harry73 harry73 skrev:
Det är bara bra. En del av skatten är moms så du betalar alltid minst 25% skatt. Resten är energiskatt, och den är inte beroende av elpriset, så desto lägre elpris du har, desto högre andelen energiskatt på din totala elpris är.
Baseras inte momsen på det totala beloppet inkl.skatt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, jag vet inte heller vad jag kommer att lägga på bananer under månaden. Men jag vet vad de kostar när jag köper dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag vet inte heller vad jag kommer att lägga på bananer under månaden. Men jag vet vad de kostar när jag köper dem.
Okej. med rörligt elpris betalar du ett snittpris för vad dessa har kostat varje dag. Med timdebitering betalar du vad priset per gång.
Inget är egentligen speciellt udda. Bara olika sätt att betala. Vissa tycker det är bättre att betala ett snittpris. andra vill betala per köp.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej. med rörligt elpris betalar du ett snittpris för vad dessa har kostat varje dag. Med timdebitering betalar du vad priset per gång.
Inget är egentligen speciellt udda. Bara olika sätt att betala. Vissa tycker det är bättre att betala ett snittpris. andra vill betala per köp.
Du betalar kollektivets snittpris baserat på när de förbrukat plus en premie. I vinter har ofta rörligt pris legat 20 öre över medelpriset på dygnet. Detta beror på att de som har rörligt pris inte bryr sig om när på dygnet de gör av med elen...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bundet har den stora fördelen är att du vet vad det kommer att kosta.
Så som elpriset svänger så finns det fördelar med fast elpris.
Men du har rätt rörligt är oftast dyrare på sikt. Man betalar för att alltid veta vad det kommer.kosta.
Går knappt att teckna sådant avtal just nu!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag lägger in några datapunkter varje månad i ett Google sheet, sedan kan jag få ut massor av intressant data. Jag betalar 5-10 % mindre för elen i genomsnitt än om jag hade haft månadspris.

Jag har laddhybrid med Eease-box som laddar när det är billigt och NGenic-styrning på bergvärmen. Kör ibland diskmaskin och torktumlaren på natten. I övrigt inga särskilda anpassningar.

Besparingen på årsbasis verkar vara lite drygt 2 000 kr. Så det är inga enorma slantar, men känns ändå bra. 12 141 kWh årsförbrukning, 10 561 kWh om man räknar bort elbilen

Tabell som visar Tibbers elpriser, procentuell förändring och kostnadsbesparingar per månad och år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag kollar dagspris på elbruk.se och tvättar de dagar det är billigt men lagar mat när jag är hungrig oavsett timpriset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej. med rörligt elpris betalar du ett snittpris för vad dessa har kostat varje dag. Med timdebitering betalar du vad priset per gång.
Inget är egentligen speciellt udda. Bara olika sätt att betala. Vissa tycker det är bättre att betala ett snittpris. andra vill betala per köp.
Om du den första dagen i månaden har 1 öre per kWh I några timmar en fredagskväll så vet man ganska exakt vad det kostar att ta en bastu om man har timpris.

Har du rörligt avtal så har du i princip ingen aning om vad månadens snittpris kommer bli, och vet därför inte vad bastukvällen kommer kosta.

Oavsett om det är bananer eller el jag köper så vill jag i alla fall ha möjlighet att se priset innan köp, även om man ofta i butiken kanske inte bryr sig om att titta på prislappen på bananerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B
Bananskalare Bananskalare skrev:
Skatten påverkar dig. Du betalar en stor del i skatt varje månad. Det kan du inte ha missat. Ungefär hälften av din elräkning är skatt .
I frågan om en jämförelse mellan timpris eller månadspris är skatten inte relevant att diskutera. Men visst finns det goda möjligheter att minska sin moms med några ören om man byter till timpris och är mer flexibel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Som barnfamilj utan möjlighet att smartstyra särskilt mkt mer än hybridladdning hamnade vi oftast kring snittpris för rörligt, någon gång även sämre. Det är definitivt värt några kr att helt slippa tänka på att följa elpriser och köra grejer när det är billigt för oss. Väldigt skönt att ha vanligt rörligt igen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om timpriser resulterade i samma kostnad. Hur kan du se det som något positivt att inte ha möjligheten att påverka sitt elpris?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om timpriser resulterade i samma kostnad. Hur kan du se det som något positivt att inte ha möjligheten att påverka sitt elpris?
Men jag skrev det ju i inlägget? Att följa elpriser dagligen är inte det roligaste jag vet i livet. Att vänta med att sätta på tvätt, diskmaskin och torktumlare istället för att göra det när det passar inte heller en favoritsyssla när man ska få ihop livspusslet med barn. Att inte behöva tänka på detta frigör tid, och tid är pengar. Är man tex barnlös och har som hobby att energieffektivisera är läget givetvis annorlunda
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det behöver du ju inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hittade lite siffror på timprisförbrukningen för några månader 2023 där vi levt utan att tänka på elpriserna, hybriden laddas dock 7-8 kWh nästan dagligen nattetid, utan det hade vi således legat ännu sämre. Greenely fortsätter leverera dessa vissa månader trots att vi inte varit kund på lång tid. Som sagt barnfamilj med matlagning och varmvattenanvändnkng peaktimmarna nästan varje dag.

Månad Spotpris Vårt pris (ink moms, utan påslag)
Jan 115,8 123,06
Feb 103,1. 107,01
Mar saknas
Apr. 85,9 88,51
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man märker tydligt att timdebitering har blivit en religion. Där man måste försvara timdebitering så långt det går
Att säga att jag har testat det var inget för mig. Att då bli ifrågasatt. Visar tydligt hur det ser ut.
Jag misstänker att om jag har timdebitering som en annan variant av rörligt pris då tror jag risken är stor att det. blir dyrare än rörligt elpris.
Jag tror att om man har småbarn så är det svårt att ändra sina vanor. Då blir det middag innan kl 19. Det blir bad kanske före 19 eftersom barnen går och lägger sig. Okej, man kan starta dm innan man går och lägger sig. Tvätten tror jag många redan kör på helgen. Men om den stora förändringen som blir att man försöker tvätta på helgen så gott det går.
Jag misstänker att den förändringen inte ger någon större besparing.
Alla har inte ett intresse i att jaga kwh.

Rörligt elpris är ett bra alternativ. Det är en väldigt liten del som baseras på kollektivet. I område se3 Så var det 6öre. i exemplet var priset elen 68öre. En ganska liten del är för att man delar.
skatten var 8öre.

Timdebitering är inte för alla. Att ha timdebitering men inte göra något är inget bra tips.
 
  • Gilla
Jeppan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.