kisumisu kisumisu skrev:
Varför skulle inte elbil fungera?
Är du bekväm och orkar inte slöladda när bilen står parkerad så finns det idag snabbladdare på många bensinmackar mm.

Jag tycker det tvärtom skönt kunna "tanka" bilen när den står och slippa köra den där omvägen till macken. Ännu skönare är det när det inte kostar lika mycket tanka!

Dock borde det finnas mycket fler destination laddare! Det skulle lösa många problem. T ex en arbetsdag skulle man få bilen fulladdat mycket enkelt, då de flesta har inte 300km till jobbet.

Detsamma gäller dem som bor i lägenhet med snål hyresvärd/brf förening. Men vi som bor i eget hus har ju inte problem installera laddbox.
Blev riktigt förvånad att man hade få destination laddare i sthlm områden. Här i norrland kan vi ha sådana utanför butiker, badhus mm.

Men håller med dig om diesel. Det har man helt förstört med dessa filter och sen det här med AD Blue som höll på bli bristvara också ett tag.

Annars så gillar jag diesel mer än bensin. Eller har jag helt enkelt kört fel bilar :thinking: Då jag tycker att någorlunda moderna diesel och el har mer vridkraft.
Diesel klarar av mer laddtryck och kompression än bensin så det går att få ut mer vridmoment vid samma volym.
Bensin brinner snabbare vilket tillåter motorerna att hålla högre varvtal och på så sätt få ut mer effekt (fler förbränningar per tid)

Gött med dieselvrid jämfört med bensin.
Gött med bensinarens snabbare respons och tystare, mjukare gång
Gött med eldriftens direkta respons utan växellåda med tyst och vibrationsfri färd.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag har hört en siffra på 15år eller blandar jag nu ihop med kostnaden vad sånt byte brukar kosta?! Då jag även hörde summan på 15k.
15-20 kkr kostar det nog och normalt sett behövs det efter 15 år, eller snarare 20000 mil. Men Nerre kör bara 800 om året så det tar nog 25 år innan det är dags.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Skulle man inte ge tullen befogenheter att stoppa fordon med stödgods som är på väg ur ut landet?.
Jo, det har jag också läst/hört någonstans. Vore verkligen på tiden.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, Täby ligger för mig inte "i stan", så det är möjligtvis där felkällan ligger.
Nej kanske inte "i stan". Men anser du att en som bor i Täby hör till gruppen som bor i städer enligt: "Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen"?

Jag tycker nog det. Man bor ju inte "på landet" eller i någon "liten ort" så nog tycker jag det är mest rätt att se en täbybo som någon som "bor i en stad". Men visst, vän av ordning kan ju anse att förorten per definition inte är en stad. Samtidigt vet jag flera täbybor som utan vidare skulle kunna säga att "jag bor i Stockholm". Sen finns det nog en del som aldrig skulle säga så också... Lurigt det här. :D
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej kanske inte "i stan". Men anser du att en som bor i Täby hör till gruppen som bor i städer enligt: "Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen"?

Jag tycker nog det. Man bor ju inte "på landet" eller i någon "liten ort" så nog tycker jag det är mest rätt att se en täbybo som någon som "bor i en stad". Men visst, vän av ordning kan ju anse att förorten per definition inte är en stad. Samtidigt vet jag flera täbybor som utan vidare skulle kunna säga att "jag bor i Stockholm". Sen finns det nog en del som aldrig skulle säga så också... Lurigt det här. :D
Om jag pratar med någon som bor långt bort från stockholm säger jag att jag bor i stockholm, om jag pratar med nån som bor i stockholm så säger jag att jag bor i sollentuna. Pratar jag med någon som bor i sollentuna så specificerar jag ned till mitt område. Om jag pratar med nån som bor i området så berättar jag ungefär var i området jag bor.

Täby är INTE stockholm, även om det kanske är "storstockholm".

För att göra det enklare. Parkering är besvärligt framförallt innanför tullarna, men för lägenhetsboende utan egen plats även i sundbyberg, solna, hammarby sjöstad osv. Även i sollentuna har man problem att bli av med bilen utan att betala - fast vet man var och är villig att gå 20 minuter så finns det alltid plats gratis eller billigt.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Kanske dags för en egen tråd om parkeringar i Stockholm?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
engs
Gör som i Japan, du får bara skaffa bil om du har någon form av bevis på en parkeringsplats i närheten av bostaden. Kan vara på egen tomt, köpt eller hyrd p-plats. Men utan det kan du inte regga en bil.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
för lägenhetsboende utan egen plats även i sundbyberg, solna, hammarby sjöstad
Vad är då det normala? Att man har en egen plats eller tvingas "jaga"?

