Nattsänkning sparar man på, dock inte så mycket. En tumregel är att sänkningen ska vara över en period på minst åtta timmar för att uppnå besparing. Kan man däremot sänka längre och t.ex. stå ut med lite kallare på morgonen så kan man kanske ha lägre temp mellan 2100-1700 eller nåt sånt och då är det rejält sparsamt.
 
kingedward skrev:
Jag har de två senaste vintrarna försökt justera in denna anläggning med skapligt resultat. Jag har tidigare endast haft utegivare och justerat in kurvan och paralellförskutningen så att vi har ca 20 grader inne med fullt öppna spjäl på radiatorerna. Problemet har varit att det blivit kallt inne när det är mellan +10 grader och ca 0 grader ute. När det är minusgrader har det fungerat skapligt. För att råda bot på detta har jag instalerat en rumsgivare. JAg har inte justerat om kurvan men ändrat paralellförskjutningen som nu skall motsvara 20 grader. Problemet kvarstår dock vid nämnda plusgrader. Är det någon som vet hur regulatorn använder rumsgivare? Reglerar den så att rumstempen alltid blir rätt eller är rumsgivaren bara en övre gräns? Förslag på hur jag kan lösa problemet? Skall jag göra kurvan brantare?
Om du har för lite värme vid hög utetemp, typ +10* och bra värme vid -20* så är kurvan för brant och paralellförskjutningen för låg. Du skall alltså sänka kurvan t.ex. från 0,8 till 0,7 och höja från noll till +1 på paralellförskjutningen.

Rumsgivaren är ett komplement till utegivaren och kan väl sägas "kompensera" värdena från utegivaren. Man får aldrig problem med hastiga temperatursvängningar inomhus då temperaturen svänger utomhus efter t.ex. en lång kallperiod som går över till varmt väder på några timmar. Med enbart utomhusgivare får de flesta då kallt inne en period p.g.a. att husets ytterväggar är så kalla(det vet ju inte utegivaren ett skvatt om).
 
  • Gilla
d99mli
  • Laddar…
Hej !
Så här kan man göra..
Höst/vinter skall inställningen göras så att man får prova under olika utomhustemperaturer
(Danfoss ECL100)

1. Ställ termostaterna på max
2. Ställ in önskad inomhustemp + - 8 (Läge 0 är 20 grader BERÄKNAD)
3. Om man har en jämn inomhustemp oavsett utomhustemp, då har man rätt kurvlutning. Om inte se punkt 4.
4. Om inomhustempen ökar när det blir kallare ute minska då kurvlutningen, eller tvärtom om inomhustempen minskar när det blir kallare öka då kurvan.
5. Justera eventuellt tempen med + - 8

Om den nu håller den önskade inomhustempen, gör då följande
1. Öka inomhustempen cirka 2-3 grader med + vredet
2. Ta ned dem graderna (2-3) med termostaterna

Det innebär att termostaterna "bromsar lite värme" så att man får en lägre returtemp (vilket innebär en lägre FV retur) samt att termostaterna kan "ge" lite värme om det skulle behövas (t.ex. vid hård vind ute)

Sen kan man komplettera med en innegivare som mäter den riktiga inomhustempen då är läge 0 på reglercentralen = 20 grader
Den tar hand om pararellförsjutningen av kurvan dvs den höjer/sänker kurvan vid behov (den ändrar inte kurvlutningen).
 
Alpineski skrev:
Sen kan man komplettera med en innegivare som mäter den riktiga inomhustempen då är läge 0 på reglercentralen = 20 grader
Den tar hand om pararellförsjutningen av kurvan dvs den höjer/sänker kurvan vid behov (den ändrar inte kurvlutningen).
Mycket enkel och bra beskrivning. Om nu inomhusgivaren automatiskt parallellförskjuter kurvan för att uppnå tex 20 grader, vad har då kurvan för funktion? Skarp lutning på kurvan ger snabba ändringar i temperatur kan man kanske tänka sig men om parallellförskjutnignen sköts automatiskt så blir det ju inte så kinkigt med exakt rätt lutning eftersom rätt temperatur ändå komme ratt infinna sig? Har jag förstått rätt?

Det är inte så att rumsgivaren sätter ett "tak" på rumstemperaturen? Om den uppnår rätt temp så stryps temperaturen även om den enligt kurvan och utetempgivaren egentligen signalerar efter mera värme? Då skulle man kunna råka ut för att det blir kallare än önskat men inte varmare (beroende på lutningen). Svårt det här men nyfikenhet är bra.
 
