B Byggis234577 skrev:
Ja vi planerar för familj inom 2 år iallafall. Jag vet med mig att jag är en drömmare och spontan så jag vill verkligen tänka till nu innan. Vi har föräldrar som KAN hjälpa oss men vi vill inte heller vara maxbelånade. Vi tjänar helt ok är bra på att spara men som ni säger - det kanske inte är så kul att leva på en konstant byggarbetsplats med små barn sen. Eller att inte ens ha råd med barnvagn och leva på havregrynsgröt i 5 år.

Men läget. Det är placerat på en hög höjd,, bergsknallar och tallar. Ett hus snett framför. Tomten framför går ej att bygga på. Från huset går en fin väg på ca 2 km in till ”byn” där buss finns in till stan. Helt otroligt läge enligt mig. Men min man är inte lika imponerad. Han tycker att , man ”ser” vatten mellan träden men att det inte är nått speciellt.
Jag tycker det är lite onödigt mycket negativa kommentarer. Har man inga drömmar, så har man heller inget liv.
Däremot kan det ju vara värt att tänka på Rotavdragen om man ska renovera mycket. Ni kan ju få max 100 000 i avdrag tillsammans per år, vilket talar FÖR att dela upp projekten.

Det som talar MOT är ju såklart hur kul det är att bo i ett ständigt byggprojekt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sant med rot-avdragen. I min drömvärld hade vi renoverat intensivt i 2 år, och gjort en del själva. Men jag kanske lever i en utopi och överskattar min egen och mina mans förmåga, att det inte ”bara” är att slänga ihop en altan på 70 m2 på en helg, om man är novis.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Jag tycker det är lite onödigt mycket negativa kommentarer. Har man inga drömmar, så har man heller inget liv.
Däremot kan det ju vara värt att tänka på Rotavdragen om man ska renovera mycket. Ni kan ju få max 100 000 i avdrag tillsammans per år, vilket talar FÖR att dela upp projekten.

Det som talar MOT är ju såklart hur kul det är att bo i ett ständigt byggprojekt.
Då kan det ju vara bra ifall man delar den drömmen med sin partner :) Sen har jag lite svårt för den här bilden av att det handlar om att ha lite tåga och kämpa. Alla har ett visst antal timmar till förfogande. Lägger du 200 timmar på att skrapa och måla ett hus så lägger du dem inte på att träffa vänner, byta blöjor, leka med barnen, laga mat med din partner eller massa andra grejer. Jag tycker absolut man kan flytta till ett "sämre" hus om båda älskar omgivningarna, men inte om det kräver omfattande arbete och småbarn samtidigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Sant med rot-avdragen. I min drömvärld hade vi renoverat intensivt i 2 år, och gjort en del själva. Men jag kanske lever i en utopi och överskattar min egen och mina mans förmåga, att det inte ”bara” är att slänga ihop en altan på 70 m2 på en helg, om man är novis.
Det tror jag absolut man kan göra. Det är ungjävlarna som ställer till det :) Fram till de kommer kan man få hur mycket som helst gjort. Tror inte du skall tänka så mycket på novis-biten. Att fixa är lätt, det är bara att det tar lång tid.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Bra poäng. Normalt sätt håller jag helt med, men när drömhemmet dyker upp resonerar man i fler banor och tänker - är det ändå värt det, när det med stor sannolikhet kommer vara värt 10-12 milj när det är klart..
En chans i livet.
Skulle de säljas för 3 miljoner samt renoveras för 1 miljon för att sedan vara värt 10-12 vore de sålt redan. Jag tror du har fastnat lite i drömmen, ta ett steg tillbaka och fundera ett varv till. Lite bilder och mer information så får du säkert mer korrekta svar från många kunniga här.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Skulle de säljas för 3 miljoner samt renoveras för 1 miljon för att sedan vara värt 10-12 vore de sålt redan. Jag tror du har fastnat lite i drömmen, ta ett steg tillbaka och fundera ett varv till. Lite bilder och mer information så får du säkert mer korrekta svar från många kunniga här.
De vill ha 4,5 för huset. Sedan tänkte vi då lägga Max 1 milj nu på ”fix”. Men vi kommer säkert behöva spara som fan för det lär behövas säkert 500 000 till inom ett par år.
 
