Här kommer ännu ett inlägg som tyvärr är på din mans sida.

Det är tufft att renovera om man inte vet vad man gör. Väldigt kul när man är klar och ser frukten av sitt arbete, men väldigt frustrerande när man kanske inte får det resultat man hade hoppats. Man är ju trots allt inte en yrkeshantverkare med flera års erfarenhet av det man gör...

Vi har ett renoveringshus som är beboeligt, ytskikt behöver ändras i princip överallt men takstomme, dränering och bjälklag verkar må bra.
Men bara ytskiktsrenovering kostar tid och pengar. Plus, på sommaren vill man fixa trädgården också vilket gör att husrenoveringen tar längre tid.
Ni pratar alltså om att flera år framöver så kommer er vardag vara att arbeta varje "ledig helg" ni har.

Sen är det såklart värt att kolla på pengar. Vi köpte precis innan räntan stack, inte toppbelånade men det kommer bli en ansträngd budget nu när vi måste binda om lånet.

Om vi utgår från ert exempel, ni lånar 3 Mkr. Antar att ni amorterar 2% per år.
VI räknar med att räntan i alla fall ett tag framöver inte sjunker under 4%. Det innebär 10 000 kr i ränta varje månad och 5 000 i amortering. Sen kommer löpande kostnader såsom vatten, avlopp, sophämtning, vägunderhåll, el (direktverkande el i ett gammalt hus i dessa tider... Vintern kommer kosta). Säg 1 000 kr utan elen, och säkerligen 4 000 för elen i genomsnitt.
Då är vi uppe i 24 000 kr i månaden bara för att bo där. Alltså inga renoveringspengar än.

Via handelsbankens hemsida får jag se att man får låna ungefär 3,2 Mkr om man har en kontantinsats på 1M och inkomst på totalt 60 000 innan skatt för två personer. Helt utan studielån, billån eller barn.
Så säg att ni efter skatt har kvar ca 41 000.
Sen om något år eller två kommer barnet.
En av er är föräldraldig och tar ut 5 dagar penning i veckan, lönen är istället för 30 000 i månaden helt plötsligt 16 300 (försäkringskassan har en bra tjänst kassakollen som man kan se hur mycket man får ut genom).
In i hushållet innan skatt är nu 46 300. Ut efter skatt är alltså 31 500. Plus barnbidraget på 1 250.

Huset kostade 24 000 i månaden. Kvar att leva för 8 750. Och det ska ni alltså spara och renovera för?
Hej då allt som heter semester. Resa och hälsa på familjen kommer vara stora utgifter.
Hur mycket betalar ni för bil/buss i månaden?
Vad händer om en av er blir sjuk?
Har ni studieskulder? Andra lån?
Ska barnet få gå på aktiviteter? Läger? Spela hockey?

Jag tycker din man har rätta tankar. Läget är super, absolut. Läget, läget, läget. Men det tankesättet fungerar bara om man klarar sig igenom renoveringen utan att sälja med förlust.
För att kunna spekulera så behöver man ha ekonomin för det.

Alla mina exempel ovan kan du mixtra med själv, räntan kanske stabiliserar sig på 3% istället? Då har ni mer pengar över.
Ni kanske tjänar ojämnt, så att det är fördelaktigt om en tar mer föräldraledigt än den andra?
Elen kanske blir billigare igen?
Ni kanske tar ut 7 dagar föräldrapenning i veckan istället för 5?
Inflationsöknaden kanske stannar av redan nästa år? Bensinpris och mat slutar stiga?
Men det är alldeles för låga marginaler för att jag skulle vara bekväm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Gällande värde - absolut, fullt möjligt att folk hade tänkt att det är själva tomten som är värde 4,5, att huset inte är mycket att räkna med. Tomten/huset är förmedlat via en släkting som inte lagt ut det ”för allmänheten” än. Vi har nån vecka på oss att bestämma oss. Tomten är placerad på Ekerö (där det inom några år kommer finnas förbifarten vilket många tror kommer öka värdet på tomter , vissa säger ”nya Lidingö osv osv)
Ekerö kan säkert få sig en uppsving när förbifarten är färdig. Men att det skulle bli "nya lidingö" är nog ett påstående från någon som själv bor på Ekerö :) Det finns en stor mängd med orsaker till skillnader mellan Ekerö och fina kommuner. Men förbifarten kommer framförallt möjliggöra för ekeröborna att lättare nå arbetsplatser norr och söder utanför stan, inte i stan vilket är en viktig faktor som drar upp priserna i stadsnära förorter. Detta förutsätter dock att ekeröborna har två bilar som ska adderas till familjekalkylen.

