D
J jocke31 skrev:
I Stockholms stad ikl. närförorter finns det i princip 3 möjligheter till parkering för boende:
  • Boendeparkering på gatan, dvs försöka hitta en plats på en gata i närheten och dessutom behöva flytta bilen när det är städdag en gång/vecka, kostar 1100 kr/mån och kräver tillstånd
  • Hyrd garage-/p-plats i föreningens/värdens garage/på deras parkering, dyrare ju mer centralt du bor, ca 1500-6000 kr/mån, ofta kö
  • Garageplats/p-plats hos extern operatör - oftast tokdyrt, speciellt i innerstaden. Från ca 3500 kr/mån och uppåt, dessutom oftast kö för att få en plats.
I ytterområdena är det förstås lättare och billigare. Där är det också lättare att hitta plats på gatan. Gissar att situationen är liknande i t ex Gbg och Malmö.
I Malmö har det införts P som mest generösa parkeringsmöjlighet på gatumark, detta innebär 24h och ja, de kollar. Har upprört många som inte använder bilen så ofta, de får ta en tur varje dag för att inte få parkeringsavgift.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
I Malmö har det införts P som mest generösa parkeringsmöjlighet på gatumark, detta innebär 24h och ja, de kollar. Har upprört många som inte använder bilen så ofta, de får ta en tur varje dag för att inte få parkeringsavgift.
Sist jag var i Malmö så lyckades jag hitta ett parkeringsgarage för typ 180 kr/dygn. På Stortorget var det mer eller mindre omöjligt att hitta parkering.
 
D
J jocke31 skrev:
Sist jag var i Malmö så lyckades jag hitta ett parkeringsgarage för typ 180 kr/dygn. På Stortorget var det mer eller mindre omöjligt att hitta parkering.
Stortorget blir fullt när kontoren bemannas, på vardagar, sen får man ha tur om man ska hitta något, dessutom väldigt trånga platser, om man är rädd för dörruppslag men finns några P-hus i närheten som ju duger för besökare.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är då det normala? Att man har en egen plats eller tvingas "jaga"?

Jag har bott i ett flertal av Sveriges topp-20 städer storleksmässigt, dock aldrig i stockholmstrakten eller i någon topp tre stad. Där jag bott har det normala varit att man haft en egen P-plats i anslutning till bostaden. Det kan förvisso ha krävts kötid men för mig har det alltid löst sig utan större problem. Som jag skrev tidigare har jag haft P-strul under kanske två av 40 år.

Brukar det inte gå att hyra en fast P-plats i exempelvis Sundbyberg eller Solna?
Det brukar nog ofta vara kö för att få egen parkeringsplats i BRF eller hyresrätt. Om kön är 2 år eller 20 år beror säkert på. I innerstan skulle jag säga det är omöjligt. När du väl är gammal nog att ha råd att köpa eller stått i kö länge nog att få hyra nåt så ska du sen köa 25 år till. Då är du för gammal för att köra bil! Dessutom är de nog ofta fruktansvärt dyra. Så kontentan. Att ha en bil som "bara står" funkar inte i innerstad eller närförort. Min faster och farbror bor väldigt centralt i sthlm och hade bil, den stod mest på deras sommarställe (som låg 20 minuter bort med bil). Tror inte de har kvar varken sommarställe eller bil. Men jag förstod att det hade ett helvete med bilen, framförallt senaste åren då de var lite tröttare i benen...

Sen har jag sett bilder och hört om p-garage på supercentrala lägen där det stått en porsche 911 eller jaguar, med tjockt dammlager, i 15 år. Men gissningsvis är det någon som bott länge och med tjock plånbok. I denna tråden handlar det nog om folk som använder bilen hyfsat ofta.

