pacman42 pacman42 skrev:
Så ock imorgon.
Inte i SE4 där det är över kronan hela dygnet.
 
M
Logad Logad skrev:
Inte i SE4 där det är över kronan hela dygnet.
Märkligt, 10öre i SE3 kl. 14-15 och 100 öre i SE4.. Nån med en teori?
 
M Markarbetaren skrev:
Märkligt, 10öre i SE3 kl. 14-15 och 100 öre i SE4.. Nån med en teori?
Kapaciteten söderut räcker inte till mellan SE3 och SE4, gissningsvis pga stor export.

Edit: SE4 behöver egen produktion (kärnkraft).
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Kollade på electricity maps och det verkar blåsa dåligt i Danmark och södra Östersjön. Östra Danmark suger i sig el.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
nikasp
C ConnyK skrev:
Vet inte varför du klankar ner på mig, jag har skrivit totalt 7st inlägg i denna del av forumet.
Jag uppfattar inte all dessa 7 som negativa (om man inte väljer att tolka dom så) och tycker att man måste få fundera och vrida på saker och har inte bestämt mig hur jag skall göra.
Men du kommer slippa mig i denna del av forumet så slipper du reta dig.
Jag är själv leds och ska försöka hålla mig. Kanske en dålig affär för en del och för andra inte. Men trist att det ska vara så svart eller vitt. Klart är att elektrifieringen ökar.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag är själv leds och ska försöka hålla mig. Kanske en dålig affär för en del och för andra inte. Men trist att det ska vara så svart eller vitt. Klart är att elektrifieringen ökar.
Jag tillhör säkert de du vill anklaga för att vara negativ. Jag försöker dock vara realistisk och inte bara springa på "en bra känsla". Alla vinner på att man för en seriös debatt med sakliga argument. I sakliga argument ingår även orosmoln som kan inträffa, eller inte.

Genom att få fram alla argument för och emot så får den som står i valet och kvalet en bättre guidning inför sitt beslut.

Som jag fört fram många gånger redan, jag är intresserad av solpaneler, men beslutet skall fattas utifrån att det åtminstone är ett OK business-case. Jag kommer definitivt inte att skaffa solpaneler av miljöskäl, de är nämligen inte bra för miljön när vi svenskar skaffar dem. I stora delar av världen så är de bra för miljön, men inte i SE1-SE3.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Finns nog inte ett entydigt svar om varför man installera solceller.
Vi funderade på installation under flera år innan vi kom till skott.
Vi gjorde det för att sänka våra löpande elkostnader och förhoppningsvis få lägre driftskostnader på huset..
Frågan är om vi gjort det? Var och en får döma själva, men så här ser våra förutsättningar ut.

Vi bytte tak för 10år sen på vår 70-talsvilla så taket var i gott skick vid installationen. Förbrukar ca 15.000kWh inklusive laddning elbil (1600mil hemmaladdning) och spabad.

Oktober 2019 installerades 8,64kWp för 96.000kr.
Utökade anläggningen med 6,54kWp +9,6kWh batteri för 87.000kr juni 2022.
I dagsläget är batterierna dyrare så frågan är om jag skulle valt batteri idag, men när vi installerade var dealen suverän. Köper el billigt på natten o använder morgon o kväll under vintern. Har timspotpris på både köp o sälj och vi har inte haft en enda månad där vi inte slagit rörligt pris.

Med andra ord så har vi 15,2kWp med 9,6kWh batteri som vi betalade 183.000kr för =12.000kr/kWp inklusive batteriet.
Fram till sista mars 2023 (har inte fått aprilräkningen än) har vi sålt el inkl nätnytta + 60öre, egenförbrukning av el , sparad överföring o energiskatt till ett värde av 70.700kr.

Dagar med billig el under dagen försöker vi maxa egen användningen genom att värma spabadet, ladda elbilen. Har även ställt in husets batteri så det inte börjar ladda förrän kl13 då elpriset går ner.
Vi valde att utöka huslånet för att finansiera solcellerna, amorteras av på 10år. Bunden ränta 1,19% till januari 2026 då vi räknade med bättre avkastning på börsen än 1,19% (minus ränteavdraget).

Går kalkylen ihop sig?
Jag kan inte se annat än att den gör det och det enda vi ångrar är att vi inte installerade tidigare.

.
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
M milu02 skrev:
Finns nog inte ett entydigt svar om varför man installera solceller.
Vi funderade på installation under flera år innan vi kom till skott.
Vi gjorde det för att sänka våra löpande elkostnader och förhoppningsvis få lägre driftskostnader på huset..
Frågan är om vi gjort det? Var och en får döma själva, men så här ser våra förutsättningar ut.

Vi bytte tak för 10år sen på vår 70-talsvilla så taket var i gott skick vid installationen. Förbrukar ca 15.000kWh inklusive laddning elbil (1600mil hemmaladdning) och spabad.

Oktober 2019 installerades 8,64kWp för 96.000kr.
Utökade anläggningen med 6,54kWp +9,6kWh batteri för 87.000kr juni 2022.
I dagsläget är batterierna dyrare så frågan är om jag skulle valt batteri idag, men när vi installerade var dealen suverän. Köper el billigt på natten o använder morgon o kväll under vintern. Har timspotpris på både köp o sälj och vi har inte haft en enda månad där vi inte slagit rörligt pris.

Med andra ord så har vi 15,2kWp med 9,6kWh batteri som vi betalade 183.000kr för =12.000kr/kWp inklusive batteriet.
Fram till sista mars 2023 (har inte fått aprilräkningen än) har vi sålt el inkl nätnytta + 60öre, egenförbrukning av el , sparad överföring o energiskatt till ett värde av 70.700kr.

