pacman42 pacman42 skrev:
Följ "pil upp" i ditt citat av mitt inlägg så skall du hamna på ditt citerade inlägg, det gör du inte.
Aha! Ja, där har du rätt - det var mycket riktigt Krille4 som skrev det jag citerade. Det här forumet beter sig mycket märkligt, när jag nu klickade på "Svara" på ditt inlägg dyker det återigen upp citat från inlägg från Krille4 i det citerade svaret. Plus att det du skrivit repeteras flera gånger. Ber givetvis om ursäkt för att jag råkade tillskriva dig något du inte skrivit.

pacman42 pacman42 skrev:
Och rörande mina två andra antaganden så har Sverige redan diversifierad produktion som är miljövänlig, det har inte resten av Europa. Så det är inte motstridigt.
Jo, men att vi har det beror ju på att vi har sådant som 60-öringen, det är inte av Gud givet. Har eller får vi en regering som inte värdesätter diversifierad produktion och börjar strypa förutsättningarna så kommer vi mycket snart att drabbas av detta på elräkningen. Industriföretagen har ju redan dragit igång investeringar i tron att energiproduktionen fortsatt kommer att byggas ut.
 
M Merko skrev:
Kollade på denna nu. Det är en jättebra resurs. Dock finns en stor brist som gör att den blir väldigt pessimistisk. Det handlar om "Genomsnittspris på köpt el" samt "Pris såld el". Här är de förifyllda värdena historiska priser.

Men för att kalkylen ska bli rätt ska dessa siffror vara genomsnittspriser under hela återbetalningsperioden. Det innebär att de påverkas väldigt mycket av inflationen. Om den sanna återbetalningstiden blir tio år och vi får exempelvis 5% inflation under dessa tio år så innebär det att genomsnittspriserna ska anges 63% högre än uppskattat nuvarande "genomsnittspris". För att använda snurran måste man därför räkna i omgångar och justera genomsnittspriserna fram och tillbaka tills kalkylatorns återbetalningstid matchar antal år i det genomsnittspris man beräknat.

Kanske ser det ut så för att energimyndigheten gjorde denna snurra när inflationen var låg och återbetalningsperioderna blev korta även utan hänsyn till inflation. Men snurran skulle behöva kompletteras med ett antagande om genomsnittlig inflation.
Om kalkylen ska bli korrekt borde vi absolut även ha med inflationens påverkan. Inte bara då den positiva inverkan som du beskriver men även den negativa inverkan t ex hur inflationen påverkar nuvärdet av framtida överskott, kostnader för underhåll/återinvesteringar o s v.

Jag tror dock kalkylen förlorar sitt syfte då eftersom elpriserna ändå är så svåra att förutspå/gissa och elpriserna har den absolut största påverkan på kalkylen.

/Krille
 
M Merko skrev:
Detta stämmer inte över huvud taget. Payback-metoden tar med en enda sak och det är just precis avskrivning.
Nej det gör den inte. När man beslutar om payback tiden är rimlig eller inte först då kan man ta med den ekonomiska livslängden. Men den är alltså inte med i beräkningen av payback-tiden.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Deldom för denna tråd är alltså: man bör vara nationalekonom , statsvetare och spåkärring för att kunna göra en komplett analys/kalkyl gällande solceller…
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Deldom för denna tråd är alltså: man bör vara nationalekonom , statsvetare och spåkärring för att kunna göra en komplett analys/kalkyl gällande solceller…
Ja. Men det gäller å andra sidan de mesta: Skall jag köpa hus nu, eller vänta? Vilken sorts drivmedel skall jag ha till nya bilen? osv. osv.

Så det är inget unikt för solcellernas på de privata takens vara eller icke vara.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Deldom för denna tråd är alltså: man bör vara nationalekonom , statsvetare och spåkärring för att kunna göra en komplett analys/kalkyl gällande solceller…
...och just därför borde det ställas mycket högre krav på säljarnas presentation av beräkningarna. Säljarna vet ju förstås om att det är guldläge att sälja solceller när folk bara minns elpriserna ett år tillbaka och de stunder där det råkar vara skyhögt. Det borde vara självklart att ha rutor för elpris, förbrukningsprofil osv.

Skamlöst att lämna en offert och påstå något i stil med:
avbetalningstid på 7 år, (beräknat på 200 öre/kWh) (normalt årssnitt ca 50 ör/kWh)

Sista parentesen låter man dessutom bli att ange.

Men de kanske kan tänka sig att garantera sin avbetalningstid, påstår de 7 år så kan man ju kontra med att man istället för att betala hela summan direkt så betalar man allt man sparar i 7 år och sen är affären avslutad? Man kan ju slänga på 6 månader extra så de får en ännu bättre affär?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Men det gäller å andra sidan de mesta: Skall jag köpa hus nu, eller vänta? Vilken sorts drivmedel skall jag ha till nya bilen? osv. osv.

