1 467 278 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det finns små garageplatser som sålts för över 1 MSEK. Blir ju betydligt billigare även med högre ränteläge nu.J jocke31 skrev:
I källargaraget under mitt jobb kostar det 55 kr/timme att parkera. Lägg till trängselskatten 70 Kr om dagen och kostnaden att köra bilen så blir det svettigt. De med lägst lön går väl back på att ta bilen till jobbet…
Här är det 100% som använder egen sladd. Innan volvo i stan satte in sin snabbladdare förra helgen så har där funnits en enda laddstolpe i kommunen med fast sladd.J Jensa86 skrev:
Så var får man 50% ifrån? Pga att alla de där andra märkena inte skickade med så la jag till en sladd när jag köpte min laddbox. Så jag har ju 2 st, Den jag fick av vw ligger alltid i bilen och används när vi är där det fortfarande finns gratis ladd, eller vid ett tillfälle på väla där jag provade att ladda, dock har de inte fast sladd där heller.
På vissa ställen i Stockholm är det lättare att hitta laddplats än vanlig p-plats. Sedan så byggs ju laddplatserna ut hela tiden. Såg t ex att Nacka kommun ska bygga 120 nya laddplatser den närmast tiden.N Nerre skrev:
Om nu laddsladd är en dealbreaker när du köper elbil så är det ju bara att sätta upp det på kravlistan när du väljer modell. Å andra sidan så kostar en typ2-kabel inte mer än ett par tusenlappar så det kanske inte är så stor issue för alla?Krilleman skrev:
Gällande mobiler så har ju många tillverkare slutat skicka med laddare numera.
Ok, så om du skulle ta bilen till jobbet 5 dagar/vecka så blir kostnaden 9 650 kr/mån. Känns rätt saftigt…P Pin skrev:Det finns små garageplatser som sålts för över 1 MSEK. Blir ju betydligt billigare även med högre ränteläge nu.
I källargaraget under mitt jobb kostar det 55 kr/timme att parkera. Lägg till trängselskatten 70 Kr om dagen och kostnaden att köra bilen så blir det svettigt. De med lägst lön går väl back på att ta bilen till jobbet…
Nej, destinationsladdare med sladd förekommer knappt alls.R Rkarlsson skrev:Här är det 100% som använder egen sladd. Innan volvo i stan satte in sin snabbladdare förra helgen så har där funnits en enda laddstolpe i kommunen med fast sladd.
Så var får man 50% ifrån? Pga att alla de där andra märkena inte skickade med så la jag till en sladd när jag köpte min laddbox. Så jag har ju 2 st, Den jag fick av vw ligger alltid i bilen och används när vi är där det fortfarande finns gratis ladd, eller vid ett tillfälle på väla där jag provade att ladda, dock har de inte fast sladd där heller.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Så som jag kör är det knappast relevant, jag har någon gång tagit med sladden och laddat på Ikea, Bauhaus osv, fast det är ju knappt lönt, även om det är gratis. Bara jobbet att koppla in, ta fram appen, etc gör det ju olönsamt. För mig blir det att sladden sitter fast hemma och skulle jag ladda "borta" så blir det på snabbladdare och de har ju fast sådan.J jocke31 skrev:
Laddkabel Ingick i alla bilar jag titta på så är nog vilket segment man tittar på.
VW, Audi, BMW, Mercedes samt Tesla.
Ser allt väldigt många har VW men de gick snabbt bort med deras lilla extra skärm ser ut som Android 1.3 och touchknapparna som har fått mycket skit.
Väntar själv på en Mercedes EQB som ska komma till september. Får med både typ2 och schuko till den.
VW, Audi, BMW, Mercedes samt Tesla.
Ser allt väldigt många har VW men de gick snabbt bort med deras lilla extra skärm ser ut som Android 1.3 och touchknapparna som har fått mycket skit.
Väntar själv på en Mercedes EQB som ska komma till september. Får med både typ2 och schuko till den.
Samma här. Vi har visserligen laddsladdar i båda bilarna utöver laddsladden hemma men det är som sagt inte lönt. Enda gången vi laddar på stan är när vi behöver en parkeringsplats och det bara finns laddplatser lediga.D djac skrev:Så som jag kör är det knappast relevant, jag har någon gång tagit med sladden och laddat på Ikea, Bauhaus osv, fast det är ju knappt lönt, även om det är gratis. Bara jobbet att koppla in, ta fram appen, etc gör det ju olönsamt. För mig blir det att sladden sitter fast hemma och skulle jag ladda "borta" så blir det på snabbladdare och de har ju fast sådan.
Ja, men det kan bara mer eller mindre omöjligt att hitta, speciellt centralt. Priset per timme i de mest centrala delarna (zon 1) är 50 kr dygnet runt, och i övriga city (zon 2) 26 kr kl 7-21. Zon 3 är lite mer rimligt, kostar 15 kr/tim kl 7-19.P Pin skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag skulle säga att det dagtid i Stockholm är lättare att hitta en laddplats än en vanlig plats. Dock är de begränsade till att man max får stå där tre timmar, så det är rätt meckigt att nyttja om man tar bilen till jobbet.
Plus att de flesta laddar billigare hemma.
Plus att de flesta laddar billigare hemma.
Jag har ju varit inne på att man inte kan generalisera förutsättningar.P Pin skrev:Det finns små garageplatser som sålts för över 1 MSEK. Blir ju betydligt billigare även med högre ränteläge nu.
I källargaraget under mitt jobb kostar det 55 kr/timme att parkera. Lägg till trängselskatten 70 Kr om dagen och kostnaden att köra bilen så blir det svettigt. De med lägst lön går väl back på att ta bilen till jobbet…
Kollade hyrd parkering centralt (så centralt det kan bli i mindre stad) Kalmar i p-garage för två släktingar, 600-800/månad. Ställer du ute i samma område är det ca 300/månad.
Så många jämförelser i tråden är inte helt relevanta gällande infrastruktur