Jag grämer mig otroligt över att min man inte vill gå vidare med ett hus/tomt som vi hittat i en förort till Stockholm. Huset (sommarhus på 75 m2) ligger helt otroligt till med havsutsikt, på gångavstånd till centrum/kommunikationer. Jag tänker att vi med tiden kan bygga ut (bygglov går att få) renovera osv, att det kommer vara värt det om 15 år när vi sitter där och blickar ut över havet.

Vi kan Max ta lån på 4 miljoner. Bara genom att köpa huset är vi uppe i 3 miljoner, dvs vi har 1 miljon ”till godo” att fixa för. Det vi hade behövt göra är följande:
-Bygga ut mellan 30-50 m2.
-Dra in vatten/borra brunn
-Dra om el
-Göra 2 badrum
-Anlägga typ bergvärme/Frånluft (och då även kanske lägga om golvet).

med tiden även en carport och altan men det kan vänta.

Lever jag ingen drömvärld som fortfarande vill ha det här huset?! Eller är jag naiv? Vi är inte kunniga alls inom bygg men är driftiga och engagerade. Jag tänker att vi kan bo i huset ett par år och göra allt successivt, att läget aldrig kommer att kunna hittas igen med vår budget. Min man tycker det är omöjligt då det inte finns någon som helst förvaring i huset och att det blir för trångt och dyrt.

Ni som är kunniga, hur resonerar ni?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Ni kan låna max 85 % av köpeskillingen som bolån. Någon miljon ”till godo” finns ju inte.

Då får man ta blancolån eller renoveringslån. Svårare att få, och med rejält högre ränta. Vilket spontant låter som ett mardrömsrecept.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
Jag tror tyvärr att det är omöjligt att svara på. Det beror helt på hur man är som person och vilka förutsättningar man har. På din beskrivning låter det inte alls orealistiskt enligt mig, men det skulle lika gärna kunna vara katastrof för någon annan.

Men jag tror absolut att man måste tänka realistiskt och planera för att saker tar mycket längre tid än vad man tror. Och se till att båda parter är med på tåget.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Jag grämer mig otroligt över att min man inte vill gå vidare med ett hus/tomt som vi hittat i en förort till Stockholm. Huset (sommarhus på 75 m2) ligger helt otroligt till med havsutsikt, på gångavstånd till centrum/kommunikationer. Jag tänker att vi med tiden kan bygga ut (bygglov går att få) renovera osv, att det kommer vara värt det om 15 år när vi sitter där och blickar ut över havet.

Vi kan Max ta lån på 4 miljoner. Bara genom att köpa huset är vi uppe i 3 miljoner, dvs vi har 1 miljon ”till godo” att fixa för. Det vi hade behövt göra är följande:
-Bygga ut mellan 30-50 m2.
-Dra in vatten/borra brunn
-Dra om el
-Göra 2 badrum
-Anlägga typ bergvärme/Frånluft (och då även kanske lägga om golvet).

med tiden även en carport och altan men det kan vänta.

Lever jag ingen drömvärld som fortfarande vill ha det här huset?! Eller är jag naiv? Vi är inte kunniga alls inom bygg men är driftiga och engagerade. Jag tänker att vi kan bo i huset ett par år och göra allt successivt, att läget aldrig kommer att kunna hittas igen med vår budget. Min man tycker det är omöjligt då det inte finns någon som helst förvaring i huset och att det blir för trångt och dyrt.

Ni som är kunniga, hur resonerar ni?
Om ni inte är med på tåget båda två så tror jag inte att ni kommer att sitta och blicka ut över havet om 15 år utan ni kommer att sitta i varsin lägenhet. Ursäkta om jag agerar glädjedödare.

Du nämner förresten inte vad huset kostar och hur mycket ni kan lägga in kontant, bara hur mycket ni behöver låna. Men jag är skeptisk till att en miljon räcker tillräckligt långt när det gäller de förbättringar du räknar upp.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 20 till
  • Laddar…
Visst ska man vårda sina drömmar men ofta får man acceptera verkligheten. Är ni dessutom inte överens i första skedet ser det mörkt ut.

TS skriver inte något om nuvarande boendet - det verkar som om det är i någon form av lägenhet. Jag ser tyvärr drömmen som ogenomförbar i dagsläget då ränta och drift är hög och TS tydligen måste låna merparten.