Så det är inget unikt för solcellernas på de privata takens vara eller icke vara.
Nja, det är mer komplext och innehåller fler okända variabler än dina jämförelseobjekt om du frågar mig. En person är väldigt analytiskt lagt gillar säker att vrida och vända på allt...
 
D dibb skrev:
11 Juni 2019 kopplade Eon in min lilla solcellsanläggning, är på 24 st x 305 watt = 7320.
Jag gav 80800:- efter bidrag (20%) = 11038 kr.
Snittet ligger på 7000 kWh per år, taklutning 22.5 grader, riktning SydSydVäst.
Efter 3 år 6 månader och 20 dagar hade jag fått in 49.94% av de 80800:- (31 december 2022)
Så typ 7 år verkar rimligt, men från början räknade jag på 10 år återbetalning.
Pengarna stod på ett räntekonto som sjunkit ner till 0% i ränta. Taket nytt 2018.
1.3% kalkylränta är vad vårt huslån ligger på.
Kollade nu in [länk]
Verkar stämma rätt bra för mig, ger 7 år där också
Hade du spridit up dina pengar på stockholmsbörsen hade du efter 3 år (utan de 6 månaderna) ökat värdet med drygt 52%

Då ska man dock ha med brasklappen att du i denna period har varit med om de mest extrema elpriserna i mannaminne. För att inte missa att börsen dalar rejält sen ryssen fick psykbryt. Det är i princip jämnt skägg, trots detta!

Aktiekursdiagram visar upp- och nedgångar över cirka två år, med procentuella förändringar noterade för olika perioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar hur denna jämförelse hade sett ut 1 januari 2022...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Om kalkylen ska bli korrekt borde vi absolut även ha med inflationens påverkan. Inte bara då den positiva inverkan som du beskriver men även den negativa inverkan t ex hur inflationen påverkar nuvärdet av framtida överskott, kostnader för underhåll/återinvesteringar o s v.

Jag tror dock kalkylen förlorar sitt syfte då eftersom elpriserna ändå är så svåra att förutspå/gissa och elpriserna har den absolut största påverkan på kalkylen.
Jag skulle nog säga att om kalkylen visar på en återbetalningstid som är så lång att man måste förvänta sig kostnader för underhåll och återinvesteringar, då bör man utgå från att satsningen inte är lönsam i strikt ekonomisk mening.

Jag håller med dig om att elpriserna är svåra att förutspå, men just därför duger det inte att strunta i inflationens påverkan i ett läge där vi plötsligt har en mycket hög inflation. I synnerhet kan man inte stoppa in en hög ränta i kalkylen och sedan strunta i inflationen. Ränta och inflation hänger ju som bekant ihop, så då får man ett väldigt obalanserat resultat.

Allmänt så har vi idag ett historiskt högt gap mellan inflation och ränta, vilket allt annat lika gör att kostnadsbesparande investeringar blir mer lönsamma än de varit tidigare.
 
Jag har hittills i maj noterat att jag inte längre med timdebitering lyckas hålla nere mitt (viktade) elpris under medelpriset, de ligger på väldigt lika nivåer. Orsaken är att elpriserna på dagen tidvis varit så låga att min elbilsladdning (laddhybrid, laddas varje dygn och frugans elbil som laddas en till två gånger per vecka) på natten inte pressar ned medelpriserna genom användning när priset är som lägst. Nu kommer månadspriset att bli högre, så jag kommer fortfarande att tjäna på timdebiteringen, men detta är första gången det inträffar.

Ett intressant fenomen som visar hur låga priserna har varit på dagarna relativt nätterna.

Edit: Medelpriset ligger strax över 54 öre/kWh så här långt denna månaden, 53,6 öre/kWh om vi räknar med morgondagen.
 
Redigerat:
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hade du spridit up dina pengar på stockholmsbörsen hade du efter 3 år (utan de 6 månaderna) ökat värdet med drygt 52%

Då ska man dock ha med brasklappen att du i denna period har varit med om de mest extrema elpriserna i mannaminne. För att inte missa att börsen dalar rejält sen ryssen fick psykbryt. Det är i princip jämnt skägg, trots detta!

[bild]

Jag undrar hur denna jämförelse hade sett ut 1 januari 2022...
Jodå, jag har pengar på börsen också, mycket mer än vad solcellerna kostade. :p
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Merko skrev:
Jag skulle nog säga att om kalkylen visar på en återbetalningstid som är så lång att man måste förvänta sig kostnader för underhåll och återinvesteringar, då bör man utgå från att satsningen inte är lönsam i strikt ekonomisk mening.

Jag håller med dig om att elpriserna är svåra att förutspå, men just därför duger det inte att strunta i inflationens påverkan i ett läge där vi plötsligt har en mycket hög inflation. I synnerhet kan man inte stoppa in en hög ränta i kalkylen och sedan strunta i inflationen. Ränta och inflation hänger ju som bekant ihop, så då får man ett väldigt obalanserat resultat.

