P P-KAR skrev:
Hur ska stackaren utan laddstationen där hemma göra på semestern?
Semestern är väl det minsta problemet? Antingen åker man bort och har ingen nytta av en laddare hemma, eller så stannar man hemma och har inget behov av att ladda.
Om semesterresan är beroende av att man kan tanka i de första 25 milen hemma så ska man nog inte ha elbil.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Men för en vanlig knegare som skaffar en elbil utan att ha någon möjlighet att ens ladda hemmavid blir det ju bara konstigt. Hur ska stackaren utan laddstationen där hemma göra på semestern?
Jag tippar på att 99% av de som bor i hyresrätt/bostadsrätt där hyresvärden/BRFen inte har egna laddstolpar har publika laddstationer inom en radie av 3 mil från bostaden.
 
P
useless useless skrev:
Semestern är väl det minsta problemet? Antingen åker man bort och har ingen nytta av en laddare hemma, eller så stannar man hemma och har inget behov av att ladda.
Om semesterresan är beroende av att man kan tanka i de första 25 milen hemma så ska man nog inte ha elbil.
Man kan dra saker hur långt som helst. Vad sägs om man blir av med jobbet och tvingas att åka ännu längre för jobb. Man skaffar inte en elbil utan att ha en fast punkt hemma där man kan ladda den.. Allt annat är ju bakvänt. Själva meningen med bilen är ju att den skall ta dig från A till B utan problem, annars kan du lika gärna åka kollektivtrafik. Då sparar du pengar och på miljön ännu mer än vad en elbil någonsin kan lyckas göra.

Att inte kunna ta sig till och från jobbet utan att man måste tanka bilen under arbetsdagen är tokigt. Då har man verkligen köpt helt fel bil. Antingen skulle man köpt en med längre räckvidd, eller så köper man en bil med liten förbränningsmotor som går snålt.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag tippar på att 99% av de som bor i hyresrätt/bostadsrätt där hyresvärden/BRFen inte har egna laddstolpar har publika laddstationer inom en radie av 3 mil från bostaden.
Då är det tur att ens arbetsplats ger en möjlighet att ladda, när man väl jobbar. Så länge man har sin anställning kvar funkar det, men det är knappast optimalt.. Jag har själv ekonomi för att köpa elbil men jag gör det inte, eftersom jag inte har någon möjlighet att ladda där jag bor. Att jag sedan har några laddstolpar vid något torg eller min arbetsplats räcker inte heller för att jag skall känna mig trygg med att kunna ladda min bil när som helst när jag inte är på jobbet. Det är helt enkelt inte en praktisk lösning att skaffa en elbil så som det ser ut idag. Fungerar säkert om du bor i en större stad, men för landsbygden är det kasst.

Aja, det här är ganska OT. TS får som sagt snacka med sin värd, vad är problemet? Laddstolparna är ju på gång, så varför inte bara vänta och skita i att ladda från motorvärmarna? Nä just det, TS har köpt en för klen elbil som knappt tar honom till och från sin arbetsplats... Det var ju synd.

Nästa gång TS blir "lite" irriterad på sin hyresvärd som ryckte ur fel ände på kabeln kan ju TS istället vända sig direkt till värden och påpeka detta, som en normalt funtad person. Istället frågar TS på ett internetforum om det är han som är idioten i det här fallet.. Ptja, vad säger man? Typiskt svenskt beteende att knyta näven i fickan och gnälla på ett litet forum och över en hyresvärd som råkade rycka ur fel ände på en laddkabel.
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
P P-KAR skrev:
Det är helt enkelt inte en praktisk lösning att skaffa en elbil så som det ser ut idag. Fungerar säkert om du bor i en större stad, men för landsbygden är det kasst.
Jag antar att du menar tvärtom.
Finns det någon på landsbygden som inte har en egen parkering där man kan installera en laddpunkt?

I en större stad bor de flesra i lägenhet och då är man oftast hänvisad till att parkera på gatan eller på ett parkeringsområde utan laddpunkter. Och då är det öken med elbil.
På landsbygden är det perfekt med elbil.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag antar att du menar tvärtom.
Finns det någon på landsbygden som inte har en egen parkering där man kan installera en laddpunkt?