Sett ur ett samhällsperspektiv så tror jag på fenomenet bilpool i så centrala lägen. Om jag själv bodde centralt i innerstadslägenhet med utflugna barn och kunde cykla/gå till jobbet skulle jag nog kunna tänka mig skippa bilen. Men bodde jag så skulle jag nog vilja ha ett sommarställe och då ställa bilen där och troligen nöja mig med en "entusiastbil" av nåt slag. Nu bor jag i förort, det känns nästan som på landet. Zoen med hemmaladdning funkar förvånansvärt bra - men eftersom den inte har snabbladdning skulle jag aldrig vilja ha den om jag bodde i lägenhet. Mitt problem är att jag använder släpkärra nån / några gånger per månad, så jag måste ha en fossilbil som extrabil.

Jag tror förändringen i bilismen är större än elektrifiering. Jag tror vi måste ändra hela samhället för att få rätsida på ekonomin. Då måste vi fundera på hur vi bor, pendlar och reser. Det funkar inte att alla ska åka en V90 diesel och åka till Thailand på semester en gång om året.

Gratis SL kort till alla. Sluta upp att åka på weekendresor. Gör en rejäl resa var tredje år och gör det socialt accepterat att tex cykelsemestra, båtluffa osv. Jag är sugen på en liten segelbåt med solceller och en elutombordare. 100% klimatneutralt. Familjen är inte lika övertygad. Men Zoen har alla accepterat! Om man väl provar så kommer man nog fram till att det går att förändra hur man lever utan att det för den skull blir tristare.

Men nu hamnade vi utanför ämnet. Men vänder man på frågan. Är det för tidigt att köpa elbil? Jag säger att det snart är för sent att INTE köpa elbil. För klimatets skull! Alla behöver justera sin bekvämlighetskompass.
 
  • Gilla
karny889 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men jag förstod att det hade ett helvete med bilen, framförallt senaste åren då de var lite tröttare i benen...
Jag har som sagt aldrig bott i "stockholmstrakten" och när jag läser din beskrivning om parkeringsproblem är jag rätt glad för det...
J JohanLun skrev:
gör det socialt accepterat att tex cykelsemestra
Jag kan bara tala för mig själv men för min del har eventuell brist på social acceptans absolut inget att göra med att jag inte väljer att cykelsemestra.
 
Det är helt enkelt väldigt stor skillnad ekonomiskt (och praktiskt) på att ha elbil (eller bil öht) om man bor i villa eller i en större stad.
För det första så parkerar man gratis. Vi har t ex plats för typ 5-6 bilar på våra parkeringar, men vi har bara två. För det andra så laddar man billigt hemma. Vi laddar för ungefär 1,30 kr hemma per kWh. För det tredje så slipper man trängselskatter (om man inte ska in till stan).

Fler och fler städer kommer införa såväl trängselskatter som hårda miljökrav. Om några år kommer man inte ens få köra något annat än elbilar i större städer.

Och bortsett från ovanstående så är det genuint jobbigt att jaga parkeringsplatser i en större stad samt att behöva flytta bilen pga datumparkeringar.

När jag bodde i stan så hade jag inte någon bil öht, man klarar sig bra med lokaltrafik, cykel, taxi och hyrbil vid behov. Har även varit med i bilpool under några år, och det funkar ju också.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nu när diskussionen ändå vandrar iväg lite tänkte jag passa på att fråga om någon använder sig av en laddhybrid för att dra husvagn?
Vår Kia Optima gör väl jobbet hyffsat bortsett från att det inte går att koppla bort elmotorn helt, den kickar in över ett visst varvtal och hjälper till, vilket medför att batteriet är i stort sett tomt efter ca. 20 mils körning beroende på väder-/vägförhållandena. Lagom kul när man ska längre sträckor på semestern. Bensinmotorn är ju ganska underdimensionerad för denna typ av användning.

Sneglat lite på nyare V60/V90 och även BMW, någon som har erfarenhet?
 
P Pin skrev:
Allt du räknar upp inledningsvis, att du är agnostisk gällande drivmedlet, innebär att du kan komma fram till att en elbil har billigast TCO trots högre inköpspris. Detta trots din låga årliga körsträcka på 800 mil. Snittet är endast runt 1000 mil så du är inte så långt under.
Ja jag har skrivit flera gånger att om nån kan peka mig på en kombi elbil för under 200 000 som klarar 30 mil på en laddning vintertid kanske jag slår till.

