P Pligg85 skrev:
Du verkar ha missat att det är extremt mycket dyrare än det behöver vara va?

Det är utbudet och räntorna som drivit upp priserna till dessa nivåer. Det finns inget speciellt med marken eller konstruktionen uppepå.

Det är tack vare att banken låter alla vara mångmiljonärer och att folk vill ha det så enkelt det bara går och hellre slantar upp andras pengar än att göra någon insats själv
Alldeles oavsett vad man har för teori bakom prisuppgången så är det ett faktum att folk är benägna att betala betydligt mer för tomtmark i en tillväxtregion än i en avfolkningsbygd.
Priserna däremellan hamnar någonstans mittemellan.
 
S sjoberga skrev:
Var och en får göra sina egna bedömningar i hur mycket risk man är benägen att ta, och hur stora de riskerna är. Och ha något slags plan för hur man hanterar olika utfall. Gärna utan att planen är att gnälla och tänka att någon annan ska komma dit och rädda.

Jag tror inte att 15% är otänkbart som chockränta (dvs kortare period) de kommande 10 åren - men inte heller särskilt sannolikt. Och ovanpå det måste vi se till att den statliga bostadsprissubventionen med ränteavdrag flyger sin kos.

Det är sjukt att människor med medelinkomster och utan kapital tar ut lån på 5+ miljoner, vilket i sin tur drivit upp bostadspriserna.
För att få låna 5 miljoner behöver du ha strax under 900000kr i löst kapital och en rejäl månadslön.
Men oftast är man nog två om ett bostadslån och då lånar man bara 2,5milj var.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
För att få låna 5 miljoner behöver du ha strax under 900000kr i löst kapital och en rejäl månadslön.
Men oftast är man nog två om ett bostadslån och då lånar man bara 2,5milj var.
Det är här problematiken ligger. Att två vuxna tycker 2.5 miljoner VAR i lån är "bara".

Om det vore så bara, så skulle de vara skuldfri om inte alls så lång tid och klara betydligt mer än fjuttiga 7% ränta. Om 5 miljoner "bara" är 5 miljoner.

Man bara häpnar hur likgiltig svensken är för skuldsättning.
 
  • Gilla
Mach77777 och 6 till
  • Laddar…
Är det någon som har koll på vad banken tänker sig för prisökningar på levnadsomkostnader när dom gör sina kalkyler? Som systemet ser ut nu är det ju inte allt för osannolikt att en hög ränta beror av hög riksbanksränta som beror av inflation. Att då räkna med att räntan går upp och allt annat står still verkar inte alltför genomtänkt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nissens
K KungAnka skrev:
Som systemet ser ut nu är det ju inte allt för osannolikt att en hög ränta beror av hög riksbanksränta som beror av inflammation. Att då räkna med att räntan går upp och allt annat står still verkar inte alltför genomtänkt.
Jag är inte övertygad om att just inflammation påverkar detta. ;)
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Var och en får göra sina egna bedömningar i hur mycket risk man är benägen att ta, och hur stora de riskerna är. Och ha något slags plan för hur man hanterar olika utfall. Gärna utan att planen är att gnälla och tänka att någon annan ska komma dit och rädda.

Jag tror inte att 15% är otänkbart som chockränta (dvs kortare period) de kommande 10 åren - men inte heller särskilt sannolikt. Och ovanpå det måste vi se till att den statliga bostadsprissubventionen med ränteavdrag flyger sin kos.

Det är sjukt att människor med medelinkomster och utan kapital tar ut lån på 5+ miljoner, vilket i sin tur drivit upp bostadspriserna.
S sjoberga skrev:
Var och en får göra sina egna bedömningar i hur mycket risk man är benägen att ta, och hur stora de riskerna är. Och ha något slags plan för hur man hanterar olika utfall. Gärna utan att planen är att gnälla och tänka att någon annan ska komma dit och rädda.

Jag tror inte att 15% är otänkbart som chockränta (dvs kortare period) de kommande 10 åren - men inte heller särskilt sannolikt. Och ovanpå det måste vi se till att den statliga bostadsprissubventionen med ränteavdrag flyger sin kos.

Det är sjukt att människor med medelinkomster och utan kapital tar ut lån på 5+ miljoner, vilket i sin tur drivit upp bostadspriserna.
Vad är chockränta?

tror du blandar korten lite å tänker på när vi i början av 90talet några dar hade en dagslåneränta på 500%. Då hade Rix som mål och försvara en fast växelkurs (vilket gavs upp nån vecka senare)
Med flytande valuta och inflation som penningpolitiskt mål styr man långsiktigt och då undrar vän av ordning varför Rix skulle ”chocka” med en ”chockränta” Vad skulle syftet vara?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
P Pligg85 skrev:
Det är här problematiken ligger. Att två vuxna tycker 2.5 miljoner VAR i lån är "bara".

Om det vore så bara, så skulle de vara skuldfri om inte alls så lång tid och klara betydligt mer än fjuttiga 7% ränta. Om 5 miljoner "bara" är 5 miljoner.

