Hej, vi bygger hus och ser över alternativ till hur vi kan/bör ha lösning med vår brunn.

vi har borrad brunn och i den sitter en pump. Vattnet går nu till vår sommarstuga i vilken det sitter en hydrofor.

vi bygger nu nytt hus på tomten och då uppkommer frågan.

- kan vi ha hydrofor i både nuvarande sommarstuga och nya huset som går till samma brunn (med samma pump som sitter i brunnen)?
- om ovan inte går kan man ha hydrofor i båda husen med varsin pump inne i respektive hus?


Är uppe i detta arbete nu så om någon har svar/input uppskattas svar direkt! :)

tack!
 
Hej det är inte helt säkert att ni behöver ytterligare en hydrofor det kanske räcker med bara en. Annars är inga problem att sätta in ytterligare en hydrofor i det nya huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för svar! Hydroforen vi har är på 54,9 liter och sitter som sagt i sommarstugan.

Är din tanke med en hydrofor då att man serien går så här:

Brunn med pump -> Slang till hydrofor i sommarstugan -> Vatten till tappar i sommarstugan plus slang vidare in till nya huset -> Vatten till tappar i nya huset?
 
En tanke är att hydroforen eventuellt är för liten? Vi har en vattentank på 100 liter i stugan och det kommer vara en på ca 200 liter i huset. Sommarstugan kommer senare användas sporadiskt som gästhus är tanken.
 
B Bygglycka skrev:
Tack för svar! Hydroforen vi har är på 54,9 liter och sitter som sagt i sommarstugan.

Är din tanke med en hydrofor då att man serien går så här:

Brunn med pump -> Slang till hydrofor i sommarstugan -> Vatten till tappar i sommarstugan plus slang vidare in till nya huset -> Vatten till tappar i nya huset?
Ja precis.

Hydroforens främsta uppgift att minska antal start och stopp på pumpen. Pumpen skall klara flöde och tryck på egen hand om det fungerar som det skall.

Om pumpen är underdimensionerad för att klara båda husen är det i första hand den ni skall byta ut. Blir det en massa start stopp är lösningen en större hydrofor eller en till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Kan du säga mig vad funktionen med 100-literstanken är? Är det en varmvattenberedare?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det stämmer att 100 literstanken i stugan är varmvattenberedare och samma med 200 liters i det nybyggda huset, ledsen jag var oklar avseende det.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja precis.

Hydroforens främsta uppgift att minska antal start och stopp på pumpen. Pumpen skall klara flöde och tryck på egen hand om det fungerar som det skall.

Om pumpen är underdimensionerad för att klara båda husen är det i första hand den ni skall byta ut. Blir det en massa start stopp är lösningen en större hydrofor eller en till.
Tack för informationen! Det ser ut som att vi kommer gå åt en separat hydrofor i det nya huset då hydroforen i sommar kan vara underdimensionerad samt då det känns skönt att det nya huset inte ska vara helt avhängigt avs sommarstugan (vill ev inte alltid ha sommarstugan uppvärmd). Glad att höra att samma dränkpump (pumpen i borrade brunnen) kan användas för båda hydroforerna så vi slipper justera med pump, om det inte visar sig att den nuvarande är underdimensionerad då men sommarstugan sällan kommer användas så kommer den inte kräva så pumpens tjänster särskilt ofta och då bör huset klara sig pumpen som är.

Om ni har mer input som ni tänker kan vara bra så tar jag gärna emot.
 
Vart skall tryckströmbrytaren sitta? Jag har svårt att se hur det skall bli två oberoende system med en pump. Du behöver ju inte ha hela stugan uppvärmd även om du förlitar dig på den hydroforen. Det räcker med pumprummet.

Är det verkligen en hydrofor och inte en hydropress du har? 55 liter låter ovanligt lite för en hydrofor. Men det är en vanlig storlek för en hydropress.

Hur märker du att den är för liten? Det har som sagt ingenting med ett eller två hus att göra. Är den stor nog för pumpen idag så är den stor nog för pumpen även om ni bygger ett till hus. Är det rätt mängd luft i den?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vart skall tryckströmbrytaren sitta? Jag har svårt att se hur det skall bli två oberoende system med en pump. Du behöver ju inte ha hela stugan uppvärmd även om du förlitar dig på den hydroforen. Det räcker med pumprummet.

