Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tråkigt läge, men det finns inga genvägar , du måste få till ett konstant flöde med en fläkt som sköter luftombytet. Hur ser ventilerna ut som sitter i sovrummen?

Det är sådana freshventiler som sitter.
Jag tänker om jag sätter en paxfläkt som jag har till övers i hallen mitt mellan sovrummen och därmed kanske får lite flöde på luften tills dess att det finns möjlighet att fixa ett ordentligt system längre fram i tiden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lite konstigt att behöva byta fönster på ett hus byggt -98. Då hade fönstren redan blivit riktigt bra och täta. Men de borde ha i alla fall ha vädringsspringa om de är öppningsbara.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS
Ikna88 Ikna88 skrev:
Tänkte mer att man drar ett rör genom kattvinden och sedan ut genom fasaden, precis som med paxfläkten i badrummet fast ett längre rör som korsar kattvinden.
Sätt en sån fläkt i rummet mellan de två sovrummen så blir det nog bra. För bästa komfort räknar man med ett luftflöde på 4 l/s och person samt med 0,35 l/s och kvm. Man tar det högsta av de två framräknade värdena.
 
Ikna88 Ikna88 skrev:
Det är sådana freshventiler som sitter.
Jag tänker om jag sätter en paxfläkt som jag har till övers i hallen mitt mellan sovrummen och därmed kanske får lite flöde på luften tills dess att det finns möjlighet att fixa ett ordentligt system längre fram i tiden.
Det kan hjälpa en hel del, hur hade du tänkt att dra röret ut, genom fasaden? Hur långt blir röret och kommer det gå rakt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan hjälpa en hel del, hur hade du tänkt att dra röret ut, genom fasaden? Hur långt blir röret och kommer det gå rakt?
Jag hade tänkt borra ett 110mm hål i fasaden precis under taket och dra ut röret är vi sätta ett ventilationsgaller på fasaden. Har inte undersökt exakt hur långt det blir och om det blir rakt eller måste krökas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sätt en sån fläkt i rummet mellan de två sovrummen så blir det nog bra. För bästa komfort räknar man med ett luftflöde på 4 l/s och person samt med 0,35 l/s och kvm. Man tar det högsta av de två framräknade värdena.
Det är en 2,20m bred hall mellan de två sovrummen. Tänkte jag skulle sätta en fläkt i den lilla hallen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Slängde upp en paxfläkt i lilla hallen tidigare ikväll, vilken skillnad det blev! Dottern blev inte täppt i näsan så fort hon la sig i sängen och tempen sjönk med runt 10 grader nu på 3 timmar!
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.