Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Några tankar.. Först och främst kan man inte kapa någon annans häck, det är såklart åt skogen :). Sen kan man ju fråga sig varför han vill ta ner den? Skymmer den kvällssolen på altanen? Personligen så skulle jag nog irritera mig konstant på om min granne hade en häck på 6 meter som skymmer min kvällssol. Här kanske man kan ta och kompromissa lite om så är fallet? Helt ot så har jag en aversion mot thuja häckar, och speciellet höga sådana. Han kanske hyser samma känslor?
 
  • Gilla
Festlund och 24 till
  • Laddar…
Men vaddå. En granne får ju inte kapa mina träd?
Det säger ju sig självt!

Frågan är ju isf om TS varit otydlig i sin kommunikation, men vi kan ju inte bara anta saker på direkten.

Folk skall behandlas som dom förtjänar, varken mer eller mindre. Inget jävla daltande.
 
  • Gilla
  • Älska
Larsfixare och 27 till
  • Laddar…
Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Fast räcker inte 3m för insynen?
6m hög låter som att de skulle kunna skapa mycket skugga hos den som har sin tomt åt fel väderstreck.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
K
Förstår faktiskt inte alls vad grannen har med häcken att göra. Infon i #1 säger att den står på TS tomt. Så sett till strikt den infon ska grannen skita i häcken. TS har inte givit någon upplysning om överhäng in på grannens tomt, så allt sånt blir bara spekulation..
 
  • Gilla
Larsfixare och 18 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Några tankar.. Först och främst kan man inte kapa någon annans häck, det är såklart åt skogen :). Sen kan man ju fråga sig varför han vill ta ner den? Skymmer den kvällssolen på altanen? Personligen så skulle jag nog irritera mig konstant på om min granne hade en häck på 6 meter som skymmer min kvällssol. Här kanske man kan ta och kompromissa lite om så är fallet? Helt ot så har jag en aversion mot thuja häckar, och speciellet höga sådana. Han kanske hyser samma känslor?
Men det spelar ju ingen roll vad man tycker….
 
  • Gilla
Veronica. och 5 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Fast räcker inte 3m för insynen?
6m hög låter som att de skulle kunna skapa mycket skugga hos den som har sin tomt åt fel väderstreck.
Det är inte relevant!
 
  • Gilla
Larsfixare och 27 till
  • Laddar…
Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Lite förtydligande är nog på sin plats. Du skriver din häck, på din tomt. Är den alltså helt och hållet på din tomt eller är det så att du bekostat den en gång i tiden men att den är placerad i tomtgräns?

Är ni säkra på var tomtgränserna går, med exakta punkter som rör eller andra markeringar? Bra att veta i förväg så man inte rör upp något och sen visar det sig att häcken står på grannens tomt... Kartor på eniro eller annat är ju ofta väldigt oexakta och det händer ofta att folk är helt övertygade om en gräns, tills man tittar på dokument eller hittar en gränsmarkering flera meter "fel".

Vad önskar du för slutresultat? Beroende på vad du är ute efter kan man ju gå olika vägar. Är det ny häck, pengar, klämma till grannen, insynsskydd, något annat? Folk tolkar hej vilt enligt sina egna känslor ju, en del är hämndlystna och vill helst ställa till med bråk, andra är konflikträdda, en del ser pengar som bra plåster.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 11 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Men det spelar ju ingen roll vad man tycker….
såklart inte. Men jag tycker inlägget saknar lite information för att bedömma vad som är moraliskt rätt.. Jag är av den inställningen att jag nog kan gå en granne till mötes i vissa fall. Jag tänker ibland som så att vad jag själv skulle känna i grannens sits, och för mig är kvällssol viktigt (om det handlar om det). Medan en del andra struntar i andras åsikter och håller på sin rätt.. För skojs skull hittade jag ett domslut om hög thuja häck:

Ett liknande synsätt har Mark- och miljööverdomstolen gett uttryck för i ett avgörande som gällde en hög och tätvuxen tujahäck. Enligt domstolen måste prövningen av om skuggning från en tujahäck eller annan vegetation kan anses utgöra en betydande olägenhet ske utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Av betydelse för prövningen var bland annat i vilken omfattning som skuggning skedde och hur det aktuella området såg ut i övrigt. I det aktuella målet rörde det sig om en fastighet i ett lummigt område som gränsade mot ett skogsparti i söder och väster. Fastigheten var förhållandevis liten och möjligheterna att ha uteplatsen på annat ställe var begränsad. Tujorna var i förhållande till uteplatsen placerade bakom grannens bostadshus och ansågs inte bidra nämnvärt till skuggningen på uteplatsen. Den skuggning som de övriga tujorna medförde nådde inte uteplatsen förrän tidigast omkring klockan 16:30 på eftermiddagen. Med hänsyn till att skuggningen från tujorna endast omfattade några timmar per dag och med beaktande av att det även i övrigt var ett lummigt område där viss skuggning får tålas ansåg domstolen vid en samlad bedömning att tujorna inte i oacceptabel grad skuggade grannfastigheten. Även om skuggningen från tujorna innebar en viss olägenhet för ägarna till grannfastigheten ansåg domstolen inte att olägenheten var betydande. (MÖD 2012-10-30, mål nr P 4796-12)
 
  • Gilla
bling och 6 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det är inte relevant!
Fast det är det som är rätt sjukt, att du får ha en thuja på över 6m utan bygglov, men ett plank över 1.8m behöver du bygglov för.

