kisumisu
N Nerre skrev:
Det är klart det GÅR, men det blir krångligare. Som jag har nämnt flera gånger i tråden så är en av anledningarna till att jag äger en bil bekvämligheten, den är alltid tillgänglig, bara att gå till garaget och hämta den.

Du nämner att du känner folk som klarar sig utan bil, så varför ska man ens ha en elbil om det går lika bra utan bil?
Ja vi är olika.
Varför vill man ha bensin?

Jag själv ägde diesel förut. Var många fördelar åkte mycket i Finland där kostade det 5kr/litern. Bilen hade mer drag (vissa retade mig att jag hade en slö taxi dvs fördomar om diesel).

Gick över till bensin pga dieselskatt, våra horribla dieselpriser (även Finland höjt priset). Tänkte fasiken vad söligt går det såhär mycket bensin om jag kör 110kmh...

Nu har jag pluginhybrid. Den har power så länge den har el. Mycket begränsat räckvidd på el dock och tar enorm tid ladda.

Har kört en 100% el som lånebil. Största risken med bilen är nog att man förlorar lätt körkortet :crysmile: Är även billig tanka och man kommer ändå ca 300km.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Som synes ovan, en eller flera laddkablar ingår för en hel del andra märken.
Som fakta så ingår det ju inte i de stora bilmärken som jag räkna in vw, kia, opel pegga och citra. Nu kan jag bara uttala mig från mars 2022 då det var då jag började leta bil och hade beställt en opel som jag avbröt =)
J jocke31 skrev:
Nej, destinationsladdare med sladd förekommer knappt alls.
Nej bara en enda och den var gratis förr. Dock tillhörde den eon. Sedan de började ta hutlöst betalt så används den aldrig mer.
 
R Rkarlsson skrev:
Som fakta så ingår det ju inte i de stora bilmärken som jag räkna in vw, kia, opel pegga och citra. Nu kan jag bara uttala mig från mars 2022 då det var då jag började leta bil och hade beställt en opel som jag avbröt =)

Nej bara en enda och den var gratis förr. Dock tillhörde den eon. Sedan de började ta hutlöst betalt så används den aldrig mer.
Följaktligen så finns då några olika möjliga lösningar:
  • Välj ett annat märke om medföljande laddsladd är en dealbreaker
  • Deala med handlaren så hen slänger med en laddsladd i köpet
  • Köp en egen sladd för ett par tusenlappar
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ja vi är olika.
Varför vill man ha bensin?
Man vill inte ha bensin, man vill ha en vettig bil i vettig prisklass och med vettig driftkostnad i förhållande till inköpspriset (så årskostnaden blir vettig). Bilen ska (i mina ögon i alla fall) helst fungera för åtminstone 99,5% av resorna.

För mig blev det då en bensinare, vilket jag på sätt och vis är glad över då dieselpriset stuckit iväg mer än bensinpriset.

Med en begagnad diesel har man också den här lilla risken med partikelfilter som kan bli en dyr affär. Även om en bensinare har en dyr katalysator så verkar det inte vara lika vanligt att behöva byta den.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Man vill inte ha bensin, man vill ha en vettig bil i vettig prisklass och med vettig driftkostnad i förhållande till inköpspriset (så årskostnaden blir vettig). Bilen ska (i mina ögon i alla fall) helst fungera för åtminstone 99,5% av resorna.

För mig blev det då en bensinare, vilket jag på sätt och vis är glad över då dieselpriset stuckit iväg mer än bensinpriset.

Med en begagnad diesel har man också den här lilla risken med partikelfilter som kan bli en dyr affär. Även om en bensinare har en dyr katalysator så verkar det inte vara lika vanligt att behöva byta den.
Men käre Nerre.
Kom vi inte fram till för mer än 3 år sedan att du inte skulle köpa elbil än på ett bra tag.

Vi förstod ju redan då att elbil inte var något för dig, och du behöver alltså inte fortsätta berätta det.
 
  • Gilla
  • Haha
pieorpaj och 9 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Man vill inte ha bensin, man vill ha en vettig bil i vettig prisklass och med vettig driftkostnad i förhållande till inköpspriset (så årskostnaden blir vettig). Bilen ska (i mina ögon i alla fall) helst fungera för åtminstone 99,5% av resorna.

För mig blev det då en bensinare, vilket jag på sätt och vis är glad över då dieselpriset stuckit iväg mer än bensinpriset.

Med en begagnad diesel har man också den här lilla risken med partikelfilter som kan bli en dyr affär. Även om en bensinare har en dyr katalysator så verkar det inte vara lika vanligt att behöva byta den.
Nja diesel kostar idag mindre än 10% (skilde 1,50 när jag kollade senast på pris på runt 30 kr) mer än bensin, men då innehåller dieseln mer energi. Det är därför din bensinbil drar mer bränsle än en motsvarande diesel.

Katalysator riskerar du att behöva byta varje morgon om du inte har din bil inlåst i privat garage. Den är tyvärr stöldbegärlig.

Allt du räknar upp inledningsvis, att du är agnostisk gällande drivmedlet, innebär att du kan komma fram till att en elbil har billigast TCO trots högre inköpspris. Detta trots din låga årliga körsträcka på 800 mil. Snittet är endast runt 1000 mil så du är inte så långt under.

Byter du bli snart och då återigen väljer två år gammal bensin så har du tex den högre malusskatten i vågskålen.