Satsa på något enklare fritidsboende som framöver ekonomiskt kan ligga till grund för drömhuset och lär er under tiden mer om det praktiska med hus.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Jag kanske skrev det lite otydligt.. huset kostar drygt 4 miljoner. Vi har lånelöfte på 4 miljoner, vi kan stoppa in 1 miljon i insats. Så vi ”behöver” ta lån då på ca 3 miljoner, om vi slänger in heja insatsen vi har. Sedan har vi möjligheten att låna ca 500 000 av föräldrar om vi vill.
I min värld realistisk kalkyl men man hör ju överallt att budgeten i princip ALLTID överstiger det man tänkt.
Tänker att jag SKULLE KUNNA övertyga min man men man vill ju att båda ska vilja så att säga. För honom är havsutsikt inte jätteviktigt utan att istället ha ett shysst hus där man inte ska behöva störa på massa obehagliga överraskningar(typ fukt, mögel etc) eftersom han själv inte är kunnig/händig.
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
Du får visa honom ett gäng klipp med Gert Wingårdh som säger "läget läget läget". Allt annat går att fixa, men läget kan du aldrig ändra.

Hur bor ni idag och vad kan ni båda tänka er att göra i framtiden vad gäller hus och underhåll? Jag vet en del som exempelvis enbart fokuserar på tegelvillor med aluminiumfönster just för att de inte vill hålla på att underhålla med färg och byta brädor vid behov. Andra vill lägga tid på andra intressen och bor i kedjehus i samfälligheter. Men det rör det vanliga underhållet som i någon form alltid kommer med ett hus. Jätteproblem som fukt och mögel i hela kåken kan ni ju säkra er hyfsat mot med en bra genomgång av huset innan köp tänker jag. En bra besiktningsman, bekant eller liknande som kan hjälpa er att granska hela huset och se om det finns något som kan gömma sig.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 9 till
  • Laddar…
Well, Du behöver räkna realistiskt både på priser och tid.
Att bo i ett renoveringsobjekt är tungt och skall ni göra det själva så kommer det ta lång tid

Nedan är ca priser på om ni tar in hjälp på allt.
Två badrum, 350.000
Bergvärme 200.000
Brunn 150.000
Ytbyggnad 40m2 1.000000
 
  • Gilla
HildeQ och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Du får visa honom ett gäng klipp med Gert Wingårdh som säger "läget läget läget". Allt annat går att fixa, men läget kan du aldrig ändra.

Hur bor ni idag och vad kan ni båda tänka er att göra i framtiden vad gäller hus och underhåll? Jag vet en del som exempelvis enbart fokuserar på tegelvillor med aluminiumfönster just för att de inte vill hålla på att underhålla med färg och byta brädor vid behov. Andra vill lägga tid på andra intressen och bor i kedjehus i samfälligheter. Men det rör det vanliga underhållet som i någon form alltid kommer med ett hus. Jätteproblem som fukt och mögel i hela kåken kan ni ju säkra er hyfsat mot med en bra genomgång av huset innan köp tänker jag. En bra besiktningsman, bekant eller liknande som kan hjälpa er att granska hela huset och se om det finns något som kan gömma sig.

Ja det är det jag säger också. Att vi kan bo på 75 m2 ett tag, att vi tar det pö om pö. Det finns i dagsläget inget bra vatten så man MÅSTE göra är att borra brunn och dra in vatten. Sedan gärna en toalett och möjligheten att tvätta. Resten tänker jag att man kan ta allteftersom.
min man ser på det mer praktiskt , typ; Vart ska va ha alla våra grejer(finns inga förvaringsutrymmen/bod etc), om vi får barn- vart ska dom sova, hur ska huset värmas upp på görligt sätt (just nu enbart direktverkande el). Han säger att om han hade varit hantverkare hade han kunnat göra mycket själv och därmed spara på kostnaderna men eftersom vi inte har den kunskapen behöver vi leja bort det mesta. Han tror vår budget skulle gå ihop om INGET oförutsett händer. Kanske.
men som sagt- nästintill havstomt, på en upphöjd bergsknalle med milsvid utsikt.. hade kunnat bo i en lekstuga för att få det. Men det kanske blir vardag med en sån utsikt till slut ändå och då kommer det här med trångboddhet och allt görs sig påmint.. Så svårt!!!
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
För mig är utsikten väldigt viktig och den går ju sällan att ändra på.

Vi köpte faktiskt en gammal sommarstuga på 80m² just pga läget och utsikten. Jag som både är lite av en visionär och över medel händig såg ju vad som gick att göra.
Nu 5 år senare har vi byggt ut 50m², uterum på 15m² och byggt ett nytt badrum. Jag har gjort allt själv för ca 500k.

