Huddingebo Huddingebo skrev:
Eller inte...
Många inser nog vad nuvarande ekonomiska läge i huvudsak beror på och att det inte kan vara i evighet.
Har de råd nu så kommer de sannolikt ha råd om 10år.
Har man råd med 5% nu och 15% en kortare period framöver så är det inte fel om man är riskbenägen och väljer de riskerna.

Även om jag själv skulle passat.
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Har man råd med 5% nu och 15% en kortare period framöver så är det inte fel om man är riskbenägen och väljer de riskerna.

Även om jag själv skulle passat.
15%?
Styrräntan har inte varit över 5% sen millennieskiftet och innan dess hade vi ett annat mål för penningpolitiken och alltså inte jämförbart.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M
Kilrain Kilrain skrev:
Investeringar är som pokermarker. Som Kenny Rogers lärde oss, man räknar inte sina pengar medan man fortfarande sitter vid bordet. ;)
Vi sitter alla i olika båtar. Jag tyckte det var lyx att sitta med 9msek betalt hus när 15 års dippen kom 2020, lite öppet mål om man säger så. Jag har fått avkastning på mer än jag tog ut i lån på 3 år;).

Jag har hållt på med börsen i 40 år, om det är några likheter med poker vet jag inte om jag håller med om. Dem som jämför börsen med gambling och spel ska nog ägna sig åt just detta istället. Min fru brukar köpa trisslotter ibland, några få gånger per år, mest till andra i present och liknande. Ingen lott har någonsin givit en vinst högre än 100kr. Däremot hennes aktieportfölj, den dubblas i värde vart tredje år ungefär, vilket jag brukar påminna henne om:geek:.

Jag skriver absolut inte för att låta skrytig. Tycker bara det är tråkigt att så många människor missar att få bra avkastning på sina pengar. Och nej, man behöver inte lägga ned hela sin fritid i ämnet. Det räcker att köpa några välskötta investmentbolag, typ Investor, Latour, Industrivärden m.fl. så är man nästan garanterad +10%/år.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Rivningsklar villa med omfattande sättningsskador i gränsen Ulvsunda/Bromma låg ute för 9,5, såld för 15 för ett par veckor sedan.

Bostadspriserna stiger – trotsar räntehöjningar | SVT Nyheter

Prisfallet på bostäder uteblir enligt mäklarstatistik | SvD

Fler tror på stigande bostadspriser | Tidningen Näringslivet (tn.se)

Det var många olyckskorpar i vintras som spådde en krasch, bubbla som skulle spricka, enorma prisnedgångar osv.
Nu skriver "experter" att de är förvånade. Inget konstigt om de var ekonomer i andra länder men bor man sedan länge i Sverige, kallar sig bostadsmarknadsexpert och har någon slags "känsla" så bör man kanske byta karriär.

Den köpte dom förmodligen bara för att tomten var värd det, huset rivs och någon styckar av tomten eller river huset och bygger ett flerbostadshus. Man ska inte stirra sig blind på bara ett gammalt hus.
 
C Crank skrev:
Den köpte dom förmodligen bara för att tomten var värd det, huset rivs och någon styckar av tomten eller river huset och bygger ett flerbostadshus. Man ska inte stirra sig blind på bara ett gammalt hus.
Tvivlar på det... tomten var inte speciellt stor och på senare tid har sådana byggen stoppats i flera villakvarter i Stockholmsområdet.
 
Z Zodde skrev:
Fast vi har inte facit på länge ännu…
Nej facit har vi om några år.
Men olyckskorpar har gapat om en bubbla som kommer att spricka i decennier nu.
Än så länge har jag inte sett röken av det.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nej facit har vi om några år.
Men olyckskorpar har gapat om en bubbla som kommer att spricka i decennier nu.
Än så länge har jag inte sett röken av det.
Nä, så är det med bubblor. Dom kan växa mycket mer än nån nånsin hade trott…
Men en dag spricker dom. Om det sker med en smäll så är det allvarligt. Sker det med pyspunka blir det en del lindrigare.
Att genomsnittliga bostadspriser stiger mycket snabbare än genomsnittliga köpkraften är ohållbart i det långa loppet, det förstår alla.
 
  • Gilla
muppenx och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nä, så är det med bubblor. Dom kan växa mycket mer än nån nånsin hade trott…
Men en dag spricker dom. Om det sker med en smäll så är det allvarligt. Sker det med pyspunka blir det en del lindrigare.
Att genomsnittliga bostadspriser stiger mycket snabbare än genomsnittliga köpkraften är ohållbart i det långa loppet, det förstår alla.
"Det förstår alla"
Inte jag. Tror inte en sekund på att någon bubbla.
Finns många goda skäl till varför bostadspriserna har ökat och inte är orimligt höga.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
"Det förstår alla"
Inte jag. Tror inte en sekund på att någon bubbla.
Finns många goda skäl till varför bostadspriserna har ökat och inte är orimligt höga.
Mark finns det gott om i Sverige och du bygger ny villa för 20.000kr per kvadrat.

