Enl specen till min värmepump så drar den max 16,9A - 7,3A- 11,6A på L1 till L3. Installatören säger att det är ok att ansluta till gruppsäkring på 3x16A. Vad säger ”sakkunnskapen? För mig är det 3x20A som gälker.
 
Vad står det i tillverkarens anvisningar?
 
Hur stort är huset, vilken deklarerad effekt har pumpen?

Om man tittar på säkringskaraktäristik, så håller en säkring för upp till 1,13 ggr märkströmmen "oändligt länge", fast diagrammet slutar vid 10 000 sekunder.

Så troligen håller dina säkringar för 16,9 A oavsett hur länge pumpen kör på max effekt. Men om du har en värmepump som är vettigt dimensionerad till husets värmebehov, så kör den inte på full effekt mer än max typ 6, 7 timmar, och då om huset från börjaqn är nedkylt till 0 eller minusgrader.

Det är visserligen mer än 10 000 sekunder, men det lär fungera. Vid normal drift så kör inte pumpen speciellt länge åt gången.
 
Tillverkaren säger inget om storlek på säkring utan anger max belastning på resp fas. Resten är upp till elektrikern. Håller med dig till fullo att det troligen funkar, MEN är det ok enl ”elregelverket”? Det kan ju vintertid vara en ganska varaktig belastning om t ex kompressorn går sönder.
 
useless useless skrev:
Vad står det i tillverkarens anvisningar?
Det är angivet max ström som jag angivit, inget annat.
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Vad är det för värmepump? Strömmarna är så osymmetriska, så jag gissar att det är en 1-faskompressor och maxvärdena gäller vid samtidig kompressordrift och max eltillskott?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Du har säkerligen rätt men det påverkar väl inte reglerna för hur den skall avsäkras. Huvudlasten är som du är inne på från elpatron.
 
Om strömmarna är max vid worst case scenario så skulle inte jag tycka att det behövs mer än 16A säkring i alla fall.
Om värmepumpen måste gå både med kompressorn på max och max eltillskott så har man andra problem än säkringen... Både vid normal drift och vid enbart tillskott när det är som kallast kommer den att dra mindre ström.
I alla fall är det min gissning utifrån siffrorna du redovisat. Vill du ha ett bättre svar får du tala om vilken värmepump det gäller så man kan granska insallationsmanualen.
 
useless useless skrev:
Om strömmarna är max vid worst case scenario så skulle inte jag tycka att det behövs mer än 16A säkring i alla fall.
Om värmepumpen måste gå både med kompressorn på max och max eltillskott så har man andra problem än säkringen... Både vid normal drift och vid enbart tillskott när det är som kallast kommer den att dra mindre ström.
I alla fall är det min gissning utifrån siffrorna du redovisat. Vill du ha ett bättre svar får du tala om vilken värmepump det gäller så man kan granska insallationsmanualen.
ok kolla gärna, det är en Nibe F370 med 7,0kW eltillskott,
 
Du har helt rätt i att en (kontinuerlig) belastning på 16.9 A är 0.9 A för mycket för en 16 A säkring om man ska följa reglerna slaviskt. Frågan är hur pass kontinuerlig denna ström är. Den är knappast kontinuerlig alls utan har en viss periodicitet.

Men jag ser samtidigt ingen anledning till att snåla med säkringen. 20 A innebär ingen nämnvärd förändring av ledningsdimensioneringen jämfört med 16 A - det krävs ingen större area - detta under förutsättning att gruppledningen endast matar pumpen utan avgreningar. Man behöver då bara kontrollera att 20 A fungerar som kortslutningsskydd.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vet inte om detta gäller alla Nibepumpar eller bara vissa, men min(BVP) ställer man in säkringsstorlek på så kör pumpen elpatronen efter storleken på säkringen.
 
C Cerb skrev:
Vet inte om detta gäller alla Nibepumpar eller bara vissa, men min(BVP) ställer man in säkringsstorlek på så kör pumpen elpatronen efter storleken på säkringen.
Låter som en bra funktion men den finns inte på F370.
 
Den har inbyggd effektvakt och i centralen ska det monteras 3 st strömtrafo och det gör elektrikern. Därefter ställes i menyn max huvudsäkring, så att säkra VP med 16 amp går bra, då vakten håller efter max-ampere.

Edit Se sidan 22 i manualen installationshandboken
 
J jonaserik skrev:
Den har inbyggd effektvakt och i centralen ska det monteras 3 st strömtrafo och det gör elektrikern. Därefter ställes i menyn max huvudsäkring, så att säkra VP med 16 amp går bra, då vakten håller efter max-ampere.

Edit Se sidan 22 i manualen installationshandboken
Där tror jag du missuppfattat funktionen för effektvakten, den bevakar inte att pumpens gruppsäkring överskrids. Utan enbart att huvudsäkringen inte löser ut.
 
A AndersbcD skrev:
Där tror jag du missuppfattat funktionen för effektvakten, den bevakar inte att pumpens gruppsäkring överskrids. Utan enbart att huvudsäkringen inte löser ut.
Ingen miss här, läser man på ordentligt så står det klart att max-ampere kan ställas in i menyn för vad VP får dra. Det med vakten är för att inte skjuta huvudsäkringarna eller att öka på dom till 20 eller 25 amp för att klara toppen. Blir liksom lite dyrare abonnemang då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.