Hej,

hade förbi en lokal solcellsfirma häromdagen och tog därefter in en offert från en av de största firmorna i sverige via telefon. Skulle vilja ha hjälp att jämföra, känns som lokala bolaget är en bra deal?

Falsat plåttak, 32 graders lutning rakt åt öst, ingen skuggning, havsnära strax söder om Göteborg. 2023 förbrukade vi ca 12 000 kWh.

Lokala mindre bolaget:
8500kWh årsproduktion
Totalt 25st 405w paneler, fabrikat Longi LR5-54HPB 405, verkningsgrad 20,7%.
Växelriktare Sungrow SG8.0RT
I deras kalkyl är återbetalningstiden 8,5år med pris på 1,80kr/kWh, uppskattad årlig besparing 15 300kr
garantier:
• Installation 10 år.
• Effektgaranti 25 år, 84,8%.
• Växelomriktare 10 år Sungrow
• Produktgaranti solcellspanel 12 år.
Pris efter grönt avdrag: 136 000kr
Finansiering: 3 års räntefritt lån upp till 100 000kr, resterande 36’kr ur madrassen.
Installation: nu i juni eller juli.


Stora aktören:
7940kWh årsproduktion
Totalt 25st 405w paneler, eget fabrikat. 15 års garanti, verkningsgrad 20,7%.
Växelriktare GoodWe
I deras kalkyl är återbetalningstiden 7,4år med köppris på 2,21kr/kwh inkl skatter osv. Och spld överskottsel på 2,04kr/kwh med 3% prisökning/år.
Produktgaranti solceller: 15 år Produktgaranti växelriktare: 10 år Produktgaranti montagesystem: 10 år Effektgaranti solceller efter 25 år: 84,8%
Installationsgaranti: 10 år
Funktionsgaranti: 5 år
Pris efter grönt avdrag: 156 000kr
Finansiering: får lösa själv, ex bolån
Installation, ca runt v. 46.

Hur brukar betalningsvillkoren se ut? Här skiljer upplägget rätt mkt. Vad brukar man ha för kanalisering för kabel? Brukar det kosta mer vid installation för växelriktare monterad inomhus?

Brukar man villkora tidpunkten för installation så den hålls på ngt sätt och även färdigställande av det, tar görna förslag på det isf!

tacksam för all input!
 
Finns kanske en anledning till att den lokala firman har tid så fort.
Vilket spotpris har de räknat på för SE3 som du bör tillhöra för Gbg ?
 
  • Gilla
Mangebula
  • Laddar…
Ja SE3.
Vad tänkte du med att de hade tid så fort? De kontaktade mig för ca 1-1,5 månad sedan för enligt dem själva skulle de göra ett ”gruppköp” för många i närområdet (eller hade redan gjort det??). Jag vet inte om det bara e försäljningssnack eller en riktig strategi de har. De (den lokala lev) räknade med pris på 180öre/kWh om jag förstod deras offert rätt, till skillnad mot jätten som om jag fördtod deras offert rätt räknat på 221öre/kwh.

ytterligare en fördel med lokala som jag ser det är bet.villkoren som är 70% vid leverans av material, 20% vid färdigställd underkonstruktion samt förläggning av kablage. Resterande 10% betalas vid färdigställt arbete. Alltså inga pengar ut innan jag har grejerna hos mig, men ska försöka justera så jag kan hålla inne lite mer tills allt är klart istället.
 
4 4väggarochtak skrev:
Ja SE3.
Vad tänkte du med att de hade tid så fort? De kontaktade mig för ca 1-1,5 månad sedan för enligt dem själva skulle de göra ett ”gruppköp” för många i närområdet (eller hade redan gjort det??). Jag vet inte om det bara e försäljningssnack eller en riktig strategi de har. De (den lokala lev) räknade med pris på 180öre/kWh om jag förstod deras offert rätt, till skillnad mot jätten som om jag fördtod deras offert rätt räknat på 221öre/kwh.

ytterligare en fördel med lokala som jag ser det är bet.villkoren som är 70% vid leverans av material, 20% vid färdigställd underkonstruktion samt förläggning av kablage. Resterande 10% betalas vid färdigställt arbete. Alltså inga pengar ut innan jag har grejerna hos mig, men ska försöka justera så jag kan hålla inne lite mer tills allt är klart istället.
Lokala företaget kanske är nöjda när de levererat materialet som de får betalt för, sen drar de vidare till nästa kund uran att färdigställa hos dig ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Du kan väl få andra växelriktare än Goodwee från det stora bolaget?

