Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag konstaterade bara att man har testat 60min
Du har i flera inlägg gett indikatorer på att en timmers testtid är för lite för att testa ett uttag gällande gärmeutveckling/slitage av värme.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror inte det går att säga när ett uttaget är slitet i kontakterna bara genom att titta på det. Hur länge är ett uttag nytt och då enligt dig klara av 16A kontinuerlig belastning.
Tycker det låter lite som hur långt är ett snöre.
ett uttag som används väldigt mycket med i och ur tagning av kontakten kan vara utsliten på ett år.
Testerna som du kritiserar gäller NYA uttag å inte begagnade uttag.

Om det är ett kvalitetsuttag så nöts inte uttaget ut av vanlig användning på många år även om det används flera gånger per dag.

Däremot kan tex metallens spänstighet i uttag av dålig kvalité dli så dålig att det blir dålig kontakt med förhöjd temperatur som följd.

Det som gör mest skada på ett uttags kontaktytor är luftkvalitén, tex om luften innehåller salter och fukt.

Ett uttag på en skärgårdsö utanför Göteborg "slits" snabbare/hårdare än ett uttag på Gotland.
 
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Vill nog säga att du är idioten. Motorvärmaruttag är till för... motorvärmare. De kör man under en förhållandevis kort tid. De är inte dimmensionernade för att köra laddning på max effekt hela dagen.

Folk är ju fan helt desperata när dom ser ett elluttag nuförtiden. Att ladda bilen med din lilla reseladdare över 8A ger runt 15 KWh på en hel arbetsdag, om inget brinner upp innan. Är du verkligen beroende av den energin för att ta dej hem? Då kanske du skulle funderat på en annan bil. Eller är det bara ren snålhet? Det är ju dessutom asbilligt att ladda hemma nu,
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
G Gripagården skrev:
Vill nog säga att du är idioten. Motorvärmaruttag är till för... motorvärmare. De kör man under en förhållandevis kort tid. De är inte dimmensionernade för att köra laddning på max effekt hela dagen.
Hur skiljer sig ett motorvärmaruttag ifrån ett vanligt schukouttag?

INGENTING!!!

Ett motorvärmaruttag är inget speciellt uttag utan det är ett helt vanligt schukouttag.

Ett motorvärmaruttag är exakt lika dimensionerat som ett vanligt schukouttag för kontinuerlig belastning oberoende om belastningen är värmeelement eller batteriladdare.
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur skiljer sig ett motorvärmaruttag ifrån ett vanligt schukouttag?

INGENTING!!!

Ett motorvärmaruttag är inget speciellt uttag utan det är ett helt vanligt schukouttag.

Ett motorvärmaruttag är exakt lika dimensionerat som ett vanligt schukouttag för kontinuerlig belastning oberoende om belastningen är värmeelement eller batteriladdare.
Precis. Och motorvärmare är som sagt inte tänkte att gå kontinuerligt en hel arbetsdag.
 
G Gripagården skrev:
Vill nog säga att du är idioten. Motorvärmaruttag är till för... motorvärmare. De kör man under en förhållandevis kort tid. De är inte dimmensionernade för att köra laddning på max effekt hela dagen.

Folk är ju fan helt desperata när dom ser ett elluttag nuförtiden. Att ladda bilen med din lilla reseladdare över 8A ger runt 15 KWh på en hel arbetsdag, om inget brinner upp innan. Är du verkligen beroende av den energin för att ta dej hem? Då kanske du skulle funderat på en annan bil. Eller är det bara ren snålhet? Det är ju dessutom asbilligt att ladda hemma nu,
TS har en bil som ligger på gränsen och har fått tillåtelse att ladda. Motorvärmarna är inte dimensionerade klenare än någon annan elanläggning. Inte för att jag vet hur mycket 15 kelvin-watt-timmar är. Men tydligen gör de skillnad för TS.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
G Gripagården skrev:
Precis. Och motorvärmare är som sagt inte tänkte att gå kontinuerligt en hel arbetsdag.
Hur vet du då? Tänkt eller klarar den inte belastningen 8 timmar menar du ?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
LÄS!!!! Tråden.
Jobbig dag eller…?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du babblar på utanför ämnet men eftersom TS verkar ha gett upp kan du få fundera på följande: när färre bilägare tankar fossilt laddar fler med el, det blir pengar in i statskassan oavsett, eller hur? Vilket ger högst intäkter , elens skatter, avgifter och moms eller bensin/diesels?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du babblar på utanför ämnet men eftersom TS verkar ha gett upp kan du få fundera på följande: när färre bilägare tankar fossilt laddar fler med el, det blir pengar in i statskassan oavsett, eller hur? Vilket ger högst intäkter , elens skatter, avgifter och moms eller bensin/diesels?
Ok
Jag slutar "babbla" och avslutar tråden.
Dock elskatten idag är mindre än 1 kr/mil vid normalförbrukning 1,8-2 kwh / mil.
Bensinskatt är idag ca 6-8 kr/ mil vid normalförbrukning 0,6-0,8 l/mil.
Det blir ett hål i statskassan om elförbrukningen ökar och fosilbränsleförbrukningen minskar. Ren matematik.
I övrigt beskrev TS bristande laddmöjlighet, pga fastighetsägarens ingripande, som en del av problemet i inlägg 13. Jag tolkade behovet av att ladda på jobbet som en del av frågeställningen eftersom det fans behov av att snabbt hämta sjukt barn I skolan.
Eftersom TS inte är förhandlingspart med
hyresvärden får han överlåta förhandlingen om villkoren och utformning av laddstationer för laddning till arbetsgivaren. Jag vet inte om fastighetsägaren läser denna tråd och hämtar information. Annars får TS sammanfatta alla råd i tråden och delge sin arbetsgivare för fortsatt förhandling med fastighetsägaren.

