I samband med husköp la vi in olika insats vid köpet, den ena la 1/3 och den andra 2/3. Därefter har ju annat betalats rättvist som räntor, amortering, etc.

Hur ska man göra för att få det mest rättvist? Ska man ta bodelningslikviden och dela på 1/3 och 2/3 respektive? Eller drar man av skillnaden i insats?

Säg att insatsen låg på 90 000, då har part 1 betalt 30 000, och part 2 betalt 60 000. Diffar ju då 30 000 mellan hur mycket som betalts in, kanske inte är så enkelt?
 
Måste det vara milimeterrättvisa?
Om det handlar om sånna summor skulle iaf jag dela 50/50, det är varken värt att bli osams om eller anlita jurist för.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Är ni gifta eller sambo? Äger ni bostaden 50/50?
 
H
Tänk efter om det är värt att bråka om.
Än att dela 50/50 kanske är bäst.

som jag har det.
Jag har betalat insats, jag betalar lånen kostnad för renovering och utbyggnad har jag betala, men det är vårat hus.
Min sambo hon har vart mer med barnen när jag jobbat borta.
Vi har dragit var sitt strå till stacken.
Den dagen om vi skulle skiljas så vill jag att hon ska ha lika, i vartfall för barnas skull och deras trygghet.
Skulle aldrig vilja kräva massa mer pengar bara för att jag har lagt in mer.

Min sambo vet att går vi isär så får hon bo kvar i huset.
Huset ska dock värderas då.
Den dagen om hon säljer så ska det betalas ut min del till barna som de får dela på.
Då vet jag att barna får bo kvar bland vänner Och skola.
Jag kommer så klart skaffa boende i närheten så barna vet vart jag finns och vart dom kan bo om dom vill.
Så ta en fundering till, den som betalat mindre kanske har lagt mer energi på annat i det gemensamma boendet genom åren.
Det är inte värt att bråka, är nog med ledsamheter i världen som det är.
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 8 till
  • Laddar…
Rent formellt. Om inga papper är skrivna. Och ni som sambo skaffat en bostad för gemensamt boende. Då delas värdet av bostaden 50/50 utan hänsyn till vem som har betalat vad.

Vill man ha en mer "rättvis" delning, så är min personliga uppfattning att man bör dela ut den kontantinsats som var och en har stoppat in, innan man delar på resten. Så att man alltså får tillbaka resp insats.

Sedan vet jag att vissa anser att värdet helt skall delas i förhållande till insats. Har jag satt in 2/3 av insatsen så skall jag ha 2/3 av värdet efter en separation. Det synsättet gillar jag personligen inte. En ev. vinst uppstår inte för att jag satte in 50% mer än sambon. Utan för att det är en bostad vi äger och bor i och underhåller osv. I många fall tycker den som satt in störst andel att han/hon även stått för större del av de löpande kostnaderna för bostaden, renoveringar etc. Även det resonemanget dissar jag (personligen). I ett förhållande bidrar man på olika sätt, efter bästa förmåga. Den som stoppat in mindre pengar har kanske (ofta) stått för mer markservice, mer barnledighet osv. I min värld delar man på inkomster och kostnader utan mitt/ditt tänkande. Pengar som tjänas är våra pengar, kostnader är våra kostnader. Värdeändring på ägodelar är våra värdeändringar.

Men detta är mycket strikt personliga tankar, som passat väldigt bra i vårt färhållande. Det kan finnas helt andra förutsättningar i en annan familj. Alla kan inte göra lika.

Är ni gifta så gäller i princip samma sak, men då delas alla ägodelar, inte bara bostaden. Såvida man inte skrivit äktenskapsförord, eller på annat sätt fått enskild egendom.
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 9 till
  • Laddar…
K kattparet skrev:
Säg att insatsen låg på 90 000, då har part 1 betalt 30 000, och part 2 betalt 60 000. Diffar ju då 30 000 mellan hur mycket som betalts in, kanske inte är så enkelt?
Är det så låga summor det handlar om, så skall man givetvis inte bråka om det.
 