Skulle tro att det skiljer rätt mycket i pris då det ena erbjuder märkessaker (rätt bra sådana) mot en enklare och icke namngivet.

Edit: noterade priserna. Det borde gå pressa det stora priset.
 
Kollat med Göteborgs Energi?
 
Spontant så tycker jag att Stora firman med ”egna” solceller har exakt samma effekt och effekt garanti som Longi (som är bra paneler) märkligt!

Förutom växelriktaren så betalar du 20k mer för nästan samma paneler låter det som.

lokal: 13400kr/kW
Stor: 15400kr/kW

Jag skulle gått med den lokala och oavsett vem man väljer får man nog bevaka eller besiktiga anläggningen.

Installera precis själv liknade paneler men med 400w och 25st med en lokal. Blev en enklare växelriktare (inte värt att betala dubbel då behöver ändå byttas om 8-12 år) för 124000kr efter avdrag.

Finansiering lösningen får du själv tänka på. Vi betala 30% förskott när materialet kom och 70% när allt var klart i Mars detta året.
 
M mortimer skrev:
Lokala företaget kanske är nöjda när de levererat materialet som de får betalt för, sen drar de vidare till nästa kund uran att färdigställa hos dig ?

Mm, ngt som slagit mig också så det får justeras såklart.
R Robert-san01 skrev:
Du kan väl få andra växelriktare än Goodwee från det stora bolaget?

Skulle tro att det skiljer rätt mycket i pris då det ena erbjuder märkessaker (rätt bra sådana) mot en enklare och icke namngivet.

Edit: noterade priserna. Det borde gå pressa det stora priset.
menar du att Sungrove är en bra växelriktare?
 
4 4väggarochtak skrev:
Mm, ngt som slagit mig också så det får justeras såklart.


menar du att Sungrove är en bra växelriktare?
Sungrow är klart bättre än en Goodwe, nästan i klass med Huawei. Min erfarenhet är att Huawei har snäppet vassare organisation i Sverige än Sungrow.

Kan den stora aktören vara Svea via IKEA?
 
4 4väggarochtak skrev:
Hej,

hade förbi en lokal solcellsfirma häromdagen och tog därefter in en offert från en av de största firmorna i sverige via telefon. Skulle vilja ha hjälp att jämföra, känns som lokala bolaget är en bra deal?

Falsat plåttak, 32 graders lutning rakt åt öst, ingen skuggning, havsnära strax söder om Göteborg. 2023 förbrukade vi ca 12 000 kWh.

Lokala mindre bolaget:
8500kWh årsproduktion
Totalt 25st 405w paneler, fabrikat Longi LR5-54HPB 405, verkningsgrad 20,7%.
Växelriktare Sungrow SG8.0RT
I deras kalkyl är återbetalningstiden 8,5år med pris på 1,80kr/kWh, uppskattad årlig besparing 15 300kr
garantier:
• Installation 10 år.
• Effektgaranti 25 år, 84,8%.
• Växelomriktare 10 år Sungrow
• Produktgaranti solcellspanel 12 år.
Pris efter grönt avdrag: 136 000kr
Finansiering: 3 års räntefritt lån upp till 100 000kr, resterande 36’kr ur madrassen.
Installation: nu i juni eller juli.


Stora aktören:
7940kWh årsproduktion
Totalt 25st 405w paneler, eget fabrikat. 15 års garanti, verkningsgrad 20,7%.
Växelriktare GoodWe
I deras kalkyl är återbetalningstiden 7,4år med köppris på 2,21kr/kwh inkl skatter osv. Och spld överskottsel på 2,04kr/kwh med 3% prisökning/år.
Produktgaranti solceller: 15 år Produktgaranti växelriktare: 10 år Produktgaranti montagesystem: 10 år Effektgaranti solceller efter 25 år: 84,8%
Installationsgaranti: 10 år
Funktionsgaranti: 5 år
Pris efter grönt avdrag: 156 000kr
Finansiering: får lösa själv, ex bolån
Installation, ca runt v. 46.