Om ni inte har några barn nu eller på gång så tycker jag ni ska köra. Mycket kan man göra själv om man ger sig själv tiden att lära sig och inte är rädd för att göra om när det blir fel.
Att sitta sen 5-10 år senare med ett hem som man har format som man själv vill ha det är nåt man har glädje av resten av livet om man bor kvar.
Att köpa en en tegelkåk med aluminiumfönster och kolla in i grannens häck 4 meter bort blir man inte lycklig av :)
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 12 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Jag grämer mig otroligt över att min man inte vill gå vidare med ett hus/tomt som vi hittat i en förort till Stockholm. Huset (sommarhus på 75 m2) ligger helt otroligt till med havsutsikt, på gångavstånd till centrum/kommunikationer. Jag tänker att vi med tiden kan bygga ut (bygglov går att få) renovera osv, att det kommer vara värt det om 15 år när vi sitter där och blickar ut över havet.

Vi kan Max ta lån på 4 miljoner. Bara genom att köpa huset är vi uppe i 3 miljoner, dvs vi har 1 miljon ”till godo” att fixa för. Det vi hade behövt göra är följande:
-Bygga ut mellan 30-50 m2.
-Dra in vatten/borra brunn
-Dra om el
-Göra 2 badrum
-Anlägga typ bergvärme/Frånluft (och då även kanske lägga om golvet).

med tiden även en carport och altan men det kan vänta.

Lever jag ingen drömvärld som fortfarande vill ha det här huset?! Eller är jag naiv? Vi är inte kunniga alls inom bygg men är driftiga och engagerade. Jag tänker att vi kan bo i huset ett par år och göra allt successivt, att läget aldrig kommer att kunna hittas igen med vår budget. Min man tycker det är omöjligt då det inte finns någon som helst förvaring i huset och att det blir för trångt och dyrt.

Ni som är kunniga, hur resonerar ni?
baserat på det du beskriver i text så är det naivt.

Att renovera löpande förutsätter att man har bra kassaflöde. Baserat på att ni endast kan köpa bostad för 4 Mkr så utgår jag ifrån att ni inte har jätte starkt kassaflöde. Det innebär att perioder med högre räntor, sjukskrivningar, barnafödande etc. blir väldigt tunga. Att sedan ha pengar över för att renovera är ännu svårare.

Bara bergvärmen lär gå på 250k antagligen mer (jag installerade nyss luft vatten och det kostade ca 150k för installation + pump och 30-40k för rördragnnig, elmatning etc.).
Sedan vill ni renovera två badrum, bara där har du 300k om det är budget, mer om det ska vara lite fina grejer, kakel etc.
Borra brun - dyrt.
Bygga ut lätt över 1mkr om någon firma ska göra allt.

Men detta är bara småkraffs, det viktiga att ha med sig är att om man ser en resa under 10 årstid framför sig med renoveringar. så måste man alltid, alltid, alltid, vara överens och dela samma målbild. Annars kommer det gå illa. Jag får inte intrycket att av att ni gör det.


Blir också skepptisk till en tomt med hus på med närhet till vatten, bra byggrätt, närhet till centrum för 4Mkr.. Det låter spontant, väldigt, billigt. => rejäl krigskassa.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

