1 466 787 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Framtidens bärgare kommer antagligen ha något med sig som kan snabbladda en slatt till elbilar, typ 50kW och kanske 20 kWh.R rindler skrev:Här kör Teslabjørn en Hyundai Ioniq 6 (avsiktligen) till den är helt tom på batteri. "Räddas" av en annan Ioniq 6 som passerar förbi som kan släppa 16A som V2D. Tar ju lite längre tid att fylla på en dunk bensin men funkar ju fint. Inte osannolikt att det kör runt fler bilar på våra gator som kan ladda upp andra bilar med V2D än vad det är folk som kör runt med extra bensindunkar i bagageutrymmet. [media]
Exakt samma gjorde jag en gång (på 90-talet), samma sits, min egna gamla bil var inte helt pålitlig, och lite halvtörstig.P Pin skrev:Jag hyrde en gång en Volvo en vecka fast jag ägde en egen äldre Volvo. Min var gammal, sliten, törstig och inte helt tillförlitlig. Jag körde 400 mil (utlandsresa) under veckan och fick:
Bekvämare bil
Lägre bränsleförbrukning
Ingen risk för driftstopp
Inget slitage på egen bil
Det blev billigare än den egna bilen trots att den var så gammal att värdeminskningen per mil var noll.
Skulle på en resa i Sverige på ca 250 mil, under samma långhelg fanns det ett erbjudande om hyrbil med fria mil. Det var lätt värt det, och fick dessutom ratta en nyare bekvämare bil som var städad och ren!
För Kalmar då men de kan ju vara relevanta på andra ställen. Jag tror diskussionen rörde att inte ha bil i vissa lägen och jag vidhåller att om man bor centralt i större stad och inte använder bilen dagligen så får man antingen hitta en fast parkering eller så blir det bökigt, det tror jag inte är kontroversiellt, eller abonnera/hyra bil vid behov som förmodligen är det billigaste och smidigaste alternativet.A AndersS skrev:Jag har ju varit inne på att man inte kan generalisera förutsättningar.
Kollade hyrd parkering centralt (så centralt det kan bli i mindre stad) Kalmar i p-garage för två släktingar, 600-800/månad. Ställer du ute i samma område är det ca 300/månad.
Så många jämförelser i tråden är inte helt relevanta gällande infrastruktur
Precis. Brukar använda laddplatserna precis så, typ när man går till tandis eller frisören eller möjligen när man ska på något event i stan. Jobbar inte i innerstaden fn, men när jag gjorde det tog jag aldrig bilen utan åkte kommunalt. Bor i Nacka och jobbar i Sollentuna och brukar ställa bilen på infartsparkering nära hemmet och sedan åka kommunalt när jag ska in till kontoret. Mycket smidigare och billigare. Finns en dygnsparkering för 25 kr i Sollentuna som jag använder i undantagsfall som ligger 10 min promenad bort.Nötegårdsgubben skrev:
Jo det beror ju påNötegårdsgubben skrev:
Nybyggen i mindre städer verkar ha rätt dyr parkering samt bristvara
Precis vad det står i min första mening, läs den igenD djac skrev:För Kalmar då men de kan ju vara relevanta på andra ställen. Jag tror diskussionen rörde att inte ha bil i vissa lägen och jag vidhåller att om man bor centralt i större stad och inte använder bilen dagligen så får man antingen hitta en fast parkering eller så blir det bökigt, det tror jag inte är kontroversiellt, eller abonnera/hyra bil vid behov som förmodligen är det billigaste och smidigaste alternativet.
Jag har nog skrivit det 5-10 gånger att man inte kan generalisera.
Jag gav bara exempel på de skillnader som finns.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Vad kostar en laddkabel (verkar finnas olika sorter)? Jag brukar beskriva/speca vad jag vill ha för något, stänkskydd, dragkrok, etc. Sedan kan det finnas lite kvar till sista förhandlingen t.ex. vinterhjul.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag har förvisso fått sladdar med mina laddbara bilar (schuko med laddklump till hybriderna, typ 2 till elbilen) men det är ett tillbehör jag verkligen förstår om det dras in från standardutrustningen.
Det finns rimligare ställen än hos bilhandlare att köpa sladdar på och alla vill inte ha precis samma variant (längd, spiral/rak, max strömtålighet etc.), så jag fattar att det dras ner på det som standard i synnerhet hos relativa billighetsmärken.
Det finns rimligare ställen än hos bilhandlare att köpa sladdar på och alla vill inte ha precis samma variant (längd, spiral/rak, max strömtålighet etc.), så jag fattar att det dras ner på det som standard i synnerhet hos relativa billighetsmärken.