Claes Sörmland
Det spelar ingen roll vad som står i protokollet för din del. Det är föreningen (styrelsen) som har ett ansvar att utan dröjsmål följa upp anmärkningarna i protokollet. Inte du som bostadsrättshavare. Ett sätt att följa upp detta för styrelsen är ju att konstatera att rummet inte är ett sovrum utan ett förråd och därmed inte kräver tilluft. Därmed är frågan utagerad. Ingen "ombesiktning" krävs - det är ett hittepå som ventilationsbranschen säljer in för att lura okunniga fastighetsägare (t ex BRF-styrelser) på pengar.

Systemet kräver t ex inget rent protokoll och lagstiftaren har inte tänkt att man som fastighetsägaren ska göra någon ny "extra" OVK. Syftet är att ventilationsproblemen ska åtgärdas i byggnaden. Efter tre/sex år görs en ny OVK och ett nytt protokoll ställs upp och det hela börjar om. Tanken från lagstiftaren är att leder till ett kontinuerligt arbete med att hålla ventilationen i byggnaden fungerande.

Skulle någon fastighetsägare ha återkommande fel av allvarlig natur i OVK-protokollen så kan kommunens tillsyn ingripa med t ex ett föreläggande att åtgärda. Detta är ett myndighetsbeslut så nu finns möjlighet att överklaga, t ex om kommunen felaktigt skulle få för sig att förrådet är ett sovrum.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
L Lappkattfot skrev:
Hej! Nu är OVK protokollet tillbaka och hela föreningen fått underkänt. Massor med anmärkningar i hela föreningen, inte bara min lägenhet (och inte den värsta heller). Jag har fått en anmärkning med utfall 1 där det står "tillbyggd sovrum med fönster utan tilluft. Bör åtgärdas. Uppfyller ej krav pga storleken". De andra lägenheterna med anmärkningarna fått anmärkning med utfall 2 och på deras står det att de SKALL åtgärdas. Det står även på själva protokollet att utfall 1 innebär ej akuta fel som bör åtgärdas till nästa återkommande OVK.

Samtidigt laddar styrelsen upp ett dokument där de har mycket fokus på olovliga ombyggnationer och krav att snarast åtgärda. Hotar med vite och prata om ansvar och liknande (att man har ansvar att bygga enligt reglerna och o.s.v. o.s.v.). Alldeles tydligt att det riktas till mig då jag är den enda som byggt om.

Nu undrar jag vad styrelsen egentligen kan kräva? Enligt besiktningspersonerna (och även protokollet indirekt) påverkas inte föreningens ventilation på något sätt av min ombyggnation och inte heller i min lägenhet mer än i själva tillbyggnationen. Det som fått anmärkning är att tillbyggnaden ska inte användas som sovrum eftersom den är för liten och har ingen tilluft. Men då undrar jag vem som egentligen bestämmer att det är ett sovrum? Är det inte jag själv som bestämmer det? Den uppfyller inte ens kraven för att vara ett sovrum... kan det inte vara en klädkammare/förråd istället? Vad händer om jag inte åtgärdar problemet vid nästa OVK men meddelar att tillbyggnaden är en klädkammare? Blir det underkänt ändå eller hur funkar det? Och i fall om det blir underkänt, vad kan styrelsen göra då? Det påverkar inte föreningens ventilation så är det ens mycket de kan kräva?
skriv ordet förråd på ritning så är det ett förråd. Diskussion avslutad.
 
Claes Sörmland
I Installation skrev:
skriv ordet förråd på ritning så är det ett förråd. Diskussion avslutad.
Det värsta är att det inte ens brukar finnas några ritningar i dessa sammanhang. Det är mer av typen OVK-besiktningsmannen promenerar runt och skriver upp saker.

Egentligen borde ju besiktningsmannen förses med instruktions- och skötselanvisningarna från projekteringen som togs fram för byggnadens ventilation men det händer nog sällan. Styrelsen för BRFen eller förvaltaren har nog sällan koll på sånt:

Text på svenska om kontrollpunkter för obligatorisk ventilationskontroll (OVK) relaterade till systemrenhet, tillgänglighet och funktion.

https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är mer av typen OVK-besiktningsmannen promenerar runt och skriver upp saker.
Exakt, det är magkänslan man i praktiken går på. Har aldrig varit med om att man tittar på ritningar eller andra formella dokument. Vi har t.ex. haft återkommande problem med vilka byggregler som är tillämpliga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Exakt, det är magkänslan man i praktiken går på. Har aldrig varit med om att man tittar på ritningar eller andra formella dokument. Vi har t.ex. haft återkommande problem med vilka byggregler som är tillämpliga.
Ska man följa Boverket och vad jag minns av lagtexten (orkar inte kolla just nu) så borde nog nästan varje hus få ett rejält nedslag vid OVKn p g a att BRFen inte lyckats presentera de där skötselanvisningarna.
 
  • Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
skriv ordet förråd på ritning så är det ett förråd. Diskussion avslutad.
Tror inte ens att de hade någon ritning. Inte ens styrelse hade det när jag bett om det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det värsta är att det inte ens brukar finnas några ritningar i dessa sammanhang. Det är mer av typen OVK-besiktningsmannen promenerar runt och skriver upp saker.

