Jomen exakt vi bor i ett nytt entrepenad-hus. Även det på landet men inte med samma utsikt, men ändå väldigt fint. Mannen tycker att ett helt nytt hus som vi har nu är ett säkrare kort att fortsätta bo i om man vill ha barn inom något år, än i huset vid vattnet. Medan jag bara tänker LÄGET LÄGET LÄGET - allt annat löser sig.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Hur är det med väg till huset då? Är det enkelt att komma dit med tex lastbil? Om ni planerar bygga om så är det också viktigt hur material kommer till platsen och hantverkare.
 
Väg finns hela vägen fram, asfalterad, om än lite smal. Ligger andra villor i närheten.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Följ dina drömmar. Jag ångrar få jag gjort. Dock finns det många saker jag ångrar att jag inte gjorde, medans det var rätt tid.

Men, jag skulle inte gå in i ett sådant projekt om inte båda är 100% med på det. Det är tungt att bo och renovera samtidigt och det tär på ett förhållande om den ena parten känner sig tvingad.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Du skriver att varken du eller din man är händiga. Det är ju inget som man bara är utan man blir. Det argumentet håller alltså inte. Sen kan man säga att man inte är intresserad, men det är en annan sak.
Med det sagt ser jag det som omöjligt genomföra med er budget (förutom att jag skulle säga att det går gå 2 badrum för 250’ kr) om ni ska leja bort allt.
Men gör ni en del själva successivt så är det absolut genomförbart. Din man behöver inte vara intresserad heller. Det räcker att du kavlar upp ärmarna och tar tag i det.
Läget, läget, läget är vad som gäller. Sen mycket jobb men om du är beredd att ta det och lära dig under vägen så kan det gå. Men du måste vara beredd på att du inte kan kräva något av din man om han inte är så sugen på det. Plus att du säkert måste ta din beskärda del av marktjänsten också.
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Jag grämer mig otroligt över att min man inte vill gå vidare med ett hus/tomt som vi hittat i en förort till Stockholm. Huset (sommarhus på 75 m2) ligger helt otroligt till med havsutsikt, på gångavstånd till centrum/kommunikationer. Jag tänker att vi med tiden kan bygga ut (bygglov går att få) renovera osv, att det kommer vara värt det om 15 år när vi sitter där och blickar ut över havet.

Vi kan Max ta lån på 4 miljoner. Bara genom att köpa huset är vi uppe i 3 miljoner, dvs vi har 1 miljon ”till godo” att fixa för. Det vi hade behövt göra är följande:
-Bygga ut mellan 30-50 m2.
-Dra in vatten/borra brunn
-Dra om el
-Göra 2 badrum
-Anlägga typ bergvärme/Frånluft (och då även kanske lägga om golvet).

med tiden även en carport och altan men det kan vänta.

Lever jag ingen drömvärld som fortfarande vill ha det här huset?! Eller är jag naiv? Vi är inte kunniga alls inom bygg men är driftiga och engagerade. Jag tänker att vi kan bo i huset ett par år och göra allt successivt, att läget aldrig kommer att kunna hittas igen med vår budget. Min man tycker det är omöjligt då det inte finns någon som helst förvaring i huset och att det blir för trångt och dyrt.

Ni som är kunniga, hur resonerar ni?
Du tänker helt rätt!

Man lever bara en gång och det här projektet är inte omöjligt på något sätt.

Beroende på ränteutvecklingen kan renovering och tillbyggnad ta olika lång tid men ni kommer inte att ångra er såvida ni inte köper ett ”råttbo”.

Go for it!

Och om mannen vägrar så byt man.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Kan inte trycka nog så mycket på detta.

Bart Bart skrev:
Men, jag skulle inte gå in i ett sådant projekt om inte båda är 100% med på det. Det är tungt att bo och renovera samtidigt och det tär på ett förhållande om den ena parten känner sig tvingad.
Samt

Viktor.J Viktor.J skrev:
En risk jag ser är att ni inte verkar ha barn. Det är en enorm förändring i livstil, energi, livsmål etc. Bara av det skälet hade jag varit försiktig med att skaffa ett stort renoveringsobjekt på skakig ekonomisk grund om det planeras barn inom 5år.
Befinner mig mitt i småbarnsåren och vi har nu renoveringsstopp eftersom vi inte pallar. Bor i ett fint och fullt fungerande hus, men det finns ändå alltid nåt att göra eller nåt man vill göra om.