Ska jag räkna på samma sätt som du gjorde i ditt svar tidigare till mig och bara beakta utbetalningar och inte periodiserade kostnader så kan vi ej heller ta med restvärdet på din nuvarande bil då den får anses värdelös då du inte fått in pengarna på kontot ännu för den framtida försäljningen ;).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Följaktligen så finns då några olika möjliga lösningar:
  • Välj ett annat märke om medföljande laddsladd är en dealbreaker
  • Deala med handlaren så hen slänger med en laddsladd i köpet
  • Köp en egen sladd för ett par tusenlappar
Jag skiter i vilket. Svarar bara på tal för folk som tror att de ingår i alla bilmärken idag. Jag anser att man ska ha 2 sladdar, 1 hemma och en borta.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Man vill inte ha bensin, man vill ha en vettig bil i vettig prisklass och med vettig driftkostnad i förhållande till inköpspriset (så årskostnaden blir vettig). Bilen ska (i mina ögon i alla fall) helst fungera för åtminstone 99,5% av resorna.

För mig blev det då en bensinare, vilket jag på sätt och vis är glad över då dieselpriset stuckit iväg mer än bensinpriset.

Med en begagnad diesel har man också den här lilla risken med partikelfilter som kan bli en dyr affär. Även om en bensinare har en dyr katalysator så verkar det inte vara lika vanligt att behöva byta den.
Det är nog väldigt sällan man behöver byta partikelfilter. Om man bara kör kallt så blir det väl igenproppat, men man måste köra så det blir varmt såklart.
Min dieselskåpis ligger på ett snitt på 0,5 l milen, 0,6 med släp märkte jag nu.
Kollegans bensinare snittar 0,8l milen utan släp och med släp 1,5 liter. Etanol 0,92. (volvo v70)

Nackdelen med en bensinare är att man bör inte parkera de utomhus för det är åtråvärda av skumt folk med tigersåg.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är nog väldigt sällan man behöver byta partikelfilter. Om man bara kör kallt så blir det väl igenproppat, men man måste köra så det blir varmt såklart.
Min dieselskåpis ligger på ett snitt på 0,5 l milen, 0,6 med släp märkte jag nu.
Kollegans bensinare snittar 0,8l milen utan släp och med släp 1,5 liter. Etanol 0,92. (volvo v70)

Nackdelen med en bensinare är att man bör inte parkera de utomhus för det är åtråvärda av skumt folk med tigersåg.
Det tar ju 25 år innan Nerre behöver byta partikelfilter
 
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Jag skiter i vilket. Svarar bara på tal för folk som tror att de ingår i alla bilmärken idag. Jag anser att man ska ha 2 sladdar, 1 hemma och en borta.
Märkligt att inte det ingår sladd.
Har det blivit som med reservdäck, domkraft mm?

Sedan kan väl sägas att dessa sladdar och laddboxar kostar inte så mycket som "märket" värderar dessa och de går använda i stortsett samtliga elbilar och hybrider. Tack och lov har man gjort standard här!

Det som jag dock reagerat på att det fortfarande förekommer 1fas laddkablar. Fick bla med en sådan till min hybrid. Borde man inte redan där gjort 1 standard visst är 3 fas onödigt till hybriden men den fungerar även med 3 fas sladd alltså använder 1 av de 3. Däremot får man lika sölig laddning till till riktig elbil om man använder hybridens sladd.

Sedan tror jag att dessa sladdar kommer nog bli billigare och även risk dem blir sämre.
Chuckoladdare tror jag blir svårare och svårare att få tag i. Även om man nu skall undvika sådant så är den väldigt viktig detalj om man besöker ställen som inte har laddare (för att kunna undvika dyra allmänna snabbladdare etc).
 
Redigerat:
kisumisu
P Pin skrev:
Det tar ju 25 år innan Nerre behöver byta partikelfilter
Jag har hört en siffra på 15år eller blandar jag nu ihop med kostnaden vad sånt byte brukar kosta?! Då jag även hörde summan på 15k.
 
2000 kr är väl inget att "bråka" om, ungefär som en lite mera påkostad bagagerumsmatta till vår kombi.
Inget jag skulle reflektera över vid byte till elbil, behöver man det köper man det.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
N Nerre skrev:
Man vill inte ha bensin, man vill ha en vettig bil i vettig prisklass och med vettig driftkostnad i förhållande till inköpspriset (så årskostnaden blir vettig). Bilen ska (i mina ögon i alla fall) helst fungera för åtminstone 99,5% av resorna.

För mig blev det då en bensinare, vilket jag på sätt och vis är glad över då dieselpriset stuckit iväg mer än bensinpriset.

Med en begagnad diesel har man också den här lilla risken med partikelfilter som kan bli en dyr affär. Även om en bensinare har en dyr katalysator så verkar det inte vara lika vanligt att behöva byta den.
Varför skulle inte elbil fungera?
Är du bekväm och orkar inte slöladda när bilen står parkerad så finns det idag snabbladdare på många bensinmackar mm.

Jag tycker det tvärtom skönt kunna "tanka" bilen när den står och slippa köra den där omvägen till macken. Ännu skönare är det när det inte kostar lika mycket tanka!

Dock borde det finnas mycket fler destination laddare! Det skulle lösa många problem. T ex en arbetsdag skulle man få bilen fulladdat mycket enkelt, då de flesta har inte 300km till jobbet.

Detsamma gäller dem som bor i lägenhet med snål hyresvärd/brf förening. Men vi som bor i eget hus har ju inte problem installera laddbox.
Blev riktigt förvånad att man hade få destination laddare i sthlm områden. Här i norrland kan vi ha sådana utanför butiker, badhus mm.

Men håller med dig om diesel. Det har man helt förstört med dessa filter och sen det här med AD Blue som höll på bli bristvara också ett tag.

Annars så gillar jag diesel mer än bensin. Eller har jag helt enkelt kört fel bilar :thinking: Då jag tycker att någorlunda moderna diesel och el har mer vridkraft.
 
Redigerat:
Skulle man inte ge tullen befogenheter att stoppa fordon med stödgods som är på väg ur ut landet?.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.