Jag framstår säkert som pessimist men såhär stora livsbeslut förtjänar en nykter analys.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Här kommer ännu ett inlägg som tyvärr är på din mans sida.

Det är tufft att renovera om man inte vet vad man gör. Väldigt kul när man är klar och ser frukten av sitt arbete, men väldigt frustrerande när man kanske inte får det resultat man hade hoppats. Man är ju trots allt inte en yrkeshantverkare med flera års erfarenhet av det man gör...

Vi har ett renoveringshus som är beboeligt, ytskikt behöver ändras i princip överallt men takstomme, dränering och bjälklag verkar må bra.
Men bara ytskiktsrenovering kostar tid och pengar. Plus, på sommaren vill man fixa trädgården också vilket gör att husrenoveringen tar längre tid.
Ni pratar alltså om att flera år framöver så kommer er vardag vara att arbeta varje "ledig helg" ni har.

Sen är det såklart värt att kolla på pengar. Vi köpte precis innan räntan stack, inte toppbelånade men det kommer bli en ansträngd budget nu när vi måste binda om lånet.

Om vi utgår från ert exempel, ni lånar 3 Mkr. Antar att ni amorterar 2% per år.
VI räknar med att räntan i alla fall ett tag framöver inte sjunker under 4%. Det innebär 10 000 kr i ränta varje månad och 5 000 i amortering. Sen kommer löpande kostnader såsom vatten, avlopp, sophämtning, vägunderhåll, el (direktverkande el i ett gammalt hus i dessa tider... Vintern kommer kosta). Säg 1 000 kr utan elen, och säkerligen 4 000 för elen i genomsnitt.
Då är vi uppe i 24 000 kr i månaden bara för att bo där. Alltså inga renoveringspengar än.

Via handelsbankens hemsida får jag se att man får låna ungefär 3,2 Mkr om man har en kontantinsats på 1M och inkomst på totalt 60 000 innan skatt för två personer. Helt utan studielån, billån eller barn.
Så säg att ni efter skatt har kvar ca 41 000.
Sen om något år eller två kommer barnet.
En av er är föräldraldig och tar ut 5 dagar penning i veckan, lönen är istället för 30 000 i månaden helt plötsligt 16 300 (försäkringskassan har en bra tjänst kassakollen som man kan se hur mycket man får ut genom).
In i hushållet innan skatt är nu 46 300. Ut efter skatt är alltså 31 500. Plus barnbidraget på 1 250.

Huset kostade 24 000 i månaden. Kvar att leva för 8 750. Och det ska ni alltså spara och renovera för?
Hej då allt som heter semester. Resa och hälsa på familjen kommer vara stora utgifter.
Hur mycket betalar ni för bil/buss i månaden?
Vad händer om en av er blir sjuk?
Har ni studieskulder? Andra lån?
Ska barnet få gå på aktiviteter? Läger? Spela hockey?

Jag tycker din man har rätta tankar. Läget är super, absolut. Läget, läget, läget. Men det tankesättet fungerar bara om man klarar sig igenom renoveringen utan att sälja med förlust.
För att kunna spekulera så behöver man ha ekonomin för det.

Alla mina exempel ovan kan du mixtra med själv, räntan kanske stabiliserar sig på 3% istället? Då har ni mer pengar över.
Ni kanske tjänar ojämnt, så att det är fördelaktigt om en tar mer föräldraledigt än den andra?
Elen kanske blir billigare igen?
Ni kanske tar ut 7 dagar föräldrapenning i veckan istället för 5?
Inflationsöknaden kanske stannar av redan nästa år? Bensinpris och mat slutar stiga?
Men det är alldeles för låga marginaler för att jag skulle vara bekväm.
Jag kan bara hålla med. Beroende på vart i livet man är, men om jag hade barn upp till 15 år, eller planerat att inom kort skaffa barn så skulle jag aldrig köpa ett för litet hus som dessutom är äldre med allt vad det innebär av renoveringsbehov och enklare konstruktion, tunnare isolering, etc. Iaf inte om man tänker att man ska renovera det själv. Dock om man är praktiskt lagd, sugen på att jobba, hyffsat tjock plånbok, och har några år kvar till barn så kan man "riva av" det nödvändigaste under en kortare period. Vi köpte tomt billigt och byggde nytt. Sen var pengarna "slut" så jag har fått kämpa med tomten som i princip var sönderkörd och lerig och dessutom är ganska kuperad. Bara detta tar avsevärd tid från annat som att umgås med barnen mm. Jag ångrar inte att vi byggde huset men det hade varit smart att haft 300000 tusen till och lagt på tomten direkt istället för att jag nu måste lappa ihop den på min fritid. Och då gillar jag ändå att ha projekt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett till tillägg.
Tänk på pantbrev och kostnader för lagfart.
Antar att befintligt pantbrev är lågt, kanske runt 500 000? Så ni måste öka pantbrevet med 2,5 Mkr.
Sen en total kostnad på 4 Mkr för lagfartens beräkning.