Man bara häpnar hur likgiltig svensken är för skuldsättning.
När det gäller pengar som en siffra så anpassar man sig ganska snabbt. Det som var fullständigt uteslutet för bara några år sedan är idag helt accepterat. Det finns väl ingen idag som ser på 5msek för ett villalån som något realt, något som ska betalas tillbaka öht.? Man ser bara en månadskostnad som man jämför med sin lön.

Precis samma sak gäller bilköp idag. För bara några år sedan, innan privatleasingens tid, så såg man ett bilköp som något man cashade eller köpte på avbetalning. Då tyckte dom flesta att 300, kanske 400k, för en ny bil på krita var acceptabelt, det löste man. Idag köar folk för att privatleasa bilar som kostar 600-700k, man ser inte "oj, 700 lök för en ny bil kanske är lite lyx". Nej man ser en leasingkostnad kontra lönen varje månad.

Har alltid hävdat att USA är ett föregångsland, i den meningen att det som sker där kommer att ske i Sverige också, med runt 20 års fördröjning. Låglönejobb, kontokortsanvändning, avbetalningsköp, sjukförsäkringssystemet osv. Vi går precis samma utveckling till mötes.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Detta är dock ett sanslöst sjukt slutpris

En appskärmbild som visar fastighetsannonser i Stockholm, nyligen sålda bostäder markerade på karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
För att få låna 5 miljoner behöver du ha strax under 900000kr i löst kapital och en rejäl månadslön.
Men oftast är man nog två om ett bostadslån och då lånar man bara 2,5milj var.
Och oftast har man ju inga 900k i löst kapital, utan man bor redan i en annan bostad som gått upp i pris och använder dessa pengar som insats.

Det är det som är så trist idag, det är mycket svårt att komma IN i bostadsmarkanden om man inte har rika föräldrar.
 
  • Gilla
JukkaH och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Precis samma sak gäller bilköp idag. För bara några år sedan, innan privatleasingens tid, så såg man ett bilköp som något man cashade eller köpte på avbetalning. Då tyckte dom flesta att 300, kanske 400k, för en ny bil på krita var acceptabelt, det löste man. Idag köar folk för att privatleasa bilar som kostar 600-700k, man ser inte "oj, 700 lök för en ny bil kanske är lite lyx". Nej man ser en leasingkostnad kontra lönen varje månad..
Men hur många privatleasar egentligen ? väldigt få jag känner iaf, de flesta köper på avbetalning fortfarande.

Räknar man på det är det svårt att få privatleasing at gå ihop.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Detta är dock ett sanslöst sjukt slutpris

[bild]
Man kan ändå trösta sig med att iden prisklassen är belåningsgraden låg.
 
Z Zodde skrev:
Nä, så är det med bubblor. Dom kan växa mycket mer än nån nånsin hade trott…
Men en dag spricker dom. Om det sker med en smäll så är det allvarligt. Sker det med pyspunka blir det en del lindrigare.
Att genomsnittliga bostadspriser stiger mycket snabbare än genomsnittliga köpkraften är ohållbart i det långa loppet, det förstår alla.
Fast nu är det ju så att priserna är så höga mestadels för att det är brist på bostäder, vilket i sin tur beror på brist på mark i storstadsområdena.

Jag har svårt att se hur detta skulle ändra sej, folk envisas fortfarande att flytta till stockholm och andra större städer, och vill bo centralt, vilket driver upp priserna. Skulle folk sluta vilja bo centralt ? det låter osannolikgt.

(och med centralt menar jag den dynamiska prisökningen man kan se som ringar utåt från städerna, som hela tiden flyttar sej utåt)

Och hus ÄR redan billiga i "obygden" där det är svårt att hitta jobb.
 
GlennB GlennB skrev:
Men hur många privatleasar egentligen ? väldigt få jag känner iaf, de flesta köper på avbetalning fortfarande.

Räknar man på det är det svårt att få privatleasing at gå ihop.
Jag känner många som privatleasar. Några med bunden ränta men de flesta med rörlig. Sen är det en hel del som leasar via jobbet, dvs att man får en bil mot löneavdrag. Oavsett är det ganska mycket pengar, 3000-7000 i månaden utan att det är nån märkvärdig bil.
Jag har cashat alla bilar jag haft. Å andra sidan har jag aldrig haft nån ny bil. Man kanske ångrar sig på dödsbädden.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M
GlennB GlennB skrev:
Men hur många privatleasar egentligen ? väldigt få jag känner iaf, de flesta köper på avbetalning fortfarande.

Räknar man på det är det svårt att få privatleasing at gå ihop.
Privatleasing är den vanligaste formen för ny privatbil idag iaf. I höstas var 70% av alla nya elbilar privatleasade.
 
  • Gilla
Husgubbe och 2 till
  • Laddar…
M
K KungAnka skrev:
Jag har cashat alla bilar jag haft. Å andra sidan har jag aldrig haft nån ny bil. Man kanske ångrar sig på dödsbädden.
Jag också, även nya bilar, och det är överskattat. Jag brukar köpa 1-3 år gamla kontant. Då slipper man möget med återkallelse (oftast iaf.) och andra åkommor. Plus värdetappet första året/åren.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.