Det enkla rådet till TS kvarstår.
Förlita dig inte på arbetsgivaren löser din bränsleförsörjning. Din bil är inte anpassad för t.o.r. resor till jobbet.
Jag ser dessutom inte att jonathan79 lämnat något konstruktivt råd. Ursäkta om jag missat det. Inlägg från jonathan79 handlar mest om att recensera andras inlägg.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Ok
Jag slutar "babbla" och avslutar tråden.
Dock elskatten idag är mindre än 1 kr/mil vid normalförbrukning 1,8-2 kwh / mil.
Bensinskatt är idag ca 6-8 kr/ mil vid normalförbrukning 0,6-0,8 l/mil.
Det blir ett hål i statskassan om elförbrukningen ökar och fosilbränsleförbrukningen minskar. Ren matematik.
I övrigt beskrev TS bristande laddmöjlighet, pga fastighetsägarens ingripande, som en del av problemet i inlägg 13. Jag tolkade behovet av att ladda på jobbet som en del av frågeställningen eftersom det fans behov av att snabbt hämta sjukt barn I skolan.
Eftersom TS inte är förhandlingspart med
hyresvärden får han överlåta förhandlingen om villkoren och utformning av laddstationer för laddning till arbetsgivaren. Jag vet inte om fastighetsägaren läser denna tråd och hämtar information. Annars får TS sammanfatta alla råd i tråden och delge sin arbetsgivare för fortsatt förhandling med fastighetsägaren.

Det enkla rådet till TS kvarstår.
Förlita dig inte på arbetsgivaren löser din bränsleförsörjning. Din bil är inte anpassad för t.o.r. resor till jobbet.
Jag ser dessutom inte att jonathan79 lämnat något konstruktivt råd. Ursäkta om jag missat det. Inlägg från jonathan79 handlar mest om att recensera andras inlägg.
Det behövs nog inga fler kloka råd till TS , han har det nog helt klart för sig redan. Det räckte med några relevanta inlägg och sedan spårade tråden ur lite. Har du tänkt på att fastighetsägaren kanske är elbilsmotståndare (löjligt men tyvärr existerar dessa personer) och försöker skylla på att det finns risker att ladda som TS gör?
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F
ARJU ARJU skrev:
För klarhet hyr vi hela fastigheten, all el betalas av min arbetsplats och jag har informerat våran beslutsfattare om att jag avsåg koppla in och ladda bilen innan jag gjorde det och vi har kommit överens.

Eftersom det rör sig om små summor och jag har en ren elbil med mindre batteri och åker relativt långt till jobbet så kan det bli tight om räckvidd i de fall jag t.ex akut behöver vända hem eller någon annanstans.

För inte så länge sedan kollapsade ett av barnen i skolan t.ex.

Jag frågade kollegan idag vad mer fastighetsägaren sagt och han var rädd för varmgång i centralen.

Vilken bara spär på min frustration, en korrekt och underhållen installation ska inte ha några problem med att leverera 1800w, speciellt inte när inga andra uttag används.

Det går sannolikt en kabel till varje stolpe med 4 uttag, att jag ensam skulle orsaka en varmgång i centralen är antingen löjligt eller en direkt brandfara i december när det mycket möjligt går igång 4 motorvärmare på samma ledning....

Jag bli riktigt frustrerad av den här typen av korkade kommentarer, mer än att jag inte skulle få ladda vilket kan vara helt ok med mig om det finns en faktisk risk.

Ska jag gå ut och dränera tanken på bensinbilar för att de innehåller livsfarlig lättantändlig vätska?
Varför är det då självklart att du ska ha rätt att snika åt dig grats laddning? Du får väl ladda där det finns ladddstation.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Varför är det då självklart att du ska ha rätt att snika åt dig grats laddning? Du får väl ladda där det finns ladddstation.
Här kommer nästa kalkon som inte läst alla inlägg och förstår
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
Jag förstår att vissa är rädda för el. Jag såg just rubriken ”EXTRA Kraftig brand i elhög” på Aftonbladet. Så tänk på brandfaran om du lägger el på hög.
 
  • Haha
  • Gilla
MickeRavioli och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Här kommer nästa kalkon som inte läst alla inlägg och förstår
Konstruktivt.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det behövs nog inga fler kloka råd till TS , han har det nog helt klart för sig redan. Det räckte med några relevanta inlägg och sedan spårade tråden ur lite. Har du tänkt på att fastighetsägaren kanske är elbilsmotståndare (löjligt men tyvärr existerar dessa personer) och försöker skylla på att det finns risker att ladda som TS gör?
Just nu markerar jag tråden som avslutad för min del.
Du hittar säkert många inlägg du kan recensera för att "hålla tråden vid liv". Ha det bra
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Här kommer nästa kalkon som inte läst alla inlägg och förstår
"Kalkonen" är urtrött på gnälliga och gnidiga elbilsägare som blir SÅ förolämpade och förnärmade när möjlighet till gratisladdning tas ifrån dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.