Är det verkligen en hydrofor och inte en hydropress du har? 55 liter låter ovanligt lite för en hydrofor. Men det är en vanlig storlek för en hydropress.

Hur märker du att den är för liten? Det har som sagt ingenting med ett eller två hus att göra. Är den stor nog för pumpen idag så är den stor nog för pumpen även om ni bygger ett till hus. Är det rätt mängd luft i den?
Tack för inlägget!

avseende tryckströmbrytare så är jag inte så kunnig. Det går inte att ha en vid varje hus/hydrofor?

Vi har en llvp för hela stugan men en frostvakt i det lilla utrymmet där hydrofor sitter kan nog funka, tack.

Det kan vara så att det är en hydropress, jag ska stämma av imorgon. Är 54,9 liter oftast tillräckligt då? Vi har inte haft problem med att få tryck i kranarna hittills så kanske inte ngt problem med dimensionen då.
 
B Bygglycka skrev:
avseende tryckströmbrytare så är jag inte så kunnig. Det går inte att ha en vid varje hus/hydrofor?
Går och går. Det är säkert möjligt att få till det så om man verkligen vill. Men jag kan inte komma på några fördelar med det. Långa kablar fram och tillbaka mellan husen och oklart för den som i framtiden skall jobba med det varifrån matningen kommer. Jag skulle satsa på en hydropress eller hydrofor och en tryckströmbrytare och låta dessa vara i det ena huset. Vill du inte ha uppvärmt i det gamla huset så kan du ju ha allt i det nya huset och bara en slang över till det gamla. Men en frostvakt i pumprummet fungerar också.

B Bygglycka skrev:
Det kan vara så att det är en hydropress, jag ska stämma av imorgon. Är 54,9 liter oftast tillräckligt då? Vi har inte haft problem med att få tryck i kranarna hittills så kanske inte ngt problem med dimensionen då.
Om du har bra tryck i kranarna har ingenting att göra med om hydropressen är stor nog. Och runt 50 liter är en mycket vanlig storlek.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag är inte rörmokare eller kan något om vatten annat än det jag lärt mig när jag hemmapulat själv. Men håller med de andra skribenterna.

Pumpen sitter i brunnen, och där hör den hemma i det här fallet. Någonstans sätter du en hydropress/hydrofor och tryckströmbrytare. Sedan drar du vidare härifrån till båda husen. Finns ingen idé att ha separata lösningar när du ändå går mot samma brunn.

Tänker även att det säkert borde gå bra med befintlig utrustning eftersom sommarstugan är just det och inte påverkar annat än under sommartid.

Sedan är det väl bra att kanske kolla över hur mycket ni egentligen behöver värma befintligt utrymme. Vi har hydrofor i ett uthus som är oisolerat och utan uppvärmning annat än en frysbox som står där och alstrar lite värme. Det är ett fåtal dagar om året som det kanske krävs stöttning av en liten frostvakt när temperaturen närmar sig nollan därinne.

Summa summarum: jag undrar om ni egentligen behöver så mycket mer än att bara koppla en slang från befintligt vatten över till det nya huset?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Går och går. Det är säkert möjligt att få till det så om man verkligen vill. Men jag kan inte komma på några fördelar med det. Långa kablar fram och tillbaka mellan husen och oklart för den som i framtiden skall jobba med det varifrån matningen kommer. Jag skulle satsa på en hydropress eller hydrofor och en tryckströmbrytare och låta dessa vara i det ena huset. Vill du inte ha uppvärmt i det gamla huset så kan du ju ha allt i det nya huset och bara en slang över till det gamla. Men en frostvakt i pumprummet fungerar också.


Om du har bra tryck i kranarna har ingenting att göra med om hydropressen är stor nog. Och runt 50 liter är en mycket vanlig storlek.
Tack för svar!

Avseende långa kablar mellan husen så är det bara vattenledningen/röret som behöver gå mellan husen? Det kommer i stort inte vara ngt extra med anledning av var hus och brunn ligger. Måste det gå el mellan husen för tryckströmbrytarna?

