Visst fungerar de omän inte perfekt... Har temporärt satt sådana i mitt garage men kommer att byta dessa när jag gör den slutgiltiga helrenoveringen. Passformen inte den bästa. Ibland är det svårt att få in stickkontakten i uttaget. Skulle inte rekomnendera att sätta sådana i ett helt hus.

/V
 
Har en sådan brytare monterad tillfälligt tills dess att jag och sambon bestämt oss för vilken brytarserie vi ska satsa på.(har tagit ett år nu

Min erfarenhet är funktionen är helt ok, hade inga problem vid installationen och det är helt okej känsla i vippan när man slår av och på.

Däremot känns plasten billig och har en nästan blåaktig toning som jag inte gillar. Skär sig mot vårat kakel i badrummet.
 
man kan sätta trapp även fast man inte behöver den funktionen elleR?
 
jazon skrev:
man kan sätta trapp även fast man inte behöver den funktionen elleR?
Ja, det kan du. Faktum är att flera tillverkare idag har slutat med en-poliga brytare eftersom trappbrytarna fyller samma funktion om du bara ansluter tändtråden till ena utgången.
 
Vi satte in CO-prylar när vi renoverade vår lägenhet, och visst funkar de, men som sagt, passformen är inte den bästa. Sedan vi bytte våra har 2-vägsuttagen uppdaterats lite. På de vi hade fästes höljet bara med en skruv (se http://www.clasohlson.se/Product/La.../products/S/Hi/325439_X_2004-06-30_110313.jpg), vilket gjorde att det kändes som att man skulle rycka bort hela uttaget när man drog ur vissa kontakter. Numera är det två skruvar, en i varje uttag, vilket funkar mycket bättre (vi kompletterade ett i efterhand).
När det gäller brytarna tycker jag inte att känslan är den allra bästa, men de funkar iaf.
Håller också med om att färgtonen är lite för kall...

Sammanfattningsvis: uttagen kostar ungefär hälften som eljo, vilket jag tycker gör CO till ett prisvärt alternativ.
 
Ni kan ju fundera ett tag på varför jag som yrkesman förordar dom "dyra och fina" märekna. Jag skulle lätt kunna köpa "billiga" uttag för kanske 20:- och montera dom i nån villa som jag lämnat pris på. Men av någon outgrundlig anledning köper jag uttag som kostar c:a 3 gånger så mycket utan att jag för den skull får en krona mer i betalt, på en vanlig villa "förlorar" jag flera tusen kronor. Vad är det jag har missat?
 
Dom pengarna sparar du väl in på hur mycket snabbare det går att montera eljo/elko istället för valfri lågprisprodukt?
 
elmont skrev:
Ni kan ju fundera ett tag på varför jag som yrkesman förordar dom "dyra och fina" märekna. Jag skulle lätt kunna köpa "billiga" uttag för kanske 20:- och montera dom i nån villa som jag lämnat pris på. Men av någon outgrundlig anledning köper jag uttag som kostar c:a 3 gånger så mycket utan att jag för den skull får en krona mer i betalt, på en vanlig villa "förlorar" jag flera tusen kronor. Vad är det jag har missat?
De kunder som du lämnat pris till förväntar sig nog att det ska vara erkända kvalitetsmärken. Jag tror det hade blivit protester om dina kunder sett att du satte in lågprismärken när de betalat ganska mycket för installationen.
Men det är ju inte relevant. Frågan var om de fungerar lika bra. Jag förstår att du tycker att det finns en stor kvalitetsskillnad, men argumentet du lägger fram håller inte. Du skulle inte kunna lämna samma pris på de olika installationsmaterielen. Åtminstone inte till en medveten kund...
Förklara istället vilken skillnaden är! Går de sönder fort, eller finns det säkerhetsmässiga problem?
Mina CO-prylar hade jag i 1,5 år, sedan sålde vi lägenheten. Så länge vi bodde där fungerade de prickfritt, men långsiktigt vet jag inte hur de står sig...
 
Vi har i badrummet en utanpåliggande strömbrytare som förre ägaren satte in i början på 90- talet. Vet inte vad det är för märke, men inget jag känner igen. Den har i flera år känts dålig, inget distinkt till/från läge. Vippan är lite lagom trög i alla lägen. Nu ger den dessutom lite halvdålig kontakt, man får trycka till den lite extra.

Jag skulle inte välja en likadan igen.

Nu skall förhoppningsvis hela badrummet renoveras inom ett halvår eller så, så jag tänker inte byta ut den nu. Had det varit något med lite större last än ne badrumslampa hade jag varit orolig över den dåliga kontakten.
 
Det är ytterst sällan att jag får byta ut nån brytare/uttag där man har använt nått av dom "dyra" fabrikaten utan där det uppstår problem är där man "snålat" och köpt billiga apparater. Detta blir kanske inte så tydligt i vanliga villor där belastningen/slitaget ofta är ganska liten men i miljöer där "apparaterna" utsätts för större slitage brukar skillnaderna visa sig. Det som skiljer sig är passform, ytskiktet tålighet, hur lättarbetade dom är, anslutningarnas utformning och matreal, kontaktytornas matreal samt möjligheten att kombinera olika saker under gemensamma ramar. Det innebär inte att allt "billigt" är skräp men där varierar kvaliteten betydligt och för mig kostar en reklamation många gånger mer än vad "vinsten" med billigt matr skulle ge.
Dom säkerhetsmässiga problemen dyker upp när nått går sönder så innan dess finns det inga säkerhets problem.
Sammanfattningsvis dom "dyra" är bättre än dom "billiga" men det är upp till var och en att fatta ett beslut om man ska köpa saker som håller 30-40-50 år eller saker som håller 5-10-15 år.
 
Jag kostar 6 kr minuten + moms ... Då får det inte tjafsa med passform och annat strunt
 
Jag har gjort misstaget att köpa "billiga" uttag från Jula både utom och inomhus, och dels var de inte speciellt roliga att montera och dels så var petskyddet så kärvt att det skyddade även från petningar med stickproppar om man nu inte råkade ha tur att sticka in kontakten i exakt rätt vinkel. Jag har nu bytt ut alla uttag mot Eljo och upplever en mycket märkbar skillnad både när det gäller montering och användande av dem.

Uttagen från Jula finns förmodligen i atmosfären nu efter att ha passerat genom stans värmeverk !
 
Köpte nya uttag till vardagsrummet från rusta, tänkte att det kan väl fasen inte skilja nått mellan uttag.... jo tjena tjena mittbena jag trilskas ännu med dessa j***a uttag som det knappt går att få in stickproppen i. Kommer att byta till eljo eller elko helt klart, har upptäckt att det är mycket irriterande att inte bara tjoppa dit en stickpropp utan som nu stå å vicka å trycka några sekunder innan det vill in.
Monteringsmässigt så tyckte jag inte det var nått speciellt mot för andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.