Tänk på att många sommarhus är byggda snabbt och billigt och är inte lämpade att storsatsa renoveringar på.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
De vill ha 4,5 för huset. Sedan tänkte vi då lägga Max 1 milj nu på ”fix”. Men vi kommer säkert behöva spara som fan för det lär behövas säkert 500 000 till inom ett par år.
Okej, men de är fortfarande lätt att lura sig själv att man tjänar massa pengar på sin husrenovering. När du nämner att huset ska öka 6 miljoner blir jag rädd för att de påverkar ditt försiktighetstänk. Förut har de varit lättare att köpa ett hus renovera som man vill och sälja så har man gjort vinst. Men nu är de inte alls lika säkert, även om havsutsikt vid Stockholm säkert kan bli lönsamt att renovera.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Finns inga bra affärer i Sthlm. Hade det gått att renovera upp det för två amatörer för 1mkr och dubblera värdet hade det varit sålt på en dag och därefter sålt igen 1 mån senare. Antingen så underskattas priset, dessa 4-4,5mkr är kanske 6-7? Eller så underskattas arbetsinsatsen, 4,5mkr kanske är värdet på tomten men med knepig byggrätt så blir det ändå bara ett halvdant hus som kan byggas där för 6mkr => dålig avkastning.

Hade ni haft +15 husaffärer i ryggen och lika många renoveringar så hade jag kännt mig lite tryggare med er värdering av affären.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Bra poäng. Normalt sätt håller jag helt med, men när drömhemmet dyker upp resonerar man i fler banor och tänker - är det ändå värt det, när det med stor sannolikhet kommer vara värt 10-12 milj när det är klart..
En chans i livet.
Med stor sannolikhet värt 10-12 mkr?? Hur kom har detta räknats fram mer exakt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Jag grämer mig otroligt över att min man inte vill gå vidare med ett hus/tomt som vi hittat i en förort till Stockholm. Huset (sommarhus på 75 m2) ligger helt otroligt till med havsutsikt, på gångavstånd till centrum/kommunikationer. Jag tänker att vi med tiden kan bygga ut (bygglov går att få) renovera osv, att det kommer vara värt det om 15 år när vi sitter där och blickar ut över havet.

Vi kan Max ta lån på 4 miljoner. Bara genom att köpa huset är vi uppe i 3 miljoner, dvs vi har 1 miljon ”till godo” att fixa för. Det vi hade behövt göra är följande:
-Bygga ut mellan 30-50 m2.
-Dra in vatten/borra brunn
-Dra om el
-Göra 2 badrum
-Anlägga typ bergvärme/Frånluft (och då även kanske lägga om golvet).

med tiden även en carport och altan men det kan vänta.

Lever jag ingen drömvärld som fortfarande vill ha det här huset?! Eller är jag naiv? Vi är inte kunniga alls inom bygg men är driftiga och engagerade. Jag tänker att vi kan bo i huset ett par år och göra allt successivt, att läget aldrig kommer att kunna hittas igen med vår budget. Min man tycker det är omöjligt då det inte finns någon som helst förvaring i huset och att det blir för trångt och dyrt.

Ni som är kunniga, hur resonerar ni?
Låter lite som den resan vi håller på med.
Inte alls orimligt, men det krävs ju ett par saker.
Ta reda på vad som gäller: Hur mkt får ni bygga ut ? Finns det några begränsningar vad gäller tex vatten osv ?

Tid för det första. Även om ni inte tänkt göra saker själva (vilket ni iofs kanske borde fundera på; OM intresse finns så bygger man ju upp kunskap), så kommer det ta tid. Mycket längre tid än man tror.

Pengar: Säg att det ligger bra till, då kostar det kanske ca 30-40000 kr/kvm nuförtiden att bygga till (lite beroende på grundläggning, om det är ett till badrum osv)

Oförutsedda kostnader: Även om huset är "fint" och besiktningen inte avslöjar ngt oroväckande så finns det alltid saker med gamla hus. Och när man börjar bygga om så kommer man hitta saker.
Här är det en väldig fördel om man bygger själv och är lite flexibel skulle jag säga: För tar man in ett företag så bygger dom enligt ritning: Hittar man saker så måste det finnas, man bygger inte runt. OM man "bygger runt" så är det en ändring som troligen kostar en massa det med.

Det finns också en fördel i att bygga själv om man tar det steg för steg och man kan bo brevid, men å andra sidan tar det ju betydligt längre tid. Tar man in ngn kanske dom vill ha total access till huset, men å andra sidan kan dom bli klara på ett par månader.

I vårt projekt så är det ett isolertimmerhus byggt på 70-talet på 52 kvm. Vi började med en totalrenovering av alla ytskikt, utom badrummet, plus kök. Jag satte också in en lucka till kallvinden så man kan ha lite okänsliga grejer där.
Nu har vi också byggt till 15 kvm (Farstu/hall, förråd/pantry och tvättstuga), för att få lite mer yta och förvaring, som snart är klart så jag kan lämna in för slutgodkännande hos kommunen (och hålla tummarna att det inte blir ngt strul där). Min budget var ca 150 000 kr och jag bygger själv. Kommer landa ngt över (virke har blivit dyrt !) så kanske 160-170 kkr, innan vitvaror.

Så nu har vi 67 kvm.

