Bananskalare Bananskalare skrev:
Det vi vet är att de testar ett uttag i 60min.
Så det finns inga tester som säger något annat.

Så försiktighets principen bör gälla här.
Alla utom du inser att temperaturen inte fortsätter att stiga efter 60 minuter. Tiden är satt för att den med marginal räcker. Inte för att man räknar med att max användningstid är 60minuter
 
  • Gilla
MickeRavioli och 8 till
  • Laddar…
Visst går det att fuska med förmåner. Det gäller alla förmåner. Det är knappast en anledning till att ta bort beskattningen.
 
Ett uttag som inte används speciellt mycket eller nästan ingenting så kommer inte uttaget invändigt vara direkt slitet. Inte heller kommer sol och regn påverka det är temperatur skiftningarna som kommer vara det som sliter. Men det kan dröja några år
 
B Bernt Ö97 skrev:
Frestelsen är stor att hitta på finurliga metoder att slippa beskattning. Så kommer det alltid att vara och förlorarna är de som inte är lika kreativa när det gäller beskattning.
Problemet för statsfinanserna är att politiker försöker öka elekrifierning men en mycket stor del av skattesatsen ligger på fossila bränslen.
Vi kommer att bli mer medvetna om detta när skatterna pga. Minskad förbrukning, förskjuts från fossila bränslen, till miljövänlig el, eller andra möjliga beskattningar. Något politiker inte pratar högt om i debatten. Eller är okunniga om !???
Just därför jag tror förmånsskatten på drivmedel avseende elbilar kommer bakas in i bilens förmånsvärde eller likande. Skulle egentligen säga att det förtäckt redan pågår. De fasar succesivt ut de rabatter av förmånsvärde som miljöbilar har och har haft.
 
M mojjen skrev:
Just därför jag tror förmånsskatten på drivmedel avseende elbilar kommer bakas in i bilens förmånsvärde eller likande. Skulle egentligen säga att det förtäckt redan pågår. De fasar succesivt ut de rabatter av förmånsvärde som miljöbilar har och har haft.
En möjlighet som säkert kommer att utnyttjas.
Dock är det en övervägande del av alla fosilbilar som är privatägda. Elbilar kommer även de att övergå i privat ägo. Då fins inte förmånsbeskattning som alternativ. I värsta fall blir den miljövänliga elen beskattad ytterligare.
Våra politiker har svåra beslut att fatta hur skattebasen ska fördelas.
 
Roblind Roblind skrev:
Du som ändå har 27000 inlägg här på forumet borde ha bättre känsla för hur saker och ting fungerar... I en värmepump sitter där en kompressor som står för merparten av lasten, att den skulle gå kontinuerligt när pumpen är på finns bara inte... Snälla läs på lite hur saker fungerar innan man lägger sig i....
Vintertid när det är kallt går min värmepump kontinuerligt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
En möjlighet som säkert kommer att utnyttjas.
Dock är det en övervägande del av alla fosilbilar som är privatägda. Elbilar kommer även de att övergå i privat ägo. Då fins inte förmånsbeskattning som alternativ. I värsta fall blir den miljövänliga elen beskattad ytterligare.
Våra politiker har svåra beslut att fatta hur skattebasen ska fördelas.
Du babblar på utanför ämnet men eftersom TS verkar ha gett upp kan du få fundera på följande: när färre bilägare tankar fossilt laddar fler med el, det blir pengar in i statskassan oavsett, eller hur? Vilket ger högst intäkter , elens skatter, avgifter och moms eller bensin/diesels?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alla utom du inser att temperaturen inte fortsätter att stiga efter 60 minuter. Tiden är satt för att den med marginal räcker. Inte för att man räknar med att max användningstid är 60minuter
Eftersom du inte vill visa någon info så kan du väl förklara hur du kommer fram till dina slutsatser.

för att ha anklagat mig att ljuga så tycker jag det är intressant varför du jag ska tro på det du säger? Vi har inget förtroende för varandra. Därför såg jag till att hitta en källa som stödde mina teorier. Men jag skall tro på det du säger? Med argumentet alla andra gör det? Din slutsats har inget stöd i den infon jag har. Dessutom finns det rapporter som talar om överhettade uttag. Det kan vara så enkelt att test proceduren bara föreskriver en på 60min. Jag misstänker att om man ska komma fram till stagnations tempen så bör man nog kolla tempen vida jämna mellanrum. Hur ska man annars veta?
Visst det finns vissa saker som talar för din teori. det är att temperaturen är den samma.
Jag lovar jag ska pudla ordentligt om du har rätt!
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Nej, jag har inte sagt att du ljuger. Du skriver det du tror på, inga lögner. Men det är inte korrekt.

När man tog fram teststandarden har man säkerligen mätt på ettgäng uttag och sett hur lång tid temperaturen stiger. Sedan har man lagt till marginal och bestämt sig för att 1h är lagom. Det är lättare att mäta en gång än att mäta var femte minut för att se när temperaturen är konstant.

Eluttag har så pass låg massa att temperaturen stabiliserat sig väl inom en timme.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Jag har laddat min elbil sedan 10 år via ett schuko uttag med 16 A som sitter inomhus. Det blir inte ens ljummet! Däremot så brann CEE uttaget i kabelns förlängning på grund av dålig elektrikerinstallation!
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det vi vet är att de testar ett uttag i 60min.
Så det finns inga tester som säger något annat.