Barn kostar också mycket pengar, framförallt i början med föräldraledighet och sen VAB. Är en hel del grejer som ska köpas också.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Jag tror tyvärr det är för optimistiskt. Hade du haft 2 miljoner till renovering/tillbyggnad så absolut, tror du missar kostnader för tak, dränering, fasad/tilläggsisolering etc om de varit sommarboende. Men innan du ger upp så har du förhoppningsis bra svar på de här. 1. Om det dyker upp oväntade kostnader som äter upp eran renoveringsmiljon, har ni jobb så ni kan lägga en 2-300k per år på huset? Eller blir ni fast på omoderna 75m2? 2. Planerar ni barn under tiden så lägg till en bra summa pengar så ni får huset klart snabbt
3. Du måste få med din partner helhjärtat eftersom det kan ta mer tid och pengar än ni planerat
4. Kan ni ta en förlust på en halv mille om ni måste sälja om något år för de inte blev som ni ville?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Läget är allt, om man har välfyllda fickor och massor av tid. Har ni inte detta så hade jag avstått, särskilt om ni tänkt skaffa barn inom närmaste tiden.

Min tidsplan är spräckt med några månader, och budgeten kommer spräckas med sisådär 105%.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Blir ofta dubbelt så dyrt och tar tre gånger så lång tid att genomföra renoveringar som man tror.. Har jag märkte efter 3 år i kåk där typ allt behöver göras om allteftersom.
Hade lagt de cashen på en liten husbil istället =) .
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju som om nuvarande huset är en rätt enkel stuga på 75 kvm. Frågan är hur bra det blir att modernisera och bygga ut? Om man är intresserad av det estetiska kan man också fråga sig hur snyggt det blir?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Jag grämer mig otroligt över att min man inte vill gå vidare med ett hus/tomt som vi hittat i en förort till Stockholm. Huset (sommarhus på 75 m2) ligger helt otroligt till med havsutsikt, på gångavstånd till centrum/kommunikationer. Jag tänker att vi med tiden kan bygga ut (bygglov går att få) renovera osv, att det kommer vara värt det om 15 år när vi sitter där och blickar ut över havet.

Vi kan Max ta lån på 4 miljoner. Bara genom att köpa huset är vi uppe i 3 miljoner, dvs vi har 1 miljon ”till godo” att fixa för. Det vi hade behövt göra är följande:
-Bygga ut mellan 30-50 m2.
-Dra in vatten/borra brunn
-Dra om el
-Göra 2 badrum
-Anlägga typ bergvärme/Frånluft (och då även kanske lägga om golvet).

med tiden även en carport och altan men det kan vänta.

Lever jag ingen drömvärld som fortfarande vill ha det här huset?! Eller är jag naiv? Vi är inte kunniga alls inom bygg men är driftiga och engagerade. Jag tänker att vi kan bo i huset ett par år och göra allt successivt, att läget aldrig kommer att kunna hittas igen med vår budget. Min man tycker det är omöjligt då det inte finns någon som helst förvaring i huset och att det blir för trångt och dyrt.

Ni som är kunniga, hur resonerar ni?
Hej!

Min input är att 1 miljon räcker troligtvis inte till det du skriver att du vill göra.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Kan inte trycka nog så mycket på detta.



Samt



Befinner mig mitt i småbarnsåren och vi har nu renoveringsstopp eftersom vi inte pallar. Bor i ett fint och fullt fungerande hus, men det finns ändå alltid nåt att göra eller nåt man vill göra om.

Barn kostar också mycket pengar, framförallt i början med föräldraledighet och sen VAB. Är en hel del grejer som ska köpas också.
precis, samma resa här. Tid/ork/pengar/prioriteringar ändras konstant under småbarnsåren
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
F
Läget läget läget, visst det funkar så länge man kontrollerar marken runtomkring. Har själv havsutsikt men den existerar endast på grund av omgivande markägares generositet. Ett fint skogsparti kan bli ett risigt kalhygge över en natt. Eller grannen kan få för sig att odla fram en 6m tujahäck. Att bli kär i en utsikt är vanskligt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ja vi planerar för familj inom 2 år iallafall. Jag vet med mig att jag är en drömmare och spontan så jag vill verkligen tänka till nu innan. Vi har föräldrar som KAN hjälpa oss men vi vill inte heller vara maxbelånade. Vi tjänar helt ok är bra på att spara men som ni säger - det kanske inte är så kul att leva på en konstant byggarbetsplats med små barn sen. Eller att inte ens ha råd med barnvagn och leva på havregrynsgröt i 5 år.

Men läget. Det är placerat på en hög höjd,, bergsknallar och tallar. Ett hus snett framför. Tomten framför går ej att bygga på. Från huset går en fin väg på ca 2 km in till ”byn” där buss finns in till stan. Helt otroligt läge enligt mig. Men min man är inte lika imponerad. Han tycker att , man ”ser” vatten mellan träden men att det inte är nått speciellt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.