Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du bad om det när du skrev avtalet hade du kanske fått det. Du kontrollerar som sagt det enklast genom att läsa resp. produkts installationsanvisningar.
Fast i avtalet står det ju branschregler. Vi har liksom mer än installationsanvisningar som är frågetecken i huset så som skarvar i bjälklag tilm exempel.

Varför skulle jag inte kunna få det i efterhand?
 
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Fast i avtalet står det ju branschregler. Vi har liksom mer än installationsanvisningar som är frågetecken i huset så som skarvar i bjälklag tilm exempel.

Varför skulle jag inte kunna få det i efterhand?
Skarvar i rör kan vara ok enligt branschregler eller installationsanvisningar. Gäller det radiator vatten eller golvvärme?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skarvar i rör kan vara ok enligt branschregler eller installationsanvisningar. Gäller det radiator vatten eller golvvärme?
Det har jag inte fått svar på. Men man får väl aldrig skarva dolt? Norm är att man ska komma åt skarv.
Hänvisa gärna något som säger annat isåfall
 
Lätt att kolla upp, vilka rör gäller det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lätt att kolla upp, vilka rör gäller det?
Det vet jag inte. Frågade för snart 2 veckor sen men får inte svar på vad, vart eller hur dom skyddat installationen.
 
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Det vet jag inte. Frågade för snart 2 veckor sen men får inte svar på vad, vart eller hur dom skyddat installationen.
Jaha, sorry , jag hängde inte med. Golvvärmerör får skarvas dolt och även radiatorrör om jag minns rätt. Du kan kolla upp detta i tex säker vattens broschyrer
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, sorry , jag hängde inte med. Golvvärmerör får skarvas dolt och även radiatorrör om jag minns rätt. Du kan kolla upp detta i tex säker vattens broschyrer
Gogglade just det

Tappvatten
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar

Edit: för golvvärme
Branschreglerna ställer krav på placering av fördelarrör. Det finns inga krav på placering av fogar.

Edit 2:
Men varför kommenterade då besiktningsmannen att det inte var helt ok enligt säker vatten?
Huset är byggt i 3 moduler. Kök och 2 badrum är i en modul. Så det kan bara vara golvvärmen som är skarvad..
Finns fördelarskåp i tvättstugan som är med läckindikator.
Sen ska det finnas en lucka i en garderob där det skarvas mellan dom andra golvslingorna. Alltså inte i ett såndär fördelarskåp med indikator. Kanske är därför?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vad står det i pärmen du fick med huset ? Där är väl allt inritat och står nog det mesta. Man fick väl med nån USB sticka med med massa extra info kollar något där? Dom kan ju lagt in nån info där som är värt att kolla.
 
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Gogglade just det

Tappvatten
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara, till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, ska utföras utan fogar

Edit: för golvvärme
Branschreglerna ställer krav på placering av fördelarrör. Det finns inga krav på placering av fogar.

Edit 2:
Men varför kommenterade då besiktningsmannen att det inte var helt ok enligt säker vatten?
Huset är byggt i 3 moduler. Kök och 2 badrum är i en modul. Så det kan bara vara golvvärmen som är skarvad..
Finns fördelarskåp i tvättstugan som är med läckindikator.
Sen ska det finnas en lucka i en garderob där det skarvas mellan dom andra golvslingorna. Alltså inte i ett såndär fördelarskåp med indikator. Kanske är därför?
Kan du ladda upp besiktningsprotokollet?
 
Bläddrar på här.

Ser en text
"Leveransomfattning enligt avtal
Material och komp. Ska vara typgodkända och vanligt förekommande bla bla
I övrigt gäller bbr och regler gör Säkert Vatteninstallation

Mer kommer
 
Här skarvas det i en garderob. Mellan modulerna alltså. Enligt ritning är det inte ett upponer skåp. Måste vara det som besiktningsmannen tänker på

Angående besiktningsprotokollet så är inte det med. Eftersom GARBO inte besiktigar enligt Säker Vatten eftersom husföretaget inte är certiferade enligt det. Så står bara att huset är tiptopp
 
  • Det är en arkitektonisk planritning med rumsetiketter, som "Sovrum 2" och "Allrum".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Exakt. Dom ska följa dom branschregler som finns för vvs installationer så som det står i avtalet. DET måste jag väl kunna få på papper specificerat?
Nej inte nödvändigtvis i form av en sammanställd regelbok. Branschreglerna är främst installationsbeskrivningarna för de olika produkterna, BBR samt de allmänna råden till BBR. Och hur det är brukligt att man gör i branschen, den delen behöver inte vara nedskriven.

BBR kan du hitta här:
https://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_2011-6.pdf
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej inte nödvändigtvis i form av en sammanställd regelbok. Branschreglerna är främst installationsbeskrivningarna för de olika produkterna, BBR samt de allmänna råden till BBR. Och hur det är brukligt att man gör i branschen, den delen behöver inte vara nedskriven.

BBR kan du hitta här:
[länk]
Men i ritningarna jag fick med står det "I övrigt gäller bbr och regler för Säkert Vatteninstallation"
 
Säker vatteninstallation och säkert vatten är ju lite olika… dom hittar sina sätt att få det låta bra
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Men i ritningarna jag fick med står det "I övrigt gäller bbr och regler för Säkert Vatteninstallation"
Det låter ju som att företaget har utfäst till dig som konsument att följa "regler för Säkert Vatteninstallation". Det är dålig svenska men går nog inte att förstås på annat sätt än att man syftar på de regler som listats av Säker Vatten AB ska följas enligt ritningen. Om nu ritningarna ingår i avtalet? Är de t ex bilagor till avtalet eller fick du tillgång till dem efter att ni slöt avtalet? I det senare fallet så finns nog mer tolkningsutrymme vad företaget verkligen har utfäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.