J Jeppan skrev:
Om vi skulle ta oss säkert under hade vi behövt smart styrning av FLVP o varmvatten (har en för liten beredare för hushållet redan som det är) vilket hade blivit en engångskostnad och investering i en produkt som redan börjar bli till åren och att man sen ska börja styra det man kan mot billiga timmar igen.
Det var lite det jag skrev högre upp i tråden, investeringar gjorda enkom för att kunna gå plus på timpris måste vara förhållandevis små för att det skall gå att motivera. När det däremot blir dags att byta värmesystem för att det nuvarande gjort sitt så får man i allmänhet såna här funktioner mer eller mindre "på köpet".
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min siffra på 6öre hittade jag vattenfalls hemsida. Men tror vi stryker den siffran.
Dessa siffror hittade jag hos Eon.

Vi tar en av de dyraste månaderna.
medelpris nordspot. 269öre/kwh
El cert. 0,2 öre /lwh
Viktning 20,2 öre/kwh
kostnader inköp 2,9 öre/kwh
Förvisso långt ifrån mina 6 öre. Men långt ifrån någon skrämmande del av elpriset. kan det stämma att det är knappt 10% eller har jag räknat hel galet?
Men vet du hur priset sätts?
Om du hamnar i en "pool" med användare som alla förbrukar massor med el när den är som dyrast och jag hamnar i en "pool" med användare som mestadels använder el när det är billigt så kommer vi få olika rörligt pris. Dvs, ditt pris beror på andra förbrukningsprofil.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Varför tro, i många fall går det enkelt att ta reda på hur ens förbrukning passar för timdebitering. Då vet man och kan besluta utifrån det.


Nej, men att ha valt timpris handlar inte om att jaga kwh, det är snarare så att den med fast avtal har större anledning att sänka energiförbrukningen i och med ett (vanligen) högre energipris.


Ingen påstår att timdebitering pasar alla, det faller på sin orimlighet. Men varför skulle det inte kunna funka bra för vissa att ha timdebitering och inte göra något? Om man "av naturen" har en förbrukning som ger en besparing jämfört med andara avtalsformer, vilket en del har, kan man ju fortsätta så även om man inte maxar besparingen. Återigen, det handlar om att göra ett informerat val, se till sin egen förbrukning och se vad som funkar bäst.

Dina argument kring timdebitering känns allt mer krystade och verklighetsfrämmande. Om du själv inte vill ha timavtal så är det förhoppningsvis ingen som stör sig på det, men jag förstår inte varför du behöver motivera ditt val med det ena påståendet mer grundlöst eller ovidkommande än det andra.
Innan jag optimerade så låg jag en aning plus med timpris. Några enkla åtgärder så som att köra en tvättmaskin, tumlare, diskmaskin på natten ökar på vinsten. Ladda elbilen på natten ökade ytterligare vinsten. Men jag behövde alltså inte göra något för att tjäna på det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rent statistiskt borde det gälla för ca hälften de som har rörligt avtal. Och om de byter till timpris gäller det för hälften av dem som är kvar på månadspris.
 
  • Gilla
dibb och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min siffra på 6öre hittade jag vattenfalls hemsida. Men tror vi stryker den siffran.
Dessa siffror hittade jag hos Eon.

Vi tar en av de dyraste månaderna.
medelpris nordspot. 269öre/kwh
El cert. 0,2 öre /lwh
Viktning 20,2 öre/kwh
kostnader inköp 2,9 öre/kwh
Förvisso långt ifrån mina 6 öre. Men långt ifrån någon skrämmande del av elpriset. kan det stämma att det är knappt 10% eller har jag räknat hel galet?
Då sparade vi 40 öre per kWh i timpris, December 2022 (som ditt exempel är tagit från), då vi har Eon elområde 3.

Men jag håller med dig att timpris inte är för alla, typ.
1. Familjer med hemmavarande barn, är den största gruppen som tjänar mest på rörligt.
2. De som inte bryr sig. (Har ofta gott om pengar.)
3. Lathet eller trots. ( Orkar inte bry mig, ingen ska säga när jag ska laga mat, etc. )
4. Okunskap.

För övriga så kan det ofta vara billigare med timpris.

Men ju fler som går över till timpris, desto dyrare blir ju rörligt pris.

Exempel
Hela elområde 3 kokas ner till 3 st hushåll för enkelhetens skull. Alla har rörligt elpris, 100 öre per kWh per månad.
Hus 1 använder mest el billiga timmar, skulle ligga på 90 öre av rörligt pris.
Hus 2 är hushåll normal, 100 öre av elpris.
Hus 3 använder mer på dyrare timmar, elpris på 110 öre.
Alla betalar 100 öre i rörligt snitt.