Kostnad pantbrev = 50 000
Kostnad Lagfart = 60 000.

Det är alltså 110 000 kr i kontanter som ska in och bara gå till stämpelavgifter. Så ska ni köpa för 4M med 1M kontaninsats behöver ni faktiskt ha 1,11 Mkr i kontanter.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Hej på dig!

Jag tycker det låter som ett perfekt upplägg för en skilsmässa. Lägg till några småbarn och det blir oundvikligt, eftersom ni inte är överens i grunden.

Att lägga all sin tid och precis alla pengar på en utsikt är inte riktigt friskt, om man inte är en romantiker av rang som du.;)

Din man är realist och har bidragit till att ni sitter i ett nytt stort hus med fina förutsättningar att bilda en stabil familj. Du vill slänga ut allt det för en utsikt.

Missförstå mig inte, min högsta boendedröm är också vid havet med en fantastisk utsikt. Jag är också beredd att göra avkall på många saker för det. Men det finns gränser.

Vi var mitt i en renovering när vi fick barn och det förändrar ungefär allt. Jag har i princip inga minnen från när barnen var riktigt små. Jag hade inte tid, ork, förmåga att ta in upplevelserna med barnen för allt gick åt till renoveringen. När minstingen var 1,5 år fick det vara nog. Livet höll på att springa ifrån oss. Vi sålde och flyttade till ett nybyggt hus. Alltså det som ni redan har.

Nu är våra barn nästan vuxna och nu har vi börjat titta på drömboendet vid havet igen. Men nu har vi helt andra förutsättningar, både ekonomiskt och tidsmässigt. Att vi satte oss i ett nybyggt hus under barnens uppväxt är det bästa vi gjort.

Du har inte med din man på tåget, vilket jag har 100% förståelse för, och det tror jag även att du har innerst inne. Det smärtar naturligtvis men du ger inte upp din dröm, du skjuter den bara på framtiden. Det kommer garanterat ett betydligt bättre tillfälle senare i livet.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Nu var jag visserligen ensam med två små när jag köpte ett 60 år gammalt hus som jag vårdade ömt i 25 år. Under tiden lärde jag mig mycket om gamla hus (inte minst här inne i BH) och all fritid/semestrar ägnades åt huset. En fördel var faktiskt att jag inte behövde diskutera husvård med en make;). Drömmar hade jag trots allt och när jag närmade mig pensionsåldern sålde jag mitt älskade hus och byggde drömhuset (med utsikt). Det bästa jag gjort.

Med detta sagt vill jag framhålla att drömmar ska man absolut behålla och låt de gärna gro under lång tid utan att vara en belastning. Men för TS's del är det fel period i livet avs familjebildning, fel tidsperiod avs ekonomi och det största felet är avsaknad av stöd från den äkta hälften.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Gällande värde - absolut, fullt möjligt att folk hade tänkt att det är själva tomten som är värde 4,5, att huset inte är mycket att räkna med. Tomten/huset är förmedlat via en släkting som inte lagt ut det ”för allmänheten” än. Vi har nån vecka på oss att bestämma oss. Tomten är placerad på Ekerö (där det inom några år kommer finnas förbifarten vilket många tror kommer öka värdet på tomter , vissa säger ”nya Lidingö osv osv)
Det är mycket möjligt att värdet på tomten kommer att öka mycket mer än man kan tänka sig.
Jag har dålig koll på priserna på just Ekerö, men det är ju bara att titta på prisutvecklingen i de sommarstugeområden som ligger några mil från Stockholm.
 
