Tänkte dra igång en tråd här som kommer att vara välbehövlig.

Här diskuterar vi allt gällande robotklippare från Lidl.

Jag införskaffade en PMRA 20-Li A1 idag. Har inte hunnit installera eller testa den än, men kommer att vara sträng mot den när det väl blir dags. De 130m kabel som är max kommer att mångdubblas och de 500m2 den ska klara kommer nog också att dubblas. Tomten den ska jobba på är rätt utmanande också med mycket backar, träd och ojämna partier.

Klipparen kommer att matas med ett 8Ah ”smartbatteri” för maximal klipptid.

Jag mätte resistansen i den medföljande kabeln, den låg på 4.4Ω. Provade sen att koppla in 500m ihoprullad koaxialkabel på 16.6Ω i laddstationen och det blev grönt ljus (y) Sen får vi se om klipparen uppfattar kabeln eller ej.

Någon som köpte idag, eller till och med någon som hunnit prova den? Hur ska den gå hos er och kommer ni att vara snälla eller elaka mot den?

En strålkastare på plastinslagen kabelrulle i ett rörigt utrymme, med tänd grön indikeringslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo-Kenneth Vidlund och 4 till
  • Laddar…
Jag köpte en i dag men den ligger fortfarande kvar i bilen.

Min lilla plätt klarar den säkert av lätt, den större gräsmattan klipps av en Bosch Indego 1000 1:a generation och den funkar fortfarande 100%.

Den här killen har ju världens otur, hoppas det inte är ett signum:
 
  • Gilla
ZIGGE75 och 4 till
  • Laddar…
Köpte också en idag. Har bara packat upp och laddat den inomhus. Ger rätt gediget intryck.
Den får ersätta en Worx 794E som vi haft sen 2015.
Tanken var egentligen att köpa en GPS baserad robotklippare, men det får vänta till åtminstone nästa år.
Tänkte även jag ersätta batteriet med något större då vi har en tomt på 890kvm (minus hus, garage, altan etc).
Någon som vet om de säljer större batterier i butik för tillfället?
 
  • Gilla
Hans Forsström1 och 1 till
  • Laddar…
Har en Landxcape 812i på baksidan, en sån här kanske skulle kunna funka till framsidan? Vill egentligen ha en extra laddstation till min bef klippare och placera på framsidan, med finns inga att få tag på
Ca 150m² skulla jag gissa jag har där.
 
  • Gilla
Cristar
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den här killen har ju världens otur, hoppas det inte är ett signum:
[media]
Det där påminner starkt om Biltemas robotgräsklippare för några år sen. De fungerade på samma sätt, dvs inte.
 
  • Gilla
Ahnders
  • Laddar…
L linko skrev:
Köpte också en idag. Har bara packat upp och laddat den inomhus. Ger rätt gediget intryck.
Den får ersätta en Worx 794E som vi haft sen 2015.
Tanken var egentligen att köpa en GPS baserad robotklippare, men det får vänta till åtminstone nästa år.
Tänkte även jag ersätta batteriet med något större då vi har en tomt på 890kvm (minus hus, garage, altan etc).
Någon som vet om de säljer större batterier i butik för tillfället?
De hade ”batterivecka” nyligen så det kan finnas 6 och 8Ah batterier kvar i några butiker. Jag köpte ett 8Ah idag.

Kul för den intresserade eller för batterinörden, att man kan få upp statistik från de batterierna gällande antal laddcykler, effektuttag osv. Känns som att klipparen uppgraderas lite då, samt kan vara av nytta vid felsökning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag köpte en i dag men den ligger fortfarande kvar i bilen.

Min lilla plätt klarar den säkert av lätt, den större gräsmattan klipps av en Bosch Indego 1000 1:a generation och den funkar fortfarande 100%.

Den här killen har ju världens otur, hoppas det inte är ett signum:
[media]
Såg inte hela filmen pga värdelös uppkoppling, men såg att den misslyckades med att köra upp på laddstationen.