Sen går hus 1 över till timpris.
Hus 2 är hushåll normal, 100 öre av elpris.
Hus 3 använder mer på dyrare timmar, elpris på 110 öre.
Nu blir rörligt pris 105 öre i snitt

Då kan även hus 2 gå över till timpris.
Hus 3 sitter då med rörligt på 110 öre.

Innan jag gick över till timpris så kollade jag 18 månader bakåt, och såg då att alla månader skulle vi ha tjänat på att ha timpris. Detta var då vårt normala elanvändande, och vi kör så fortfarande, bryr oss inte om vad el kostar när vi använder den. Ändå så har vi lägre elpris än rörligt varje månad.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Innan jag optimerade så låg jag en aning plus med timpris.
När jag började räkna på om timpris skulle passa mig och vilka justeringar jag enkelt skulle kunna göra så blev resultaten lite underliga. Förklaringen visade sig vara att jag var en av de som ovetandes lagts på timpris av Vattenfall och redan haft det några år. Kollade jag fakturorna ett par år bakåt så visade det sig att det inneburit en viss besparing så det var ju bara att fortsätta i samma stil. Enda egentliga "optimeringen" jag gjorde när jag blev medveten om avtalet var några justeringar på värmepumpen, det gav lite till. I övrigt är det i princip business as usual.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
harry73
J Jeppan skrev:
Hittade lite siffror på timprisförbrukningen för några månader 2023 där vi levt utan att tänka på elpriserna, hybriden laddas dock 7-8 kWh nästan dagligen nattetid, utan det hade vi således legat ännu sämre. Greenely fortsätter leverera dessa vissa månader trots att vi inte varit kund på lång tid. Som sagt barnfamilj med matlagning och varmvattenanvändnkng peaktimmarna nästan varje dag.

Månad Spotpris Vårt pris (ink moms, utan påslag)
Jan 115,8 123,06
Feb 103,1. 107,01
Mar saknas
Apr. 85,9 88,51
Jag tycker @Jeppan har bra sifffror, men han redovisar bara månadsmedelvärde för spotpriset och sin egen månadsmedelpris. Jag vet inte vilken elleverantör Jeppan har, men jag letade upp Vattenfalls rörligt pris (månadsmedel) och lägger man till den i jämförelsen, ser man att Jeppan sparar pengar jämfört med vattenfalls rörligt pris.
Tabell med månatliga värden för 'spotpris', 'vattenfall' och 'Jeppan' från januari till april 2023.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Då sparade vi 40 öre per kWh i timpris, December 2022 (som ditt exempel är tagit från), då vi har Eon elområde 3.

Men jag håller med dig att timpris inte är för alla, typ.
1. Familjer med hemmavarande barn, är den största gruppen som tjänar mest på rörligt.
2. De som inte bryr sig. (Har ofta gott om pengar.)
3. Lathet eller trots. ( Orkar inte bry mig, ingen ska säga när jag ska laga mat, etc. )
4. Okunskap.

För övriga så kan det ofta vara billigare med timpris.

Men ju fler som går över till timpris, desto dyrare blir ju rörligt pris.

Exempel
Hela elområde 3 kokas ner till 3 st hushåll för enkelhetens skull. Alla har rörligt elpris, 100 öre per kWh per månad.
Hus 1 använder mest el billiga timmar, skulle ligga på 90 öre av rörligt pris.
Hus 2 är hushåll normal, 100 öre av elpris.
Hus 3 använder mer på dyrare timmar, elpris på 110 öre.
Alla betalar 100 öre i rörligt snitt.

Sen går hus 1 över till timpris.
Hus 2 är hushåll normal, 100 öre av elpris.
Hus 3 använder mer på dyrare timmar, elpris på 110 öre.
Nu blir rörligt pris 105 öre i snitt

Då kan även hus 2 gå över till timpris.
Hus 3 sitter då med rörligt på 110 öre.