Men då jag aldrig nånsin tidigare har köpt en ny bil tänker jag inte börja göra det i samband med att jag skaffar elbil.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad räknar du som större stad? SCB har en topp 50-lista:

[länk]

Vilka tycker du är större städer? Topp tre? Topp 10? Topp 20? Hela listan?
Tja, det beror ju lite på sammanhang, men jag skulle säga åtminstone de som har 100 000 invånare, dvs topp 20 på den listan. Har inte aktuell parkeringserfarenhet från alla dessa, men rätt många. Tycker det kan vara rätt knepigt att hitta parkering i dessa städer/orter.
Sedan så beror det ju förstås på exakt var i respektive ort vi talar om, dvs om det är downtown Södertälje eller en förort till Umeå vi pratar om.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Varför skulle inte elbil fungera?
Jag vill ha en kombi. Jag tänker inte köpa en ny bil utan begagnad.

Jag använder bilen främst till långresor (till jobbet åker vi kollektivt), därför vill jag inte ha för kort räckvidd.

Jag tycker det tvärtom skönt kunna "tanka" bilen när den står och slippa köra den där omvägen till macken. Ännu skönare är det när det inte kostar lika mycket tanka!
Det är säkert jätteskönt om man kör dagligen och inte längre än vad en laddning räcker, men min bil kommer kanske stå i garaget i 2 veckor och sen ska den ut på långresa på helgen. Då kommer jag troligen behöva stanna och snabbladda flera gånger istället för de 67 mil jag fixar på en tank bensin.

Bilen lär inte få längre räckvidd av att stå i garaget en vecka extra tyvärr.

Som jag nämnt tidigare så tror jag aldrig jag tagit en omväg för att tanka bilen, man kör i princip alltid förbi nån mack, även på semestern när man är ute och kör i okända trakter. Detta eftersom mackar tenderar att ligga längs vältrafikerade vägar. Jag passerar 5 mackar på väg till jobbet, om jag skulle orka mig på en 500 m omväg skulle jag säkert komma upp i 10 mackar.
 
N Nerre skrev:
Ja jag har skrivit flera gånger att om nån kan peka mig på en kombi elbil för under 200 000 som klarar 30 mil på en laddning vintertid kanske jag slår till.

Men då jag aldrig nånsin tidigare har köpt en ny bil tänker jag inte börja göra det i samband med att jag skaffar elbil.
Och det enkla svaret är fortfarande att den bilen inte finns.
 
  • Gilla
ReginB och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
[länk]
Brukar inte stulen katalysator täckas av försäkringen? Byte av partikelfilter går väl knappast på försäkringen?

Sen står min bil normalt sett i garaget, så risken är inte så jättestor.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja jag har skrivit flera gånger att om nån kan peka mig på en kombi elbil för under 200 000 som klarar 30 mil på en laddning vintertid kanske jag slår till.

Men då jag aldrig nånsin tidigare har köpt en ny bil tänker jag inte börja göra det i samband med att jag skaffar elbil.
Varför just 200 000? Om bilen har låga driftskostnader och låg värdeminskning kan TCO bli billigare med en dyrare bil.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tja, det beror ju lite på sammanhang, men jag skulle säga åtminstone de som har 100 000 invånare, dvs topp 20 på den listan. Har inte aktuell parkeringserfarenhet från alla dessa, men rätt många. Tycker det kan vara rätt knepigt att hitta parkering i dessa städer/orter.
Sedan så beror det ju förstås på exakt var i respektive ort vi talar om, dvs om det är downtown Södertälje eller en förort till Umeå vi pratar om.
Som besökande är en sak, boende annorlunda.;) Som jag noterade långt tidigare har vi en del mindre parkeringsgarage centralt, men bara för de som hyr plats. Och det var väl området som triggade parkering att det var brist på dessa för boende.
Men för elbil eller en diesel är det ingen skillnad gällande antal. Däremot kan det påverka hur lätt eller svårt det kan vara att ladda bilen vid bostad.
Jag är för lat/bekväm och vill kunna ladda vid bostad;)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.