Dagar med billig el under dagen försöker vi maxa egen användningen genom att värma spabadet, ladda elbilen. Har även ställt in husets batteri så det inte börjar ladda förrän kl13 då elpriset går ner.
Vi valde att utöka huslånet för att finansiera solcellerna, amorteras av på 10år. Bunden ränta 1,19% till januari 2026 då vi räknade med bättre avkastning på börsen än 1,19% (minus ränteavdraget).

Går kalkylen ihop sig?
Jag kan inte se annat än att den gör det och det enda vi ångrar är att vi inte installerade tidigare.

.
Klart att den går ihop, ni installerade ju före invasionen av Ukraina. Ni fick väldigt bra pris på anläggningen och hann fånga elpristoppen i höstas.

Jag vet dock inte hur mycket extra ett batteri kostade, men det går garanterat inte ihop. Den absolut lägsta kostnaden per kWh i laddcykeln jag har hittat är 70 öre. Men den var rent mygel från bolaget som erbjöd det. De dimensionerade om anläggningen så att den inte fungerade fullt ut utan batteriet, dvs laddning av batteriet var en förutsättning (oavsett elpris) när solen sken. Men inte ens det priset går att räkna hem särskilt många dagar i år. Imorgon går det dock i SE3 och idag i SE4. Men för varje dag man inte kan räkna hem det batteriet på elpriserna så går man i förlust på slitaget. En dålig affär helt enkelt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tillhör säkert de du vill anklaga för att vara negativ. Jag försöker dock vara realistisk och inte bara springa på "en bra känsla". Alla vinner på att man för en seriös debatt med sakliga argument. I sakliga argument ingår även orosmoln som kan inträffa, eller inte.

Genom att få fram alla argument för och emot så får den som står i valet och kvalet en bättre guidning inför sitt beslut.

Som jag fört fram många gånger redan, jag är intresserad av solpaneler, men beslutet skall fattas utifrån att det åtminstone är ett OK business-case. Jag kommer definitivt inte att skaffa solpaneler av miljöskäl, de är nämligen inte bra för miljön när vi svenskar skaffar dem. I stora delar av världen så är de bra för miljön, men inte i SE1-SE3.
Du har lagt fram väldigt många bra fakta gällande solceller och batterier. Du gissar även rätt friskt och drar en del slutsatser som kanske inte alltid stämmer. I det stora hela tänker du till 99% rent ekonomiskt (som en investering) och många andra tänker och värderar solceller och batterier på fler än just ditt sätt. Det är en väldigt komplex frågeställning då så många variabler är okända.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har lagt fram väldigt många bra fakta gällande solceller och batterier. Du gissar även rätt friskt och drar en del slutsatser som kanske inte alltid stämmer. I det stora hela tänker du till 99% rent ekonomiskt (som en investering) och många andra tänker och värderar solceller och batterier på fler än just ditt sätt. Det är en väldigt komplex frågeställning då så många variabler är okända.
Ja, jag har varit tydlig med att jag tittar på dem ur ett ekonomiskt perspektiv. Miljöaspekterna kan man säkert argumentera en hel del om också, men de tror jag inte på. Jag misstänker att solpaneler i Sverige ökar koldioxidutsläppen. Här har jag svårt att hitta fakta som stödjer tesen, det blir väldigt komplexa beräkningar nämligen. Min tes är dock att solpanelerna minskar lönsamheten för energiproduktion på vintern (då man förlorar intäkter på sommaren), vilket gör oss beroende av import av fossil energi när det är riktigt kallt. Dessutom innebär solpanelernas produktion koldioxidutsläpp i andra länder, vilket då inte räknas in i vår koldioxidbudget.

Edit: ingen kan veta rörande bidrag och nätnytta, där måste man gissa. Och slutsatser så som att låga dagspriser beror på solel, det är ju inte orimligt att dra. Jag hoppas att jag varit tydlig med att det inte är fakta här, det har varit min mening i alla fall
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
M
M milu02 skrev:
Går kalkylen ihop sig?
Jag kan inte se annat än att den gör det och det enda vi ångrar är att vi inte installerade tidigare.
Allt är ju avhängigt elpriset. Och vad höga elpriset berott på sista tiden vet vi alla. Det är bara att gratulera till din tajming. Frågan är om den som köper idag gör en lika god affär?
 
H
M Markarbetaren skrev:
Hade man varit arbetslös och gått hemma hela dagarna så har du faktist en poäng(y)!!!
Har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv.
Men jag blir nyfiken på vad du har för jobb där du bara får komma hem efter mörkrets inbrott? Eller firar du typ Ramadan året runt?
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Behovet av el är som störst tidigt på morgonen och tidigt på kvällen. Det är därför priset är som högst då.
Jag har behov även när solen är uppe.
 
H
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast priset går ju ner för mig oxå. Mitt på dagen.

Hoppas fler installerar så det blir ännu billigare.
går ner är fortfarande mer än noll.
 
M Markarbetaren skrev:
Allt är ju avhängigt elpriset. Och vad höga elpriset berott på sista tiden vet vi alla. Det är bara att gratulera till din tajming. Frågan är om den som köper idag gör en lika god affär?
Priserna verkar krypa ner igen så bör inte vara omöjligt att nå 11-12000kr/kWp med lite förhandling med tanke på priset för en förhållandevis liten anläggning som Solcellen annonserar om. Reklam för solpaneler, 18 stycken, 7290 kWh/år, erbjudandepris 99 990 SEK, inkluderar installation och app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.