BirgitS BirgitS skrev:
Du svarade ju inte på frågan.

Privat försäkring hjälper ju inte om du blir förlamad från nacken och neråt i en trafikolycka, eller för den delen om ett av dina barn blir det. Den personen blir gravt rörelsehindrad för resten av livet och därmed helt beroende av andra människors välvilja. Så hur ska då samhället se ut för att du eller ditt barn ska må så bra som möjligt?
Titta på länder som Schweich och Nederländerna. Med privatfinasnierad sjukvård men med en offentlig grundförsäkring. Men jag hade köpt en amerikansk över den svenska också, även om de tidigare nämnda är bättre. Allt är bättre än dö pga "Ingen ska med"
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Straffa människor som inte lever upp till, eller överstiger, just _dina_ kompetenskrav. Det låter tämligen vidrigt som människosyn betraktat
Nu sitter du möjligen och funderar på om Anders kanske även är ett hot mot demokratin?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
KUB och andra tekniker har ju snart utrotat fosteravikelser. Titta bara på antalet downies som föds, trastigt dalat sedan KUB blev gratis. (Sjukt folk inte betalde för det innan dock).

I mitt fall så hade jag ju fötts in i en rik familj. Men med en bra model med offentlig grundförsäkring får alla bättre sjukvård än vad vi idag får via välfärden.
Du vägrar svara på min grundfråga och verkar inte vilja inse att det finns människor som inte är födda in i en rik familj, som inte har möjlighet att försörja sig.

Jag frågar på ett annat, mer direkt sätt: Alla de som inte lever upp till dina krav på kompetens, skall vi lämna dem åt sitt öde och låta dem dö svältdöden?

Hur skulle ditt idealsamhälle se ut?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Du vägrar svara på min grundfråga och verkar inte vilja inse att det finns människor som inte är födda in i en rik familj, som inte har möjlighet att försörja sig.

Jag frågar på ett annat, mer direkt sätt: Alla de som inte lever upp till dina krav på kompetens, skall vi lämna dem åt sitt öde och låta dem dö svältdöden?

Hur skulle ditt idealsamhället se ut?
De skulle få leva på en grundförsäkring som är bättre än svensk välfärd.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Titta på länder som Schweich och Nederländerna. Med privatfinasnierad sjukvård men med en offentlig grundförsäkring. Men jag hade köpt en amerikansk över den svenska också, även om de tidigare nämnda är bättre. Allt är bättre än dö pga "Ingen ska med"
Fortfarande inte ett svar på frågan. Oavsett varifrån pengarna för vården kommer så är en gravt rörelsehindrad person beroende av andra människors välvilja. Så ska ett samhälle uppskatta människors välvilja mot andra eller bara bry sig om de med den största kompetensen?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Nu sitter du möjligen och funderar på om Anders kanske även är ett hot mot demokratin?
Varför skulle jag göra det?
 
Fairlane
Jag ser IT-världens svar på Beijer-kampanjen "Bygga åt idioter", "Koda åt idioter".

Att på offentliga forum använda sitt namn och snacka skit om potentiella kunder (exempelvis de som har avtal med facket) känns lagom smidigt, men jag är inte överraskad.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fortfarande inte ett svar på frågan. Oavsett varifrån pengarna för vården kommer så är en gravt rörelsehindrad person beroende av andra människors välvilja. Så ska ett samhälle uppskatta människors välvilja mot andra eller bara bry sig om de med den största kompetensen?
Den handikappade får ju bättre i den modellen än den svenska. det är ju bevisat redan via länder som implementerat den så förstår inte vad du bråkar om. Välfärden har två problem, ineffektiv byråkrati och ineffektiv drift. En privat modell med offentlig grundförsäkring löser båda
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser IT-världens svar på Beijer-kampanjen "Bygga åt idioter", "Koda åt idioter".

Att på offentliga forum använda sitt namn och snacka skit om potentiella kunder (exempelvis de som har avtal med facket) känns lagom smidigt, men jag är inte överraskad.
De som beställer konsulter har också ofta kontakt med facket. De delar min uppfattning
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De skulle få leva på en grundförsäkring som är bättre än svensk välfärd.
Låter förvillande likt det system vi har i Sverige idag. Låt vara att det systemet vanskötts i årtionden, såväl administrativt som organisatoriskt, men ändå.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den handikappade får ju bättre i den modellen än den svenska. det är ju bevisat redan via länder som implementerat den så förstår inte vad du bråkar om. Välfärden har två problem, ineffektiv byråkrati och ineffektiv drift. En privat modell med offentlig grundförsäkring löser båda
Det handlar inte om försäkringar eller om hur de som ska sköta om den skadade personen ska vara betalda utan om hur de personerna ska ha för personlighet. Ska de se nedvärderande på alla andra som inte är mer kompetenta eller ska de ha mycket empati med andra?
Vill du att du eller ditt barn ska skötas om av arroganta människor som tycker att mindre kompetenta personer (vilket ju är du eller ditt barn i den situationen) är skit eller ska de vara fulla av empati och kunna ta hand om de skadade?
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Låter förvillande likt det system vi har i Sverige idag. Låt vara att det systemet vanskötts i årtionden, såväl administrativt som organisatoriskt, men ändå.
Helt annorlunda. Sedan den lilla detaljen. Du måste betala sociala till landstinget. Har du en privat försäkring måste du fortfarande betala samma summa. Med en privat modell så kan du säga upp din offentliga försäkring och få de pengarna tillgodo för en privat.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den handikappade får ju bättre i den modellen än den svenska. det är ju bevisat redan via länder som implementerat den så förstår inte vad du bråkar om. Välfärden har två problem, ineffektiv byråkrati och ineffektiv drift. En privat modell med offentlig grundförsäkring löser båda
Ett privat system blir ofelbart dyrare än ett offentligt, under förutsättning att båda sköts på samma premisser. Detta eftersom det privata systemet måste generera en vinst till ägarna.
 
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De som beställer konsulter har också ofta kontakt med facket. De delar min uppfattning
De delar alltså din uppfattning att de inte borde arbeta för det företag de arbetar på?
 
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Ett privat system blir ofelbart dyrare än ett offentligt, under förutsättning att båda sköts på samma premisser. Detta eftersom det privata systemet måste generera en vinst till ägarna.
Nej. Det stämmer inte. Offentlig sektor är alltid mer ineffektiv än privat, bara titta på de privata sjukhus vi har idag. Det sagt privat drift utan privat finansiering är inte optimalt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.