Framöver är planen att fortsätta bygga om/ut steg för steg. Max byggrätt är 150 + 50 så ett garage/carport står i planen, men får vänta tills nästa år: I år blir det renovering av badrummet (vilket verkligen behövs), och där kommer jag ta in ngn för att lägga våtrumsmatta så det kommer kosta ett par slantar extra då förstås.

Men 67 kvm går utan problem att bop två personer på (och två hundar). Och vi har kvar vårt radhus (med barn varannan vecka). Så den större utbyggnaden blir först när vi säljer det och få loss pengar: Renoveringen är inget vi lånar till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Sant med rot-avdragen. I min drömvärld hade vi renoverat intensivt i 2 år, och gjort en del själva. Men jag kanske lever i en utopi och överskattar min egen och mina mans förmåga, att det inte ”bara” är att slänga ihop en altan på 70 m2 på en helg, om man är novis.
Jag skulle sett det såhär: Kan vi bo på de 75 kvm som redan finns ? Det är ändå rätt ok med plats för två vuxna (om ni inte har barn). Ev kan man ställa upp ngn tältgarage eller bygga en friggebod om förvaring behövs.

Renovera det som behövs pö om pö.
Då så.
Behöver ni tokrenover i 2 år (!) och en av er inte är så sugen på detr - då kommer det nog inte funka.

70 kvm altan på en helg på två pers går absolut - iaf om plintarna är på plats sen innan (det är grävande/vägning som tar mycket tid skulel jag säga). Har man aldirg gjort det förut så kanske det tar lite längre tid dock.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Men jag kanske lever i en utopi och överskattar min egen och mina mans förmåga, att det inte ”bara” är att slänga ihop en altan på 70 m2 på en helg, om man är novis.
Ni kan inte dra igång något prova-på projekt i ert nuvarande hus? Har ni tex friggebod? Så får ni lite känsla för både byggande och tids- och energiåtgång
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Gällande värde - absolut, fullt möjligt att folk hade tänkt att det är själva tomten som är värde 4,5, att huset inte är mycket att räkna med. Tomten/huset är förmedlat via en släkting som inte lagt ut det ”för allmänheten” än. Vi har nån vecka på oss att bestämma oss. Tomten är placerad på Ekerö (där det inom några år kommer finnas förbifarten vilket många tror kommer öka värdet på tomter , vissa säger ”nya Lidingö osv osv)
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Det kan jag också tänka mig! Huset är helt klart beboligt. Vinterbonat, helt ok standard. Dock inget vatten och allt är lite skavt liksom. Skulle behöva lägga om el, se över värmen, skorsten, tak osv. Min man tycker att för det priset vill man inte börja med storrenovering när man är novis och inte har jättemycket buffert till oförutsedda händelser. Han tror det finns risk att stressen av att bo litet, utan förvaring kommer leda till tjafs, och än mer med bebis och byggdamm överallt. Han tycker även att utbyggda sommarstugor lätt kan se taffliga ut, och ska det bli snyggt behövs mer pengar.. ja typ så..
Där finns det hela klart argument känner jag
- Inget vatten: Om stugan inte har vatten så skulle jag fundera ett antal varv extra: Det är inte alltid lätt eller billigt att få till och en förutsättning för ett någorlunda modernt liv!
- Helt klart sunt att räkna med att ha en rejäl buffert efter de nödvändiga renoveringarna man ser redan nu: Gamla hus bjuder ofta på överaskningar.
- Stress att bo litet: 75 kvm är ju inte så litet, även om vi har skämt bort oss i morden tid att bo på typ 100kvm per person (det komemr troligen ändras när det blir dyrare att bo). Förvaring kan man ofta bygga till tex mha friggebod. Men om han känner att det är stress så bör man ju känna in det, för det kommer inte bli bra om det är utgångspunkten.
- Bebis: Det missade jag...man kan absolut bo litet och bygga medans man har barn. Min första sommarstuga byggde jag när vi fick vår andra. Men det tog rätt mycket på det förhållandet, och då var det ändå ngt vi inte var tvugna att bo i utan kunde lämna och åka hem. Men det blir lätt så att en få ha markservicen och en bygger: Jobba, bygga och ta hand om barn - mycket annat blir det inte tid till...och gillar man inte det så skall man inte gå ditåt skulle jag säga, då kanske förhållandet inte håller och det slutar med att man får sälja ett halvfärdigt hus och går isär...

Men jag kan förstå dina känslor: Särskilt om du är i "snart barn" åldern: Då vill man gärna boa dessutom.
Tipset är nog att fortsätta prata om dessa saker med din partner, men släpp just detta hus.
När ni väl hittar er väg fram så kommer det finnas andra objekt, och även om du just nu fallit för just detta hus så kommer det komma andra...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.