D djac skrev:
Ja, nja, om man är försäkringsbolag såklart men för individen inte så mycket, det finns goda möjligheter att bli den säkraste bilföraren någonsin i nya bilar med de bästa förarstöden, använder man dessa rätt så är det säkrare än någonsin, då är det inte så intressant att veta hur osäkra andra är.

Jämför, om man vet med sig att man själva använder bilbälte så kan man strunta i skadestatistiken för de som har krockat obältade.
Den jämförelsen haltar väl ändå rejält. Om någon annan pillar med skärmen under färd och därför kör in i dig så är det väl rätt "intressant" för dig? Om någon annan kör obältad gör ju varken till eller från för dig.

Om 15% av alla du möter i trafiken har en tendens att skapa farliga trafiksituationer p.g.a. pillande på skärm så tycker iaf jag det är ett problem för mig personligen.
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
engs
J jocke31 skrev:
Beror ju på storlek i batteriet och förbrukning i din bil, men med min bil kommer jag utan problem 27-28 mil under de förhållanden du beskriver ovan. Och en LongRange-bil med stort batteri klarar 35-40 mil vintertid. Har du t ex en bil som laddar riktigt snabbt (Audi, EV6, Ioniq5 eller liknande) så behöver inte laddstoppen bli längre än en kvart.
Det är en ID.4 GTX jag beställt, just den efter uteslutningsmetoden. Dvs vad som funkar praktiskt, pris, räckvidd etc. av det som fanns i utbudet av tjänstebilar just då. Var väldigt intresserad av EV6 men det var allt för litet bagageutrymme för att fungera. Vilket var vad de flesta föll på förutom VAGs trillingar.

Jag skulle vilja ha en elbil som klarar 400km även vintertid. Samt klarar det övriga. Men det fanns inte på menyn så att säga.
 
Personligen är jag jättekluven till om det blir en ny elbil igen. Dels tycker jag de flesta är rätt tråkiga och slätstrukna och dels har många gått upp i pris ( lite pga det strukna elbilsbidraget). Det sistnämnda kanske håller på att rätta till sig en aning.

Just nu känns en äldre kul bensinare mest aktuellt. Både ekonomiskt och känslomässigt. Det finns liksom väldigt få ”kul” elbilar. Men som sagt är jag kluven och ändrar mig från vecka till vecka.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Personligen är jag jättekluven till om det blir en ny elbil igen. Dels tycker jag de flesta är rätt tråkiga och slätstrukna och dels har många gått upp i pris ( lite pga det strukna elbilsbidraget). Det sistnämnda kanske håller på att rätta till sig en aning.

Just nu känns en äldre kul bensinare mest aktuellt. Både ekonomiskt och känslomässigt. Det finns liksom väldigt få ”kul” elbilar. Men som sagt är jag kluven och ändrar mig från vecka till vecka.
Kan detta vara något?
1-Aston-Martin-Valkyrie.jpg
5-Aston-Martin-Valkyrie.jpg
 
D djac skrev:
Kan detta vara något?
[bild]
[bild]
Haha, lär väl falla på att den är rätt oekonomiskt ;)

Skämt och sido. Kul behöver inte innebära dyr och extrem. Minin jag har var den enda elbil av de som jag testade som jag tyckte kändes rolig att ratta, och den var varken extrem eller dyr...
 
j.f.s
BMW i4 edrive40?

Jag upplever min som väldigt underhållande att köra. Visst, det är ingen sportbil men enligt mig en mycket kul bil att köra. :cool:
Dock är den dyr…
 
K Krille4 skrev:
Jag har också funderat på att köpa en mindre bil som fungerar i vardagen och sedan hyr när vi har behov av större bil. Problemet är bara att hyrbilar är så dyra att kostnaderna för en större hyrbil på fjällsemester, sommarsemester, weekendresor o s v snabbt äter upp och överstiger det man sparat på att köpa en "för liten bil".
Inte att förglömma att hyrbilen normalt behöver hämtas nånstans, vilket kan göra det lite besvärligt om man bara har ett körkort i familjen. Ok, det går säkert att få hyrbil levererad till dörren, men då lär det kosta ännu mer.
 
Utklippt text från ViB, angående inbyggda system eller spegling.
Bilen är senaste Kia Niro.
"Mobilapparna PlugShare och Waze fungerar utmärkt ihop med telefonspegling via Apple Carplay för nybörjaren som vill hitta ett laddstopp exakt anpassat till elbilens kvarvarande räckvidd"
 
j.f.s j.f.s skrev:
BMW i4 edrive40?

Jag upplever min som väldigt underhållande att köra. Visst, det är ingen sportbil men enligt mig en mycket kul bil att köra. :cool:
Dock är den dyr…
Kikade som hastigast på den när jag servade Minin senast. Även om jag inte är helt kompis med fronten så verkar det vara en trevlig bil. Dock för mycket pengar för mig.
 
