, jag hade med lätthet kunna tagit tåget istället men jag ville prova elbil.

Är dock inte redo privat just nu. Det beror på flera saker just nu. I framtiden kommer jag säkert att äga en egen elbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror du blandar ihop månad och år här.
För att jag läste slarvigt?

Räknar man rätt då så blir hyran för en parkeringsruta 1400 spänn i månaden. Men sen får man inte glömma att en parkering består inte bara av parkeringsrutor, så man får nog räkna med lite mer än 12,5 kvadrat.
 
J JohanLun skrev:
En bil och en dator skiljer på många punkter.
Elbilen blir inte värdelös för att en bättre elbil kommer ut.
Det blir väl inte en dator heller? Hur många här sitter på en dator nyare än ett år? Min dator är nog närmare 10 år gammal (den såldes med Windows 7).

Däremot håller jag helt med om att begagnatmarknaden för elbilar inte kommer att se ut som för bränslebilar, eftersom batteriet har ett mycket högre skrotvärde än en bränslebil. Det kommer troligen att leda till att elbilar skrotas mycket tidigare än bränslebilar, eftersom värdet som "bil" faller under "skrotvärdet".
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.