Jag har köpt ett 4-vägsuttag från Biltema. Ser att det inte är CE-märkt. Ska man returnera? Får man sälja elartiklar som saknar CE-märkning? Vem har då godkänt grejerna?

M v h
Pär i Bollnäs
 
CE märkning innebär inget annat än att tillverkaren anser att uttaget är okej enligt gällande regelverk. Men nej man får inte sälja prylar utan CE märkning.
Jag skulle generellt avråda från att köpa uttag på biltema.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att Biltema säljer något som inte är CE-märkt. Har du någon länk till produkten?
Men som sagt var så är inte CE-märkningen i sig något godkännande, utan bara ett intygande från tillverkaren att de anser att prylen uppfyller krav och regler.
 
P Pär Nordqvist skrev:
Får man sälja elartiklar som saknar CE-märkning?
Nej, det får man inte sälja. Men som sagt det verkar mer än underligt om Biltema skulle sälja varor utan CE märkning.

Men oavsett märkning så kan det vara skräp ändå
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Stickproppar och schukouttag för Sverige är inte CE-märkta. Det följer nationell standard och bör (ska?) vara S-märkta.

Lamputtag DCL tror jag dock CE-märks eftersom de är internationella. Likaså industridon, CEE-don...
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Stickproppar är dock "internationella" i viss mån i det att de fungerar i flera olika länder. De har då flera olika nationella märkningar som man ser en överblick på här https://www.plugsocketmuseum.nl/Certification.html, dock inget CE-märke.

En standardiserad europeisk 250V elkontaktadapter märkt med olika länder för kompatibel användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
CE märkning innebär inget annat än att tillverkaren anser att uttaget är okej enligt gällande regelverk. Men nej man får inte sälja prylar utan CE märkning.
Jag skulle generellt avråda från att köpa uttag på biltema.
varför? För att det är betydligt billigare och elektrikern tjänar mindre?

är inne på mitt 6:e hus och köpt mängder av elartiklar från biltema. Skulle säga att i många fall så har dom t.o.m. bättre kvalite än schenider skiten jag har i mitt nuvarande hus…
 
Ditt inlägg om att Biltema skulle ha bättre kvalitet på sina prylar än Schenider visar bara på din totala avsaknad av kunskap. Och att du tycker att det är skit beror på att du inte riktigt förstår. Att Biltemas grejer fungerar betyder ju knappast att dom är bra utan bara att dom är användbara om man inte bryr sig kvalitet.
 
  • Gilla
  • Älska
NICHOLAS J och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ditt inlägg om att Biltema skulle ha bättre kvalitet på sina prylar än Schenider visar bara på din totala avsaknad av kunskap. Och att du tycker att det är skit beror på att du inte riktigt förstår. Att Biltemas grejer fungerar betyder ju knappast att dom är bra utan bara att dom är användbara om man inte bryr sig kvalitet.
ditt inlägg tyder bara på att du är en elektriker som vill sko sig så mycket det går på dina kunder…
 
M Mikaelzii skrev:
varför? För att det är betydligt billigare och elektrikern tjänar mindre?

är inne på mitt 6:e hus och köpt mängder av elartiklar från biltema. Skulle säga att i många fall så har dom t.o.m. bättre kvalite än schenider skiten jag har i mitt nuvarande hus…
Det förvånar mig. Jag föll för frestelsen att köpa billigt (biltema, anslut) men efter en del besvikelser övervägar jag inte ens längre. Pillig hantering, klena kontaktbleck, veka höljen, nej tack. Jag tycker om grejer där höljet sitter på underdelen som ett smack och man slipper trycka dom i form så dom kanske passar.
 
  • Gilla
ptlf och 3 till
  • Laddar…
tommib
Håller helt med elmont.

Det är stor skillnad i kvalitet, det ser/känner till och med jag som hempulare. Det är också enorm skillnad i hur lättarbetat det är.

Vettiga apparater från Elko eller Schneider är inte så mycket dyrare när du köper dem på rätt ställe. Det är inte värt att snåla på dem.

Vad elektrikerna sedan gör med prispåslag på materiel är en helt annan diskussion.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 8 till
  • Laddar…
Biltemas elprylar varierar en del över tid. Men senast jag kände på en biltema brytare (några år sedan), så kändes det som mekaniken i den drog ett grovt sandpapper över något, utan någon känsla för när den faktiskt hade nått sitt ändläge. En motsvarabde brytare av vettig kvalitet har en distinkt men mjuk "tryckpunkt".

För rätt många år sedan köpte jag ett utomhusuttag där. Höll på att bli tokig när jag skulle koppla in det, Det hade skruvanslutningar av typen där tråden skall läggas under skruvhuvudet på kopllingen, tråden bara hoppade ur så fort man drog åt skruven. Nu ca . 20 år senare använder jag fortfarande uttaget varje gång jag klipper gräsmattan. Så uppenbarligen fungerar det. Men inkopplingen var väldigt trist. Detta var innan jag började hänga på byggahus...

Jag tittade på en ROT dosa där, den var intressant, för den var väldigt grund, vilket jag då inte hittade över disk på någon annan butik. Ville inte beställa från elbutik, bara en dosa.

Men Biltema dosan var gjord av spröd plast, där plasten inte ens hade fyllt ut gjutformen ordentligt, och med stora gjutskägg. Den påminde i kvalitet om plastleksakerna som brukade komma med Cornflakespaketen på 60 talet (har inte ätit Cornflakes sedan dess).
 
Jag bytte en lampknapp häromdan hos en kompis som av någon anledning köpt en ny på Biltema. Jag var tvungen att deformera plåten för att kunna snäppa fast täckramen...
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vettiga apparater från Elko eller Schneider är inte så mycket dyrare när du köper dem på rätt ställe. Det är inte värt att snåla på dem.
Iofs. Det skiljer väl ungefär en gaktor 2 i pris. Så skillnaden i pris är inte irrelevant. Men det är att jämföra äpplen med päron.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tid är pengar och det tar 50% mindre tid/ hat att montera kvalitet...

Köp inte billigt , och som någon sa så kan man hitta kvalitet till ett bättre pris ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.