Hur brukar betalningsvillkoren se ut? Här skiljer upplägget rätt mkt. Vad brukar man ha för kanalisering för kabel? Brukar det kosta mer vid installation för växelriktare monterad inomhus?

Brukar man villkora tidpunkten för installation så den hålls på ngt sätt och även färdigställande av det, tar görna förslag på det isf!

tacksam för all input!
Haka inte upp dig på summan. Utan vad du faktiskt får. Jag skulle hellre betala ett lokalt företag men som inte är så stort. De är i större behov av att montaget blir bra och korrekt installerat.

Seriösa montörer dokumenterar alltid montagen moment för moment. Fråga om stickprover på underarbeten hos tidigare montage där de visar hur man gjort genomföringar, för kabeldragning. Hur man kopplat kablarna, är kablarna stripeade eller låter man dem bara hänga? Är materialet hållbart i längden? Clickfitsystem är absolut snyggare än Weland, men det är inte lika robust. Väntar du litegrann så kommer snart ett nytt system som heter "Nordmount" ut på marknaden, som verkar mer lovande än något annat system jag monterat, både snyggare och mer skräddarsytt system för solanläggningar här i Skandinavien. Skenorna är dessutom L-formade vilket möjliggör en bättre kabeldhantering.

Se om montörerna har Växelriktare från Huawei så får du inget billigt skräp med hög prislapp på ☺️
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Simonalmen Simonalmen skrev:
Haka inte upp dig på summan. Utan vad du faktiskt får. Jag skulle hellre betala ett lokalt företag men som inte är så stort. De är i större behov av att montaget blir bra och korrekt installerat.

Seriösa montörer dokumenterar alltid montagen moment för moment. Fråga om stickprover på underarbeten hos tidigare montage där de visar hur man gjort genomföringar, för kabeldragning. Hur man kopplat kablarna, är kablarna stripeade eller låter man dem bara hänga? Är materialet hållbart i längden? Clickfitsystem är absolut snyggare än Weland, men det är inte lika robust. Väntar du litegrann så kommer snart ett nytt system som heter "Nordmount" ut på marknaden, som verkar mer lovande än något annat system jag monterat, både snyggare och mer skräddarsytt system för solanläggningar här i Skandinavien. Skenorna är dessutom L-formade vilket möjliggör en bättre kabeldhantering.

Se om montörerna har Växelriktare från Huawei så får du inget billigt skräp med hög prislapp på ☺️
Instämmer i inledningen hör också. Fokusera på vad du får för dina pengar. Hur tänker de dela upp strängarna? Ska du ha smartmätare också? Hur stort är ditt tak där du ska sätta de på? Liggande eller stående paneler? Optimerare? 20% underdimensionering har du fått... 9kw växelriktare kostar kanske inte så mycket xtra, kanske bättre?
 
Redigerat:
J
4 4väggarochtak skrev:
Hej,

hade förbi en lokal solcellsfirma häromdagen och tog därefter in en offert från en av de största firmorna i sverige via telefon. Skulle vilja ha hjälp att jämföra, känns som lokala bolaget är en bra deal?

Falsat plåttak, 32 graders lutning rakt åt öst, ingen skuggning, havsnära strax söder om Göteborg. 2023 förbrukade vi ca 12 000 kWh.

Lokala mindre bolaget:
8500kWh årsproduktion
Totalt 25st 405w paneler, fabrikat Longi LR5-54HPB 405, verkningsgrad 20,7%.
Växelriktare Sungrow SG8.0RT
I deras kalkyl är återbetalningstiden 8,5år med pris på 1,80kr/kWh, uppskattad årlig besparing 15 300kr
garantier:
• Installation 10 år.
• Effektgaranti 25 år, 84,8%.
• Växelomriktare 10 år Sungrow
• Produktgaranti solcellspanel 12 år.
Pris efter grönt avdrag: 136 000kr
Finansiering: 3 års räntefritt lån upp till 100 000kr, resterande 36’kr ur madrassen.
Installation: nu i juni eller juli.


