G Guzzen1 skrev:
Jag tycker att hon ska skippa kloret och köra aktivt syre istället. Det är snällt mot kropp och pool. Inget svid i ögonen och ingen blekning på samma sätt som klor. Det är dyrare men jag tycker att det är värt det. Jag har aldrig haft problem med vattnet och det är kristallklart när man öppnar på våren.
svider det i ögonen har man fel pH, klor i korrekta halter ger inte svid i ögonen om man inte är allergisk. Ej heller bleker klor i rätt halt poolen nämnvärt.

hur vattnet ser ut på våren beror på när man stänger och när man drar igång igen. Stänger man när vattnet är runt 10-12gr och öppnar vid ungefär samma temperatur är vattnet klart oavsett hur man desinficerar vattnet. Väntar du till vattnet är 20gr blir det grönt oavsett klor eller syre.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
svider det i ögonen har man fel pH, klor i korrekta halter ger inte svid i ögonen om man inte är allergisk. Ej heller bleker klor i rätt halt poolen nämnvärt.

hur vattnet ser ut på våren beror på när man stänger och när man drar igång igen. Stänger man när vattnet är runt 10-12gr och öppnar vid ungefär samma temperatur är vattnet klart oavsett hur man desinficerar vattnet. Väntar du till vattnet är 20gr blir det grönt oavsett klor eller syre.
Mja jag håller med i stort men första året chockade jag för lite och då hade jag lite dynga i poolen våren efter. Jag stänger aldrig över 10 grader och öppnar när min solfångare börjar ge effekt alltså runt mitten på april.
Då är tempen oftast 6-7 grader och en vecka senare om det är mycket sol 12- 23 grader.
Var och en använder givetvis de kemikalier som passar bäst men jag förordar aktivt syre eftersom det är det jag använder. Vattnet blir kanon. Jag slipper hålla koll på fritt och bundet klor, slipper klorlukt, den finns där även om klorhalt är rätt. Jag känner inte någon poolägare som lyckats med konststycket att inte ha bundet klor i poolen vilket är det som luktar. Observera att jag skrivet luktar, inte osar. Sedan bleker kloret, det är ett oomkullrunkeligt faktum. Dock menar inte jag att det bleker som klorin men över tid bleker klor och envisas men att ha badkläder märks en tydlig skillnad över en säsong, på kläderna alltså även med "rätt klorhalt".
Sedan tycker jag att jag blir vitare om rumpan när jag badar i klorpool.
Hur som helst klor eller aktivt syre: köp produkterna på Poolklubben. Bra priser gentemot svindyra Folkpool. Fri frakt över 600 spänn, snabba leveranser och svarar på mail snabbt.
Ett exempel: 5 kilo altivt syre i 200 gr puckar kostar 899 kr hos Poolklubben vilget ger ca 180 kr/kg. Folkpool säljer samma produkt i granulat 3 kg för 756 kr vilket ger 252 kr/kg. Viss skillnad.
Gå in och kolla på Poolklubbens sortiment och se om det är ett alternativ. Jag är supernöjd med dom.
OBS! Jag har inga intressen i företaget och får inga gratifikationer eller rabatter för att sprida ryktet. Jag är bara en nöjd kund.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag kör med saltvatten och klorinator. Använder i princip aldrig kemikalier öht., endast salt (ungefär samma halt som i Bottenviken). En regnig sommar kan jag behöva justera PH vid nått enstaka tillfälle, annars sköter poolens rening sig helt själv med sondstyrning. Inne på 9'e säsongen nu. Kristallklart vatten, aldrig klorlukt, i princip noll underhåll, supernöjd! Poolen är 7x4m och håller 31-32gr under säsongen maj-sep.
Kloriator verkar vara ett bra alternativ till klor.
Jag har i princip noll underhåll. Pytsar i syrepuckar 2-3 gånger i veckan, en slurk algdräp en gång i veckan och poolrobot varje dag. Jag tror inte det går att ha renare pool med ett läge med träd runt om. Inget pooltak, barra bubbelplast och max 25 grader i poolen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
G Guzzen1 skrev:
Kloriator verkar vara ett bra alternativ till klor.
Jag har i princip noll underhåll. Pytsar i syrepuckar 2-3 gånger i veckan, en slurk algdräp en gång i veckan och poolrobot varje dag. Jag tror inte det går att ha renare pool med ett läge med träd runt om. Inget pooltak, barra bubbelplast och max 25 grader i poolen.
Algdräp använder jag bara vid stängning på hösten, sista jag pytsar i innan plåtarna åker på. Vattnet är lika klart när jag öppnar på våren, förutom lite löv och insekter.
Bild från igår när jag tog av plåtarna.
Tom pool med mosaikplattor och löv, behöver rengöras, blå färgskala, utomhus, skuggor vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peribe4
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag känner inte någon poolägare som lyckats med konststycket att inte ha bundet klor i poolen vilket är det som luktar. Observera att jag skrivet luktar, inte osar
Automatisk dosering av hypoklorit och en uv-lampa är en kombination gör det enkelt att hålla halten av bundet klor så låg att det inte luktar.