Fyfasen vad svårt då. Jag ser ju sjölv när jag läser och sammanställer att man inte kommer leva lyxliv under den här tiden, oavsett. Det vore enkelt om någon av oss var tex rörmokare, snickare eller liknande så man kunde göra saker sjölv på ett bra sätt. Nu behöver vi typ kolla youtube för att se hur man reglar, isolerar osv. Det enda vi har är att vi ändå är rejält drivna och målmedvetna.
Och jag tänker att det enda vi MÅSTE göra är att få in vattnet. Vi skulle kunna skippa det andra, det GÅR ju att leva på 75m2, ha ett gammalt badrum, ha direktverkande el, gamla golv osv.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag är notorisk byggare och bor som tur är ihop med en annan notorisk byggare. Vi kan mycket om alla möjliga byggmoment idag som vi inte hade en susning om för 20 år sedan och vi har gjort massor med misstag och omtag genom åren. Men jag tror att om en av oss hade varit ovillig att kasta sig ut i det kaos som ett bygge kan vara hade vi inte varit lika lyckliga idag - det är väldigt lätt att börja kasta paj när något går snett och har man då inte varit ganska överens vid start misstänker jag att det kan eskalera från lite gastande och arga ögonkast till avgrundsdjup konflikt utan att man riktigt fattar vad som hände. Speciellt om det är stora pengar det handlar om och inte bara en felmätt regel eller en felvänd gipsskiva (hur kan en man som jobbar med 100-delar på jobbet mäta fel på en decimeter gång på gång?? Hur kan en kvinna som jobbar med projektledning inte ens få med sig hälften av alla prylar i bilen?? Ja du fattar…) Vi bor i en husvagn och bygger en stuga, vi har timrat ett gårdshus med ungen i barnvagnen, jag kopplade VVS i nionde månaden osv, mycket kan prövas om man är överens! Mitt råd är att inte tjata hål i huvudet på din partner även om du har hittat ditt drömhus - se till att vara överens och ha en någorlunda gemensam bild av hur projektet ska genomföra; hur ska det finansieras, vem ska göra vad och hur mycket osv. Underskatta inte hur mycket man kan lära sig när intresset finns men räkna med att det tar längre tid och kostar mer pengar än man tror. Ett bygge innebär också massor med lycka och man blir så sjukt nöjd med sig själv när man lär sig nya moment och finishen börjar ta sig.
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 20 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Tack för svaren!

Fyfasen vad svårt då. Jag ser ju sjölv när jag läser och sammanställer att man inte kommer leva lyxliv under den här tiden, oavsett. Det vore enkelt om någon av oss var tex rörmokare, snickare eller liknande så man kunde göra saker sjölv på ett bra sätt. Nu behöver vi typ kolla youtube för att se hur man reglar, isolerar osv. Det enda vi har är att vi ändå är rejält drivna och målmedvetna.
Och jag tänker att det enda vi MÅSTE göra är att få in vattnet. Vi skulle kunna skippa det andra, det GÅR ju att leva på 75m2, ha ett gammalt badrum, ha direktverkande el, gamla golv osv.
75 kvm funkar ett tag, men när barn kommer blir det med sannoliket för litet. Direkverkande el är dyrt, käkar upp kasaflöde som ni behöver till lån alt. sparande för renovering etc. Det är bra att vara naiv, annars hade man inte gjort något, men det kan också vara farligt.

En risk jag ser är att ni inte verkar ha barn. Det är en enorm förändring i livstil, energi, livsmål etc. Bara av det skälet hade jag varit försiktig med att skaffa ett stort renoveringsobjekt på skakig ekonomisk grund om det planeras barn inom 5år.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
B Byggis234577 skrev:
Jag grämer mig otroligt över att min man inte vill gå vidare med ett hus/tomt som vi hittat i en förort till Stockholm. Huset (sommarhus på 75 m2) ligger helt otroligt till med havsutsikt, på gångavstånd till centrum/kommunikationer. Jag tänker att vi med tiden kan bygga ut (bygglov går att få) renovera osv, att det kommer vara värt det om 15 år när vi sitter där och blickar ut över havet.

Vi kan Max ta lån på 4 miljoner. Bara genom att köpa huset är vi uppe i 3 miljoner, dvs vi har 1 miljon ”till godo” att fixa för. Det vi hade behövt göra är följande:
-Bygga ut mellan 30-50 m2.
-Dra in vatten/borra brunn
-Dra om el
-Göra 2 badrum
-Anlägga typ bergvärme/Frånluft (och då även kanske lägga om golvet).

med tiden även en carport och altan men det kan vänta.

Lever jag ingen drömvärld som fortfarande vill ha det här huset?! Eller är jag naiv? Vi är inte kunniga alls inom bygg men är driftiga och engagerade. Jag tänker att vi kan bo i huset ett par år och göra allt successivt, att läget aldrig kommer att kunna hittas igen med vår budget. Min man tycker det är omöjligt då det inte finns någon som helst förvaring i huset och att det blir för trångt och dyrt.

Ni som är kunniga, hur resonerar ni?
Ni byggde ju ett nytt hus för 5-6 år sen?

https://www.byggahus.se/forum/threa...-med-vaegfoereningen-skador-pa-vaegen.305285/

https://www.byggahus.se/forum/threads/graesmatta-pa-lerjord-nybygge.303691/

Verkar ju onödigt att dra på sig en väldigt kostsam renovering av ännu ett hus när ni dels inte är så händiga, dels inte är överens om ni ska göra det?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.