En anledning också att vi eventuellt inte vill ha hydrofor endast i sommarstugan är att vattenledningarna i badrummet i stugan frusit tidigare när värmen inte varit på och vattnet till hela stugan är på om det inte tränga av och då behöver vi värma upp hela stugan och inte bara ”pumprummet” i stugan.
 
tensiden tensiden skrev:
Jag är inte rörmokare eller kan något om vatten annat än det jag lärt mig när jag hemmapulat själv. Men håller med de andra skribenterna.

Pumpen sitter i brunnen, och där hör den hemma i det här fallet. Någonstans sätter du en hydropress/hydrofor och tryckströmbrytare. Sedan drar du vidare härifrån till båda husen. Finns ingen idé att ha separata lösningar när du ändå går mot samma brunn.

Tänker även att det säkert borde gå bra med befintlig utrustning eftersom sommarstugan är just det och inte påverkar annat än under sommartid.

Sedan är det väl bra att kanske kolla över hur mycket ni egentligen behöver värma befintligt utrymme. Vi har hydrofor i ett uthus som är oisolerat och utan uppvärmning annat än en frysbox som står där och alstrar lite värme. Det är ett fåtal dagar om året som det kanske krävs stöttning av en liten frostvakt när temperaturen närmar sig nollan därinne.

Summa summarum: jag undrar om ni egentligen behöver så mycket mer än att bara koppla en slang från befintligt vatten över till det nya huset?
tensiden tensiden skrev:
Jag är inte rörmokare eller kan något om vatten annat än det jag lärt mig när jag hemmapulat själv. Men håller med de andra skribenterna.

Pumpen sitter i brunnen, och där hör den hemma i det här fallet. Någonstans sätter du en hydropress/hydrofor och tryckströmbrytare. Sedan drar du vidare härifrån till båda husen. Finns ingen idé att ha separata lösningar när du ändå går mot samma brunn.

Tänker även att det säkert borde gå bra med befintlig utrustning eftersom sommarstugan är just det och inte påverkar annat än under sommartid.

Sedan är det väl bra att kanske kolla över hur mycket ni egentligen behöver värma befintligt utrymme. Vi har hydrofor i ett uthus som är oisolerat och utan uppvärmning annat än en frysbox som står där och alstrar lite värme. Det är ett fåtal dagar om året som det kanske krävs stöttning av en liten frostvakt när temperaturen närmar sig nollan därinne.

Summa summarum: jag undrar om ni egentligen behöver så mycket mer än att bara koppla en slang från befintligt vatten över till det nya huset?

Tack för svar!

Vi vill helst ha separata system ska sägas. Detta då det kommer krävas värmekabel om vi drar via sommarstugan och även att vi kommer behöva värma upp stugan (just nu inte kopplat så att man kan stänga av vattnet i resten av huset utan att stänga va det i pumphuset).

En fråga vi ställer oss är om det går att ha två tryckströmbrytare till samma pump? Funkar det så att stryckströmbrytaren ger en signal till pumpen vid ett visst tryck i hydropressen att pumpen ska köra på? I så fall måste man dra ström från tryckströmbrytaren i det nya huset till pumpen i brunnen också?

Allt beror lite på hur lösning blir men vi vill helst undvika framtida värmekostnader både avseende stuga och värmekabel.
 
Men du kommer väl inte kunna ha helt separata system eftersom du bara har ett hål och en pump?

I så fall är det väl att sätta hydrofor/hydropress i det nya huset. Sedan dra vatten till sommarstugan därifrån istället och ha en ventil i nya huset för att kunna stänga den slingan vintertid. Se till så du kan dränera hela alltet.


Jag tycker inte det borde göras krångligare än vad vi har. Visserligen kommunalt vatten numera, men kopplat likvärdigt som när det var egen brunn.
Brunn med pump -> hydrofor med tryckströmbrytare -> enskilda slingor till respektive byggnad. Alla slingor går att stänga av/på vid hydroforen. Sen var exakt du placerar hydroforen är väl lite beroende på utrymme och avstånd. Det tjänar väl inget till att ha dubbla hydroforer/hydropresser?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.