Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Det kan tex lösas genom att blästra glasen
Tror inte det, det finns en anledning att solpanelernas ytor ser ut som dom gör :thinking: Förstör man den så minskar garanterat effekten på panelen.
 
Vad jag kan se så borde några graders vinkling av solcellerna få dem att missa dit fönster. Beroende på vilka fästen har så kanske det räcker med några passande distanser för att få rätt vinkel. Diskutera det med grannen. Och är grannen ointresserad att bevara sämjan har jag några kreativa förslag
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M
Grannar är fan världens sämsta uppfinning
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ungefär som Postnords glasklädda husvägg i Solna, vid vissa tider bländar det så mycket att man inte kan köra norrut på E4 Essingeleden. Det bländar säkert i andra riktningar andra tider på året/dygnet, det finns ju rätt mycket bostäder runt omkring där. Rätt stor vägg är det också.

Men det löser ju inte TS problem att det finns andra glasytor som bländar, vad det verkar helt lagligt.

Modern byggnad med stort blått skylt "Postnord". Glas och träfasad. Delvis molnig himmel. Höstträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Allt för grannsämjan!
Var ju menat som ett hypotetiskt exempel på hur viktig den är att bevara. ;)

Vad man gör på sin egen mark är upp till var och en att bestämma, men om man börjar skicka fotoner till grannen utan att visa grundläggande hänsyn, ja, då får man nog vara beredd på att grannen skickar ljudvågor tillbaka.

Bakom all grannsämja finns det en sorts terrorbalans, och om man inte respekterar den så...


Själv skulle jag aldrig göra nåt som orsakar betydande olägenhet för grannar. Och bor som tur är i ett område där det åtminstone hittills har varit gällande norm. Sen vet man ju aldrig om det flyttar in folk som helt saknar folkvett.

Summa summarum: Det är inte okej att anlägga solceller på ett sätt som bländar grannar, och en vettig granne hade tänkt på det innan man smällde upp dem, eller i värsta fall ganska direkt insett att man gjort fel och måste göra om och göra rätt. TS ska inte behöva vidta några åtgärder här, eller anmäla det till nån myndighet. Ansvaret ligger helt på grannen.
 
hsd
Det är väl bara korta stunder som solreflexerna bländar :thinking:
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är väl bara korta stunder som solreflexerna bländar :thinking:
Verkligen, att rikta om ett par grader som föreslagits ovan lär ju bara flytta problemet ett par minuter.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
1 121bygge skrev:
Vår granne har byggt en vägg med solpaneler på en åker precis kant i kant med vår tomt.
Dessa behövde inget bygglov enligt grannen och vi hade därmed inget att säga till om.
Nu undrar jag om det kan vara okej att vi ska behöva vara bländade så pass att vi inte kan vistas i vårt kök/vardagsrum utan att dra för alla gardiner varje eftermiddag när solen är framme?

Min fråga till någon snäll och kunnig människa: Har vi någonting alls att säga till om, eller är det bara att gilla läget?

Lägger in en bild, inte helt rättvis men man ser ju klart att bländade, det blir vi........
(OBS bortse från oputsade fönsterrutor)
I vår kommun Nykvarn/Södertälje måste man ha bygglov om panelerna står på mark.
OK om de är monterade på huset.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Spegel?
 
Skumpe
A Alexn72 skrev:
De blir svårt.
Jag är inte en sån som klagar på att jag får sol i vardagsrummet, bonden sprider gödsel, grannen klipper gräset eller liknande.
Vilka problem har du då? Så vi andra kan förklara för dig hur det inte är riktiga problem och att vi är mycket häftigare menar jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
1 121bygge skrev:
Vår granne har byggt en vägg med solpaneler på en åker precis kant i kant med vår tomt.
Dessa behövde inget bygglov enligt grannen och vi hade därmed inget att säga till om.
Nu undrar jag om det kan vara okej att vi ska behöva vara bländade så pass att vi inte kan vistas i vårt kök/vardagsrum utan att dra för alla gardiner varje eftermiddag när solen är framme?

Min fråga till någon snäll och kunnig människa: Har vi någonting alls att säga till om, eller är det bara att gilla läget?

Lägger in en bild, inte helt rättvis men man ser ju klart att bländade, det blir vi........
(OBS bortse från oputsade fönsterrutor)
▪️ Om grannen satt något i tomtgräns utan att prata med er, skulle jag göra detsamma. Gärna något som gör att de får sämre effekt på sina solceller.
▪️ Inte nog med att solceller är väldigt fula, nu ska ni titta på dem och bli bländade - nej, det skulle jag aldrig acceptera!
▪️ Kolla vad du kan sätta upp i tomtgräns utan bygglov i din kommun; plank, torkvindor med tvätt, plantera snabbväxande växter, en koja till ungarna - ja, vad som helst.
▪️ Man får sätta upp ”plank” som är höga utan bygglov bara de är en viss procent genomsiktliga. Sedan låter man slingerväxter slingra sig upp. Det verkar ju som grannen ändå inte är någon trevlig person att umgås med och då blir det ”win-win” för er.
▪️ Men gör också som många skrivit tidigare här; kolla vad som gäller i kommunen. Lycka till!
❤️❤️❤️❤️
 
Som många säger, håll kommunikationen levande med grannen.
Finns bild på konstruktionen? Är den hög nog att vara en byggnad krävs bygglov.
Ibland kan det finnas bestämmelser i översiktsplaner om vad som regleras.
Som många påstår att ändra vinkeln, om man inte räknar rätt kommer det fortfarande att bländas men på andra tider istället.
 
1 121bygge skrev:
Tack! Jag ska göra det och sedan rådfråga med kommunen vad dom säger om detta!
Återkoppla gärna vad Kommunen kom tillbaka med :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Betala för att installera solfäljare till panelerna, win-win, mer el för grannen, inga reflektioner när panelerna alltid är vinkelräta mot solen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.