I en större stad bor de flesra i lägenhet och då är man oftast hänvisad till att parkera på gatan eller på ett parkeringsområde utan laddpunkter. Och då är det öken med elbil.
På landsbygden är det perfekt med elbil.
Det finns en hel del som bor i lägenhet på landsbygden också... Men din landsbygd består kanske av stora gårdar?

/ATW
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag antar att du menar tvärtom.
Finns det någon på landsbygden som inte har en egen parkering där man kan installera en laddpunkt?

I en större stad bor de flesra i lägenhet och då är man oftast hänvisad till att parkera på gatan eller på ett parkeringsområde utan laddpunkter. Och då är det öken med elbil.
På landsbygden är det perfekt med elbil.
Lägenheter finns ju även i mindre orter. Jag förmodar att dom flesta bor i lägenhet även när det gäller mindre orter.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ja, det bor en del i hyres/BRFer även på landsbygden som inte har laddplats på "fastigheten" utan är beroende av publika laddstationer.

Kartapplikation som visar laddstationer för elbilar längs vägar och i städer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en karta över publika laddstationer på landsbygden, här är inte alla laddstationer med.
 
useless useless skrev:
Semestern är väl det minsta problemet? Antingen åker man bort och har ingen nytta av en laddare hemma, eller så stannar man hemma och har inget behov av att ladda.
Om semesterresan är beroende av att man kan tanka i de första 25 milen hemma så ska man nog inte ha elbil.
Det är en av anledningarna till att jag inte skaffar elbil. Räckvidsångesten har redan satt in.
 
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är en av anledningarna till att jag inte skaffar elbil. Räckvidsångesten har redan satt in.
Det märkliga är att det är dom som inte har elbil som verkar ha mest räckviddsångest.:crysmile:
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P P-KAR skrev:
Lägenheter finns ju även i mindre orter. Jag förmodar att dom flesta bor i lägenhet även när det gäller mindre orter.
Räknar man allt utanför tullarna i Stockholm som landsbygd så är det så.

Du "förmodar". Har du aldrig varit i en mindre ort?
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
A ArneTW skrev:
Det finns en hel del som bor i lägenhet på landsbygden också... Men din landsbygd består kanske av stora gårdar?

/ATW
Ja det är så det ser ut här i Skåne.
Här finns städer, mindre orter/samhällen och landsbygd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det märkliga är att det är dom som inte har elbil som verkar ha mest räckviddsångest.:crysmile:
TS hade ju själv ångest över sin räckvidd... Därav behovet över att ha sin bil på laddning hela tiden han var på jobbet.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Räknar man allt utanför tullarna i Stockholm som landsbygd så är det så.

Du "förmodar". Har du aldrig varit i en mindre ort?
Där jag bor skulle klassas som tätort med knappt 5000 invånare och med omkringliggande mindre samhällen. Så jag har väl ett hum om hur det fungerar med laddstationer/stolpar och i vilken typ av boende folk har här omkring.
 
Redigerat:
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det märkliga är att det är dom som inte har elbil som verkar ha mest räckviddsångest.:crysmile:
Det är därför vi inte skaffar elbil…
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P P-KAR skrev:
TS hade ju själv ångest över sin räckvidd... Därav behovet över att ha sin bil på laddning hela tiden han var på jobbet.
Jag tror du blandar ihop behov och ångest.
Eller har du räckviddsångest varje gång du behöver tanka din bil?

I övrigt håller jag med dig att TS inte verkar ha den bästa kombinationen av bil och avstånd till jobbet. Jag hade aldrig satt mig i den sitsen.
 
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror du blandar ihop behov och ångest.
Eller har du räckviddsångest varje gång du behöver tanka din bil?

I övrigt håller jag med dig att TS inte verkar ha den bästa kombinationen av bil och avstånd till jobbet. Jag hade aldrig satt mig i den sitsen.
Att tanka en fossilbil tar kanske 10 minuter. Att tanka upp en elbil tar timmar, och har man otur får man stå i kö några timmar innan man kommer åt en laddstation…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.