Sen köper folk begagnade boenden för 100.000kr per kvadrat.

Är det havererad bostadspolitik. Havererad räntepolitik eller är folk bara lite dummare idag?

De två sista är jag säker på och till stor del stämmer nog första också.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
"Det förstår alla"
Inte jag. Tror inte en sekund på att någon bubbla.
Finns många goda skäl till varför bostadspriserna har ökat och inte är orimligt höga.
Huddingebo Huddingebo skrev:
"Det förstår alla"
Inte jag. Tror inte en sekund på att någon bubbla.
Finns många goda skäl till varför bostadspriserna har ökat och inte är orimligt höga.
Som sagt. Hade majoriteten förstått det var en bubbla hade den aldrig uppstått.
Ser du inte det orimliga i att bostadspriserna ökar mycket snabbare än den disponibla inkomsten?
Hur stort gapet mellan dessa 2 blir innan den kraftiga justeringen som oundvikligen måste komma vet förstås ingen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Mark finns det gott om i Sverige och du bygger ny villa för 20.000kr per kvadrat.

Sen köper folk begagnade boenden för 100.000kr per kvadrat.

Är det havererad bostadspolitik. Havererad räntepolitik eller är folk bara lite dummare idag?

De två sista är jag säker på och till stor del stämmer nog första också.
Du verkar ha missat att det är marken som är dyr i tillväxtregioner. I de 100kkr per m² ingår tomten!
Min fastighet tex drygt, 30% av värdet är byggnaden.
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Som sagt. Hade majoriteten förstått det var en bubbla hade den aldrig uppstått.
Ser du inte det orimliga i att bostadspriserna ökar mycket snabbare än den disponibla inkomsten?
Hur stort gapet mellan dessa 2 blir innan den kraftiga justeringen som oundvikligen måste komma vet förstås ingen.
Inte när bostadspriserna på konstgjord väg hållits ned sedan 1942. Sedan tar det tid för de att marknadsanpassas då bostadsmarknaden är en trög och långsam marknad.
Realräntorna har sjunkit i 800år och kommer inte att vara höga många år till. Vi lever ett liv med ett överskott av sällan skådat slag trots dyrare boenden.

https://www.bostadspolitik.se/2020/10/07/atta-sekler-av-fallande-rantor/

Vill du köpa en billig villa så kika i Åsele, Dorotea mfl orter utan arbetstillfällen och utan det utbud du finner i en tillväxtregion.
 
Redigerat:
P Pligg85 skrev:
Mark finns det gott om i Sverige och du bygger ny villa för 20.000kr per kvadrat.

Sen köper folk begagnade boenden för 100.000kr per kvadrat.

Är det havererad bostadspolitik. Havererad räntepolitik eller är folk bara lite dummare idag?

De två sista är jag säker på och till stor del stämmer nog första också.
Eller så kanske inte alla vill i en billig kartong för 20k/m2. Vi har alla olika referensramar och krav i livet.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du verkar ha missat att det är marken som är dyr i tillväxtregioner. I de 100kkr per m² ingår tomten!
Min fastighet tex drygt, 30% av värdet är byggnaden.
Du verkar ha missat att det är extremt mycket dyrare än det behöver vara va?

Det är utbudet och räntorna som drivit upp priserna till dessa nivåer. Det finns inget speciellt med marken eller konstruktionen uppepå.

Det är tack vare att banken låter alla vara mångmiljonärer och att folk vill ha det så enkelt det bara går och hellre slantar upp andras pengar än att göra någon insats själv
 
Z Zodde skrev:
15%?
Styrräntan har inte varit över 5% sen millennieskiftet och innan dess hade vi ett annat mål för penningpolitiken och alltså inte jämförbart.
Var och en får göra sina egna bedömningar i hur mycket risk man är benägen att ta, och hur stora de riskerna är. Och ha något slags plan för hur man hanterar olika utfall. Gärna utan att planen är att gnälla och tänka att någon annan ska komma dit och rädda.

Jag tror inte att 15% är otänkbart som chockränta (dvs kortare period) de kommande 10 åren - men inte heller särskilt sannolikt. Och ovanpå det måste vi se till att den statliga bostadsprissubventionen med ränteavdrag flyger sin kos.

Det är sjukt att människor med medelinkomster och utan kapital tar ut lån på 5+ miljoner, vilket i sin tur drivit upp bostadspriserna.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.