J
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker också det verkar helt horribelt orimligt att basera en beräkning på detta viset. För det första så är den elen man förbrukar normalt mest vintertid när solcellerna ej producerar. Dessutom mest kvällstid när man lagar mat och förbrukar varmvatten. Och under natten när temperaturen sjunker rejält. Då producerar man ingenting men då kostar ellen några kronor per kWh.

Sen på sommardagarna mitt på dagen när man producerar som mest så kostar elen 5-10 öre.

Så man producerar och säljer som mest när elen kostar några tiotals ören och köper när elen kostar några kronor.

OM man kan ladda elbil eller batteri dagtid och använda på kvällen så kan det ju jämna ut sig på sommaren men vintertid är det ju knappt lönt.

Så, steg 1 skulle jag säga är att titta på hur din förbrukning har varit under året, titta på hur produktionen från solcellerna beräknas och jämför med din förbrukning. Allt överskott beräknar du vad du hade sålt det för till priserna som var något annat år en det mest extrema 2022... Säg ett snit på de senaste 5 åren åtminstone.

Då kan du möjligen få fram vad en rimlig avbetalningstid är. Att jämföra med det mest extrema året i mannaminne och inte ens se till att man producerar när det är billigt och köper när det är dyrt skulle jag nästan kalla lurendrejeri.
Tyvärr så är det så de får upp totalpriset på anläggningarna och samtidigt hålla samma beräknade avbetalningstid som förut. De höjer bara prognosen för elpriset i sina kalkyler.
 
Vilket energibolag på nätet? Det varierar rätt mycket hur mycket nätnytta de betalar.

Jag skulle sätta upp ett kalkylark och ladda ned timpriserna och räkna på produktionen från någon i närområdet.

Vilken riktning ligger taket? Bra om det ligger öst/väst med tanke på elpriserna under dagen.

Vad tror du om elbidragen i framtiden? De ligger på 60 öre/kWh och har inte höjts i takt med inflationen, vilket energiskatten har gjort. Hur kommer de att utvecklas framöver?

Hur tror du att nätnyttan kommer att utvecklas framöver?

Hur tror du att elpriserna utvecklas framöver?

Räntorna?

Allt detta skall in i arkivet för att räkna på utfallet utifrån vad du tror.

Jag får inte ihop kalkylen med mina antaganden, men du kanske tänker annorlunda?
 
A
Ta den som producerar full effekt även om inte solen lyser!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lars Svensson4 och 3 till
  • Laddar…
Tänk också på att du betalar spotpris (om du har ett spotprisavtal) + moms för köpt el, men får "bara" spotpris för den el du producerar. Att använda 2,04:- kr/kWh ink moms i snittpris i en kalkyl, och sedan räkna upp det med 3% per år känns ganska orimligt för mig.

Att elpriserna bara är 5-10 öre på dagtid under sommaren (Tomten79) stämmer dåligt mer verkligheten. Under 2022 var det ofta 10 till 20 gånger högre eller mer.
 
G Gillar att bygga skrev:
Tänk också på att du betalar spotpris (om du har ett spotprisavtal) + moms för köpt el, men får "bara" spotpris för den el du producerar. Att använda 2,04:- kr/kWh ink moms i snittpris i en kalkyl, och sedan räkna upp det med 3% per år känns ganska orimligt för mig.

Att elpriserna bara är 5-10 öre på dagtid under sommaren (Tomten79) stämmer dåligt mer verkligheten. Under 2022 var det ofta 10 till 20 gånger högre eller mer.
2022 kommer inte tillbaka.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
2022 kommer inte tillbaka.
Ja det är ju min poäng, gick den inte fram?
 
G Gillar att bygga skrev:
Ja det är ju min poäng, gick den inte fram?
Inte när jag snabbläste....
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte när jag snabbläste....
Sorry, när jag läser vad jag skrev så blev inte den delen tydlig...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Stort tack för alla svar och diskussioner.

Jag har timpris/Tibber hemma så rakt öst producering passar ganska bra, eftersom jag kör VP’n efter priset men idag stängs den i princip av vid 07:00 när priset går upp. Med solceller skulle de se till så VP’n får köra ytterligare en stund på fm. iaf i sept/okt & mars/april när det kan vara en del sol och rätt kallt.