Men jag håller nog med de som skriver att det riskerar att vara en väg till skilsmässa. Ville inte vara så drastisk tidigare, men det var min första tanke.
Speciellt om ni har lite olika syn på vilken standard ni vill ha, inte är vana att renovera själva, har dåligt med pengar och skaffar barn.
Jag förstår dig verkligen, jag känner att jag också vill ha det där huset nu!
Hur trivs du där ni bor nu? Är det bra där skulle jag nog välja att stanna kvar ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för alla kloka svar! Tar verkligen till mig allt!

Känner mer och mer att det är en väldigt stor chansning om vi köper det här huset. Allt måste verkligen gå bra och rätt och vi båda behöver vara inställda till 100 % på att kötta i typ två år.. Vet inte om vi båda är där mentalt. Just nu bor vi i nybyggd villa (150 m2) i ett villaområde. Jag vill främst komma bort från allt liv/trafik och leva mer avsides, i tystnaden :) Vi har visserligen nära till vattnet nu med (ca 300 m) men vi ser det inte så att säga. Vi har extremt låg elförbrukning iom bergvärme och nytt hus, inga som helst bekymmer med själva huset så vi är bortskämda på det sättet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
.. Även om jag gråter inombords för jag vill ju verkligen bo på det andra stället… haha
 
B Byggis234577 skrev:
.. Även om jag gråter inombords för jag vill ju verkligen bo på det andra stället… haha
Du har mina sympatier!
Jag är uppväxt i ett lugnt och trevligt villaområde med bra grannar, men föredrar ändå lugnet och avskildheten där vi bor nu.
Men det finns väl risk att området exploateras, framförallt om tomtpriserna skenar. Det hände där vi bodde förut, lugnt och skönt och mest sommarstugor när vi köpte, ett gytter av nybyggda hus när vi sålde. I och för sig fick vi väldigt bra betalt för huset mot vad vi betalat, men jag hade hellre haft det som det var från början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Du har mina sympatier!
Jag är uppväxt i ett lugnt och trevligt villaområde med bra grannar, men föredrar ändå lugnet och avskildheten där vi bor nu.
Men det finns väl risk att området exploateras, framförallt om tomtpriserna skenar. Det hände där vi bodde förut, lugnt och skönt och mest sommarstugor när vi köpte, ett gytter av nybyggda hus när vi sålde. I och för sig fick vi väldigt bra betalt för huset mot vad vi betalat, men jag hade hellre haft det som det var från början.

Ja lite så bävar jag för att det kommer bli här med. Redan nu märker vi att det byggs fler villor längre in. Bra för värdeutvecklingen men vi märker också att trafiken ökat en del. Den tidigare lugna gatan rullar det bilar på nu stup i kvarten. Men det kanske man får ta om man vill ha närhet till grannar osv men ändå bo på landet (finns bara en väg att välja på..).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Drömmar är gratis! Likaså goda minnen. Det viktigaste är att man är förnöjd med livet som sådant. Om TS börjar med att sätta undan ca 10'/månaden på ett räntebärande sparkonto är det lättare att om ett par år beräkna den ekonomiska möjligheten till annat hus. Det dyker alltid upp nya drömhus, jag lovar!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
O
Din man kommer skuldbelägga dig för precis alla motgångar som kommer att uppstå i nya huset, om du ”övertalar” honom att ni ska köpa det. Han kommer bara se allt ni gav upp - ett nytt, fräscht, stort, tryggt boende mot ett renoveringskaos, bara för att du prompt ville se lite vatten.
Lägg till barn på det. Är relativt nybliven förälder - blir ett år snart - och ens egentid har ju gått ner till nästan 0. Varje aktivitet man vill göra kräver planering och ”förhandling”. Ofta prioriteter man att vara hemma även om man lyckas få en lucka, bara för att slappna av och få lite tid att andas och inte göra något alls, istället för att tex träna, träffa vänner etc.
Tänk dig då att du dessutom har ett stående behov att lägga alla dessa timmar ute o rucklet. För mig är det en mardröm av obeskrivlig karaktär. Vänta 15 år tills barnen är stora nog att klara sig själva (blöja), då kan ni lämna ett nybygge (som då är 20 år gammalt och inte längre ett underhållsfritt nybygge) och följa era drömmar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.