Mikael_L
R rindler skrev:
Här kör Teslabjørn en Hyundai Ioniq 6 (avsiktligen) till den är helt tom på batteri. "Räddas" av en annan Ioniq 6 som passerar förbi som kan släppa 16A som V2D. Tar ju lite längre tid att fylla på en dunk bensin men funkar ju fint. Inte osannolikt att det kör runt fler bilar på våra gator som kan ladda upp andra bilar med V2D än vad det är folk som kör runt med extra bensindunkar i bagageutrymmet. [media]
Framtidens bärgare kommer antagligen ha något med sig som kan snabbladda en slatt till elbilar, typ 50kW och kanske 20 kWh.
 
Mikael_L
P Pin skrev:
Jag hyrde en gång en Volvo en vecka fast jag ägde en egen äldre Volvo. Min var gammal, sliten, törstig och inte helt tillförlitlig. Jag körde 400 mil (utlandsresa) under veckan och fick:
Bekvämare bil
Lägre bränsleförbrukning
Ingen risk för driftstopp
Inget slitage på egen bil

Det blev billigare än den egna bilen trots att den var så gammal att värdeminskningen per mil var noll.
Exakt samma gjorde jag en gång (på 90-talet), samma sits, min egna gamla bil var inte helt pålitlig, och lite halvtörstig.
Skulle på en resa i Sverige på ca 250 mil, under samma långhelg fanns det ett erbjudande om hyrbil med fria mil. Det var lätt värt det, och fick dessutom ratta en nyare bekvämare bil som var städad och ren!
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Jag har ju varit inne på att man inte kan generalisera förutsättningar.
Kollade hyrd parkering centralt (så centralt det kan bli i mindre stad) Kalmar i p-garage för två släktingar, 600-800/månad. Ställer du ute i samma område är det ca 300/månad.
Så många jämförelser i tråden är inte helt relevanta gällande infrastruktur:D
För Kalmar då men de kan ju vara relevanta på andra ställen. Jag tror diskussionen rörde att inte ha bil i vissa lägen och jag vidhåller att om man bor centralt i större stad och inte använder bilen dagligen så får man antingen hitta en fast parkering eller så blir det bökigt, det tror jag inte är kontroversiellt, eller abonnera/hyra bil vid behov som förmodligen är det billigaste och smidigaste alternativet.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framtidens bärgare kommer antagligen ha något med sig som kan snabbladda en slatt till elbilar, typ 50kW och kanske 20 kWh.
Så uppfattar jag att det redan är
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att det dagtid i Stockholm är lättare att hitta en laddplats än en vanlig plats. Dock är de begränsade till att man max får stå där tre timmar, så det är rätt meckigt att nyttja om man tar bilen till jobbet.

Plus att de flesta laddar billigare hemma.
Precis. Brukar använda laddplatserna precis så, typ när man går till tandis eller frisören eller möjligen när man ska på något event i stan. Jobbar inte i innerstaden fn, men när jag gjorde det tog jag aldrig bilen utan åkte kommunalt. Bor i Nacka och jobbar i Sollentuna och brukar ställa bilen på infartsparkering nära hemmet och sedan åka kommunalt när jag ska in till kontoret. Mycket smidigare och billigare. Finns en dygnsparkering för 25 kr i Sollentuna som jag använder i undantagsfall som ligger 10 min promenad bort.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Framtidens bärgare kommer antagligen ha något med sig som kan snabbladda en slatt till elbilar, typ 50kW och kanske 20 kWh.
Många bärgare har redan laddare med sig idag just för att kunna hjälpa elbilar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att det dagtid i Stockholm är lättare att hitta en laddplats än en vanlig plats. Dock är de begränsade till att man max får stå där tre timmar, så det är rätt meckigt att nyttja om man tar bilen till jobbet.

Plus att de flesta laddar billigare hemma.
Jo det beror ju på

Nybyggen i mindre städer verkar ha rätt dyr parkering samt bristvara
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
För Kalmar då men de kan ju vara relevanta på andra ställen. Jag tror diskussionen rörde att inte ha bil i vissa lägen och jag vidhåller att om man bor centralt i större stad och inte använder bilen dagligen så får man antingen hitta en fast parkering eller så blir det bökigt, det tror jag inte är kontroversiellt, eller abonnera/hyra bil vid behov som förmodligen är det billigaste och smidigaste alternativet.
Precis vad det står i min första mening, läs den igen:D
Jag har nog skrivit det 5-10 gånger att man inte kan generalisera. ;)
Jag gav bara exempel på de skillnader som finns.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ja.
Har EQE, fick bara 1 års avgiftsfri Mercedes me charge……..ingen gratis laddning
 
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Har EQE, fick bara 1 års avgiftsfri Mercedes me charge……..ingen gratis laddning
Det är bara med EQS man får 1år Ionity Unlimited.

Fruns EQE kom med 1 år fritt Me charge L.
 
R Rkarlsson skrev:
Laddkabel, sladd, tråd, koppar, metalltrådar med kontakt på båda sidor.
NEJ , sladden ingår INTE vid köp av elbilar. Av de märken jag har kollat.
Det ingår när man köper en Tesla ialla fall..
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vad kostar en laddkabel (verkar finnas olika sorter)? Jag brukar beskriva/speca vad jag vill ha för något, stänkskydd, dragkrok, etc. Sedan kan det finnas lite kvar till sista förhandlingen t.ex. vinterhjul.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad kostar en laddkabel (verkar finnas olika sorter)?
En 5m Typ 2, 22kW får man lätt för under 2000:- alla DC snabbladdare har egen kabel
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En 5m Typ 2, 22kW får man lätt för under 2000:- alla DC snabbladdare har egen kabel
Men det är ju småpengar, bara att lägga med vid affär.
 
Jag har förvisso fått sladdar med mina laddbara bilar (schuko med laddklump till hybriderna, typ 2 till elbilen) men det är ett tillbehör jag verkligen förstår om det dras in från standardutrustningen.

Det finns rimligare ställen än hos bilhandlare att köpa sladdar på och alla vill inte ha precis samma variant (längd, spiral/rak, max strömtålighet etc.), så jag fattar att det dras ner på det som standard i synnerhet hos relativa billighetsmärken.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.