Det jag menar är att TS kanske kan ha överseende med det kanske.

Fast skall man hård dra det så hade TS givit tillåtelse till grannen att kapa häcken, så då är alla andra kommentarer inte heller relevanta.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
ChrisÅrs och 22 till
  • Laddar…
Att ta ner en tuja och plantera en ny skulle jag nog inte utgå från att det medför en förbättring.

Att kräva att åtgärder görs av inhyrd personal låter som en kostsam lösning. Är det bara jag som generellt sett undviker att anlita folk? Att anlita någon för att kapa en stam skulle inte falla mig in.
 
  • Gilla
Poontus och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har man något intresse av att behålla grannsämjan ska man inte göra så. Jag uppfattade det som att TS hade det.
Jag skulle nog låtit det bero. Om de nu faktiskt var överens om att det skulle kapas så är inte inte ett jättestort misstag.
Det är redan kört efter grannens skadegörelse.

Jag misstänker att återställning kommer att kosta typ som en ny bil. Skulle du bara accepterat om grannen gick in och slog sönder din nya bil?
 
  • Gilla
  • Haha
Larsfixare och 9 till
  • Laddar…
Nu är det inte det som hänt.
De var ju överens om att de skulle kapas.
Nu blev det inte som tänkt, naturligtvis ska man vara tydlig med att det inte var okej. Men kraven som många förespråkat ser jag inte som rimliga, eller ens en förbättring. Att ersätta rotade träd i en häck med nyplanterade ser jag som en stor risk att det blir sämre.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Fast det är det som är rätt sjukt, att du får ha en thuja på över 6m utan bygglov, men ett plank över 1.8m behöver du bygglov för.

Det jag menar är att TS kanske kan ha överseende med det kanske.

Fast skall man hård dra det så hade TS givit tillåtelse till grannen att kapa häcken, så då är alla andra kommentarer inte heller relevanta.
Jag håller med och TS likaså. Han var ju redan inne på att göra en justering. Men att därifrån gå och kapa något som står på grannens tomt..

Jag hade sett till att ha grannen vid min sida när detta skedde för att inte orsaka missförstånd.

Här gör man fel medvetet.


Sen kan man diskutera plank kontra växtlighet. Men så länge det finns regler så är det ju dom som går före tyckande.
 
  • Gilla
  • Älska
Larsfixare och 6 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
såklart inte. Men jag tycker inlägget saknar lite information för att bedömma vad som är moraliskt rätt.. Jag är av den inställningen att jag nog kan gå en granne till mötes i vissa fall. Jag tänker ibland som så att vad jag själv skulle känna i grannens sits, och för mig är kvällssol viktigt (om det handlar om det). Medan en del andra struntar i andras åsikter och håller på sin rätt.. För skojs skull hittade jag ett domslut om hög thuja häck:

Ett liknande synsätt har Mark- och miljööverdomstolen gett uttryck för i ett avgörande som gällde en hög och tätvuxen tujahäck. Enligt domstolen måste prövningen av om skuggning från en tujahäck eller annan vegetation kan anses utgöra en betydande olägenhet ske utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Av betydelse för prövningen var bland annat i vilken omfattning som skuggning skedde och hur det aktuella området såg ut i övrigt. I det aktuella målet rörde det sig om en fastighet i ett lummigt område som gränsade mot ett skogsparti i söder och väster. Fastigheten var förhållandevis liten och möjligheterna att ha uteplatsen på annat ställe var begränsad. Tujorna var i förhållande till uteplatsen placerade bakom grannens bostadshus och ansågs inte bidra nämnvärt till skuggningen på uteplatsen. Den skuggning som de övriga tujorna medförde nådde inte uteplatsen förrän tidigast omkring klockan 16:30 på eftermiddagen. Med hänsyn till att skuggningen från tujorna endast omfattade några timmar per dag och med beaktande av att det även i övrigt var ett lummigt område där viss skuggning får tålas ansåg domstolen vid en samlad bedömning att tujorna inte i oacceptabel grad skuggade grannfastigheten. Även om skuggningen från tujorna innebar en viss olägenhet för ägarna till grannfastigheten ansåg domstolen inte att olägenheten var betydande. (MÖD 2012-10-30, mål nr P 4796-12)
Han var ju på väg att gå grannen till mötes…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är det inte det som hänt.
De var ju överens om att de skulle kapas.
De var inte överens, de hade pratat utan att komma fram till ett beslut/överenskommelse. Efter en sån här grej så finns det ingen anledning att komma överens.

D Daniel 109 skrev:
Nu blev det inte som tänkt, naturligtvis ska man vara tydlig med att det inte var okej. Men kraven som många förespråkat ser jag inte som rimliga, eller ens en förbättring. Att ersätta rotade träd i en häck med nyplanterade ser jag som en stor risk att det blir sämre.
Tja, då får man väl göra det igen, tills det blir bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.