Allmänt så har vi idag ett historiskt högt gap mellan inflation och ränta, vilket allt annat lika gör att kostnadsbesparande investeringar blir mer lönsamma än de varit tidigare.
Du förväntar dig inget underhåll alls på 20 år? Vad jag förstår är risken rätt stor att man i alla fall behöver byta växelriktare någon gång om man gör kalkylen på 15-20 år?

Du missar att inflationen t ex också påverkar nuvärdet av framtida överskott negativt. Om elpriserna och inflationen ökar med 60% på 10 år så så kommer 8000 kr om 10 år ha samma värde som 5000 kr i år. Ska man ta hänsyn till inflation får man också göra en komplett nuvärdesberäkning på alla poster (både positiva och negstiva) under kalkylens alla år - inte bara välja ut den post som påverkar kalkylen positivt :)

/Krille
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hade du spridit up dina pengar på stockholmsbörsen hade du efter 3 år (utan de 6 månaderna) ökat värdet med drygt 52%.
Det nominella värdet har ökat så mycket. Dock innebär den höga inflationen nu att detta värde urholkas märkbart. Det nominella värdet på solpanelerna ökar tvärtom som resultat av inflationen då den innebär att priset i kronor på framtida el måste förväntas bli högre.

Nu tror jag inte att min investering i solcellerna är den bästa jag gjort de senaste åren, absolut inte. Däremot en av de säkraste. Och det senaste året har det ju sett rejält skakigt ut på börsen så jag tror fortsatt att det är rimligt med en blandad strategi där man sprider ut sina investeringar.
 
K Krille4 skrev:
Du förväntar dig inget underhåll alls på 20 år? Vad jag förstår är risken rätt stor att man i alla fall behöver byta växelriktare någon gång om man gör kalkylen på 15-20 år?

Du missar att inflationen t ex också påverkar nuvärdet av framtida överskott negativt. Om elpriserna och inflationen ökar med 60% på 10 år så så kommer 8000 kr om 10 år ha samma värde som 5000 kr i år. Ska man ta hänsyn till inflation får man också göra en komplett nuvärdesberäkning på alla poster (både positiva och negstiva) under kalkylens alla år - inte bara välja ut den post som påverkar kalkylen positivt :)
Med tanke på att även en försiktig kalkyl tyder på att mina solceller är avbetalade på 12 år, dvs 10 år från idag, så är det inte en 20-årshorisont jag funderar på, nej. Att det är en försiktig kalkyl handlar ju dels om att det faktiska utfallet under dessa två år är mer än dubbelt så bra som kalkylen säger. Jag förväntar mig absolut inte att detta kommer att fortsätta, men samtidigt är ju utfallet de första åren viktigare då det innebär lägre räntekostnader under hela perioden.

Du tänker fel om nuvärdet och inflation, det är precis tvärtom. Det är nog lättast att förstå om vi tänker oss en extrem hyperinflation. Antag att vi idag betalar hundra tusen för solceller som halverar våra elkostnader, och att vi om tio år på grund av hyperinflation betalar en miljon kronor om året för den återstående halvan el. Då är vi nog rätt glada för att vi lånade de där futtiga hundra tusen. Detta givetvis under förutsättning att räntorna inte blir lika extrema som inflationen.
 
M Merko skrev:
Med tanke på att även en försiktig kalkyl tyder på att mina solceller är avbetalade på 12 år, dvs 10 år från idag, så är det inte en 20-årshorisont jag funderar på, nej. Att det är en försiktig kalkyl handlar ju dels om att det faktiska utfallet år, dvs 10 år från idag, så är det inte en 20-årshorisont jag funderar på, nej. Att det är en försiktig kalkyl handlar ju dels om att det faktiska utfallet under dessa två år är mer än dubbelt så bra som kalkylen säger. Jag förväntar mig absolut inte att detta kommer att fortsätta, men samtidigt är ju utfallet de första åren viktigare då det innebär lägre räntekostnader under hela perioden.

Du tänker fel om nuvärdet och inflation, det är precis tvärtom. Det är nog lättast att förstå om vi tänker oss en extrem hyperinflation. Antag att vi idag betalar hundra tusen för solceller som halverar våra elkostnader, och att vi om tio år på grund av hyperinflation betalar en miljon kronor om året för den återstående halvan el. Då är vi nog rätt glada för att vi lånade de där futtiga hundra tusen. Detta givetvis under förutsättning att räntorna inte blir lika extrema som inflationen.
Du kan inte bygga en kalkyl på att inflation/hyperinflation bara påverkar just elpriserna.

Så länge man inte amorterar kan heller inte utfallet de fösta åren påverka räntekostnaden.

Jag förstår mycket väl att solceller varit lönsamma de senaste åren för de som köpte solceller innan både priset på el och solceller skenade. Jag förstår också att solceller är en hedge mot framtida höga elpriser. Är bara skeptisk mot för optimistiska kalkyler som t ex exkluderar värdeminskning och/eller bygger på väldigt höga elpriser.

/Krille
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.