Ni får skilja på det som gäller juridiskt och vd som är ”tyckande”. Om ni inte skrivit någon form av avtal så äger ni hälften av bostaden vardera och ska dela så vid bodelning. Det kan möjligen finns undantag om det gäller en kort tid.
Om ena parten la in mer från början och ni båda är överens om att det ska kompenseras kan ni göra det på ett sätt som ni båda är överens om.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ni får skilja på det som gäller juridiskt och vd som är ”tyckande”. Om ni inte skrivit någon form av avtal så äger ni hälften av bostaden vardera och ska dela så vid bodelning. Det kan möjligen finns undantag om det gäller en kort tid.
Om ena parten la in mer från början och ni båda är överens om att det ska kompenseras kan ni göra det på ett sätt som ni båda är överens om.
Egentligen är det ett tillägg i samboavtalet vi skrev om att vi la olika insats.

Nu tog jag bara de där siffrorna som exempel.

Är väl inget bråk egentligen, är väl mer om man ska ta hänsyn till det. Vill ju klart undvika bråk och osämja så långt det går.
 
K kattparet skrev:
Egentligen är det ett tillägg i samboavtalet vi skrev om att vi la olika insats.

Nu tog jag bara de där siffrorna som exempel.

Är väl inget bråk egentligen, är väl mer om man ska ta hänsyn till det. Vill ju klart undvika bråk och osämja så långt det går.
Om det är inskrivet i ert samboavtal så gäller det ju och då ska ni följa det som skrivits där.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Har man ingen bitter strid och inget dokumenterat om ägarandel (vilket inte har med insatsen att göra). Då hade för mig, om man bars bott ihop ett psr år ings barn etc, att var och en checkar ut sin insats i kronor. Sen delas överskottet lika.

Har man haft ett långt förhållande och barn etc. Dela rakt av, enda anständiga. Självklart annorlunda om man har stora förmögenheter med sig den tidigare från en sida. Men då har man sannolikt skrivit in det
 
Minns inte vad det hette, bodelningslikvid?

Motparten menade att om hon betalt in 75 % av insatsen skulle vi dela bodelningslikviden på 75 % till henne och 25 % till mig. Vet inte om det är riktigt eller om man drar av dem faktiska insatsen från likviden?
 
Men nu framgick de tatt ni har ett samboavtal. Hur är det formulerat?

Som sagt, utan avtal så gäller 50/50 oavsett vem som har betalat mer eller mindre, och oavsett hur ägarandelen är uttryckt vid köpet, eller i lagfart.

Men har ni ett avtal så kan det helt upphäva lagen på den här punkten.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men nu framgick de tatt ni har ett samboavtal. Hur är det formulerat?

Som sagt, utan avtal så gäller 50/50 oavsett vem som har betalat mer eller mindre, och oavsett hur ägarandelen är uttryckt vid köpet, eller i lagfart.

Men har ni ett avtal så kan det helt upphäva lagen på den här punkten.
Avtalet är formulerat att vi lagt in olika insats vid köpet och att det bör tas hänsyn till vid bodelning. Något mer uttryckligt ön så står det inte.

Så det är väl en tolkningsfråga. Har inte specificerat hur det ska fördelas vid bodelning, vilket egentligen gör det något otydligt och som jag tänker så är det upp till oss att besluta hur. Så länge ingen känner sig lurad liksom
 
S
Var och en cashar ut sin insats och sen delar man på resten, känns ganska självklart men jag vet inte, vad fastnar du på?

Om en person betalar 75% och den andra 25% av insatsen så betyder det ju inte att den som betalat 75% äger mer av bostaden ifall man inte skrivit ett sånt avtal.
 
  • Gilla
BoLundin och 3 till
  • Laddar…
Så länge som ni står 50/50 som ägare så borde det vara så enkelt som de flesta skriver, sälj bostaden, varje person får tillbaka sin insats, dela 50/50 det som blir över.
 
  • Gilla
BoLundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.