Det står dock i manualen att laddstationen ska placeras med fritt utrymme på minst 2 meter framför och 1 meter bakom. Inte de förutsättningarna som gavs i filmen alltså. Vet inte om det inverkar på robotens beteende dock.
 
Såg slutet på filmen nu, och det gick ju mkt bättre med ”dockningen” när laddstationen drog fritt. Men det var ju inte alls imponerande med ”Hardware error” när den körde ut sen. På en helt ny klippare.. Vilket skit!

Kanske kommer det en uppföljning när han fått en ny klippare.

Själv har jag patologiskt många Parkside-verktyg och merparten har presterat väldigt väl och hållit hög kvalitet sett till prislappen. När man ibland fått skräp eller något fallerar, så har det nästan alltid gått smidigt med garantiärenden. I regel skickar de en ny produkt och ber en kassera den gamla. Någon gång fick jag skicka in ett verktyg (de stod för portot), sedan kom ett nytt med posten.

De nekar dock reklamation i butik, vilket strider mot konsumentköplagen. Detta har retat mig, men det är som sagt smidigt att ta garantiärenden via mail.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det där påminner starkt om Biltemas robotgräsklippare för några år sen. De fungerade på samma sätt, dvs inte.
Bara pinsamt att se det bedrövliga beteendet. Har ett par Worx-system installerade, funkat bra men begränsat problemlösningsbeteende, "one trick ponies", finns det ett malplacerat äpple på begränsningsslingan vid hemgång var det stopp där - kommer inte runt detta, Men aldrig sett så förvirrat beteende som i videon detta är ju helt oacceptabelt.

Den äldre Worx blev ersatt av Husqvarna 315 på en rätt stor tomt. Fantastiskt bra problemlösningsbeteende, den kan gå in via begränsningskabel höger el vänstervarv, via guideslinga, plus kan gå via en närhetssensor till laddstation. Testar mängder med varianter och har många alternativ så misslyckas i princip aldrig trots besvärliga utmaningar med tex husvagn i vägen. Klarar besvärliga lutningar också.

Imponerad av hur HQ 315 sköter sig nästan oavsett och hittar vägar runt hinder. Även ganska trygg med hur gamla Worx WG791E.1 sköter sig om man bara håller efter litet runt begränsningstråden så den kan ta sig hem utan hinder... inte oöverstigligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bara pinsamt att se det bedrövliga beteendet. Har ett par Worx-system installerade, funkat bra men begränsat problemlösningsbeteende, "one trick ponies", finns det ett malplacerat äpple på begränsningsslingan vid hemgång var det stopp där - kommer inte runt detta, Men aldrig sett så förvirrat beteende som i videon detta är ju helt oacceptabelt.

Den äldre Worx blev ersatt av Husqvarna 315 på en rätt stor tomt. Fantastiskt bra problemlösningsbeteende, den kan gå in via begränsningskabel höger el vänstervarv, via guideslinga, plus kan gå via en närhetssensor till laddstation. Testar mängder med varianter och har många alternativ så misslyckas i princip aldrig trots besvärliga utmaningar med tex husvagn i vägen. Klarar besvärliga lutningar också.

Imponerad av hur HQ 315 sköter sig nästan oavsett och hittar vägar runt hinder. Även ganska trygg med hur gamla Worx WG791E.1 sköter sig om man bara håller efter litet runt begränsningstråden så den kan ta sig hem utan hinder... inte oöverstigligt.
Ja, det var pinsamt minst sagt!

Men såg du skillnaden i videon, när laddstationen var placerad enligt manualen?
 
  • Gilla
lartz och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Ja, det var pinsamt minst sagt!

Men såg du skillnaden i videon, när laddstationen var placerad enligt manualen?
Nej jag missade den detaljen. Men så jäkla känsligt ska det väl inte vara, självklart ska man fixa några meters bra ingång till en typisk begränsningslinjebegränsad robot annars blir det ju inte bra,

Vi har faktiskt en robot ytterligare, den har hand om en väldigt enkel yta så vi valde billigast möljliga där, en Landxscape från Clasohlson. Fullkomligt bedrövligt användarinterface men å andra sidan, behövs inte mycket finesser bara tuta och kör. Gör sitt jobb perfekt på sin yta, den blev döpt till Venus.