För den som kör puckar är det mycket svårare.
 
M
G Guzzen1 skrev:
Kloriator verkar vara ett bra alternativ till klor.
Jag har i princip noll underhåll. Pytsar i syrepuckar 2-3 gånger i veckan, en slurk algdräp en gång i veckan och poolrobot varje dag. Jag tror inte det går att ha renare pool med ett läge med träd runt om. Inget pooltak, barra bubbelplast och max 25 grader i poolen.
Låter som ett jobbigare upplägg än det jag har. Jag kollade värdena en gång i veckan förra säsongen då jag var nyfiken, men det enda det ledde till var att jag två gånger justerade effekten på klorinatorn. Vattnet var klart och fräscht hela tiden.

Du kan läsa på lite om hur en klorinator fungerar, så ser du att den inte är ”ett alternativ till klor”.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Automatisk dosering av hypoklorit och en uv-lampa är en kombination gör det enkelt att hålla halten av bundet klor så låg att det inte luktar.

För den som kör puckar är det mycket svårare.
Det finns doserare för aktivt syre också som kan kombineras med uv om man vill. Då luktar det definitivt inte.
Alla har givetvis sina lösningar men de flesta jag känner doserar manuellt. Doserare är inte gratis och de tar lång tid att tjäna in. UV lampa finns det uppgifter på att de inte är så effektiva men andra uppgifter säger motsatsen.
Att ta en puck och lägga i skimmern sliter inte ut en precis. Jag kollar vattnet ofta och vet hur mycket jag ska pytsa i om värdena är utanför gränserna.
 
M Markarbetaren skrev:
Algdräp använder jag bara vid stängning på hösten, sista jag pytsar i innan plåtarna åker på. Vattnet är lika klart när jag öppnar på våren, förutom lite löv och insekter.
Bild från igår när jag tog av plåtarna.
[bild]
Onödigt skitigt i poolen
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Algdräp använder jag bara vid stängning på hösten, sista jag pytsar i innan plåtarna åker på. Vattnet är lika klart när jag öppnar på våren, förutom lite löv och insekter.
Bild från igår när jag tog av plåtarna.
[bild]

Oj det var imponerande rent! Jag stängde i oktober men har inga plåtar utan bara skydd. Vattnet blev grönt innan vintern knackade på dörren i slutet av november.
 
F Fideliox skrev:
Oj det var imponerande rent! Jag stängde i oktober men har inga plåtar utan bara skydd. Vattnet blev grönt innan vintern knackade på dörren i slutet av november.
Mitt vatten är ännu renare. Han hade ju ett par små blaffor på botten där såg jag. :surprised::p;)
 
R Rolle85 skrev:
Pool måste ju vara ett straffarbete, för att inte tala om att de troligen kommer bli förbjudet att fylla dem med bristande vatten på sommarn
Straffarbete?? Jag har poolrobot som är attematisk. Inte mycket jobb. Drar inte mer vatten än dom som vattnar gräsmatta och trädgård i vattenbristens tidevarv. Förbjud vattning av gräsmattor så att vi poolmarodörer kan fylla våra pooler i lugn och ro.
 
M
F Fideliox skrev:
Oj det var imponerande rent! Jag stängde i oktober men har inga plåtar utan bara skydd. Vattnet blev grönt innan vintern knackade på dörren i slutet av november.
Som jag fattat det så är plåtarnas funktion att även stänga ute ljuset, då växer det inte.
 
M
G Guzzen1 skrev:
Mitt vatten är ännu renare. Han hade ju ett par små blaffor på botten där såg jag. :surprised::p;)
Ja det är svårt att hålla höstlöven ute när täckningen fladdrar när höststormarna drar in. Vattnets kvalitet och renhet har dock inget med att göra att det ligger några löv på botten vid uppstart. En dammsugning så är dom borta.
 
M Markarbetaren skrev:
Ja det är svårt att hålla höstlöven ute när täckningen fladdrar när höststormarna drar in. Vattnets kvalitet och renhet har dock inget med att göra att det ligger några löv på botten vid uppstart. En dammsugning så är dom borta.
Ja jag har ju poolrobot så man slipper snubbla omkring med den där otympliga och alltid åt fel håll vridandes slangen. Lövfritt ska det vara utan bedövning. min pool ser ut ungefär som din vid öppning trots plåtar. Löven har en särdeles förmåga att leta sig in under täcket.

R Rolle85 skrev:
Pool måste ju vara ett straffarbete, för att inte tala om att de troligen kommer bli förbjudet att fylla dem med bristande vatten på sommarn
Straffarbete?? Jag har poolrobot som är attematisk. Inte mycket jobb. Drar inte mer vatten än dom som vattnar gräsmatta och trädgård i vattenbristens tidevarv. Förbjud vattning av gräsmattor så att vi poolmarodörer kan fylla våra pooler i lugn och ro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.