Stora aktören:
7940kWh årsproduktion
Totalt 25st 405w paneler, eget fabrikat. 15 års garanti, verkningsgrad 20,7%.
Växelriktare GoodWe
I deras kalkyl är återbetalningstiden 7,4år med köppris på 2,21kr/kwh inkl skatter osv. Och spld överskottsel på 2,04kr/kwh med 3% prisökning/år.
Produktgaranti solceller: 15 år Produktgaranti växelriktare: 10 år Produktgaranti montagesystem: 10 år Effektgaranti solceller efter 25 år: 84,8%
Installationsgaranti: 10 år
Funktionsgaranti: 5 år
Pris efter grönt avdrag: 156 000kr
Finansiering: får lösa själv, ex bolån
Installation, ca runt v. 46.

Hur brukar betalningsvillkoren se ut? Här skiljer upplägget rätt mkt. Vad brukar man ha för kanalisering för kabel? Brukar det kosta mer vid installation för växelriktare monterad inomhus?

Brukar man villkora tidpunkten för installation så den hålls på ngt sätt och även färdigställande av det, tar görna förslag på det isf!

tacksam för all input!
Viktigt för kalkylen är beräknat pris för elen under den tiden avbetalninger sker. Sedan är en avgörande faktor för kalkylen skattereduktion på 60öre per kWh.

Årsmedelpriset på elen 2022 låg på 220öre inkl. moms och skatt. Förra året var extremt historiskt sett, frågan är om det också visar sig varit extremt om några år också. Att basera en kalkyl och avbetalningstid på detta medelpris känns inte rimligt tycker jag.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Viktigt för kalkylen är beräknat pris för elen under den tiden avbetalninger sker. Sedan är en avgörande faktor för kalkylen skattereduktion på 60öre per kWh.

Årsmedelpriset på elen 2022 låg på 220öre inkl. moms och skatt. Förra året var extremt historiskt sett, frågan är om det också visar sig varit extremt om några år också. Att basera en kalkyl och avbetalningstid på detta medelpris känns inte rimligt tycker jag.
Vad anser du är rimligt spotpris för de fyra olika elområden att utgå från ? Jag har räknat halvt pessimistisk på 1kr för SE4
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Viktigt för kalkylen är beräknat pris för elen under den tiden avbetalninger sker. Sedan är en avgörande faktor för kalkylen skattereduktion på 60öre per kWh.

Årsmedelpriset på elen 2022 låg på 220öre inkl. moms och skatt. Förra året var extremt historiskt sett, frågan är om det också visar sig varit extremt om några år också. Att basera en kalkyl och avbetalningstid på detta medelpris känns inte rimligt tycker jag.
Tycker också det verkar helt horribelt orimligt att basera en beräkning på detta viset. För det första så är den elen man förbrukar normalt mest vintertid när solcellerna ej producerar. Dessutom mest kvällstid när man lagar mat och förbrukar varmvatten. Och under natten när temperaturen sjunker rejält. Då producerar man ingenting men då kostar ellen några kronor per kWh.

Sen på sommardagarna mitt på dagen när man producerar som mest så kostar elen 5-10 öre.

Så man producerar och säljer som mest när elen kostar några tiotals ören och köper när elen kostar några kronor.

OM man kan ladda elbil eller batteri dagtid och använda på kvällen så kan det ju jämna ut sig på sommaren men vintertid är det ju knappt lönt.

Så, steg 1 skulle jag säga är att titta på hur din förbrukning har varit under året, titta på hur produktionen från solcellerna beräknas och jämför med din förbrukning. Allt överskott beräknar du vad du hade sålt det för till priserna som var något annat år en det mest extrema 2022... Säg ett snit på de senaste 5 åren åtminstone.

Då kan du möjligen få fram vad en rimlig avbetalningstid är. Att jämföra med det mest extrema året i mannaminne och inte ens se till att man producerar när det är billigt och köper när det är dyrt skulle jag nästan kalla lurendrejeri.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
J
M mortimer skrev:
Vad anser du är rimligt spotpris för de fyra olika elområden att utgå från ? Jag har räknat halvt pessimistisk på 1kr för SE4
Det är oerhört svårt att svara på, men någonstans 1-1,5 kr/kWh inkl. moms och skatt. Kanske mer, kanske mindre.

Man ska även beakta att produktionen är störst när priset i regel är som lägst. I ett årsmedelpris på 2,2kr/kWh inkluderas vinterns toppar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.