Bra inout om själva installationen, ska fråga om det.
Vad gäller priser de täknat på har jätten räknat med klart högre priser. Ingen vet ju hur spotpriset kommer vara framöver, men jag har läst svenska kraftnäts marknadsanalys för energiförsörjningen de kommande 25 åren och behovet kommer öka stadigt. Tillsammans med kriget men faktumet att europa är mer förberedda knför kommande vinter än förra gör att jag tror priset kommer vara hyfsat högt, men ändå ”bara” kanske 2/3 av senaste året. Med det sagt tror jag ändå att solceller är en bra investering.
 
  • Gilla
Peter1111
  • Laddar…
Min gissning är nog att den här sommaren kommer visa hur många solceller det har monterats. Solbolagen säljer fortfarande bra, trots rejäla prishöjningar och om den här sommaren visar att det redan monterats lite för många så syns det genom att priset på el kommer vara väldigt lågt de timmar solen lyser och högt övriga timmar. Ju fler solceller som kommer upp desto större effekt kommer detta få.

Tidigare har elpriset i princip varit dyrt på morgonen när industrin drar igång samtidigt som alla kaffekokare och morgonduschare förbrukar ström. Sen går priset ner en bit mitt på dagen för att sen sticka i höjden på kvällen när alla lagar mat och duschar igen. På natten blir den sen riktigt billig.

Det jag gissar kommer ske framöver är att toppen på morgon och kväll blir högre och dalen mitt på dagen blir mycket djupare. Kombinerat med elbilar som ska laddas över natten hemma så blir dalen på natten inte lika djup. Kan man välja tror jag många vill ladda hemma istället för i dyra laddstolpar, tycker mig se den effekten på arbetsplatser redan där de börjar tvingas ta betalt av skatteskäl och platserna plötsligt ofta är lediga.

Skulle tro att detta leder till att solcellsaffären blir sämre och sämre innan priserna på anläggningarna går ner REJÄLT. Tiden när man kunde göra en bra vinst på solceller tror jag är förbi, den var när anläggningarna var prisvärda, elen skitbillig och precis innan elpriset stack iväg.

Men det blir mest gissningar. Jag skulle dock inte investera ett par hundra tusen, bygga en stor anläggning på taket (med alla risker det innebär) på så lösa grunder som solcellsbolagens oerhört simpla och vridna beräkningar. Jag skulle åtminstone plocka hem min förbrukning och timpriser för de senaste 5 åren, lägga till en simulerad förbrukning från solceller och se hur mycket man hade tjänat (med dagens regler, eftersom de kommer gälla framöver). Jag tror att det kommer visa på en återbetalningstid på långt över 10 år. Sen kan man ju ta ett beslut på någorlunda rimliga siffror åtminstone.

Och hade jag inte kunnat räkna ut sånt själv så hade jag försökt hitta någon som kan eller fråga här i forumet. Det är många här som gärna hade tagit det som en kul räkneövning! Här är åtminstone risken mindre att någon tjänar grova pengar på att räkna fel åt dig...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Utifrån den utläggningen så är det då fördelaktigt att lägga paneler i öst resp väst, eller ännu hellre i öst,väst och syd kanske?
 
H
M mortimer skrev:
Lokala företaget kanske är nöjda när de levererat materialet som de får betalt för, sen drar de vidare till nästa kund uran att färdigställa hos dig ?
Låter snarare som du beskriver den stora aktörerna.
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
Låter snarare som du beskriver den stora aktörerna.
Jag beskriver den som vill ha mycket i förskottsbetalning, framförallt efter materialleverans.
 
M mortimer skrev:
Utifrån den utläggningen så är det då fördelaktigt att lägga paneler i öst resp väst, eller ännu hellre i öst,väst och syd kanske?
Öst/väst räcker. Hellre fler i väst än i syd skulle jag säga
 
  • Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
Nissens
G Gillar att bygga skrev:
Att elpriserna bara är 5-10 öre på dagtid under sommaren (Tomten79) stämmer dåligt mer verkligheten. Under 2022 var det ofta 10 till 20 gånger högre eller mer.
Nja, det är väl bättre att se på den verklighet vi har idag. Då stämmer det väldigt bra att elpriset är lågt på dagtid.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.