Innan jag gick över till timpris så kollade jag 18 månader bakåt, och såg då att alla månader skulle vi ha tjänat på att ha timpris. Detta var då vårt normala elanvändande, och vi kör så fortfarande, bryr oss inte om vad el kostar när vi använder den. Ändå så har vi lägre elpris än rörligt varje månad.
Man kan "barrera" tonåringarna. Mina barn vet att om de vill duscha annat än på morgonen, då får de aktivera "extra varmvatten" via en app i telefonen. På detta sätt undviker vi de flesta dagar att tillverka varmvatten till dagshögsta pris i onödan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker @Jeppan har bra sifffror, men han redovisar bara månadsmedelvärde för spotpriset och sin egen månadsmedelpris. Jag vet inte vilken elleverantör Jeppan har, men jag letade upp Vattenfalls rörligt pris (månadsmedel) och lägger man till den i jämförelsen, ser man att Jeppan sparar pengar jämfört med vattenfalls rörligt pris.
[bild]
Och skillnaden beror naturligtvis på att gruppen användare med Vattenfalls pris har en benägenhet att använda dyr dagsel över billig nattel då de inte "behöver" bryr sig om när på dygnet de använder elen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och skillnaden beror naturligtvis på att gruppen användare med Vattenfalls pris har en benägenhet att använda dyr dagsel över billig nattel då de inte "behöver" bryr sig om när på dygnet de använder elen.
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker @Jeppan har bra sifffror, men han redovisar bara månadsmedelvärde för spotpriset och sin egen månadsmedelpris. Jag vet inte vilken elleverantör Jeppan har, men jag letade upp Vattenfalls rörligt pris (månadsmedel) och lägger man till den i jämförelsen, ser man att Jeppan sparar pengar jämfört med vattenfalls rörligt pris.
[bild]
Vattenfalls pris du anger där inkluderar påslag. Månadsmedelet jag angav som är siffror från Greenely är utan påslag. Hur bra/dåligt det blir i slutändan med både timpris och rörligt påverkas givetvis av påslagen. Tilläggas skall att det sällan är några problem att årligen hitta avtal där påslagen är bara några ören under 12 mån via rabatter om man orkar byta elbolag

Svensk text om elpriser, inkluderar detaljer som datum, certifikatsavgifter och moms.


Ändras således påslagen månad till månad för att justera för användarsnittet hos rörliga användare? Går det exakt att bena ut exakt vad de rörliga användarnas snitt landar på? Nedan är vattenfalls erbjudande hos elskling just nu. Förstår dock inte riktigt hur man räknat för att få totalpriset 89,93, som dock är felaktigt då månsdspriset står som rabatt men inte är inkluderat i kalkylen. (68,7+6+3,9+1,4-4,5)*1,25 blir ju 94,375
 
  • Skärmdump av elprisjämförelse på elskling.se; visar rörligt pris, prisdetaljer och total kostnad per kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J Jeppan skrev:
Förstår dock inte riktigt hur man räknat för att få totalpriset 89,93, som dock är felaktigt då månsdspriset står som rabatt men inte är inkluderat i kalkylen. (68,7+6+3,9+1,4-4,5)*1,25 blir ju 94,375
Har du angett årlig förbrukning till 13500 kWh? Jag misstänker att uppställningen slår ut rabatten på fasta avgiften som en rabatt per kWh, därav blir rabatten inte 8,06 öre i stället för 4,5 öre. Om jag slår rätt på miniräknaren så skulle det motsvara (40*12)/13500 på ett ungefär.
 
A alfista skrev:
Har du angett årlig förbrukning till 13500 kWh? Jag misstänker att uppställningen slår ut rabatten på fasta avgiften som en rabatt per kWh, därav blir rabatten inte 8,06 öre i stället för 4,5 öre. Om jag slår rätt på miniräknaren så skulle det motsvara (40*12)/13500 på ett ungefär.
Det stämmer. Men dom har nollat månadskostnaden i kalkylen men ändå dragit rabatt för den varför det blir fel.

J Jeppan skrev:
[bild]


Ändras således påslagen månad till månad för att justera för användarsnittet hos rörliga användare? Går det exakt att bena ut exakt vad de rörliga användarnas snitt landar på?
Svarar mig själv här. Volympåslag beskriver skillnaden mellan spotpris och förbrukat elpris. Exempel från Borås elhandel nedan knappt 6 öre innan moms
Elavtal med rörligt pris, villkorstid ett år, kampanjrabatt, inga fasta avgifter, moms tillkommer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att fortsätta diskutera elavtal, telinet erbjuder detta avtal på timpris. Men med friskrivning så man inte kan få negativt elpris, i realiteten ett avtal med el till spotpris
 
  • Information om elpriset och dess komponenter inklusive rabatter, påslag och moms på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har timavtal med Karlstad Energi.

Medelspotpriset hos Nordpool var i april 73.86 öre/kWh.
Mitt medelpris blev 70,54 öre/kWh.
Deras månadsrörliga pris blev 76,26 öre/kWh (spot + volympåslag).
Siffrorna är exlusive moms.

Övriga rörliga kostnader är desamma på båda avtalsformerna. I och med att jag har solpaneler flyttar sig förbrukningen till natten av sig självt men så här års laddar jag bilen när solen lyser. Tvätt, tork och disk kör jag när det är billigt eller från solen. Det är allt jag gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.