Ett annat problem med rumsgivare blir väl att man måste ha den på exakt rätt ställe?
Som i mitt fall: Om jag sätter den i tex vardagsrummet, och sedan eldar med kamin i matrummet, så signalerar rumsgivaren att det är varmt, vi säger 23 grader som exempel. Då stryper den värmen från fjärrvärmeaggregatet till hela huset, eller hur?
Eftersom mina tvätt och bastu utrymmen är avskilt och en bra bit från vardagsrum, kök och matrum, så blir det väl kallt där, vilket jag inte önskar...
SÅ för mig borde det ju vara mer optimalt att ha jämn värme som styrs via utegivare och sedan ställa rumstemperatur i varje rum via termostaterna?
 
  • Gilla
simonbe
  • Laddar…
kingedward:
Den både höjer och sänker värmen, Har man ställt in reglercentralen på lägen 0 så säger man till givaren att man vill ha 20 grader.
Det betyder att den kommer att strypa värmen när det inställda värdet passerats eller tvärtom öka den.

schecter:
Svar ja:
Man skall inte placera den nära en annan värmekälla (kamin, solljus m.m).
Inte för nära en ytterdörr.
Är den placerad nära en radiator med termostat så skall den ställas termostaten ställas på max.

En placering mitt i huset är bäst.
Använd även termostaterna i varje rum
Då blir innegivaren som en sista kontroll av inomhustempen.
 
Hur går det med injusteringarna?
 
Jag är ganska nöjd med inställningarna just nu. Får avvakta tills det blir kallare även om det gärna får vänta ett tag till. Ska prova längre sänknings period men det får också vänta tills kylan kommer.
 
Jag har inte heller börjat justera desto mer. Temperaturen har ju varit konstant på 5-10 grader, men ska testa bättre snart...
 
Jag har en danfoss comfort 100M reglercentral och en grundfoss ups 15-40 pump med vattenburen golvvärme i plattan.
Jag har inte bott i mitt hus mer än några månader och försöker nu trimma in systemet.
Vad jag har förstått på tidigare inlägg så ska man köra pumpen så långsamt som går för att plocka ut så mycket energi som möjligt ? Min pump har 3 lägen (I II och III). Nu har jag satt pumpen i lägsta läget (I) och det verkar faktiskt som den orkar med att sprida värme till hela huset (130kvm i 1-plan). Då borde jag låta pumpen fortsätta vara i läge 1 och nu finustera kurvan med andra ord ?
Försöker som vi alla hitta den optimala lösningen !

/V
 
  • Gilla
Danieljrl
  • Laddar…
Japp, det är helt rätt
 
Har haft fjärrvärme i några år och är väl inte så där 100:a på inställningen av centralen. Den är usel med utomhusgivare.
Är det omslag i vädret så blir det antingen för varmt eller för kallt. Sedan har vi solen som lyser på väggarna
och värmer upp. Nu har jag lärt mig att titta på nattens och morgondagens temperatur www.temperatur.nu. är bra.
Blir det en kall natt. Säg -10 så ställer jag vredet på första vita minusprick(-2 grader). Gör jag inte detta så vaknar jag mitt i
natten svettig som tusan He,he!!. Då har jag 24 grader inne.

Med andra ord sagt. Hur ni än skruvar på era termostater och centraler så hjälper det inte med automatik. Tro mig.
Ni måste hjälpa till själva manuellt. Jag har provat allt, men har fått krypa till korset och använda mina händer. He,he!!
 
Det var lite " korkat " av mig att föreslå temperatur.nu. Dom har ju inga prognoser för framtiden. Där är ju www.smhi.se ett
klart bättre alternativ. Ber om överseende.:confused:
 
leiake skrev:
Blir det en kall natt. Säg -10 så ställer jag vredet på första vita minusprick(-2 grader). Gör jag inte detta så vaknar jag mitt i
natten svettig som tusan He,he!!. Då har jag 24 grader inne.

Med andra ord sagt. Hur ni än skruvar på era termostater och centraler så hjälper det inte med automatik. Tro mig.
Ni måste hjälpa till själva manuellt. Jag har provat allt, men har fått krypa till korset och använda mina händer. He,he!!
Det låter som om du har en för brant reglerkurva. Pröva sänka den så blir det bättre. Att komplettera med en inomhusgivare gör att du slipper problemen vid väderomslag och solinstrålning. Det är lite pyssel med att få till regleringen men det funkar.
 
AnteB!!

Jag tror jag skall lyda ditt råd.Verkar som du kan dina saker. Det är lite jobbigt på höst och vår framförallt när solen tittar fram.
Tack så länge. Jag hör av mig!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.