Hej!

Vi har köpt ett radhus från 70-talet med ett kök som är mer eller mindre original. Det är slitet och vi ska renovera. Vi har planerat ett nytt kök och beställt grejer från IKEA. Vad kostar jobbet?

- inget vatten ska flyttas
- det behövs en del eljobb för att få till många eluttag
-"Normalstort"
- kakel i ett par meter av väggen ovanför diskhon, mellan över- och underskåpen

Jag skulle uppskatta en gissning på var spannet kan ligga, så att jag vet vad jag ska sikta på när jag letar efter hantverkare.
 
Ja, det är slitet laminatgolv nu och vi tänkte byta ut det mot en matta, typ linoleum eller vinyl.
 
Vi gjorde om vårt kök för drygt ett år sedan. Flytspacklade golv, la på plastmatta, nytt ikeakök, bredspacklade väggar samt målning tak och vägg, ny el. Nya vitvaror förutom diskmaskin. Gick på typ 170 ksek för arbete efter rot och ca 80 ksek för material
 
  • Gilla
Kaun
  • Laddar…
Vad vill ni att hantverkarna skall göra? Bara hänga upp skåpen, lägga golv och kakla eller skall de ta hand om allt mellan himmel och jord?

Det är många saker du inte tar upp i din beskrivning. Hur ser taket ut, behöver det bytas eller sänkas? Hur ser väggarna ut där inga skåp skall hänga? Behöver undergolvet bytas eller är det tillräckligt plant så att ni kan behålla det? Vem skall spackla och måla? Vem skruvar ihop skåpen från Ikea? Vem tar hand om avfallet som blir?
 
  • Gilla
Kaun
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vad vill ni att hantverkarna skall göra? Bara hänga upp skåpen, lägga golv och kakla eller skall de ta hand om allt mellan himmel och jord?

Det är många saker du inte tar upp i din beskrivning. Hur ser taket ut, behöver det bytas eller sänkas? Hur ser väggarna ut där inga skåp skall hänga? Behöver undergolvet bytas eller är det tillräckligt plant så att ni kan behålla det? Vem skall spackla och måla? Vem skruvar ihop skåpen från Ikea? Vem tar hand om avfallet som blir?
BirgitS BirgitS skrev:
Finns några artiklar som handlar om kostnader när man renoverar köket:
[länk]
[länk]
Tack! Vi ska ta en titt här!
 
zarkov zarkov skrev:
Vad vill ni att hantverkarna skall göra? Bara hänga upp skåpen, lägga golv och kakla eller skall de ta hand om allt mellan himmel och jord?

Det är många saker du inte tar upp i din beskrivning. Hur ser taket ut, behöver det bytas eller sänkas? Hur ser väggarna ut där inga skåp skall hänga? Behöver undergolvet bytas eller är det tillräckligt plant så att ni kan behålla det? Vem skall spackla och måla? Vem skruvar ihop skåpen från Ikea? Vem tar hand om avfallet som blir?
Tack för frågorna! Mycket jag inte tänkt på här.

Väggarna där inga skåp ska hänga ska tapetseras. Jag och frugan har tapetserat förut med gott resultat så det kan vi nog göra själva om vi ska klippa kostnaderna.

Taket är relativt nytt och vi tänker inte göra ett dugg med det.

Jag vet inget om undergolvet. Kan det vara klokt att bara lägga plastmattan (2mm tjock enligt spec) över befintligt, slitet laminatgolv?

Måla och spackla för att få jämnt underlag bakom skåpen vill vi att hantverkarna gör.

Detsamma gäller att hänga upp skåpen.

Köra iväg avfall kan vi göra själva.
 
BirgitS
K Kaun skrev:
Jag vet inget om undergolvet. Kan det vara klokt att bara lägga plastmattan (2mm tjock enligt spec) över befintligt, slitet laminatgolv?
Om man tar bort en tröskel kan man ofta se vad som finns under ytskiktet.
Kan det finnas risk för att man känner skarvarna i laminatgolvet genom plastmattan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man tar bort en tröskel kan man ofta se vad som finns under ytskiktet.
Kan det finnas risk för att man känner skarvarna i laminatgolvet genom plastmattan?
Nä det tror jag inte. Det är inget funktionellt fel på laminatgolvet, det har bara ett väldigt tråkigt utseende, och om vi ska byta resten av köket så passar det bra att ta hand om golvet nu.
 
Mitt tips när det gäller golvet så är det att riva bort alla tidigare ytskikt.
Och sedan lägga ett nytt i ett stycke även under skåp och vitvaror.

Svårt att säga pris.
Men desto mer du vet vad du vill göra och hur så blir det lättare att göra prisförfrågan.
 
  • Gilla
Kaun
  • Laddar…
Vad är den lägst hängande frukten om två amatörer ska klippa arbetskostnad?

Före:
- riva ut gammalt kök
- forsla bort avfall (avgiftsfritt i vår kommun för privatpersoner)
- det måste fixas lite med ventilation då vi flyttar köksfläkten (det blir en egen tråd), och det tror jag att jag kan ordna själv.

Efter:
- tapetsering
- vi har tänkt ha en stor traditionell diskbänk(behåller befintlig) och all bänkyta som är långt från vatten vill vi ha i massivt trä. Jag är rätt bra med såg, sandpapper och olja, så det kan jag nog också fixa själv när proffsen är klara med sitt. De kan till och med få sätta kaklet och tacka för sig så skjuter jag in bänkskivan under när jag är klar och drar silikonfogen själv.

Jag har ett ganska oflexibelt jobbschema så det känns bäst att göra förarbete (riva ut) och efterarbete (tapetsera, sätta lister, skiva) istället för att vara där och springa i takt med proffsen. Ingen limmad köksbänk eller häll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.