Så försiktighets principen bör gälla här.
Exakt vad är det som skulle kunna degraderas i ett nytt uttag om det belastas med 16A kontinuerligt i 525'600 minuter (ett år) istället för 60 minuter?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett uttag som inte används speciellt mycket eller nästan ingenting så kommer inte uttaget invändigt vara direkt slitet. Inte heller kommer sol och regn påverka det är temperatur skiftningarna som kommer vara det som sliter. Men det kan dröja några år
Det är luftmiljön som påverkar kontaktytorna mer än temperaturväxlingarna gör.
På jobbet har vi ett rum där alla uttag mm oxideras på mindre än ett år, det är väldigt aggressiv luftmiljö i det rummet.

Vad sliter mest på uttagen:
- 1 timmes användning av motor- & kupévärmare (totalt 2,5 kW) varje dag.
- 8 timmars elbilsladdning 10A varje dag?
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad sliter mest på uttagen:
- 1 timmes användning av motor- & kupévärmare (totalt 2,5 kW) varje dag.
- 8 timmars elbilsladdning 10A varje dag?
Man kan ju lägga till att motorvärmaren eventuellt dras ur i drift, medans laddaren med fördel stänger av laddningen innan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom du inte vill visa någon info så kan du väl förklara hur du kommer fram till dina slutsatser.

för att ha anklagat mig att ljuga så tycker jag det är intressant varför du jag ska tro på det du säger? Vi har inget förtroende för varandra. Därför såg jag till att hitta en källa som stödde mina teorier. Men jag skall tro på det du säger? Med argumentet alla andra gör det? Din slutsats har inget stöd i den infon jag har. Dessutom finns det rapporter som talar om överhettade uttag. Det kan vara så enkelt att test proceduren bara föreskriver en på 60min. Jag misstänker att om man ska komma fram till stagnations tempen så bör man nog kolla tempen vida jämna mellanrum. Hur ska man annars veta?
Visst det finns vissa saker som talar för din teori. det är att temperaturen är den samma.
Jag lovar jag ska pudla ordentligt om du har rätt!
Du kan enkelt beräkna hur fort temperaturen stiger om man antar att kabeln är helt isolerad.

Koppar har en specifik värmekapacitet på 385 J/kgK, en resistivitet under 2 x 10^-8 ohm•m i det temperaturområde vi är intresserade av samt densitet på 8960 kg/m3.

Standarden föreskriver tydligen 22A på en 2.5 mm2 kabel, så med P=R*I^2 blir värmeutveckling (2 x 10^-8)/(2.5 x 10^-6) 22^2 = 4 W/m

Delar vi effekten på vikten och den specifika värmekapaciteten får vi:

T'=P/(roh x A x c) = 4/(8960 x 2.5 x 10^-6 x 385) = 0.5 K/s

Med ∆T = 45 K blir t = 90 sekunder.

Kyler man kabeln blir tiden längre. Är kylningen tillräcklig når kabeln aldrig den angivna temperaturen. För att få data till detta måste man dock göra olika antaganden baserat på tester.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vad är det som skulle kunna degraderas i ett nytt uttag om det belastas med 16A kontinuerligt i 525'600 minuter (ett år) istället för 60 minuter?



Det är luftmiljön som påverkar kontaktytorna mer än temperaturväxlingarna gör.
På jobbet har vi ett rum där alla uttag mm oxideras på mindre än ett år, det är väldigt aggressiv luftmiljö i det rummet.

Vad sliter mest på uttagen:
- 1 timmes användning av motor- & kupévärmare (totalt 2,5 kW) varje dag.
- 8 timmars elbilsladdning 10A varje dag?
Jag konstaterade bara att man har testat 60min

Jag tror inte det går att säga när ett uttaget är slitet i kontakterna bara genom att titta på det. Hur länge är ett uttag nytt och då enligt dig klara av 16A kontinuerlig belastning.
Tycker det låter lite som hur långt är ett snöre.
ett uttag som används väldigt mycket med i och ur tagning av kontakten kan vara utsliten på ett år.

Det går inte så enkelt.....
Men jag kan hålla med om att ett väl använt uttag har en större risk att drabbas av överhettning.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Du kan enkelt beräkna hur fort temperaturen stiger om man antar att kabeln är helt isolerad.

Koppar har en specifik värmekapacitet på 385 J/kgK, en resistivitet under 2 x 10^-8 ohm•m i det temperaturområde vi är intresserade av samt densitet på 8960 kg/m3.

Standarden föreskriver tydligen 22A på en 2.5 mm2 kabel, så med P=R*I^2 blir värmeutveckling (2 x 10^-8)/(2.5 x 10^-6) 22^2 = 4 W/m

Delar vi effekten på vikten och den specifika värmekapaciteten får vi:

T'=P/(roh x A x c) = 4/(8960 x 2.5 x 10^-6 x 385) = 0.5 K/s

Med ∆T = 45 K blir t = 90 sekunder.

Kyler man kabeln blir tiden längre. Är kylningen tillräcklig når kabeln aldrig den angivna temperaturen. För att få data till detta måste man dock göra olika antaganden baserat på tester.
även om det var lätt grekiska så var det än bra förklaring. Jag blir lite imponerad när folk klarar av såna tal:D
Är det så att det saknas info för att göra en korrekt uträkning?
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.