Den smarta kraftiga HQ 315 fick namnet Herkules för att hedra föregångaren, en Worx WG796 med samma namn men som fick gå i pension efter lång och trogen tjänst, Kan säga att "Herkules II" är i en helt annan klass vad gäller problemlösningsförmåga, och inte minst klippresultat över tid..

Lustigt att vi namnger robotar men de blir liksom existenser, en del av vår vardag :)
__
PS. Vår robot i stan, en gammal Worx WG791.E1 har fått namnet Doris. Var och en som sett Disney-filmer om denna lilla härligt tankspridda fisk förstår att det är ett passande namn för en existens med en oerhört begränsad kognitiv förmåga, men ändå fullt tillräcklig och ger resultat i slutänden :)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Peter Hertz och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nej jag missade den detaljen. Men så jäkla känsligt ska det väl inte vara, självklart ska man fixa några meters bra ingång till en typisk begränsningslinjebegränsad robot annars blir det ju inte bra,

Vi har faktiskt en robot ytterligare, den har hand om en väldigt enkel yta så vi valde billigast möljliga där, en Landxscape från Clasohlson. Fullkomligt bedrövligt användarinterface men å andra sidan, behövs inte mycket finesser bara tuta och kör. Gör sitt jobb perfekt på sin yta, den blev döpt till Venus.

Den smarta kraftiga HQ 315 fick namnet Herkules för att hedra föregångaren, en Worx WG796 med samma namn men som fick gå i pension efter lång och trogen tjänst, Kan säga att "Herkules II" är i en helt annan klass vad gäller problemlösningsförmåga, och inte minst klippresultat över tid..

Lustigt att vi namnger robotar men de blir liksom existenser, en del av vår vardag :)
__
PS. Vår robot i stan, en gammal Worx WG791.E1 har fått namnet Doris. Var och en som sett Disney-filmer om denna lilla härligt tankspridda fisk förstår att det är ett passande namn för en existens med en oerhört begränsad kognitiv förmåga, men ändå fullt tillräcklig och ger resultat i slutänden :)
Man såg dock att den krockade med tegelfasaden, stationen var placerad med sidan mot huset, så då blir det nog svårt för den lille stackaren.

Så den biten oroar mig inte, men att den fick ”Hardware error” var inte grannt..

Ska bli väldigt spännande att följa folks erfarenheter med dessa klippare. Man tycker att det inte BORDE vara rent skräp mtp att Lidl har väldigt generösa garantier på tre år och det gäller över hela världen. Inte är de intresserade av att byta ut miljontals enheter..?

Min gissning är att de köpt en färdig maskin/mjukvara av en annan tillverkare, kanske Bosch, Einhell eller Scheppach.

Någon som kan hitta vilket märke/modell det kan vara? Kantklippning en gång i veckan kan vara en ledtråd, är väl inte alla modeller som har det..?
 
Hejsan nån som vet om man kan använda begränsningstråd från Robomow ? Har redan den i gräsmattan så det hade ju varit perfekt om det funkade
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
Premiärkörde idag. 1h 45 min körde den på orginalbatteriet (2Ah). Åkte hemåt med runt 25% kvar.

Den skötte sig överlag väldigt bra.
Blir dock tyvärr till att lägga om begränsningskabeln då den behöver lite mer utrymme än Worxen.
Går dessutom åt motsatt håll hem till laddstationen jämfört med Worx, vilket ställde till det lite för mig.
Upplevde att den var lite seg på att ta sig hem, som att den hade lite svårt att hitta kabeln. Det kan bero på att den gamla begränsningskabeln suttit i 8 år och växt sig långt ner i jorden (>5 cm).
 
L linko skrev:
Går dessutom åt motsatt håll hem till laddstationen jämfört med Worx, vilket ställde till det lite för mig.
Är det inte bara att byta plats på anslutningarna i stationen?

/Höghus
 
  • Gilla
Jonlin13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.