Idag monterade jag Gyproc's Glasroc-skivor i ett badrum för första, och sannolikt sista, gången.
Dom ingav inget vidare förtroende när det gäller hållbarheten. Dom känns väldigt spröda, svajiga och går sönder lättare än vanlig gips. På ett par väggar limmades dom mot reglingen med PL400 innan skruvningen, och när man lättade på skivan såg man hur fiberskiktet släppte från gipsen. Stabilt...

Den främsta anledningen till att jag kommer att undvika dom i framtiden är dock att dom är så otrevliga att arbeta med. Som att isolera med Gullfiber på steroider. Vid lunchtid var klådan total, från fingerspetsarna ner till kalsonglinningen, och halsen kändes allt annat än kurant.

Så..LUX-skivorna skall enligt uppgift vara godkända att använda som stombeklädnad i våtrum, men vet någon vad som gäller? Tjocklek vs cc-mått? Hur monterar man dom på regelstomme?
Jag hittar ingen detaljerad info om detta på deras hemsida.
 
Jag skulle absolut inte använda Luxliknande skivor till detta. De bygger mycket mer och är dyra. Jag föreslår fibercementskivor istället.
 
Tack för ett intressant och målande inlägg gällande hanteringen av Gyproc Glasroc.

Får jag vara nyfiken på var du har köpt dem?
 
jon_h:
Jag tror inte att dom behöver bygga så våldsamt mycket mer än t.ex. Masterboard. Om jag har tolkat det rätt så skulle det räcka med 20 mm skivor på c/c 450, vilket innebär 2 cm mindre rum. Visst är dom dyra, men hanteringen och montaget går fortare så lite tar man igen där. Kostnaden anser jag dessutom vara underordnad min egen hälsa. Jag tvivlar på at det är särskilt nyttigt att dra i sig glasfibrerna.

Fibercementskivor ratar jag (och alla jag känner i branschen) pga att dom är så tjuriga att arbeta med.

GoForIt:
Vi fick tag på dom genom en kontakt på Nordströms Trä som hittade dom på någon depå i Bålsta, men annars verkar det som att dom flesta i Stockholmsområdet kommer att få sina leveranser om ca en vecka.
 
De bästa beskeden jag har lyckats få här runt Jönköping är "tidigast i november" + "obekräftad"..
 
Acme, bygger de så lite? Jag trodde man var tvungen att gå upp till 30 mm för att de skulle funka, men har inte kollat upp det. Berätta gärna vad du kommer fram till om du forskar mer i ämnet, för jag håller med dig om de andra skivornas nackdelar.
 
Jag har mailat Lux. Återkommer när jag får besked.
 
Svaret;

450 c/c kräver minst 12 mm LUX Element
600 c/c kräver minst 20 mm LUX Element

Skivorna monteras liggande med förskjutna skarvar, eller stående. Dom skruvas fast i regelverket med lämplig skruv och LUX bricka för ändamålet. 5-6 st skruv per kvadrat.
Skarvarna limmas med LUX eget COL PU-lim i obruten sträng.
Alla skavar täcks över med armeringsväven ARM-100SK, som sedan spacklas över med kakelfix. Därefter är det klart för tätskikt och plattsättning.
 
Där ser man. Har du sett ett pris på de skivorna, och är de också 600 mm breda? Limmet är sjukt dyrt i alla fall, typ 300 kronor tuben.

Edit: Jag kikade på Fredells. Priset på 20 mm-skivan var 398 kronor plus moms, och skivan verkar vara 600 mm bred. Fiberremsan kostar ca 12 kronor metern. Limmet ligger på 205 kronor plus moms.
 
Jag betalar 470:- för en 20 mm skiva, 130:- för armeringsväven och 210:- för limmet. Inkl. moms.
Vad 12 mm skivan kostar ska jag ta reda på, och ja, dom är 600 breda. Jag har dock hört att dom ska finnas även i 900 och 1200 bredd, men det är är bara vad jag har hört.

Dom är ju inte speciellt billiga, men jämför man med Glasroc så bllir det nog inte så stor skillnad i slutändan.
Oftast handlar det ju om renoveringar i badrum med 600 c/c. Kortla mellan reglar + Glasroc-skivor á 340:- + skruv + engångsoverall (det kliar på fortfarande på ryggen när jag sätter mig i bilen. Helt allvarligt) + handskar + munskydd lär landa i närheten av samma totalkostnad som LUX.

Badrummet som jag nyss byggde med Glasroc tog en extra dag att montera kortligar i, vilket innebär 8 LUX-skivor i kostnad för arbete och material.
 
Jo, du har rätt. Skillnaden blir nog marginell i sammanhanget. Men sedan har vi ju det här med infästningar i skivorna. Man kortlar naturligtvis upp där man vet att man ska fästa saker, men hur blir det för småsaker som toapappershållare och liknande eftermonteringar som kanske tillkommer oplanerat? Jag hade nog gärna slängt upp en träskiva under Lux-skivan.
 
Inte alltför tunga saker kan monteras med hålrumsplugg, typ molly.
Vill man undvika att stoppa in träreglar i väggen så fäller man in, och limmar fast, ett hårdplastinlägg i skivan och i detta kan man förborra och skruva fast tyngre saker såsom duschväggar o.dyl.
 
Tycker att MB skivorna jag använde var enkla att arbeta med, det enda problemet jag upplevde var att det dammade. Lux skivorna skulle inte jag vilja använda på väggarna, är ju noll styrka i dessa om man ska skruva upp något. Är ju bara de tunna skiktet ytterst på skivorna som är hårda. Men dom är ju jäkligt lättarbetade
 
Jo, tyngre saker får man ju se till att kortla för, men så är det ju även med Masterboarden.
Endast badrumsskåp och lättare saker får sättas med Molly, men handfat o.dyl. måste skruvas fast i stommen.
 
Jo det är sant, men jag skulle inte ens våga sätta upp en handukskrok med molly eller dyl. i luxskivan, stöter man till den så kommer den att lossna. Men man kan ju alltid limma upp saker, så slipper man göra hål i kakel och tätskikt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.