Jag har bott i ett flertal av Sveriges topp-20 städer storleksmässigt, dock aldrig i stockholmstrakten eller i någon topp tre stad. Där jag bott har det normala varit att man haft en egen P-plats i anslutning till bostaden. Det kan förvisso ha krävts kötid men för mig har det alltid löst sig utan större problem. Som jag skrev tidigare har jag haft P-strul under kanske två av 40 år.

Brukar det inte gå att hyra en fast P-plats i exempelvis Sundbyberg eller Solna?
 
D
W witten skrev:
Kanske dags för en egen tråd om parkeringar i Stockholm?
Ja kanske, det hölls ju generellt som bilägande i innerstan, något som Täby aldrig blir för mig men det kan kanske debatteras, som du säger, i en avknoppad tråd som förslagsvis kallas "Visst ligger Täby i stan!"
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är då det normala? Att man har en egen plats eller tvingas "jaga"?

Jag har bott i ett flertal av Sveriges topp-20 städer storleksmässigt, dock aldrig i stockholmstrakten eller i någon topp tre stad. Där jag bott har det normala varit att man haft en egen P-plats i anslutning till bostaden. Det kan förvisso ha krävts kötid men för mig har det alltid löst sig utan större problem. Som jag skrev tidigare har jag haft P-strul under kanske två av 40 år.

Brukar det inte gå att hyra en fast P-plats i exempelvis Sundbyberg eller Solna?
Det är ju detta som påpekats att förr byggde man ett antal P-platser när man byggde bostadshus i städer men detta har ändrats, kvoten är lägre och i vissa fall bygger man helt utan tillgång till parkering, däremot möjlighet att ladda cyklar osv.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ju detta som påpekats att förr byggde man ett antal P-platser när man byggde bostadshus i städer men detta har ändrats
Fast det var inget svar på min fråga om det är det normala att man som lägenhetsboende i exempelvis Sundbyberg eller Solna har en egen parkering? I de städer jag bott på har det för mig varit det normala.
 
D djac skrev:
Ja kanske, det hölls ju generellt som bilägande i innerstan, något som Täby aldrig blir för mig
För mig handlar denna diskussion inte om "innerstan" eller ens alls om Stockholm eller Täby. För mig startade diskussionen när du skrev:
D djac skrev:
Bor man i städer blir det snabbt obekvämt att ha en bil som man inte använder dagligen
vilket jag ansåg alldeles för generaliserande.

Men som någon skrev, detta passar nog bättre i en egen tråd.
 
G
D djac skrev:
Det är ju detta som påpekats att förr byggde man ett antal P-platser när man byggde bostadshus i städer men detta har ändrats, kvoten är lägre och i vissa fall bygger man helt utan tillgång till parkering, däremot möjlighet att ladda cyklar osv.
I min närhet bygger man nya bostäder PÅ ytor där det nyss var parkeringar.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
I Stockholms stad ikl. närförorter finns det i princip 3 möjligheter till parkering för boende:
  • Boendeparkering på gatan, dvs försöka hitta en plats på en gata i närheten och dessutom behöva flytta bilen när det är städdag en gång/vecka, kostar 1100 kr/mån och kräver tillstånd
  • Hyrd garage-/p-plats i föreningens/värdens garage/på deras parkering, dyrare ju mer centralt du bor, ca 1500-6000 kr/mån, ofta kö
  • Garageplats/p-plats hos extern operatör - oftast tokdyrt, speciellt i innerstaden. Från ca 3500 kr/mån och uppåt, dessutom oftast kö för att få en plats.
I ytterområdena är det förstås lättare och billigare. Där är det också lättare att hitta plats på gatan. Gissar att situationen är liknande i t ex Gbg och Malmö.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Även i sollentuna har man problem att bli av med bilen utan att betala
Lämna den olåst på valfri plats så ska du se att du snart blivit av med den, helt utan kostnad. ;)
 
  • Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.