Egentligen borde ju besiktningsmannen förses med instruktions- och skötselanvisningarna från projekteringen som togs fram för byggnadens ventilation men det händer nog sällan. Styrelsen för BRFen eller förvaltaren har nog sällan koll på sånt:

[bild]

[länk]

Exakt så var det även här. Inga ritningar, de gick runt och kollade utan några ritningar.
 
L Lappkattfot skrev:
Exakt så var det även här. Inga ritningar, de gick runt och kollade utan några ritningar.
Det säger en heldel. Det är olika krav i olika utrymmen annars blir det konståkning. OVK har en förmåga att tro att de har mer att säga till om än andra.
Rummet ställer kraven på behov av ventilation. I synnerhet kravet på uteluft/tilluft. Dimensioneringen utgår ifrån behovet och det är det en OVK-gök skall kolla på.

Vid årskontrollerna med olika intervall skall de förutom att kolla föroreningar, kolla D&U och att det fungerar. Titta på
-Att funktion och egenskap på systemet överensstämmer med kraven när det togs i bruk.
”Då är det intressant när det eventuellt installerades mekanisk ventilation. ”
-se vad man kan göra för energibesparande åtgärder som inte ger försämrat inneklimat.
”I princip ingenting och fastighetsägaren beslutar om eventuella åtgärder.”

Nu har väl kraven på flöden varit konstanta sedan Dacke-fejden. Men hur som helst så måste den som gör OVK även ta hänsyn till rummets dinesionerade behov. Det är en jäkla skillnad på sovrun/kontor och ett förråd.
 
C
Ja, tyvärr är det nog så att om man har ett utrymme där det finns gränsdragningsproblematik (t.ex. sovrum vs. förråd) är man nog dömd till en evig kamp om OVK-anmärkningar om man inte ordnar ventilationen enligt någon minsta gemensam nämnare. I värsta fall finns dock motsägande krav, dvs. får man inte anmärkning på det ena tolkningsalternativet riskerar man en anmärkning på det andra.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Problemet i det här fallet är väl att det inte ser ut som ett förråd, utan utrymmet har ett stort fint fönster. Inte heller skulle de flesta välja att bygga ett förråd på detta sätt i denna lilla lägenhet.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet i det här fallet är väl att det inte ser ut som ett förråd, utan utrymmet har ett stort fint fönster. Inte heller skulle de flesta välja att bygga ett förråd på detta sätt i denna lilla lägenhet.
Det har inte stort fönster, det är ett mini fönster högt upp, precis som det brukar vara i klädkammare. Fönstret är ca 50x50 eller liknande.
 
Claes Sörmland
L Lappkattfot skrev:
Det har inte stort fönster, det är ett mini fönster högt upp, precis som det brukar vara i klädkammare. Fönstret är ca 50x50 eller liknande.
Tack för att du rättade, jag övertolkade ritningen i din andra tråd och den text om ett fönster som du citerade i trådstart. Då blir ju besiktningsmannens nedslag ännu konstigare. Utrymmet är för litet för att vara ett rum och har inte ens ett rejält fönster utan ett minifönster av förrådstyp.

Kanske enklast att luta dig tillbaka tills styrelsen kontaktar dig med ett uppslag om vad de vill göra åt nedslaget. Och då kan du ju upplysa dem att protokollet är felaktigt och att det inte är ett sovrum utan ett förråd. Därmed är saken utagerad för styrelsens del.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tack för att du rättade, jag övertolkade ritningen i din andra tråd och den text om ett fönster som du citerade i trådstart. Då blir ju besiktningsmannens nedslag ännu konstigare. Utrymmet är för litet för att vara ett rum och har inte ens ett rejält fönster utan ett minifönster av förrådstyp.

Kanske enklast att luta dig tillbaka tills styrelsen kontaktar dig med ett uppslag om vad de vill göra åt nedslaget. Och då kan du ju upplysa dem att protokollet är felaktigt och att det inte är ett sovrum utan ett förråd. Därmed är saken utagerad för styrelsens del.
Har dubbelkollat... inte ens 50 cm i ramen och själva fönsterrutan är bara 27 cm. Har kontaktat styrelsen men har inte fått något svar mer än att de är medvetna om att jag behöver inte åtgärda nu på en gång (innan jag påpekade det lät det som att jag ska fixa allt omedelbart och stå för kostnader och i framtiden tänka på ansvar och att säkerställa att ventilationen fungerar för ALLA"
 
Claes Sörmland
L Lappkattfot skrev:
Har dubbelkollat... inte ens 50 cm i ramen och själva fönsterrutan är bara 27 cm. Har kontaktat styrelsen men har inte fått något svar mer än att de är medvetna om att jag behöver inte åtgärda nu på en gång (innan jag påpekade det lät det som att jag ska fixa allt omedelbart och stå för kostnader och i framtiden tänka på ansvar och att säkerställa att ventilationen fungerar för ALLA"
Ok, då låter det som att det är dags att låta detta hamna i radioskugga så att det glöms bort av alla som känner sig stressade.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.