D
N Nerre skrev:
Inte att förglömma att hyrbilen normalt behöver hämtas nånstans, vilket kan göra det lite besvärligt om man bara har ett körkort i familjen. Ok, det går säkert att få hyrbil levererad till dörren, men då lär det kosta ännu mer.
Kika på bildelning, detta är tex en väl fungerande och växande tjänst: https://gomore.se/
 
A AndersS skrev:
Det kommer, första indikationen är ju ID7 med kombin 2024. Vi är bara i begynnelsen av elbilsutvecklingen, ännu inte fullt mogen enligt mig.;)
Många bygger oftast volymmodellerna på nya plattformar för att sedan bredda utbudet.
ID7, audis och skodas motsvarighet är väl de som passar bäst in. Jag är dock tveksam till att det kommer en V90cc/passat alltrack/a6 allroad över huvud taget. Då är man förpassad till SUV och crossover. Men det är inte så enormt stort kliv. Precis som att ID4 är någonting mitt emellan Tiguan och Passat i formatet.

Hur mycket markfrigång behöver du? 18cm är ju standard på SUV idag med några få modeller över 20cm.

Är det utseende eller en fix anti-suv ide som håller dig till kombi profilen?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vill nog ha runt 20cm, har idag 22cm, inte lägre.
Bilen är ett transportredskap, ingen som pysslar och grejar den ska bara finnas tillgäng. Och jag är nog ganska bekväm (vi har faktiskt två bilar så att vi inte blir bundna av varandras behov;))

Däremot har jag funderat mera på detta med elbil, för mig tillför eldrift inget extra.
Bara en annan energikälla och ger annars inget extra än vad jag har med nuvarande bil. Är mera intresserad av funktioner som t.ex. påverkar körningen, etc.
Med vår körning finns inga eknomiska incitament för byte. Skulle bränslepriserna i närtid öka så det blir en stor påverkansfaktor, så blir det en samhällskollaps ekonomiskt, utifrån att vid årsskiftet var andelen 4% av personbilarna elbil ( var tvungen att kolla och osäker på om hybrid inräknas).
Utifrån det "tror" jag mig nog tillhöra majoriteten som idag ser mera nackdelar än fördelat, både funktionsmässigt och prisnivå elbil.
Ungefär som väldigt många inte har eller använder "självkörningsfunktion", vilket för mig är ett absolut skall krav och förutsätter ännu bättre på nästa bil.;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Tja, jag var inte där och kan inte vidimera uppgifterna men räddningstjänsten verkar vara av uppfattningen att det var ganska få elbilar som behövde bärgas pga ”soppatorsk”

Bara en strömlös elbil bärgades från E6 torsdag 2 december, uppger räddningstjänsten till Aftonbladet.”

[länk]

Sen må det vara så att det var andra elbilar (och sannolikt andra bilar med förbränningsmotor) som inte tog sig fram och behövdes bärgas av den anledningen, och kanske var elbilar överrepresenterade där, vem vet om de kör sämre eller bättre än genomsnittsbilisten…
Elbilarna behövde bärgas därför att batterierna var tomma. Förbränningsbilsrna kunde köra därifrån när man röjt undan snödrivorna.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Min drar ungefär 300W/h och batteriet har 78 000W så det låter helt rimligt att dra ur batteriet för att man står med värmen på, då lär man ha startat med 5% ungefär…..;)
Tror knappast att dom som stod där hade fulladdat när dom hamnade i snödrivorna. Bilden man försöker kabla ut att elbilars batterier räcker hur länge som helst är bara trams. Allt i en elbil drar just el. Tror man annorlunda tror man fel.
Det finns folk som gnäller på att elförbrukningen ökar när dom satt in värmepump och tidigare eldat med ved. Konstigt?? Värmepumpen drar ju el för sin funktion.
Sedan stämmer räckviddslöftena på elbilar ganska dåligt. Jag körde en ett år gammal Renault Megane elbil från Kista till Jordbro bort och fram totalt 10 mil. Det skulle gå att köra 35 mil sade bilen fulladdad. Inga hårda accelerationer och inga stopp och max 80 km/tim. När bilen lämnades var det strax under hälften kvar enligt batterimätaren.
Det innebär att man kanske fått ut ca 20 mil mot utlovade (av bilen) 35 mil. Det är inget bra facit. Detta var mitt i sommaren så de förlorade milen kanske gick åt för att hålla tempen på batteriet.
Jag hävdar att elbil fungerar bra i stan och i en radie av 15-20 mil. Ute på böggda måste det till bättre grejjer t.ex bränsleceller.
Det är insnöat med elbil så det som hände på E6 var att dom insnöade satt insnöade därför att det snöade.
 
G Guzzen1 skrev:
Tror knappast att dom som stod där hade fulladdat när dom hamnade i snödrivorna.
Det klart de inte hade. Såväl elbilar som fosilbilar tappar sin status av fulladdade/-tankade i samma ögonblick de lämnar "macken".
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.